Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Jeg er rimelig sikker på, at den ikke kan findes på nogen danske tjenester. Den kan lejes på US iTunes, hvis du har adgang til den.

    Jeg kunne rigtigt godt lide den. Man skal dog nok være til Italiensk 70-horror a la Argento samt en lidt surrealistisk humor a la David Lynch for at værdsætte filmens stil.

    Ok, tak! Jeg var vild med "Burgundy" filmen, så tror denne er lige mig :)

    Bruce14-02-20 15:09

  • ★★★★0

    Genså "Titanic" for jeg ved ikke hvilken gang. Det er en af de få film, jeg har set to gange i biografen - og som brænder igennem på det helt store lærred. Jeg kan stadig huske, hvordan man følte, at man selv var på vej ned i dybet i scenen, hvor Leo og Kate sidder på toppen af skibet, der synker.

    Historien og karaktererne er, hvad de er, og fungerer sådan set fint, hvis man kan acceptere Jacks "åh jeg er så fri og levemand"-karakter. Men filmens store trækplaster er selvfølgelig katastrofen og den visuelle side - og selv på tv og dvd imponerer den del stadig.

    "Nutidshistorien" er fin som bookends, men kunne egentlig godt undværes - og så er det lidt distraherende, at den ældre Rose overhovedet ikke har nogen fysiske lighedstræk med Kate Winslet.

    9/10.

    chandler7516-02-20 13:55

  • ★★★0

    Har fået set fjerde afsnit af Picard. Han er stadigvæk igang med at sætte sit hold og afsnittet slutter med et glædeligt gensyn :)

    Aranyhajú Nyárszépe16-02-20 15:14

  • ★★★★★0

    - og så er det lidt distraherende, at den ældre Rose overhovedet ikke har nogen fysiske lighedstræk med Kate Winslet.

    9/10.

    Sådan er det at blive tudsegammel! Du bliver totalt ugenkendelig! 

    Jeg har også set den i biografen 2 gange. Anden gang var da den havde jubilæum og udkom i biograferne i 3D. Det fungerede virkelig dårligt :D

    Filmen har nogen tåbeligheder, men også nogen klare styrker, som stadig virker på mig. Cameron fik virkelig skabt det storslåede skib. Og den storladne og sentimentale musik rammer mig også, må jeg indrømme... 

    Lars!16-02-20 20:18

  • ★★★★★★0

    Jeg har fået set tre film, der i mine øjne har nogle større eller mindre flaws. 

    Uncut Gems

    En ganske intens film, der dog er alt for lang. Den bliver lidt repetetiv. 

    7/10

    ----

    Midsommar

    Endnu en film, der også er for lang, især fordi den store og overraskende slutning til en vis grad kan forudsiges. Mange af ritualerne og begivenhederne føles også alt konstrueret, og skuespillet er ikke altid det bedste. Det er meget kritik til en ok god karakter, men der er også masser af lækre billeder. 

    7/10

    ----

    Would You Rather?

    Fik den anbefalet af en ven, og selvom det er god underholdning, og en ok præmis, så er slutningen elendig, og løjerne indlæg i mellem er ikke altid lige veludførte. Men slutningen trækker den en karakter mere ned.

    5/10

    Guldager16-02-20 21:10

  • ★★★★★0

    For resten, nu vi snakker om Titanic, så synes jeg det her var ret "clever": 

    qr.ae/TDriXp 

    Lars!17-02-20 09:46

  • ★★★★0

    For resten, nu vi snakker om Titanic, så synes jeg det her var ret "clever": 

    qr.ae/TDriXp 

    Ha ha, good one :) 

    Åkepool17-02-20 10:08

  • ★★★★★★0

    Status GoT. Er nået til slutningen af sæson 6, har fornemmelsen af at det peeker lige her - hvilket man også kan se på ratings hos brugerne på IMDb - vanvittige 9,9 - ud af 10 for afsnit 9 og 10!

    Helt så højt vil jeg ikke gå. Men afsnit 9 som lige er set, er ret fedt.

    Jeg synes at det trækker i forskellige retninger - og jeg kan sagtens sætte mig ind i dem som har siddet uge efter uge og ventet på næste afsnit, mens det kørte. Det er luksus at kunne se det hele indenfor en kort periode - det giver fint overblik.

    Overordnet for serien er der dog alt for meget fyld af ligegyldigheder - specielt når det drejer sig om dragemoderen, Daenerys Targaryen - i starten drønede man frem med hende. Men som tiden går er man klar over at her ligger det endelige opgør - og derfor er man nødt til at bremse hende, med den ene åndsvage årsag efter den næste - bare for at det opgør ikke kommer for tidligt. En del af Arya Stark's fortælling fylder også uden rigtig at give mening - men et "Terminator moment" trækker op.

    Generelt holdes de mange forskellige fortælletråde stramt, selvom der kan gå adskillige afsnit mellem at man følger nogle af hovedpersonerne - specielt Bran Stark's historie er der store mellemrum mellem.

    Samlet på serien er jeg på 8/10

    Wayne17-02-20 10:51

  • ★★★★★0

    For mig er sæson 1-5 de bedste af GoT. Derfra kommer der et mindre fald i kvalitet for hver sæson. Aryas ark og historie er nok det, der giver allermest mening i serien i mine øjne, jeg finder det også ærgerligt at Brans historie blev skyndet på (så han forsvandt i en hel sæson) imens jeg også havde små problemer med Daenerys repetitive historie, hvor det går helt galt i de sidste to sæsoner for hende. Jeg er i øvrigt på 9/10 til serien som helhed - havde især den sidste sæson været bedre, havde den sgu nok fået fuldt hus.

    Jeg er gået i gang med bøgerne, og man må sige, at serien nærmest slavisk følger den første bog indtil videre. 

    David Lund17-02-20 11:05

  • ★★★★★★0

    For mig er sæson 1-5 de bedste af GoT. Derfra kommer der et mindre fald i kvalitet for hver sæson. Aryas ark og historie er nok det, der giver allermest mening i serien i mine øjne, jeg finder det også ærgerligt at Brans historie blev skyndet på (så han forsvandt i en hel sæson) imens jeg også havde små problemer med Daenerys repetitive historie, hvor det går helt galt i de sidste to sæsoner for hende. Jeg er i øvrigt på 9/10 til serien som helhed - havde især den sidste sæson været bedre, havde den sgu nok fået fuldt hus.

    Jeg er gået i gang med bøgerne, og man må sige, at serien nærmest slavisk følger den første bog indtil videre. 

    Jeg frygter også for den sidste del af serien - men trøster mig med at jeg er advaret, så det går næppe ud over den samlede bedømmelse.

    Wayne17-02-20 11:18

  • ★★★★★★0

    Western Stars (2019)

     

    Som årelang og kæmpestor Springsteen fan, havde jeg glædet mig til at se denne, måske lidt underlige hybrid af en koncertfilm.

    Hele konceptet er bygget på Springsteen’s mesterlige sen 60’er/70’er inspireret countrymusik udspil i form af albummet af samme navn. Her opføres numrene live i hans egen lade, til et lille (meget lille) indbudt publikum.

    Koncerten krydres med diverse landskabsklip og lidt anekdoter eller forklaringer om sangene fra bossen selv. Selve sangene er så det der gevaldigt trækker op og selv om albummet var godt, så giver den mere ukultiverede lyd der er her, en lidt anderledes men bestemt ikke dårligere oplevelse af numrene.

    Selve alt det andet end selve koncerten er jeg lidt mere indifferent omkring. Jo, det er meget flotte og tiltrækkende billeder med en kant af noget søgen efter sjælen i landet. Men de kan samtidig forekomme mig lidt stiliseret og lovligt romantiseret.

    Et par af fortællinger bag sangene er såmænd også gode. Ofte står sangene så bare bedst, når de får lov til at leve uden. Imedens er der et par forklaringer, hvor det næsten fremstår naivt, som det kan ske med kunst når den forklares.

    Men er man fan, så er ”Western Stars” altså et must og et must, som jeg er sikker på jeg vil besøge og genbesøge igen og igen over årene.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen17-02-20 14:29

  • ★★★★★★0

    Joker 

    En lidt flad oplevelse med en velspillende Joker. Jeg har ingen sympati med eller interesse i at kende til Arthur Flecks skæbne, og når det hele foregår i et fiktivt univers, så gør det, det ikke bedre.

    Men den er godt skruet sammen, og hvis jeg universet havde tiltalt mig, så ville jeg også have været meget mere begejstret.

    Der er en ting, der dog irriterer mig voldsomt:

    Hvorfor kan man i en super kriminel by få en pistol med ind i et talkshow? Der er no way, de ikke har en screeningsproces.

    7/10

    Guldager20-02-20 06:55

  • ★★★★0

    Knives Out

    Jeg elsker whodunnit plots. De bedste i genren har som regel altid haft en Marlowe, Poirot, Marple, Sam Spade, Sherlock Holmes, som skal "regne den ud". Men der er også film, som er lidt mindre rigide i den struktur, hvor man allerede kender til morderen, men hvor det er sjovt i sig selv at nyde udførelsen. Lady Killers, Kind Hearts and Coronets. Og så har vi Murder By Death som laver fis med konceptet på en fantastisk måde.

    Knives Out har et fremragende whodunnit plot og er vildt underholdende. Jeg havde det dog MEGET svært med Daniel Craig i rollen som Benoit Blanc, en detektiv som førnævnte, som skulle foregive at være sydstatsmand og med en accent som sprang fra at være dyb utroværdig til at snakke engelsk. Om det skyldes, at jeg efterhånden kun "ser Bond", når jeg ser ham ... det tror jeg faktisk ikke. I min verden har han simpelthen ikke evnerne til at udfylde sådan en rolle. Og dog, for han spillede rent faktisk godt NETOP som sydstatsmand i Logan Lucky af Soderbergh, hvorfor det er mærkeligt, at han falder så massivt til jorden her. Ihvertfald for mig :)

    Well, der var masser af godt skuespil alligevel og Michael Shannon var helt suveræn i sin rolle.

    7/10

    Bruce20-02-20 11:44

  • ★★★★★★2

    Miss Americana (2020)

     

    Jeg er på ingen måde Taylor Swift fan og har aldrig lyttet til hendes musik, uden den tilfældigvis har kørt et sted jeg har opholdt mig.

    Men selv uden den store interesse i musikken eller hendes person, så er denne dokumentar om og især med hende, alligevel så åbent og ærligt et portræt (eller sådan forekommer det mig) at den fængede mig.

    Ikke kun som en billede af en superstjerne på populærmusikkens motorvej. Men også som et billede af, hvordan kvinder udskammes, udstilles og latterliggøres helt op til toppen af det amerikanske samfund, hvis de tillader sig at have stærke selvselvstændige og i mine øjne, meget sympatiske og humane holdninger. Hvor de også risikerer at sætte hele karrieren på spil.

    Fra at starte som en amerikansk darling, der poleret spiller rollen som den pæne pige der aldrig har en ”kontroversiel” mening om noget som helst, til at ville mere og kæmpe for kvinders ret.

    Jeg er ikke blevet fan og musikken har forsat ikke min interesse, men som menneske har hun vundet min absolutte respekt.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen21-02-20 14:21

  • ★★★★1

    Miss Americana (2020)

     

    Jeg er på ingen måde Taylor Swift fan og har aldrig lyttet til hendes musik, uden den tilfældigvis har kørt et sted jeg har opholdt mig.

    Men selv uden den store interesse i musikken eller hendes person, så er denne dokumentar om og især med hende, alligevel så åbent og ærligt et portræt (eller sådan forekommer det mig) at den fængede mig.

    Ikke kun som en billede af en superstjerne på populærmusikkens motorvej. Men også som et billede af, hvordan kvinder udskammes, udstilles og latterliggøres helt op til toppen af det amerikanske samfund, hvis de tillader sig at have stærke selvselvstændige og i mine øjne, meget sympatiske og humane holdninger. Hvor de også risikerer at sætte hele karrieren på spil.

    Fra at starte som en amerikansk darling, der poleret spiller rollen som den pæne pige der aldrig har en ”kontroversiel” mening om noget som helst, til at ville mere og kæmpe for kvinders ret.

    Jeg er ikke blevet fan og musikken har forsat ikke min interesse, men som menneske har hun vundet min absolutte respekt.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Jeg har et soft spot for Swift og kan faktisk lide flere af hendes hits.

    Hun virker både sjov, behagelig, klog og nede på jorden og jeg gav vist også "Miss Americana" 7/10

    Og så er hendes musikvideoer langt bedre end Beyonces.... Hører du Kanye? ;) 

    Åkepool21-02-20 14:47

  • ★★★★★★0

    Jeg har et soft spot for Swift og kan faktisk lide flere af hendes hits.

    Hun virker både sjov, behagelig, klog og nede på jorden og jeg gav vist også "Miss Americana" 7/10

    Og så er hendes musikvideoer langt bedre end Beyonces.... Hører du Kanye? ;) 

    Nope, hører ikke meget i den genre:) Men jeg “hørte” ham godt. Vildt uelegant!!!

    T. Nielsen21-02-20 14:55

  • ★★★★★★0

    Dronningen (2019)

     

    Der var noget ubehageligt og trykkende ved at sidde igennem dette danske drama. Der var også noget stærkt psykologisk fascinerende ved det.

    Hvem skulle i øvrigt have troet, at pigen der engang så uskyldigt dansede i måneskin, skulle ende som en af dansk film mest vovede, dygtige og karismatiske skuespillere.

    Men Trine Dyrholm er ganske enkelt helt igennem så suveræn, at det er svært at forestille sig at hun er andet end den komplekse karakter, hun lige så kompleks portrætterer. En kvinde og et menneske, der gerne vil styre og have styr på alt omkring sig og som i denne åndeligt multifacetteret fortælling, hvor hun forfører sin teenagestedsøn og mister grebet om tilværelsen.

    Mere skal ikke afsløres her. Men det er en gribende og godt skrevet historie, der selv om den sjældent føles godt eller behager sin tilskuer, alligevel fortæller noget kompliceret om os mennesker og det i en på mange andre måder, også ganske veldrejet film.

    Hvis den ikke er et mesterværk, så er den i hvert fald mesterligt tæt på.

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen22-02-20 09:27

  • ★★★★0

    ZeroZeroZero

    Der er nu 4 afsnit af detto narkodrama på HBO og hold da kæft, hvor er den god. Hvis dette er Stefano Sollimas “nye niveau”, så er dette at sammenligne med Villeneuve og Sicario.

    Ekstrem høj produktionsværdi og eminent klippet og spillet. Jeg har set tre afsnit nu og er helt vild med de tre historielinier og ikke mindst personkarakteristikkerne. 

    Andrea Risborough og Dane DeHaan er suveræne som Gabriel Byrnes børn og arvtagere til hans “brokerfirma”.

    Jeg har lyst til at starte forfra og smide det op på storskærm og skrue op. 

    10/10 for oplevelsen her og nu.

    Bruce22-02-20 12:32

  • ★★★★★★0

    His Dark Materials (Sæson 1)

     

    Jeg husker jeg med stor fornøjelse, for snart mange år siden, læste Philip Pullman’s begavede og yderst originale fantasy trilogiroman, der på dansk nok mest kendes under titlerne, ”Det Gyldne Kompas”, ”Skyggernes Kniv” og ”Ravkikkerten”.

    Jeg så også filmen, der byggede på den første bog. Den levede måske ikke helt op til forlægget, men jeg kunne modsat mange andre vist, faktisk godt lide den. Det var en habilt underholdende produktion, der indrømmet uden at ramme bogens niveau. Men nogen økonomisk succes blev den heller ikke og derfor blev de to sidste bøger i trilogien aldrig filmatiseret.

    Nu er det så HBO der forsøger sig med en serie, bygget over selvsamme og det kan jeg kun hilse velkommen og så håbe, at vi denne gang kommer videre og får hele trilogien med. Sæson 1 her er nemlig kun bygget på og dermed atter en filmatisering af den første bog.

    Det er så heldigvis en ret vellykket en, der som jeg husker det, lægger sig ret tæt op af forlægget og er tro mod dette, også i beskrivelsen af det mere komplekse univers den foregår i. Historien om pigen Lyra, spillet indlevende af den unge Dafne Keen, der må tage ud på en farlig rejse, for at opklare hvorfor så mange børn forsvinder, den fortælles med tæft og modenhed.

    Selv om den muligvis aldrig bliver direkte mørk og dyster, så nærmer den sig noget der faktisk virker ægte farligt, uden at miste for meget af det underholdende fantasyelement, der bygger på. Det synes jeg efterhånden er en sjældenhed i genren.

    Jeg vil dog indrømmet, tøve med at kalde serien direkte fremragende. Men det er tæt på og den er i hvert fald virkelig god og anbefalelsesværdig, også selv om man er fan af bøgerne. Muligt, den ikke helt kan leve op til disse, men den leverer i hvert fald sit stof så godt, at man ikke kan klage.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen22-02-20 15:32

  • ★★★★★★0

    Captain Marvel 

    Jeg er lidt Rasmus Modsat her, men det var en af de bedre i sagaen :)

    7/10

    Guldager22-02-20 15:43

  • ★★★★★★0

    Cold Pursuit (2019)

     

    Norske Hans Petter Moland har genindspillet sin egen skandinaviske ”Kraftidioten” på amerikansk, her med Liam Neeson som erstatning for Stellan Skarsgård i hovedrollen.

    Om det er dette skift, der gør at jeg ikke synes at filmen helt rammer så fint med sin ironiske tone, ved jeg ikke helt. Men ellers er de to film vist ret tæt på hinanden. Skarsgård havde en mere distant tilgang, hvor Neeson er mere direkte og alvorsfuld, selv om han forsøger sig med et lille glimt i øjet i flere scener.

    Uanset, så er den som film måske ikke så meget dårligere end originalen, der jo var ret fed, når vores hovedperson vil hævne sig på et forbrydersyndikat for mordet på sin søn. Jeg følte den selv mindre underholdende, men erkender at det jo er svært at vide hvordan jeg ville have set på dette remake, havde jeg ikke set forlægget. Men det har jeg nu engang og så er der ikke det vilde at komme efter.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen22-02-20 16:32

  • ★★★★★★0

    Les filles du soleil (2018)

     

    Jeg skal ikke underkende vigtigheden i denne muligvis sande historie, om en gruppe kurdiske kvinder, alle undsluppet fra fangeskab hos Islamisk Stat, der nu deltager aktivt i krigen mod disse terrorister og deres rædselsregime.

    Det er da også svært ikke at blive ramt, fortvivlet og trist når man i tilbageblik ser hvordan disse kvinder ser deres mænd blive myrdet, brutalt frataget deres børn og bliver voldtaget og groft udnyttet af bærmen af hvad menneskeheden har frembragt.

    Desværre er det ikke en voldsomt velfortalt historie og den lykkes ikke med at være karakterbåren, da persongalleriet aldrig bliver velskrevet nok til at man helt lever sig ind i dem, ud over de ting de udsættes for.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen22-02-20 16:46

  • ★★★★★★0

    Ad Astra (2019)

     

    Instruktør James Gray der stod bag den fremragende ”The Lost City Of Z”, står også bag denne ekstrem flotte, men indholdsmæssige opblæste science fiction kliche.

    Historien om astronauten Roy’s rumrejse, spillet med vanlig karisma af Brad Pitt, for at finde sin far, en lidt slatten Tommy Lee Jones, hvis gamle mission truer jordens eksistens, er langt mere banal end den gerne vil være.

    En trættende og overforklarende voice-over gør heller ikke noget godt for den i forvejen ret forudsigelige handling, hvis eksistentielle pointer aldrig helt får lov til at blive serveres eftertænksomt, trods filmens forsøg på at skabe filosofiske monumentane billeder.

    Det er i øvrigt en handling og også filmens egen tone som filmen så slet ikke stoler på får jeg indtrykket af. Så derfor smides der sporadisk en actionscene eller to ind undervejs, sikkert i den tro at den så kan hjælpe med at holde publikums interesse. Scenen hvor Pitt jagtes i en rumbil forekommer mig i hvert fald totalt ude af kontekst og unødvendig påklistret. Der er dog som skrevet, nogle ret flotte visuelle skud der er værd at tjekke ud.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen23-02-20 09:05

  • ★★★★★★0

    Captain Marvel 

    Jeg er lidt Rasmus Modsat her, men det var en af de bedre i sagaen :)

    7/10

    Jeg ratede den også 7/10:-) Men hvad gjorde denne bedre for dig end de andre Marvel film du har set?

    T. Nielsen23-02-20 09:12

  • ★★★★★★1

    Tenkû no shiro Rapyuta (1986)

     

    Det er på alle måder en både magisk og fascinerende original japansk tegnefilm, eller anime som det vist også indimellem kaldes, som den legendariske instruktør Hayao Miyazaki her har serveret. Det siger i øvrigt ikke så lidt, med tanke på hvor mange fremragende værker manden står bag.

    Den forunderlige historie om en dreng og en pige med en gådefuld krystal, der må kæmpe mod både pirater og fremmede agenter, for at finde en flyvende slot, leverer både til børn og voksne på nærmest samtlige niveauer. Mine to piger på 4 og 6 år var i hvert fald også helt med, trods en spilletid på lige over to timer. Det må bestemt siges at være godkendt.

    Også visuelt er det en flot opvisning i dybde, fornemmelse for helheden og følelsen af at det vi ser er en levende ægte verden, blot tegnet.

    Om man skal tillægge handlingen andet og mere end at det er en spændende, sjov og rørende fortælling ved jeg ikke. Der er selvfølgelig lidt at tolke på eller pointer om venskaber og tilhørsforhold med mere, hvis man lyster. Men man skal nu heller ikke underkende styrken i den gode historie uanset og den får vi.

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen23-02-20 11:33

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen