Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Jeg ville også nok pege på "Iron Man" og måske "Avengers", som den vel første virkeligt vellykkede ensemble-superheltefilm. Den første "Spider-Man", selvom det ikke er MCU, vil jeg også betegne som en klassiker, da den om nogen var med til at sætte en ny standard i genren.

    Den virker bare så ufrivilligt komisk i dag Spider Man, men det var noget specielt at se den dengang. Helt sikkert. På they shoot pictures dont they top 1000, der finder man kun den oprindelige Superman og The Dark Knight på. 

    Babo 9-09-18 22:18

  • ★★★0

    Den virker bare så ufrivilligt komisk i dag Spider Man, men det var noget specielt at se den dengang. Helt sikkert. På they shoot pictures dont they top 1000, der finder man kun den oprindelige Superman og The Dark Knight på. 

    Det er ikke så forfærdeligt lang tid siden at jeg genså den første "Spider-Man", faktisk. :) Ja, den er dated - men synes egentlig, at den har en god portion veloplagt charme. Og så er Willem Dafoe en fabelagtig skurk.

    Dolphinfriendly 9-09-18 22:28

  • ★★★★0

    Det er ikke så forfærdeligt lang tid siden at jeg genså den første "Spider-Man", faktisk. :) Ja, den er dated - men synes egentlig, at den har en god portion veloplagt charme. Og så er Willem Dafoe en fabelagtig skurk.

    Dafoe var fabelagtig....... i Platoon :)

    Babo 9-09-18 22:53

  • ★★★0

    Dafoe var fabelagtig....... i Platoon :)

    Haha - du synes måske, at han overspiller i "Spider-Man"?

    Dolphinfriendly 9-09-18 23:24

  • ★★★★0

    Haha - du synes måske, at han overspiller i "Spider-Man"?

    Lige lidt og så er det mildt sagt hehe, men det er medgivet svært at holde latteren tilbage når han er på. Den film er sgu en guilty pleasure :)

    Babo10-09-18 07:34

  • ★★★0

    Lige lidt og så er det mildt sagt hehe, men det er medgivet svært at holde latteren tilbage når han er på. Den film er sgu en guilty pleasure :)

    Jeg synes, at Dafoes overspil passer til filmens tone - det hele er lidt overgjort. :)

    Dolphinfriendly10-09-18 14:06

  • ★★★★0

    Jeg synes, at Dafoes overspil passer til filmens tone - det hele er lidt overgjort. :)

    Jamen det passer lidt, ja. Omend ved jeg ikke om jeg bryder mig om Raimis tone? Eller det gør jeg ikke specielt meget mere, da tiden har tæret hårdt på trilogien. Synes personligt Homecoming var den bedste Spider Man. 

    Babo10-09-18 16:59

  • ★★★★★★1

    Jeg har set lidt op på ældre danske dramaer, og der var især to, jeg gerne vil fremhæve - begge med In Schønberg.

    Diskret Ophold, 1946

    I den lille fynske by Skelbæk, har familien Bastrup lavet et opholdssted for unge, gravide kvinder, der af forskellige årsager gerne vil skjule deres graviditet for deres familie. Hun er jordemoder og han laver lidt småting.

    Dramaet udfolder sig især omkring den af de to piger, der har et værelse der, og jeg blev faktisk lidt overrasket over, at et sådanne emne kunne være en ting i 1946. Det skal lige siges, at pigerne ikke er gravide, fordi de har været sammen med tyskere.

    Ib Schønberg er jovial og kærlig, og især mod slutningen bliver den ret suveræn.

    8/10

    ----

    Avismanden, 1952

    Nu er det ikke nogen hemmelighed, at jeg er meget lidt troende, men derfor kan jeg sagtens nyde film med kristne budskaber. Netop en sådanne er Avismanden. Ib Schønberg spiller den godhjertede avissælger Olsen, der har en lille stade på Vesterbro. Her har han stiftet bekendtskab med både de hjemløse, de prostituerede, en utro landsretssagfører og en ateistisk forfatter. Han prøver ofte på at omvende hans omgangskreds - ikke på sådan korsfarer-agtig måde, men gennem venlig samtale. 

    Der er noget dreyersk over Avismanden. Dialogen er ofte rolig og lidt drævende og temaet er religion. Den er på ingen måde så vægtig, men jeg vil gerne vove at kalde Avismanden for en Dreyer Light. 

    8/10

    Guldager10-09-18 21:02

  • ★★★★0

    Gensyn med Whiplash og La La Land, som opvarmning til First Man. Whiplash den bedre film, men La La Land er begyndt at røre på sig og gav bedre indtryk her ved gensynet. Godt nok ligner instruktøren en 5-årige, men står til gengæld for old school håndværk. Shit de er godt lavet. Bliver spændende at se om han fortsætter den gode stime. 

    Babo10-09-18 22:30

  • ★★★0

    Jamen det passer lidt, ja. Omend ved jeg ikke om jeg bryder mig om Raimis tone? Eller det gør jeg ikke specielt meget mere, da tiden har tæret hårdt på trilogien. Synes personligt Homecoming var den bedste Spider Man. 

    Meget enig. Også i, at seneste spidey er den bedste. 

    Dolphinfriendly11-09-18 00:17

  • ★★★★★★0

    Der er ingen grund til at tage mine "snotåndsvage postulater" personligt, Thomas. Det jeg skrev var henvendt til Babo, ud fra hvad jeg mener (som skrevet), ikke som et indirekte angreb mod dig eller andre der synes godt om Marvel. :) 

    Nej, ved godt generaliseringen kun var gældende for alle andre end undtagelserne;-)

    T. Nielsen11-09-18 09:47

  • ★★★★★★1

    Jeg kan godt lide Civil War, men ser personligt ikke tegn på klassiker potentiale.

    Er status så vigtig da?? For mig er det vigtigere hvad jeg synes om en film end hvad alle andre synes om den. Men sådan er vi jo så forskellige. :-)

    T. Nielsen11-09-18 09:54

  • ★★★★★★0

    tiden har tæret hårdt på trilogien.

    Pudsigt, det synes jeg ikke tiden har. Jovist er den berørt af tiden, men tæret hårdt? Nej!

    T. Nielsen11-09-18 09:51

  • ★★★★★★0

    Red Sparrow (2018)

     

    Instruktør Francis Lawrence’s seneste film kan minde om en gammeldags koldkrigsthriller, og den er gammeldags i mere end en forstand.

    Der er forlorne russiske accenter, typiske twist og bedrag tilsat en romance man aldrig helt kan vide sig sikker på er ægte. Det meste er set før og bedre (men også værre!). I første halvdel forsøges der at proppes lidt rigeligt ind, for mod slut at trække hele affæren ud i en overlang spilletid, i et forsøg på at få lidt fyld på den i bund og grund ret enkle fortælling, om jagten på en russisk dobbeltagent.

    Der er en del overraskende kompromisløs vold, der giver filmen et skræmmende skær af realisme, fordi den kan mærkes. Det løfter spændingsniveauet, men desværre kun i få scener i en film der aldrig er direkte dårlig eller kedelig, men heller aldrig bliver virkelig god.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen11-09-18 09:53

  • ★★★1

    Carlito's Way

    Snuppede et gensyn med Brian De Palmas glimrende gangster thriller. Fine præstationer hele vejen rundt med Al Pacino og Sean Penn i front. Vi må heller ikke glemme Penns frisure i filmen. Filmen er velfortalt og selvom den omhandler slynglen Carlito Brigante, der efter flere år i den kriminelle verden nu forsøger at slippe væk med hans livs kærlighed, kan man ikke lade være med at heppe på Brigante. Carlito's Way er noget så sjældent som en gangster film med et stort bankende hjerte. 

    De Palma fremviser endnu en gang at han mestrer filmisk suspense hvilket er synligt under pool-scenen og flugten i undergrundstationen, som er De Palma suspense af bedste kaliber.  

    Af de to gangster film De Palma har instrueret med Al Pacino i hovedrollen har jeg altid syntes at Carlito's Way var langt den bedste. Jeg vil faktisk gå så vidt som at sige at Scarface er overvurderet og at Carlito's Way er undervurderet.

    Essal11-09-18 11:14

  • ★★★★0

    Er status så vigtig da?? For mig er det vigtigere hvad jeg synes om en film end hvad alle andre synes om den. Men sådan er vi jo så forskellige. :-)

    Nu lyder du lidt dum og du ved godt hvad der menes :) 

    Babo11-09-18 12:09

  • ★★★★0

    Pudsigt, det synes jeg ikke tiden har. Jovist er den berørt af tiden, men tæret hårdt? Nej!

    Jo. Det synes jeg. Nogle film rammer en tidsånd, men jeg har svært ved at engagere mig i det pubertære pjat og corny dialog mere.  

    Babo11-09-18 12:37

  • ★★★★★★0

    Nu lyder du lidt dum og du ved godt hvad der menes :) 

    Jeg skrev det faktisk af selvsamme grund;)

    T. Nielsen11-09-18 12:44

  • ★★★★★★0

    Jo. Det synes jeg. Nogle film rammer en tidsånd, men jeg har svært ved at engagere mig i det pubertære pjat og corny dialog mere.  

    Så det er mere dig end filmen tiden har tæret på måske. Jeg morer mig stadig over den:-D

    T. Nielsen11-09-18 12:55

  • ★★★★0

    Så det er mere dig end filmen tiden har tæret på måske. Jeg morer mig stadig over den:-D

    Der er også rigeligt at grine ad, medgivet :)

    Babo11-09-18 16:43

  • ★★★★★★0

    Der er også rigeligt at grine ad, medgivet :)

    Og det jo godt nok så, hvis du morer dig og har en fest med det. 

    Misforstå mig ikke, jeg kan godt forstå du foretrækker Nolan's Batman trilogi. Den har momenter at hamrende elendig action (og da det jo er actionfilm er det jo mindre godt), sine steder er den dårligt klippet og kramagtigt fotograferet. Den har en tvivlsom og svag plotudvikling, med store mangler som den skrider frem. Dens forsøg på betonrealisme får desuden Batman til at virke lige så malplaceret som en DF'er i Mekka og så er den befolket med humor-, følelses- (læs: tomme) og charmeforladte karakterer, der næsten samtlige er lige så grå og kedelige som socialt boligbyggeri fra 60'erne. Men heeeeey, den har da gode dialoger. Ja, der er så ægte jordnære at når man ser en politiker og en politimand stå på et tag og snakke med en mand klædt ud som en flagermus, er det svært IKKE at grine:-D I det hele taget er det sine steder som at se Heat tilsat en sur superhelt og hvis Batman dukkede op midt i Heat, se det ville dæleme være....Hmmm, stort:-D

    Nu ved du godt at jeg elsker Nolans Batman trilogi. Det ovenstående er blot for at vise at det er nemt at få noget til at fremstå tåbeligt, hvis man blot fremsætter en masse negativt. Faktisk rater jeg jo BB 9/10, TDK 10/10 (måske for meget, den er jo et produkt af sin tid, hvor dyster skulle være det nye sort) og selv den ofte udskældte og nemt kritiserbare TDKR rater jeg højt med 8/10 (har dog kun set den en gang i bio). Så jeg rater faktisk denne trilogi lidt højere samlet set, en Raimi's Spider-Man trilogi.

    Men nok om det herfra, så det ikke udvikler sig til en konkurrence om længst stående pivtøj, for den må du jo vinde via din alder tænker jeg :-D Haha;-) 

    T. Nielsen11-09-18 19:46

  • ★★★★1

    Har du for lidt at rive i? Hvad er formålet med dit indlæg? 

    Babo11-09-18 19:56

  • ★★★★★★0

    Har du for lidt at rive i?

    Næ, er ganske tilfreds med størrelsen;-P Resten kan vi tage privat hvis det er, så vi ikke oversvømmer tråden:)

    T. Nielsen11-09-18 20:02

  • 0

    It Happened One Night - 1934

    Fik set Frank Capras vidunderlige Oscar vinder (nævnt i Clint Eastwoods Changeling) med Clark "Frankly I don't give a damn" Gable og Claudette Colbert.

    Well, I denne film GIVER Gable a damn!

    Frank Capra skabte Hollywood magi med sine feel good social-realistiske film. Vi kender Mr. Smith Goes To Washington og It's a Wonderful Life og denne lille charmerende sag kan man heller ikke undgå at blive glad af.

    Man siger, at undertrøjeindustrien tabte op mod 75% af salg af undertrøjer pga. at Gable i filmen smider en skjorte og er barbrystet inde under.

    Selvfølgelig er der en hel detektivhistorie bag denne anekdote, for at finde ud af, om dette havde noget på sig eller ej.

    Uanset undertrøje.

    They just don't make 'em like this anymore <3

    8/10

    Herlig film. En af mine personlige favoritter.

    BN den nysgerrige11-09-18 21:35

  • ★★★★0

    Road to Perdition 

    Havde næsten glemt, hvor god den var. Poetisk og meget æstetisk formet i hvert et billede. Thomas Newman dækker lydsiden smukt og er ladet med melankoli. Skuespillet er top notch. Hanks, Newman, Law.. hvor er de bare suveræne. 8/10

    Babo12-09-18 21:28

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen