Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    The Beastmaster (1982)

     

    På mange måder er det svært for mig, at vurdere denne eventyrfilm i ord og rating. Den er på sin vis jo ret nem at afskrive som en halvdårlig tvivlsom B-film og her også af den mere familievenlige (for sin tid), om en barbarisk fantasyverden af den slags der blomstrede lidt op med filmen ”Conan The Barbarian” fra 1981.

    Selv da jeg så den som stor knægt, fandt jeg ikke den var noget særligt. Jo, underholdende og sjov at se var den da. Det var også en af de første jeg havde mulighed for at se hjemme på mit drengeværelse, på et lille Panasonic 14” Tv (et Tv der stadig fungerede helt op i 00’erne og stod i mit soveværelse i Odense, før det blev smidt ud, stadig fungerende) og en dengang billig (7000 kr) VHS maskine. Den blev derfor også set utallige gange.

    Et nyligt og længe ventet gensyn ændrer egentlig ikke væsentligt på mit indtryk af filmens kvaliteter, eller så måske til det værre og alligevel ikke. Faktisk er det lige før jeg vil rate den højere, end jeg nok ville have gjort dengang og her spiller nostalgifaktoren helt sikkert ind og det må den jo også gerne.

    Så derfor hyggede jeg mig med at se Marc Singer give den som sværdsvingende hævner, der både kan snakke med og mentalt krybe ind i diverse dyrs hjerner, alt imens han ret anmassende forsøger at forføre en ultrafræk slavinde i skikkelse af Tanya Roberts, nedkæmpe diverse skurke og hævne den uret der er blevet begået imod ham. Alt sammen lidt stivbenet iscenesat og lige så stift spillet. Jo jo, den er let at svine til, men endnu sværere ikke at blive underholdt af synes jeg.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Til Bruno: Jeg havde ikke glemt dit spørgsmål, men bemærkede at du selv bestilte den hjem:)

    T. Nielsen 9-09-18 18:25

  • ★★★0

    Avengers: Infinity War (2018)

     

    Lige som jeg var begyndt at synes at Marvel’s superheltefilm var begyndt at småkede mig, så slår de tilbage med denne hammer af en kulørt actionfilm og sender mig til tælling, på den fede måde.

    Som i andre af Disney’s Marvelfilm, er der stadig god humor og plads til det mere varme og sympatiske persongalleri. Men alvoren føles denne gang tungere og slagene falder hårdere end tidligere. Det giver en god kant af ægte spænding.

    Teknisk kører det på skinner og det er et flot festfyrværkeri at se på. Men på en eller måde lykkes det alligevel instruktør brødrene Russo mellem de mange kampe og den storstilet action, tilsat masser af farverig cgi at indfange det ellers enorme persongalleri. Det så man er med dem hele vejen og uden at man mister overblikket i de mange klip fra det ene scenarie til det andet.

    Det er mesterligt fortalt og giver filmen, også med hjælp fra musikken, en i dag efterhånden sjælden episk følelse af noget større. Heltenes modstander er så også et niveau over hvad vi tidligere har set.

    Man får først indtrykket af Thanos som en stor, dum og bøvet, ”jeg smadrer det hele fordi jeg kan” slyngel, der bare vil underlægge sig og ødelægge diverse verdener. Men langsomt bygges der nuancer på, der giver et lidt mere dybfølt og spændende portræt af en skurk med psykopatiske træk, der har en mission, men ikke er uden følelser. Så uden at jeg skal gøre ham dybere og mere begavet skrevet end han er, så kandiderer han alligevel nok til at være den hidtil bedste bad guy vi endnu har set i en film der foregår i Marvel Cinematiske Univers. Så ved jeg godt at onde tunger kan påpege at der heller ikke skal meget til at indtage denne plads.

    Slutningen tager jeg ikke for seriøs, selv om den selvsagt er alvorlig nok for vores brogede skare af helte og bringer en ud på kanten af sædet.

     

    Bedømmelse: 9/10

    Sjovt, jeg genså den i går og syntes den var enormt skuffende. Der kommer snart en knapt så positiv UHD-anmeldelse fra min hånd. :)

    Dolphinfriendly 9-09-18 18:33

  • ★★★★★★0

    Sjovt, jeg genså den i går og syntes den var enormt skuffende. Der kommer snart en knapt så positiv UHD-anmeldelse fra min hånd. :)

    Go ahead, slå dig endelig løs;-)

    T. Nielsen 9-09-18 18:35

  • ★★★★★0

    Sjovt, jeg genså den i går og syntes den var enormt skuffende. Der kommer snart en knapt så positiv UHD-anmeldelse fra min hånd. :)

    Får i tilsendt UHD udgaverne nu til review, eller er det for egen lomme ? 

    Hvis de blir tilsendt synes jeg blot det er intressant med den store fokus selskaberne har med at få anmeldt UHD udgivelser, til trods for mediet ikke er så populært endnu er min opfattelse, filmene er jo meget dyre.

    Elwood 9-09-18 18:41

  • ★★★0

    Får i tilsendt UHD udgaverne nu til review, eller er det for egen lomme ? 

    Hvis de blir tilsendt synes jeg blot det er intressant med den store fokus selskaberne har med at få anmeldt UHD udgivelser, til trods for mediet ikke er så populært endnu er min opfattelse, filmene er jo meget dyre.

    Vi får dem tilsendt. Fra start, var der en smule usikkerhed ved at udsende UHD’er til anmeldelse, men med tiden er det egentlig ikke så anderledes sammenlignet med BD-udgaverne førhen. Disney kom med på UHD-bølgen som de sidste, hvilket på sin vis er en blåstempling af at det kan svare sig at udgive (og stikke ud til os anmeldere/medier, ikke mindst).

    Dolphinfriendly 9-09-18 18:47

  • ★★★★0

    Sjovt, jeg genså den i går og syntes den var enormt skuffende. Der kommer snart en knapt så positiv UHD-anmeldelse fra min hånd. :)

    2/6? :)

    Jeg var positivt overrasket over den, men måske fordi jeg intet forventede :) Næppe en jeg genser eller behovet er der ikke, men en af de bedre MCU. 

    Babo 9-09-18 19:39

  • ★★★0

    2/6? :)

    Jeg var positivt overrasket over den, men måske fordi jeg intet forventede :) Næppe en jeg genser eller behovet er der ikke, men en af de bedre MCU. 

    Dog ikke heeeelt dernede. :)

    Jeg synes ærligt talt, at den er overraskende kedelig ved gensyn. Jeg så den endda med en stor Marvel-fan, som synes AIW var rodet og ikke særligt spændende. Det er ikke længe siden, at jeg fik set “Batman Begins” igen. Her gik op for mig, hvor uendeligt længe siden det er, at der i min optil har været en virkeligt god (EDIT: live-action) superheltefilm.

    Dolphinfriendly 9-09-18 20:16

  • ★★★★0

    Dog ikke heeeelt dernede. :)

    Jeg synes ærligt talt, at den er overraskende kedelig ved gensyn. Jeg så den endda med en stor Marvel-fan, som synes AIW var rodet og ikke særligt spændende. Det er ikke længe siden, at jeg fik set “Batman Begins”. Her gik op for mig, hvor uendeligt længe siden det er, at der i min optil har været en virkeligt god superheltefilm.

    Batman Begins er helt fantastisk og på andet niveau, som jeg ikke forventer mig af MCU. Personligt synes jeg Logan ramte noget af 'det niveau' men ellers tror jeg bare man efterhånden skal være mere end heldig blot med en fornuftig og acceptabel underholdning i den genre. 

    Babo 9-09-18 20:03

  • ★★★★★1

    Dog ikke heeeelt dernede. :)

    Jeg synes ærligt talt, at den er overraskende kedelig ved gensyn. Jeg så den endda med en stor Marvel-fan, som synes AIW var rodet og ikke særligt spændende. Det er ikke længe siden, at jeg fik set “Batman Begins” igen. Her gik op for mig, hvor uendeligt længe siden det er, at der i min optil har været en virkeligt god superheltefilm.

    Men... Incredibles 2?!

    David Lund 9-09-18 20:02

  • ★★★★0

    Men... Incredibles 2?!

    Den var jeg til gengæld lettere skuffet over, omend den er acceptabel. Og Infinity var jeg overrasket over, selvom de ligger på samme niveau karaktermæssigt. 

    Babo 9-09-18 20:04

  • ★★★0

    Men... Incredibles 2?!

    Sandt - den glemte jeg! :D Selvom jeg tænker på den som primært animationsfilm, er det også i min bog en fantastisk superheltefilm. For at korrigere: af live-action superheltefilm er der efter min mening langt mellem snapsene.

    Dolphinfriendly 9-09-18 20:14

  • ★★★0

    Batman Begins er helt fantastisk og på andet niveau, som jeg ikke forventer mig af MCU. Personligt synes jeg Logan ramte noget af 'det niveau' men ellers tror jeg bare man efterhånden skal være mere end heldig blot med en fornuftig og acceptabel underholdning i den genre. 

    Jeg er enig. Det er som om at niveauet accepteres og vurderes ud fra hvad der er gode superheltefilm, og ikke gode film i det hele taget. Ikke at de ikke skal ses ud fra den præmis, men jeg føler lidt, at nærmest alt ædes råt så længe der er et Marvel-logo på. En skam, da der jo er masser af gode historier at tage af. “Legion”, selvom det er en tv-serie, er efter min mening det bedste skud på live-action stammen siden "The Winter Soldier".

    Dolphinfriendly 9-09-18 20:13

  • ★★★★★0

    Den var jeg til gengæld lettere skuffet over, omend den er acceptabel. Og Infinity var jeg overrasket over, selvom de ligger på samme niveau karaktermæssigt. 

    Nu var det jo også mest fordi, at han gav den topkarakter =)

    Glæder mig til et gensyn med Infinity War, og håber ikke jeg finder den kedelig ved gensyn.

    David Lund 9-09-18 20:17

  • 1

    Jeg er enig. Det er som om at niveauet accepteres og vurderes ud fra hvad der er gode superheltefilm, og ikke gode film i det hele taget. Ikke at de ikke skal ses ud fra den præmis, men jeg føler lidt, at nærmest alt ædes råt så længe der er et Marvel-logo på. En skam, da der jo er masser af gode historier at tage af. “Legion”, selvom det er en tv-serie, er efter min mening det bedste skud på live-action stammen siden "The Winter Soldier".

    Så længe Marvel selv sidder med rettighederne kommer det nok, desværre, ikke til at ske. I hvert fald med hensyn til deres film. Det er både en fordel og ulempe at de selv sidder med magten. Det er godt fordi vi får noget kontinuitet og historier der hænger sammen, ikke mindst fordi de ved hvad de vil have. Til gengæld er filmene skåret over den samme skabelon, hvilket i længden gør dem kedelige. Det er som om at der ikke er noget på spil, fordi vi ved hvordan det hele ender.

    Nu nævner du selv Legion og det er efter min mening også umiddelbart det bedste indenfor genren, måske fordi det ikke decideret prøver på at være en superheltehistorie, men mest af alt fortæller et drama om en person med kræfter som hverken vi eller han selv helt kender til. Og så vender den ellers det hele op og ned og viser verden som det, måske, kan se ud for en skizofren hvor grænsen mellem virkeligheden og fiktion er hårfin. Og ikke mindst er det ikke en serie som taler ned til sit publikum og serverer det hele på et sølvfad.

    Whispering Horse 9-09-18 20:41

  • ★★★0

    Så længe Marvel selv sidder med rettighederne kommer det nok, desværre, ikke til at ske. I hvert fald med hensyn til deres film. Det er både en fordel og ulempe at de selv sidder med magten. Det er godt fordi vi får noget kontinuitet og historier der hænger sammen, ikke mindst fordi de ved hvad de vil have. Til gengæld er filmene skåret over den samme skabelon, hvilket i længden gør dem kedelige. Det er som om at der ikke er noget på spil, fordi vi ved hvordan det hele ender.

    Nu nævner du selv Legion og det er efter min mening også umiddelbart det bedste indenfor genren, måske fordi det ikke decideret prøver på at være en superheltehistorie, men mest af alt fortæller et drama om en person med kræfter som hverken vi eller han selv helt kender til. Og så vender den ellers det hele op og ned og viser verden som det, måske, kan se ud for en skizofren hvor grænsen mellem virkeligheden og fiktion er hårfin. Og ikke mindst er det ikke en serie som taler ned til sit publikum og serverer det hele på et sølvfad.

    100% enig. Nu er der blevet talt meget om slutningen i AIW, men jeg sad hverken første eller anden gang med hjertet i halsen og blev ikke overrasket eller føler at der reelt er noget på spil frem til opfølgeren. Jeg har i hvert fald en fornemmelse af, at dagen i sidste ende igen reddes ubesværet. 

    Og præcis, mht “Legion”. Den leger enormt kreativt og skarpt med nogle helt uvante - i MCU regi - virkemidler og temaer, der gør at vi aldrig helt kan føle os sikre på noget som helst. Jeg har endnu ikke set 2. sæson, men håber at det fortsætter i samme boldgade.

    Dolphinfriendly 9-09-18 20:57

  • ★★★★★★0

    Jeg er enig. Det er som om at niveauet accepteres og vurderes ud fra hvad der er gode superheltefilm, og ikke gode film i det hele taget. Ikke at de ikke skal ses ud fra den præmis, men jeg føler lidt, at nærmest alt ædes råt så længe der er et Marvel-logo på. En skam, da der jo er masser af gode historier at tage af. “Legion”, selvom det er en tv-serie, er efter min mening det bedste skud på live-action stammen siden "The Winter Soldier".

    Pyh jeg bliver ærligt lidt træt når man skal tillægges så snotåndsvage postulater blot fordi du ikke er enig med mig i min oplevelse af en given film. Ja undskyld det sure opstød, men helt idiot er jeg altså trods alt ikke. 

    Og jo, jeg finder den faktisk på niveau med Batman Begins og ved du hvad, den første Avengers fandt jeg faktisk et niveau over. 

    T. Nielsen 9-09-18 21:02

  • ★★★★0

    Jeg er enig. Det er som om at niveauet accepteres og vurderes ud fra hvad der er gode superheltefilm, og ikke gode film i det hele taget. Ikke at de ikke skal ses ud fra den præmis, men jeg føler lidt, at nærmest alt ædes råt så længe der er et Marvel-logo på. En skam, da der jo er masser af gode historier at tage af. “Legion”, selvom det er en tv-serie, er efter min mening det bedste skud på live-action stammen siden "The Winter Soldier".

    MCU er lavet af komiteen. Batman Begins er lavet af Chris Nolan. En instruktør med en vision. Jeg tror forskellen ligger der mellem hvad der blot er genredefineret og hvad der er god film i det hele taget. Det er ikke en genre, der har afstedkommet ret mange klassikere :)

    Babo 9-09-18 21:02

  • ★★★★★0

    Personligt finder jeg en række Marvel-film på niveau med Batman Begins (eller måske et minimalt hak under). Og jeg ser dem da netop som velfungerende filmiske oplevelser, der både formår at underholde og røre mig emotionelt. At der så ikke bliver opfundet den dybe tallerken undervejs, er så en helt anden sag, og det er jo netop der, at man skal se filmene ud fra deres præmis. Jeg føler dog fortsat, at den første Incredibles og Watchmen er det bedste i genren med netop den første Avengers og Batman Begins lige i hælene.

    David Lund 9-09-18 21:09

  • ★★★★0

    Collider har lavet deres top 50. Her er etteren, men man kan kaste sig over se alle videoreviews. God underholdning. 

    m.youtube.com/watch

    Babo 9-09-18 21:20

  • ★★★0

    Pyh jeg bliver ærligt lidt træt når man skal tillægges så snotåndsvage postulater blot fordi du ikke er enig med mig i min oplevelse af en given film. Ja undskyld det sure opstød, men helt idiot er jeg altså trods alt ikke. 

    Og jo, jeg finder den faktisk på niveau med Batman Begins og ved du hvad, den første Avengers fandt jeg faktisk et niveau over. 

    Der er ingen grund til at tage mine "snotåndsvage postulater" personligt, Thomas. Det jeg skrev var henvendt til Babo, ud fra hvad jeg mener (som skrevet), ikke som et indirekte angreb mod dig eller andre der synes godt om Marvel. :) 

    Og fint, at du gør det. Det er en smagssag. Den første "Avengers" synes jeg iøvrigt også ret godt om, næsten på niveau med "Batman Begins". ;) Og dét var ikke ment som et snotåndssvagt postulat, men som min mening. Hurra for forskelligheden i filmsmag. 

    Dolphinfriendly 9-09-18 21:30

  • ★★★★0

    Thomas har glemt sin aftens wooosah

    m.youtube.com/watch

    :)

    Babo 9-09-18 21:34

  • ★★★0

    Personligt finder jeg en række Marvel-film på niveau med Batman Begins (eller måske et minimalt hak under). Og jeg ser dem da netop som velfungerende filmiske oplevelser, der både formår at underholde og røre mig emotionelt. At der så ikke bliver opfundet den dybe tallerken undervejs, er så en helt anden sag, og det er jo netop der, at man skal se filmene ud fra deres præmis. Jeg føler dog fortsat, at den første Incredibles og Watchmen er det bedste i genren med netop den første Avengers og Batman Begins lige i hælene.

    Absolut, der er flere gode Marvel-film, selvom vi i min bog skal tilbage til "The Winter Soldier" for at finde en virkeligt god Marvel-titel. "Spider-Man: Homecoming" og "Ant-Man" synes jeg rigtigt godt om, uden at være blow away.

    Dolphinfriendly 9-09-18 21:37

  • ★★★0

    MCU er lavet af komiteen. Batman Begins er lavet af Chris Nolan. En instruktør med en vision. Jeg tror forskellen ligger der mellem hvad der blot er genredefineret og hvad der er god film i det hele taget. Det er ikke en genre, der har afstedkommet ret mange klassikere :)

    Ja, det kan du have ret i. Selvom om det er svært at vurdere hvad eftertiden vil definere som klassikere i genren, synes jeg at det er noget tid siden at der nemlig har været et definitivt nedslag blandt superheltefilmene. Selvom det virker til, at "Civil War" for nogen har dét potentiale.  

    Dolphinfriendly 9-09-18 21:42

  • ★★★★0

    Ja, det kan du have ret i. Selvom om det er svært at vurdere hvad eftertiden vil definere som klassikere i genren, synes jeg at det er noget tid siden at der nemlig har været et definitivt nedslag blandt superheltefilmene. Selvom det virker til, at "Civil War" for nogen har dét potentiale.  

    Det er også svært at spå om. Jeg kan godt lide Civil War, men ser personligt ikke tegn på klassiker potentiale. Hvis jeg skal pege på én i MCU, der måske vil blive set som en vigtig film, særligt i MCU, ja så skulle det være den første Iron Man. Derudover står den også flot på egne ben. Selvom jeg også nyder Winter Soldier, ser jeg ikke dens indflydelse SÅ afgørende. 

    Babo 9-09-18 21:53

  • ★★★0

    Det er også svært at spå om. Jeg kan godt lide Civil War, men ser personligt ikke tegn på klassiker potentiale. Hvis jeg skal pege på én i MCU, der måske vil blive set som en vigtig film, særligt i MCU, ja så skulle det være den første Iron Man. Derudover står den også flot på egne ben. Selvom jeg også nyder Winter Soldier, ser jeg ikke dens indflydelse SÅ afgørende. 

    Jeg ville også nok pege på "Iron Man" og måske "Avengers", som den vel første virkeligt vellykkede ensemble-superheltefilm. Den første "Spider-Man", selvom det ikke er MCU, vil jeg også betegne som en klassiker, da den om nogen var med til at sætte en ny standard i genren.

    Dolphinfriendly 9-09-18 22:13

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen