Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Hvad siger du, er der flere irere? 

    Irere og italienere. Alle gangstere ved Du.

    T. Nielsen15-12-19 10:09

  • ★★★★★★1

    Irere og italienere. Alle gangstere ved Du.

    Hov. Du glemmer mexicanerne, russerne og japanerne :-)

    Wayne15-12-19 10:56

  • ★★★★★★1

    Hov. Du glemmer mexicanerne, russerne og japanerne :-)

    Mexi’erne er bande- eller kartelmedlemmer (sikkert begge dele), russerne er jo blot statsansatte og japserne er i en liga for sig selv. Du har helt ret, de burde nævnes;)

    T. Nielsen15-12-19 10:58

  • ★★★★★★0

    Hørehængere? Haha jeg må have været træt da jeg skrev det:) 

    T. Nielsen15-12-19 11:00

  • ★★★★★★1

    Marriage Story (2019)

     

    Instruktør Noah Baumbach når her op på siden af sit (for mig) hidtidige hovedværk, ”The Squid And The Whale”, med dette skilsmissedrama, hvor historien både sarkastisk udstiller det absurde der kan opstå i sådanne ulykkelige situationer, men også rammer det helt banalt menneskelige og alvorsfulde.

    Dette er en svær balanceakt, der nemt kan få risikere at tage effekten ud af begge dele hvis balancen tipper for meget. Men heldigvis mestres det noget nær perfekt, fra de lettere karikerede advokater til de menneskelige relationer og følelser der er på spil vores karakterer imellem.

    Særligt en scene stikker dog ud undervejs og sætter hele filmen i perspektiv. Det er hvor de to hovedpersoner, fremragende spillet af Scarlett Johansson og Adam Driver, de ender i et større skænderi hvor det svinger fra det patetiske til det primitive, der står i stærkt kontrast til det avantgarde teater de begge har helliget sig i årene før. Det er så jordnært og ægte menneskeligt som det kommer, om man så er jord- og betonarbejder eller intellektuel kulturpersonlighed.

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen15-12-19 13:47

  • ★★★★★0

    Det er egentlig scene efter scene efter scene, hvor Dundee bare demonstrerer at han er et røvhul, som tager hvad han vil have, slår på dem han ikke kan lide, og er super fordomsfuld. Det topper i en bar, hvor han flirter med en transgender, indtil hans nye italienske ven fra taxien fortæller ham, at det i virkeligheden er en mand. Dundee reagerer ved at gå tilbage til hende (eller ham) og tage hende i skridtet. Personen bliver totalt ydmyget og flygter, mens alle i baren bryder ud i latter. Dundee gør for øvrigt det samme lidt senere med en anden trans, og journalistdamen forsvarer ham med at han er fra Australien.

    Forstå mig ret, jeg er ikke forarget, folk har lov at være nogen dumme svin på film - jeg synes bare det er rimelig dårlig humor (for jeg tror det er meningen man skal grine af det). 

    Nu skal man ofte være påpasselig med at dømme fortidens humor med nutidens briller. Men når det så er sagt, er jeg da enig i, at det bestemt ikke ikke er alt humor fra dengang der er lavet særlig elegant eller i det hele taget er sjovt, og egentlig heller ikke var det dengang.

    Nu har jeg lige haft mulighed for at gense de to scener på YouTube og den første scene i baren, er jeg helt enig med dig i. Den er ret plat og lavet i en småondskabsfuld tone, der blot har til hensigt af grine af og ydmyge modparten.

    youtu.be/n6fgPX3NjyA

    Den anden scene derimod er lavet på en væsentlig anderledes måde ved det, at Crocodile Dundee godt nok opfører sig ligeså dumt som tidligere, her dog med den forskel at den transkønnede ikke lader sig ydmyge men i stedet kommer med en herlig comeback kommentar, der gør at hun kommer bedst ud af konfrontationen, mens Dundee egentlig bare fremstår som en pinlig klaphat  

    youtu.be/WHTPLpY8mBI

    Så jeg synes, at der er stor forskel her i afviklingen af scenerne og deres punchline. Den første er bare dumt og usmageligt lavet, mens den anden egentlig er helt i orden som jeg vurderer det. :) 

    NightHawk15-12-19 16:15

  • ★★★★★★0

    Marriage Story (2019)

     

    Instruktør Noah Baumbach når her op på siden af sit (for mig) hidtidige hovedværk, ”The Squid And The Whale”, med dette skilsmissedrama, hvor historien både sarkastisk udstiller det absurde der kan opstå i sådanne ulykkelige situationer, men også rammer det helt banalt menneskelige og alvorsfulde.

    Dette er en svær balanceakt, der nemt kan få risikere at tage effekten ud af begge dele hvis balancen tipper for meget. Men heldigvis mestres det noget nær perfekt, fra de lettere karikerede advokater til de menneskelige relationer og følelser der er på spil vores karakterer imellem.

    Særligt en scene stikker dog ud undervejs og sætter hele filmen i perspektiv. Det er hvor de to hovedpersoner, fremragende spillet af Scarlett Johansson og Adam Driver, de ender i et større skænderi hvor det svinger fra det patetiske til det primitive, der står i stærkt kontrast til det avantgarde teater de begge har helliget sig i årene før. Det er så jordnært og ægte menneskeligt som det kommer, om man så er jord- og betonarbejder eller intellektuel kulturpersonlighed.

     

    Bedømmelse: 9/10

    Wow 9 stjerner - så må man vel hellere få den set. Hvor mange lommetørklæder (ud af 10) får den?

    ;-)

    Wayne15-12-19 16:15

  • ★★★★★★1

    Wow 9 stjerner - så må man vel hellere få den set. Hvor mange lommetørklæder (ud af 10) får den?

    ;-)

    Altså, jeg synes ikke den er en rørstrømsk tåreperser. Men den er bestemt rørende sine steder, særligt emnet taget i betragtning (og som far kan man jo nok uanset relatere til emnet?)

    T. Nielsen15-12-19 16:20

  • ★★★★★1

    Marriage Story (2019)

     

    Instruktør Noah Baumbach når her op på siden af sit (for mig) hidtidige hovedværk, ”The Squid And The Whale”, med dette skilsmissedrama, hvor historien både sarkastisk udstiller det absurde der kan opstå i sådanne ulykkelige situationer, men også rammer det helt banalt menneskelige og alvorsfulde.

    Dette er en svær balanceakt, der nemt kan få risikere at tage effekten ud af begge dele hvis balancen tipper for meget. Men heldigvis mestres det noget nær perfekt, fra de lettere karikerede advokater til de menneskelige relationer og følelser der er på spil vores karakterer imellem.

    Særligt en scene stikker dog ud undervejs og sætter hele filmen i perspektiv. Det er hvor de to hovedpersoner, fremragende spillet af Scarlett Johansson og Adam Driver, de ender i et større skænderi hvor det svinger fra det patetiske til det primitive, der står i stærkt kontrast til det avantgarde teater de begge har helliget sig i årene før. Det er så jordnært og ægte menneskeligt som det kommer, om man så er jord- og betonarbejder eller intellektuel kulturpersonlighed.

     

    Bedømmelse: 9/10

    Super godt skrevet. Jeg er helt enig i din bedømmelse af filmen. Det sidste du skriver er også spot on. "Marriage Story" er nemlig en film som formår at formidle sin historie og sine karakterers kvaler på en universal måde, som alle burde kunne nikke genkendende til og derfor er den også meget nem at relatere til og blive påvirket af.

    NightHawk15-12-19 16:25

  • ★★★★★1

    Wow 9 stjerner - så må man vel hellere få den set. Hvor mange lommetørklæder (ud af 10) får den?

    ;-)

    Du kan evt. også læse anmeldeses-tråden af "Marriage Story". Her vil du også kunne se, at de fleste er positivt stemt overfor filmen. :) 

    NightHawk15-12-19 16:26

  • ★★★★★★1

    Altså, jeg synes ikke den er en rørstrømsk tåreperser. Men den er bestemt rørende sine steder, særligt emnet taget i betragtning (og som far kan man jo nok uanset relatere til emnet?)

    Du fik mig overtalt

    Wayne15-12-19 16:26

  • ★★★★★★1

    Super godt skrevet.Jeg er helt enig i din bedømmelse af filmen. Det sidste du skriver er også spot on. "Marrige Story" er nemlig en film som formå at formidle sin historie og sine karakterers kvaler på en universal måde, som alle burde kunne nikke genkendende til og derfor er den også meget nem at relatere til og blive påvirket af.

    Takker Nighthawk:)

    T. Nielsen15-12-19 16:27

  • ★★★★★★0

    Du kan evt. også læse anmeldeses-tråden af "Marriage Story". Her vil du også kunne se, at de fleste ér positivt stemt overfor filmen. :) 

    Er vi ude i Kramer vs Kramer? Som tema, og i kvalitet ?

    Wayne15-12-19 16:28

  • ★★★1

    Er vi ude i Kramer vs Kramer? Som tema, og i kvalitet ?

    Så absolut - mindst.

    Steffan Rasmussen15-12-19 16:28

  • ★★★★★★0

    Så absolut - mindst.

    Fedt, så er jeg på!

    Wayne15-12-19 16:30

  • ★★★★★★0

    Så absolut - mindst.

    Enig, det er vi.

    T. Nielsen15-12-19 16:31

  • ★★★★★0

    Er vi ude i Kramer vs Kramer? Som tema, og i kvalitet ?

    Jep, "Marriage Story" kan bestemt måle sig med "Kramer vs Kramer". Den eneste forskel er at der er mere humor med i "Marriage Story".

    NightHawk15-12-19 16:37

  • ★★★★★★0

    Jep, "Marriage Story" kan bestemt måle sig med "Kramer vs Kramer". Den eneste forskel er at der er mere humor med i "Marriage Story".

    Ja Kramer læner sig mere mod melodramaet, mens Marriage Story er som du siger, mere humoristisk. 

    T. Nielsen15-12-19 16:45

  • ★★★★★0

    “Kramer vs. Kramer” med en snert af “Annie Hall”.

    Kruse15-12-19 18:04

  • ★★★★1

    En dejlig tid på året. Det betyder lister over årets bedste film. Her er mit bud på top 10. Som altid vanskeligt at danne sig et overblik over filmåret, der gik. Hvor godt et filmår har været beror på ens fleksibilitet i søgningen. Blockbusters har ikke været fem potter pis værd, men der har været kvalitet i den snævre kunstneriske ende - omend har jeg slet ikke set nok, føler jeg. Formentlig også første år, hvor amerikanske film ikke repræsenterer bredt på listen. Det har til gengæld været fremragende tv: Chernobly, Mindhunter sæson 2, Unbealivable. Top 10 film:

    10. ‘Under The Silver Lake’ (David Robert Mitchell, USA)
    9. ‘Transit’ (Christian Petzold, Tyskland)
    8. ‘Wildlife’ (Paul Dano, USA)
    7. ‘A Prayer Before Dawn’ (Jean Sauvaire, England)
    6. ‘Werk Ohne Autor’ (Florian Henckel von Donnersmarck, Tyskland)
    5. ‘Dogman’ (Matteo Garrone, Italien)
    4. ‘Dronningen’ (May el-Toukhy, Danmark)
    3. ‘The Irishman’ (Martin Scorsese, USA)
    2. ‘The King’ (David Michôd, Australien)
    1. ‘Parasite’ (Bong Joon-ho, Sydkorea)

    Babo15-12-19 18:35

  • ★★★★★0

    Cool med Under The Silver Lake! Det er virkelig en film, der deler folk, og ingen af mine kammerater kunne lide den, men jeg fandt den svært fascinerende =)

    David Lund15-12-19 18:42

  • ★★★★0

    Cool med Under The Silver Lake! Det er virkelig en film, der deler folk, og ingen af mine kammerater kunne lide den, men jeg fandt den svært fascinerende =)

    Jeg elskede den. Det var et skønt ‘tag-selv-bord’ af fede temaer som jeg nyder. Meget undervurderet. 

    Babo15-12-19 18:54

  • ★★★★★★0

    Jeg har slet ikke set nok film fra 2019 til at lave en top 10, så det må blive en top 3:

    1. Dolemite Is My Name
    2. Midsommar
    3. Booksmart

    Men jeg skal se Jojo Rabbit i morgen og Star Wars på onsdag, så der er lige et par kandidater mere. Det var meningen at jeg skulle have været i Valby Bio i dag og se Den gyldne handske, men det var lidt for sent på aftenen og jeg skal møde pissetidligt i morgen.

    Zero Cool15-12-19 18:55

  • ★★★★0

    Var virkelig blæst væk af Parasite. Jeg blev påmindet om hvor skønt det kan være at se film. Og anderledes film. Wow!

    Babo15-12-19 19:03

  • ★★★0

    Var virkelig blæst væk af Parasite. Jeg blev påmindet om hvor skønt det kan være at se film. Og anderledes film. Wow!

    Var du til de smukke og særlige i Biffen?

    Steffan Rasmussen15-12-19 19:47

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen