Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★1

    Nu er jeg historieinteresseret og kan godt lide tingene er realistiske. Kan så godt se at det nok er med vilje at serien er så overdreven og at man nok ikke skal tage den for seriøst, men syntes stadigvæk den driver plat på Holocaust.

    Serien fremstiller de her holocaustgerningsmænd som den rene ondskab, men virkeligheden var mere nuanceret. De var for hovedparten ganske almindelige mennesker. Det var jo ikke sådan at de satte annoncer i aviserne, hvor de søgte efter afstumpede psykopater. Mange var jo kærlige fædre og ægtemænd, når de ikke var på arbejde med at myrde. Det er her, vi har den største lektie at lære. Det ødelægger man, når fremstiller naziforbrydere som nogle et-dimensionelle umenneskelige monstre.

    I serien får man også indtrykket at de allesammen var overbeviste nazister. I virkeligheden virker det ikke til at politisk overbevisning har været afgørende.

    Og så benytter serien flashbacks til begivenheder som de selv har fundet på og som aldrig er foregået i virkligheden.

    Foreksempel:
    twitter.com/AuschwitzMuseum/status/1231536705624322050

     

    Jeg ser nu blot serien i samme lys som f.eks. Inglorious Basterds, Overlord. Jeg er af den overbevisning, at man kan karikere med det meste og at der ikke nødvendigvis behøver at ligge noget iboende despekt i det. Vi vil ikke kunne se Captain America, Hellboy, Diktatoren med Chaplin, Jojo Rabbit, Iron Sky, Sky Captain and the world of Tomorrow, Undskyld vi Flygter, Allo Allo eller film som i en og anden regi udstiller nazister på fiktionsmæssig vis, om der er tale om sjov eller satanister i en holodcaustmæssig henseende.

    Hvis blot børn og unge fik en ordentlig opdragelse i historie, om satire og lærte om kontekst i alle henseender, så ville vi slet ikke tænke over, om nogle ville foranlediges til at tro, at en serie som The Hunters var andet end sci-fi.

    Jeg forstår godt kritikken, som også Auschwitz museet har været ude med, men jeg synes ikke vi skal indrette os på, at unge bliver mindre og mindre vidende om historiske begivenheder, som det i min verden er obligatorisk at have meget viden om, hvis man skal operere på et oplyst plan i vor tid. Vi kan bare se, hvor mange som i medierne skriver "det minder om 30'erne", og dermed blamerer sig selv. Selv politikere.

    www.vulture.com/2020/02/auschwitz-museum-criticizes-amazon-nazi-hunter-show-hunters.html

    Bruce24-02-20 15:26

  • ★★★★★★1

    Jeg ser nu blot serien i samme lys som f.eks. Inglorious Basterds, Overlord. Jeg er af den overbevisning, at man kan karikere med det meste og at der ikke nødvendigvis behøver at ligge noget iboende despekt i det. Vi vil ikke kunne se Captain America, Hellboy, Diktatoren med Chaplin, Jojo Rabbit, Iron Sky, Sky Captain and the world of Tomorrow, Undskyld vi Flygter, Allo Allo eller film som i en og anden regi udstiller nazister på fiktionsmæssig vis, om der er tale om sjov eller satanister i en holodcaustmæssig henseende.

    Hvis blot børn og unge fik en ordentlig opdragelse i historie, om satire og lærte om kontekst i alle henseender, så ville vi slet ikke tænke over, om nogle ville foranlediges til at tro, at en serie som The Hunters var andet end sci-fi.

    Jeg forstår godt kritikken, som også Auschwitz museet har været ude med, men jeg synes ikke vi skal indrette os på, at unge bliver mindre og mindre vidende om historiske begivenheder, som det i min verden er obligatorisk at have meget viden om, hvis man skal operere på et oplyst plan i vor tid. Vi kan bare se, hvor mange som i medierne skriver "det minder om 30'erne", og dermed blamerer sig selv. Selv politikere.

    www.vulture.com/2020/02/auschwitz-museum-criticizes-amazon-nazi-hunter-show-hunters.html

    Var du da ikke gal på Overlord, fordi der var sorte allieret soldater? Derudover er jeg enig med dig. Det er ikke serien det er galt med, hvis noget. Så er det folks viden og tro på den fiktion (fiktion!) de ser.

    T. Nielsen24-02-20 15:32

  • ★★★★2

    Var du da ikke gal på Overlord, fordi der var sorte allieret soldater? Derudover er jeg enig med dig. Det er ikke serien det er galt med, hvis noget. Så er det folks viden og tro på den fiktion (fiktion!) de ser.

    Ikke hvis der havde været sorte soldater i en fiktionskontekst, men sorte soldater fordi det bunder i den kvotemania, som er fulgt i kølvandet på identitetspolitik. 

    Bruce24-02-20 21:02

  • ★★★★★2

    And the gold medal in mental gymnastics goes to...

    Kruse24-02-20 21:33

  • ★★★★★★0

    Uncut Gems (2019)

     

    De to instruktør brødre Benny og Josh Safdie, der stod bag den eminente thriller ”Good Times”, står også bag denne ligeledes fremragende og måske næsten endnu bedre film, hvor en juveler via sin ludomani roder sig ud i en masse problemer.

    I hovedrollen har de smidt Adam Sandler, der i mine øjne ofte er ulidelig og utålelig hvis ikke bare kedelig. Men her er han perfekt castet og hans talent og persona forstås at blive udnyttet max, i en dramatisk rolle man kunne ønske sig man så flere af fra hans side.

    Stilen er intensiv, med et ofte enerverende brug af musik og fortættede billeder. Det er nærmest som om de to instruktør brødre forsøger at gøre det ubehageligt og irriterende for os. De kommer i hvert fald under huden på en med deres virkemidler.

    På den måde lykkes det også at formidle hvordan vi skal føle Adam Sandler’s ofte trælse uærlige fantast og ultimativt relatere til ham, selv om vi ofte finder ham utiltalende.

    Vi fascineres, fanges ind i et net af spænding på hvor det hele vil føre hen, bygget på de løgne vi serveres for og vi frustreres over de spildte muligheder. Mesterligt.

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen25-02-20 10:55

  • ★★★★★★1

    Uncut Gems (2019)

     

    De to instruktør brødre Benny og Josh Safdie, der stod bag den eminente thriller ”Good Times”, står også bag denne ligeledes fremragende og måske næsten endnu bedre film, hvor en juveler via sin ludomani roder sig ud i en masse problemer.

    I hovedrollen har de smidt Adam Sandler, der i mine øjne ofte er ulidelig og utålelig hvis ikke bare kedelig. Men her er han perfekt castet og hans talent og persona forstås at blive udnyttet max, i en dramatisk rolle man kunne ønske sig man så flere af fra hans side.

    Stilen er intensiv, med et ofte enerverende brug af musik og fortættede billeder. Det er nærmest som om de to instruktør brødre forsøger at gøre det ubehageligt og irriterende for os. De kommer i hvert fald under huden på en med deres virkemidler.

    På den måde lykkes det også at formidle hvordan vi skal føle Adam Sandler’s ofte trælse uærlige fantast og ultimativt relatere til ham, selv om vi ofte finder ham utiltalende.

    Vi fascineres, fanges ind i et net af spænding på hvor det hele vil føre hen, bygget på de løgne vi serveres for og vi frustreres over de spildte muligheder. Mesterligt.

     

    Bedømmelse: 9/10

    Lyder fedt. Har ikke Netflix pt. - men er det ikke der den er?

    Wayne25-02-20 10:58

  • ★★★★★★1

    Lyder fedt. Har ikke Netflix pt. - men er det ikke der den er?

    Jo. Jeg har også lige opsagt det. Satser på en snuppe en måned eller to mere i løbet af sensommeren/efteråret. Men skriv dig den bag øret, hvis du kunne lide Good Times?

    T. Nielsen25-02-20 11:00

  • ★★★★★★1

    Jo. Jeg har også lige opsagt det. Satser på en snuppe en måned eller to mere i løbet af sensommeren/efteråret. Men skriv dig den bag øret, hvis du kunne lide Good Times?

    Har også Good Times til gode - men er normalt glad for thrillere, så den ryger på listen. Og 9/10 fra dig gør den til en must-see. :-)

    Wayne25-02-20 11:04

  • ★★★★★★1

    Har også Good Times til gode - men er normalt glad for thrillere, så den ryger på listen. Og 9/10 fra dig gør den til en must-see. :-)

    To virkelig gode film, som du kan glæde dig til.

    T. Nielsen25-02-20 11:07

  • ★★★★★★1

    To virkelig gode film, som du kan glæde dig til.

    Tak for anbefalingen. :-)

    Wayne25-02-20 11:08

  • ★★★★★★0

    Game of Thrones (2011-2019) 73 afsnit.

    Så fik jeg set det hele - efter at have taget tilløb 2-3 gange.

    Første sæson overbeviste mig egentlig ikke, men jeg fortsatte stædigt - for det skulle jo være verdens bedste tv-serie, nogensinde, med afsnit undervejs ratet til 9,9 hos IMDb.

    I starten af sæson 2 blev jeg hooked og var bestemt rigtig godt underholdt det meste af tiden. Universet, som George R.R. Martins skabte er rigtigt fedt - og det er den særlige behandling af bærende hovedpersoner i serien, som aldrig kan vide sig sikre på at beholde hovedet, som skaber et godt spændingsniveau. 

    Man er aldrig sikker på hvor handlingen bæres hen - og det er altid godt.

    Det er selvfølgelig særligt Stark familiens skæbne man røres af - men hele persongalleriet er enormt, hvilket betyder at vi konstant skifter scene - og det giver en varieret oplevelse.

    Særligt Daenerys Targaryen's historie synes jeg var kedeligt gentagende og usammenhængende - enkelte gange var den mystisk og interessant, men for det meste virkede det usandsynligt at folk underkastede sig hende uden spørgsmål.

    I det hele taget var der i serien et par nemme greb som blev gentaget et par gange når det så værst ud - så kunne man jo lige købe en lejehær som tilfældigvis lige stod og ventede.

    Overordnet en rigtig god oplevelse - særligt i de afsnit hvor den peekede, og fine præstationer af Liam Cunningham (Davos Seaworth) - en af mine favoritter - men i det hele taget af alle de medvirkende, incl. de danske.

    Slutningen gjorde åbenbart mange vanvittigt vrede - jeg synes at producenterne har ramt den ganske pænt. Det var ikke perfekt - og det var næsten for nemt. Men alt i alt var det en rimelig løsning.

    At slutningen er ultimativ, er jeg slet ikke enig i - der findes masser af muligheder at bygge videre på, hvis man ville.

    Der findes landområder som ikke er udforsket - både længere mod nord - og i det område mod (vest?) hvor ingen har været tidligere. Der kunne sagtens dukke nye trusler op - også internt i det nye kongerige over 6 riger, og det nordlige, selvstændige. Og mon ikke det kommer engang i fremtiden - alt andet vil være usandsynligt.

    Der hvor det peaker, er det en 10'er og i transportperioder hvor det hele står stille er det ikke til mere end 5/10.

    Samlet fortjener det 8/10

    Wayne26-02-20 09:36

  • ★★★★★0

    Daenerys Targaryen er også den af narrativerne jeg har haft sværest ved at investere i, selv om Emilia Clark fungerer godt og karakteren som sådan også er godt skrevet de første 5-6 sæsoner. Men hendes verden føles kunstig og parodisk, og der sker for lidt for længe. 

    Lars!26-02-20 10:04

  • ★★★★★★0

    Daenerys Targaryen er også den af narrativerne jeg har haft sværest ved at investere i, selv om Emilia Clark fungerer godt og karakteren som sådan også er godt skrevet de første 5-6 sæsoner. Men hendes verden føles kunstig og parodisk, og der sker for lidt for længe. 

    Hvis man skulle have haft flere aktier i hendes skæbne, så skulle fortællingen have startet med hendes fars død - og hende som barn. Men fokus var et andet sted - og derfor bygges hun bare op.

    På en måde er det som Anakin Skywalker - han skal være den store frelser, men det hele ender ganske anderledes.

    Wayne26-02-20 10:17

  • ★★★★1

    Så fik jeg set det hele - efter at have taget tilløb 2-3 gange.

    Hold kæft du har meget overskudstid eller også sover du slet ikke? ;) 

    Åkepool26-02-20 10:32

  • ★★★★★★1

    Hold kæft du har meget overskudstid eller også sover du slet ikke? ;) 

    Du har da en stalker, som giver dig stjerner - uanset hvad du skriver :-)

    Nix - fik bare fruen til at være med på serien. 73 afsnit er "hurtigt" overstået med ca 1½ hver aften.

    Wayne26-02-20 12:05

  • ★★★★★★2

    Du har da en stalker, som giver dig stjerner - uanset hvad du skriver :-)

    Nix - fik bare fruen til at være med på serien. 73 afsnit er "hurtigt" overstået med ca 1½ hver aften.

    Det mig der forsøger at løfte ham ind i det gode selskab;-) Du ved, han har jo trods alt lidt fornuftige meninger:-D

    T. Nielsen26-02-20 12:22

  • ★★★★★★2

    Det mig der forsøger at løfte ham ind i det gode selskab;-) Du ved, han har jo trods alt lidt fornuftige meninger:-D

    Holy moses - LIDT er ordet :-)

    Alrightythen - du har jo gjort ham til den mest populære mand på Moovy - antal indlæg kontra antal stjerner, du er et gavmildt menneske :-)

    Det fik du lige en stjerne for.

    Wayne26-02-20 12:30

  • ★★★1

    Game of Thrones (2011-2019) 73 afsnit.

    Slutningen gjorde åbenbart mange vanvittigt vrede - jeg synes at producenterne har ramt den ganske pænt. Det var ikke perfekt - og det var næsten for nemt. Men alt i alt var det en rimelig løsning.

    Jeg er enig i, at slutningen var en "rimelig løsning" mht de forskellige story arcs' afslutninger. Mit problem med den var, at det føltes så fandens forhastet og forjaget.

    White Walkers har været den her evigt lurende trussel, som alle frygtede og ingen kunne se en løsning på. Men vupti, så lige en enkelt kamp i utroligt meget mørke, og så var det overstået - endda uden skade hos hovedpersonerne.

    Cersei var pludselig en ligegyldig bi-figur, der bare ventede på at dø i sit tårn.

    Daenarys' negative udvikling sker også utroligt umiddelbart. Det var selvfølgelig til at lugte på lang afstand, at det skulle gå sådan - men hun går (som jeg husker det) bogstaveligt fra ét afsnit til det næste fra at være nogenlunde fornuftig (og i værste fald villig til at lytte til fornuft) til full blown psykopat. At underminere 7,5 sæsons personudvikling på ét afsnit... Det måtte godt have fyldt lidt mere.

    Det samme med Jamies pludselig renden tilbage til Cersei. 7 sæsoners udvikling vasket væk på fem minutter.

    Igen - det er egentlig ikke selve handlingerne/udviklingen, der sker, jeg har noget imod - de er egentlig fine nok og i de fleste tilfælde næsten åbenlyse. Men hvor hurtigt det blev skildret...

    HonoDelLoce26-02-20 12:33

  • ★★★★★★0

    Holy moses - LIDT er ordet :-)

    Alrightythen - du har jo gjort ham til den mest populære mand på Moovy - antal indlæg kontra antal stjerner, du er et gavmildt menneske :-)

    Det fik du lige en stjerne for.

    Jaja nu det jo ikke sikkert det mig der har stukket ham dem allesammen:D 

    T. Nielsen26-02-20 12:36

  • ★★★★1

    Du har da en stalker, som giver dig stjerner - uanset hvad du skriver :-)

    Alrightythen - du har jo gjort ham til den mest populære mand på Moovy - antal indlæg kontra antal stjerner, du er et gavmildt menneske :-)

    Det er fordi det er så skide begavet det jeg skriver ;) 

    Det mig der forsøger at løfte ham ind i det gode selskab;-) Du ved, han har jo trods alt lidt fornuftige meninger:-D

    Holy moses - LIDT er ordet :-)

    Hmm, ALT hvad jeg skriver er super fornuftigt.

    Det fik du lige en stjerne for.

    Og det fik han også af mig, fordi han bare er et godt menneske :) 

    Åkepool26-02-20 12:49

  • ★★★★★★1

    Jeg er enig i, at slutningen var en "rimelig løsning" mht de forskellige story arcs' afslutninger. Mit problem med den var, at det føltes så fandens forhastet og forjaget.

    Ja - vi kan kun være enige. Pludselig var de kæmpe armbrøster ingen problem i forhold til den sidste drage som lige futtede en hel flåde samt hele Kings Landing af. Hærene havde reelt ingen betydning. Og beslutningen om hvem der skulle være konge, hvor Tyron ikke må sige noget men alligevel bestemmer alt. Hmmm

    White Walkers har været den her evigt lurende trussel, som alle frygtede og ingen kunne se en løsning på. Men vupti, så lige en enkelt kamp i utroligt meget mørke, og så var det overstået - endda uden skade hos hovedpersonerne.

    Også enig - utroligt få der dør af heltene, men det er nu generelt serien igennem - når man tænker på hvad de kommer ud for.

    Cersei var pludselig en ligegyldig bi-figur, der bare ventede på at dø i sit tårn.

    Det kan man sige - men hun var jo også underligt passiv inden hun blev taget til fange af munkene. I det hele taget virkede den del også søgt - som serien var lavet ville Lannisters aldrig have godtaget at det kom så langt.

    Daenarys' negative udvikling sker også utroligt umiddelbart. Det var selvfølgelig til at lugte på lang afstand, at det skulle gå sådan - men hun går (som jeg husker det) bogstaveligt fra ét afsnit til det næste fra at være nogenlunde fornuftig (og i værste fald villig til at lytte til fornuft) til full blown psykopat. At underminere 7,5 sæsons personudvikling på ét afsnit... Det måtte godt have fyldt lidt mere.

    Enig - vi burde have set psykopatiske træk langt tidligere, jeg synes også det var alt for forceret.

    Det samme med Jamies pludselig renden tilbage til Cersei. 7 sæsoners udvikling vasket væk på fem minutter.

    Først troede jeg, ærlig talt at han var afsted for at dræbe hende - efter at han havde fundet ud af at hun havde sendt en morder efter ham - og fordi han havde indset at hun ville ofre alle andre. Det var ikke en logisk personudvikling - også fordi han jo indeholdt en stor del af fairness.

    Igen - det er egentlig ikke selve handlingerne/udviklingen, der sker, jeg har noget imod - de er egentlig fine nok og i de fleste tilfælde næsten åbenlyse. Men hvor hurtigt det blev skildret...

    Også derfor jeg ikke kan give serien mere end jeg gør, samlet - selvom den mange steder er virkelig fin underholdning.

    Wayne26-02-20 12:52

  • ★★★★★★1

    Jaja nu det jo ikke sikkert det mig der har stukket ham dem allesammen:D 

    Jeg har skam også hældt en del på ham :-)

    Wayne26-02-20 12:54

  • ★★★★★★0

    Jeg har skam også hældt en del på ham :-)

    I know:)

    T. Nielsen26-02-20 12:56

  • ★★★★0

    Jeg har skam også hældt en del på ham :-)

    Og vi har ikke engang været til fest sammen :)

    Men så er du jo også et godt menneske ;) 

    Åkepool26-02-20 12:59

  • ★★★★★★1

    Og vi har ikke engang været til fest sammen :)

    Men så er du jo også et godt menneske ;) 

    Har I festet uden mig ????

    Damn - du er sgu da osse sød. Men fedtet med stjernerne ;-D

    Wayne26-02-20 13:02

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen