Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE

    Jeg var mellemfornøjet over Man of Steel.

    Supermans forhistorie og flashbacks fungerede fint. Men en del af historien er også Clark Kents kamp for at forblive anonym og drillerierne med Lois Lane.

    Snyder er ikke den store historiefortæller, han er først og fremmest en fantastisk billedstormer - og han er en sand kunstner på det felt. Måske den bedste indenfor filmverdenen.

    Vi havde selvfølgelig ikke behøvet at få Batmans oprindelseshistorie, en gang til - men for stemningen og forløbet i filmen var det vigtigt. For mig er Batman verdens bedste superhelt, og det lykkes at skabe en rigtig god udgave af ham af Affleck/Snyder i fællesskab.

    Alt i alt lykkedes det faktisk for Snyder at ramme tegneserieuniverset, ret perfekt - ikke milevidt fra hans fantastiske præstation med Watchmen. Dog for overfladisk til at komme helt derop overhovedet.

    Man så Snyders begejstring for at Lex Luthor skulle præsentere Bruce Wayne for Clark Kent - det virkede bare underligt akavet.

    Jesse Eisenberg giver en god figur som Lex, akavet og genial på samme tid. Billederne var enhver tegneserie freaks vådeste drøm, og de blev ikke hakket i stykker af en endeløs kamp som i Man of Steel.

    Snyder havde lært noget.

    Samlet var jeg positivt overrasket. Historien halter stadig lidt - men fungerede. Og det visuelle er betagende. 

    7/10 - 4/6

    Wayne25-11-19 08:55

  • ★★★★★★0

    CAPTAIN AMERICA: CIVIL WAR

    I modsætning til Avengers kamp mod Ultron, som bare var den sædvanlige opbygning til og derefter afvikling af et kæmpe slagsmål uden ende - så giver brødrene Russo os endnu engang en film hvor der er logik i galskaben.

    Samtidig er der masser af kampe, mand mod mand - så på action siden var jeg også mere end tilfreds.

    Jeg er ikke den helt store fan af hverken Hulk eller Thor, så dem savnede jeg ikke et sekund. Til gengæld var det herligt at se en godkendt introduktion til Black Panther, som jo siden har fået sin egen film. Antman var sammen med Spiderman det komiske indslag, og det fungerede uden at blive for meget (fedt i øvrigt at man offentligt indrømmer at man stjæler en scene fra Star Wars - som i forvejen er stjålet fra Gullivers rejse).

    Jeg er måske ikke alt for imponeret over Iron Mans indgriben i Spidermans originalhistorie, og synes at tante May har skiftet lidt for meget karakter. Men man kan alligevel kun glæde sig over den nye Peter Parker - hans flabede kommentarer ligger helt i tråd med original materialet.

    Som sagt så accepterer man baggrunden for Cap og Iron Man's grund til at strides. Tony Stark er egentlig normalt den løse kanon - men grundet hans fejlslagne eksperiment, som førte til Ultron og dermed tab af menneskeliv så havner han denne gang på politikernes side.

    I modsætning til Cap, som normalt følger ordrer, og altid gør det rigtige. Cap vil til gengæld aldrig vil lade en kammerat i stikken. Det giver en troværdig konflikt som egentlig ikke for alvor bliver løst - og det er en af de vigtigste tilføjelser, som Russo brødrene giver os.

    De bedste film serier efterlader os i en situation hvor vi gerne vil se mere - og hvor vi glæder os til det næste kapitel.

    Sådan skal et godt eventyr skæres. Alt skal ikke afklares, og det er glimrende at blive efterladt med en følelse af at der er meget mere godt i vente.

    Tonen fra Marvels univers er ramt så godt, som man kun har turdet håbe på. Det er tydeligt at der er sat et perfekt hold, som virkelig har respekt for Jack Kirby og Stan Lee's originale historier.

    At nogle fanboys måske savner noget fra Mark Millar's oprindelige oplæg er til at leve med.

    8/10 - 5/6

    Wayne25-11-19 09:05

  • ★★★★0

    BETTY BLUE

    Personligt synes jeg den er bedre og mere modig, en nogen Trier film.

    En stor oplevelse, som man umuligt kan være uberørt af.

    8/10 - 5/6

    Helt enig.

    Og så var Béatrice Dalle bare dejlig ;)

    Åkepool25-11-19 12:11

  • ★★★★★★0

    BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE

    Så du den i den forlængede udgave? Jeg endte selv kun på 6/10. Var egentlig godt underholdt, men det var noget ujævnt rod.

    T. Nielsen25-11-19 12:35

  • ★★★★★★0

    Helt enig.

    Og så var Béatrice Dalle bare dejlig ;)

     :-)

    Wayne25-11-19 13:55

  • ★★★★★★0

    Så du den i den forlængede udgave? Jeg endte selv kun på 6/10. Var egentlig godt underholdt, men det var noget ujævnt rod.

    Yes. Gav som sagt også en stjerne mere end fortjent - enig ujævnt ;-)

    Wayne25-11-19 13:57

  • ★★★★★★0

    Yes. Gav som sagt også en stjerne mere end fortjent - enig ujævnt ;-)

    Har du set begge udgaver så?

    T. Nielsen25-11-19 13:59

  • ★★★★★1

    Jeg har set begge udgaver. Jeg fik hovedpine ved theatrical cut og sov igennem til extended cut. :D

    NightHawk25-11-19 14:09

  • ★★★★★★1

    Jeg har set begge udgaver. Jeg fik hovedpine ved theatrical cut og sov igennem til extended cut. :D

    Hater:D

    T. Nielsen25-11-19 14:25

  • ★★★★★0

    Hater:D

    :D

    NightHawk25-11-19 16:40

  • ★★★★★★0

    Har du set begge udgaver så?

    Ja, men tænkte ikke lige over forskellen - hvad var den?

    Wayne25-11-19 16:50

  • ★★★★★★0

    Ja, men tænkte ikke lige over forskellen - hvad var den?

    Ca 20 min tror jeg....Husker ikke konkret hvad de enkelte minutter blev brugt til. Mindes blot jeg (vistnok) fandt den et nøk bedre.

    T. Nielsen25-11-19 17:04

  • ★★★★★0

    Ca 20 min tror jeg....Husker ikke konkret hvad de enkelte minutter blev brugt til. Mindes blot jeg (vistnok) fandt den et nøk bedre.

    De gjorde i hvert fald filmen mere sammenhængende. Da det ikke er en god film i forvejen, er jeg dog ikke sikker på, om 20 min mere er en god ting...

    David Lund25-11-19 17:44

  • ★★★★★★0

    UNDER SANDET

    Hvem er de gode, og hvem er de onde? Det afgøres ofte af hvilket udgangspunkt og hvilken baggrund, man har.

    Filmen har en række geniale præmisser, og en logisk udvikling som viser at når vi kommer helt tæt på, så er de fleste af os bare mennesker.

    Roland Møller spiller fantastisk troværdigt, som befalingsmanden der skal få de forhadte tyskere til at rydde op efter deres landsmænd.

    De tyske drenge er også godt castet, og Mikkel Boe Følsgaard har det hele behageligt på afstand - og beholder derfor det had som ellers forsvinder som sand mellem fingrene.

    Det er dødsensfarligt arbejde, og minerne vil slå uskyldige danskere ihjel, hvis de ikke bliver fjernet ordentligt - så man forstår baggrunden for hadet og frygten. Filmen fik en Oscar nominering som bedste udenlandske film, næste år - og den fortjener alle de priser som den har modtaget.

    En af de bedste danske film, i mange år.

    9/10 - 5/6

    Wayne26-11-19 08:24

  • ★★★★★★0

    LONE STAR (1996)

    John Sayles fantastiske film noir om opklaringen af nogle mystiske mord, og en lokal Texansk legendes søn - som ulitmativt må træffe et valg, som har vidtrækkende konsekvenser for hans egen og egnens selvforståelse.

    Endnu en fantastisk film med Matthew McConaughey - denne gang i rollen som legenden Buddy Deeds - og med Chris Cooper, som hans søn.

    Filmen er fuldt fortjent, placeret højt hos mange filmelskere - men er desværre ikke kendt af flertallet.

    Flot og stemningsfuldt drama, når amerikansk film er bedst.

    8/10 - 5/6

    Wayne26-11-19 08:29

  • ★★★★★★0

    DEADPOOL

    Komplet idioti - men serveret på en ganske charmerende måde. En stor del af Deadpool filmen er tyveri ved højlys dag.

    Scenen hvor Deadpool brækker arme og ben stammer fra den sorte ridder i Monty Python og de skøre riddere.

    Sengescenerne med kæresten er stærkt inspireret af Høj Pistolføring.

    Ismaskinen er damptromlen fra A fish called Wanda.

    Slutscenen, hvor deadpool lige har glemt hele våbenarsenalet hjemme, er også inspireret af Monty Python.

    Oversættelsen giver filmen en ekstra deminsion, altså hvis man er + 40 år.

    Hvis ikke undrer man sig sikkert over mange af de ældre kvindelige navne som bliver nævnt (blandt andet Susse Wold) - men det er herligt forfriskende humor.

    100 % charme 60 % teknisk udførsel og 20 % historie - men det holder.

    Desværre var anden del bare mere af det samme - og endte med at være kedelig.

    7/10 - 4/6

    Wayne26-11-19 08:41

  • ★★★★★★0

    ROOM

    Lad for guds skyld være med at læse (eller se) spoilers om filmen, inden du ser den.

    Jeg vidste absolut intet, før jeg gjorde - og det giver det hele en ekstra dimension. Spring over traileren, lad være med at høre anmeldelser - for så vil du virkelig opleve det hele på samme måde som Jack gør det, og som jeg tror det var meningen fra både forfatter og instruktør.

    Ihvertfald de første ca. 20 minutter, er det mere vigtigt end i de fleste andre film.

    Brie Larson fortjener både den Golden Globe, og den Oscar som hun fik for rollen. Det er en virkelig stor præstation.

    Men lige så stor ros skal gå til Jacob Tremblay, som spiller så hjerteskærende ægte at man tror det er løgn. Det burde ikke kunne lade sig gøre det han gør.

    Selvom filmen er det modsatte af "Home alone" - så har han den samme uskyldige nysgerrighed som Kevin McCallister (Macaulay Culkin) havde.

    Fantastisk udført af instruktør (Lenny Abrahamson, som burde være Oscarnomineret) og forfatter (Emma Donoghue).

    En af åretiets absolut bedste film - langt bedre end Spotlight som fik en Oscar for bedste film (2016).

    Jeg var uhyggeligt tæt på at give den 10 stjerner, men filmen går fra at være eventyrlig og til en mere realistisk og rå virkelighed - og det gør den ikke til en dårligere film, det er bare et stort og nødvendigt skift i fokus.

    Men fremragende det er den. 

    9/10 - 5/6

    Wayne26-11-19 08:52

  • ★★★★★★0

    CAROL

    Hvor er det fantastisk at vi lever i en tidsalder, hvor et ægteskab ikke behøver at være en praktisk foranstaltning for at tilfredstille omgivelserne.

    Det er ikke første gang Todd Haynes går tilbage til 50'erne for at vise os problemerne ved et ægteskab, hvor den ene af parterne i virkeligheden hellere ville leve med en af samme køn. I Far from Heaven var det bare manden som hellere ville noget andet.

    I 1950'erne var det stadig A man's world - og det var patriarken som havde det sidste ord, især når det drejede sig om forældremyndighed. Det ændrede sig med rødstrømpernes indtog - og i slutningen af 70'erne var billedet næsten vendt 180 grader, som man så det i Kramer mod Kramer i 1979.

    Nu handler filmen selvfølgelig mest om forbudt kærlighed, og det er da altid interessant - selvom det også er en anelse forslidt, efterhånden. Men skuespillet er glimrende, jeg synes måske at Cate Blanchet er lidt for poleret.

    Det bedste ved filmen, er tidsbilledet som virkelig er flot lavet. Man føler virkelig at man er taget +60 år tilbage i tiden.

    7/10 - 4/6

    Wayne26-11-19 08:56

  • ★★★★★★0

    SONING (Atonement) 2007

    Jeg har i mange gange taget den ned fra hylden, for nu skulle jeg se den - og så har jeg alligevel valgt en anden, da coveret fik mig til at tænke på et romantisk drama.

    Hvis du har gjort det samme, og har den på hylden - eller adgang til den via streaming - så se den. Det har den afgjort fortjent, for den er ikke en metervare som man har set for ofte.

    Det er en film om kærlighed på flere planer - og det er også en film om en fantastisk fantasi, som desværre får fatale konsekvenser.

    Man kan undre sig over at det er en engelsk film, for selvom den udspringer af engelsk landadel så er fortællemåden mere fransk fantasi.

    Rigtig fine præstationer af  Keira Knightley, James McAvoy, og Brenda Blethyn

    8/10 - 5/6

    Wayne26-11-19 09:06

  • ★★★★★★0

    Fred til lands (Sæson 1)

     

    DR’s seneste serie er en blandet landhandel af skidt og kanel. Heldigvis mest kanel.

    Den har modtaget en del kritik, for blandt andet dens portrættering af en mindre dansk by og for dens fordækte visuelle look. Ser man den som et socialrealistisk drama med spændingselementer, så er kritikken såmænd også berettiget.

    Men da serien hellere vil være en rendyrket thriller, med en for an dansk produceret serie fængende tematik, synes jeg ikke dens leg med virkeligheden gør mig så meget. Det er et tydeligt fiktivt univers, bare sat i en jordnær tone.

    Dens fortælling om en ung psykopat, der terroriserer byen Ebberup og hvor ordensmagten står magtesløse, er egentlig også et interessant oplæg.

    Desværre trækkes det lidt spinkle præmis for langt ud. Historien er længere end den selv kan bære og der tages lidt rigeligt tvivlsomme valg fra manuskriptforfatternes side. Periodiske svage dialoger og et par klodsede eksekveringer gør ikke oplevelsen bedre.

    Men samtidig bydes der på ærlig, nærmest folkelig elementær spænding og twists, samt et rigt (om end ikke altid troværdigt) underholdende persongalleri, samtidig med at jeg personligt nyder at se en sådan historie sat i danske rammer og omgivelser. Omgivelser hvor jeg i øvrigt har boet tæt på og derfor kan genkende.

    Min rating er måske indrømmet en kende gavmild, men jeg var mere hooked end kvaliteten måske var til.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen26-11-19 12:40

  • ★★★★★★0

    The Rolling Stones Olé, Olé, Olé!: A Trip Across Latin America (2016)

     

    Jeg føler der er lavet et utal af diverse forskellige dokumentarer om verdens største rockband, The Rolling Stones. Man kan spørge sig selv, hvad vi skal med endnu en. Hvad kan der lægges til eller blive sagt og spillet, som vi ikke allerede har set og hørt mange gange før.

    Ikke desto mindre er de voldsomt bedagede sprællemænd som Keith Richards og Mic Jagger stadig så farverige og fascinerende, at det er svært ikke at nyde turen igen igen.

    Det føles og er måske ret overfladisk. Men turneen igennem de mellem- og sydamerikanske lande, kulminerende med en historisk koncert på Cuba, byder alligevel på interessante anekdoter og et indblik i, hvor meget musikken har betydet for diverse befolkninger fra folket selv. Den følelse af frihed musikken har repræsenteret og i øvrigt ofte kamp for selvsamme overfor undertrykkende regimer.

    Er man til Stones, så tror jeg godt man kan finde ”satisfaction” i denne her også. Jeg gjorde. Der findes dog andre og bedre.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen26-11-19 12:52

  • ★★★★1

    Filmen fik en Oscar nominering som bedste udenlandske film, næste år

    Og det må man sige, er en præstation udover det sædvanlige ;) 

    Åkepool26-11-19 13:04

  • ★★★★★★0

    Og det må man sige, er en præstation udover det sædvanlige ;) 

    Det skylder jeg faktisk en uddybning af.

    Den blev ikke indstillet samme år den kom ud - det skyldtes at den så skulle op imod Sauls søn. Den vidste man den ikke havde en chance imod. Derfor indstillede man den først året efter.

    Wayne26-11-19 13:18

  • ★★★★★★1

    Do it! Jeg smider gerne 9/10 efter den!

    Well. Jeg fik set dem, og efter at have læst mere om den (og græsk mytologi) gav den mening.

    Men det er en film som kræver forklaring. I starten var jeg slet ikke med, hvilket var fedt.

    Jeg forstår godt hvorfor den deler vandene :-)

    Wayne26-11-19 13:48

  • ★★★0

    Det skylder jeg faktisk en uddybning af.

    Den blev ikke indstillet samme år den kom ud - det skyldtes at den så skulle op imod Sauls søn. Den vidste man den ikke havde en chance imod. Derfor indstillede man den først året efter.

    Tror nok nærmere at det skyldes den sene premiere (9. december 2015). På det tidspunkt havde den danske udtagelseskomite allerede indstillet Tobias Lindholms Krigen.

    Steffan Rasmussen26-11-19 16:35

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen