Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★1

    Jeg har ikke talt, men så har du droslet ned.

    Jeg kan dog også huske at enten dig eller Wayne (eller jer begge) har dem på lager og så skyder dem afsted ind imellem, selvom det er længe siden i har set dem.

    Det er også nemmere at huske dem, hvis man har skrevet noget lige efter man har set dem. Jeg har endnu flere på lager - men de fleste af de første jeg skrev tidligere, var bare korte noter.

    Men jeg synes dog at det er fint at gøre som Bruno - bare at skrive om en film er god, eller ikke - så kan man jo selv byde ind med noget, hvis man gerne vil åbne en diskussion.

    Wayne14-05-20 12:03

  • ★★★★0

    Jep, den kom for nylig på Netflix og kan varmt anbefales. :)

    Jeg synes, at det var en spændende og solidt eksekveret film med fremragende præstationer hele vejen rundt, især fra Jessica Chestain og Idris Elba som var helt forrygende.

    Replikkere og dialogen synes jeg også var virkelig godt skrevet. Det er Aaron Sorkin når han er allerbedst med disse skarpe ord-udvekslinger, der sprudler af energi og overskud.

    Man kan måske kritisere filmen for at være 15-20 minutter for lang og det er desuden muligt, at der er blevet sugarcoated lidt på portrættet af Molly Bloom og at hun højst sandsynligt har været mere hård i filten for at kunne overleve i det game.

    Men det ødelagde på den anden side heller ikke noget, da historien og hendes personlige kamp for at vise sit værd over for samfundet og sin far - blændende godt spillet af Kevin Costner - var spændende at følge, synes jeg. :) 

    Jeg kan ærligt ikke huske min kritik af den punkt for punkt. Mener de spillede godt, men husker jeg var skuffet over Sorkins debut som instruktør. Det kræver nok en instruktør som Fincher eller Boyle for at få noget spændende ud af en meget dialog-tung film. 

    Babo14-05-20 12:27

  • ★★★★0

    Jeg holdt ca 15 min gensyn med Vampires på Netlifx. Jeg prøver igen om et par årtier. 

    Babo14-05-20 15:46

  • ★★★★★★0

    Leave No Trace (2018)

     

    Stille og udramatisk fortælling, om en krigsveteran og hans datter, der lever i skjul i en skov. Udadtil er det ikke det vilde stykke vi er vidne til, af den slags der vil få folk til at sidde på kanten af sædet.

    Men under overfladen bobler historien af store følelser og uden at der på noget tidspunkt, bruges tid på at gå bag om traumerne i form af flashbacks, forklaringer eller andet, serveres al dette alligevel hjerteskærende.

    Der lurer konstant en tone af noget sørgmodigt, der er det bærende element, i en enkel handling der indrømmet i perioder kan mangle lidt fremdrift, men er dejligt fri for sensationelle forsøg på at peppe handlingen op og som stadig giver et indblik i en gruppe mennesker vi sjældent ser ret meget til.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen15-05-20 08:22

  • ★★★★★★1

    Widows (2018)

     

    Efter de fine dramaer som ”Hunger”, ”Shame” og ”12 Years A Slave” har instruktør Steve McQueen kastet sig over en mere, i hvert fald på papiret, mainstreamagtig historie, i form af en heist- eller kupfilm. Det slipper han ganske godt fra.

    Selve rammen og vores kvindelige karakterer, der efter deres mænds død, føler sig tvunget til at begå en kup, synes jeg indrømmet forekommer ret søgt og dårligt understøttet. Men McQueen får alligevel sit persongalleri til at fungere troværdigt, om end enkelte af mændene skildres en anelse firkantet.

    Samtidig med får han smidt både lidt samfundsrelevant ind og formår at overraske i løbet af historien. Jeg var godt underholdt.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen15-05-20 08:41

  • ★★★★★★1

    Widows (2018)

     

    Efter de fine dramaer som ”Hunger”, ”Shame” og ”12 Years A Slave” har instruktør Steve McQueen kastet sig over en mere, i hvert fald på papiret, mainstreamagtig historie, i form af en heist- eller kupfilm. Det slipper han ganske godt fra.

    Selve rammen og vores kvindelige karakterer, der efter deres mænds død, føler sig tvunget til at begå en kup, synes jeg indrømmet forekommer ret søgt og dårligt understøttet. Men McQueen får alligevel sit persongalleri til at fungere troværdigt, om end enkelte af mændene skildres en anelse firkantet.

    Samtidig med får han smidt både lidt samfundsrelevant ind og formår at overraske i løbet af historien. Jeg var godt underholdt.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Enig i karakteren. Jeg var i biffen og så den mens den gik der - McQueen laver naturligvis ikke bare en heistfilm, men stænker også lige lidt raceproblematik ind. Den er sløv flere steder, men når der først skiftes til kuppet - så sker der i den grad noget.

    Du har ret, tvistet giver lige det ekstra.

    Wayne15-05-20 09:09

  • ★★★★★★1

    Enig i karakteren. Jeg var i biffen og så den mens den gik der - McQueen laver naturligvis ikke bare en heistfilm, men stænker også lige lidt raceproblematik ind. Den er sløv flere steder, men når der først skiftes til kuppet - så sker der i den grad noget.

    Du har ret, tvistet giver lige det ekstra.

    Ja der var et par sløve perioder. Kuppet er spændende og teknisk godt iscenesat. Tvistet er “sjovt”, om end jeg måske finder en del af det ret utroværdigt, selv for genren:D

    T. Nielsen15-05-20 09:16

  • ★★★★★★1

    The Rock.

    Synd at Michael Bay stødte ind i Transformers - havde han bare lavet mere eventyr/action, så kunne han måske have ramt noget Raiders på et tidspunkt - med den rigtige historie.

    Flere dele af filmen fungerer virkelig - og det hele spiller faktisk indtil finalen hvor kæden desværre hopper lidt af - kampen mod de lidt ligegyldige henchmen er bare irriterende.

    Men indtil da er det en fornøjelse med Ed Harris, som på alle måder er den perfekte Officer - Nicolas Cage som kører på ren adrenalin og Sean Connery med overblik og karisma.

    Fede actionsekvenser på San Francisco's skrånende gader - og i kældrene på Alcatraz.

    7/10 

    Wayne15-05-20 09:29

  • ★★★★★★1

    Ja der var et par sløve perioder. Kuppet er spændende og teknisk godt iscenesat. Tvistet er “sjovt”, om end jeg måske finder en del af det ret utroværdigt, selv for genren:D

    Netop - der var bygget op til en anden personlighed, så vores hovedperson havde ikke regnet den ud.

    Wayne15-05-20 09:31

  • ★★★★★★0

    The Human Centipede

    Rygtet om The Human Centipede er meget værre end filmen - den er på ingen måde så ulækker, som den er blevet gjort til. Jeg synes faktisk, det er en fin film og et værdigt indspark til body horror-genren. Der er endda decideret rigtigt gode scener, som f.eks.

    scenen, hvor han forklarer hele proceduren fandt jeg især god, og faktisk en af de mest forstyrrende scener i filmen. 

    Selvfølgelig er den lidt over the top til tider, og dumme piger er dumme-problemet, som mange gyserfilm lider under, er også til stede her.

    Det bliver en overraskende 6/10 herfra.

    Videre til de næste film, som jeg ikke forventer har samme niveau.

    Guldager16-05-20 10:31

  • ★★★0

    "Rygtet om The Human Centipede er meget værre end filmen - den er på ingen måde så ulækker, som den er blevet gjort til"

    Vent til du ser 2eren :D 

    MOVIE100016-05-20 11:43

  • ★★★★★★0

    Jeg ved ikke, om jeg synes, den var decideret ulækker. Når det er så grotesk, så mister den også lidt sin ulækkerhed, fordi det hele er så overdrevet...men god, det var den ikke :) - der var dog et par steder, hvor jeg begyndte at grine, fordi det er så grotesk. Det er så også et problem med filmen - man mister lidt interessen, fordi den ikke handler om noget som helst. Det er selvfølgelig også pointen, efter hvad jeg kan forså ud fra interviews med Tom Six og Ashlynn Yennie

    3/10 for den :)

    Guldager16-05-20 11:59

  • ★★★★★0

    Der er endda decideret rigtigt gode scener, som f.eks.

    youtu.be/ynpnYh4o_Qo

    Elwood16-05-20 13:22

  • ★★★★★★0

    The Human Centipede 3

    Lol, manner...hvor Human Centipede var en fin film, 2'eren var til tider komisk i sin overdrevethed, så er 3'eren en film med kun én eneste positiv ting: Laurence R. Harvey, der spiller fængselsbossens assistent. Han er en mærkelig og sært fascinerende størrelse.

    Resten er fuldstændig ligegyldigt og overspillet, især af hovedpersonen. Dertil en håbløs selvreferende tilgang, som jeg ikke kan finde ud, om er med for at tage pis på publikum, eller fordi Tom Six har ladet berømmelsen stige sig selv til hovedet.

    Det kan vist kun blive til 2/10 :)

    ----

    And now for something completely different: frisk luft :)

    Guldager16-05-20 13:35

  • ★★★★0

    The Call (2013)

    Jeg havde tilgivet medvirkende for uhensigtsmæssig ageren, hvis det var en film om frådende zombier. Men sidst jeg tjekkede var det en krimi/thriller. Hvor er det dog en helt igennem ubegavet film. Brad Anderson, der ellers startede fint med Session 9 og The Machinist, har siden hen leveret den ene katastrofe efter den anden. 2/10

    Babo16-05-20 21:51

  • ★★★★★0

    2/10 - du er gavmild! Den er horribel! Men ja - Brad Anderson har nærmest kun lavet lort siden The Machinist.

    David Lund16-05-20 22:37

  • ★★★★0

    2/10 - du er gavmild! Den er horribel! Men ja - Brad Anderson har nærmest kun lavet lort siden The Machinist.

    Den ene stjerne er til Berry. Bare fordi det er hende :)

    Babo16-05-20 22:44

  • ★★★★0

    The Good, the Bad and the Ugly

    Gensyn. Den er godt nok fortræffelig. Sjældent er jeg helt oppe og ringe over en røverhistorie, men det er en betagende klassiker og et episk værk i ordets bedste forstand. Tankevækkende filmen modtaget blandet anmeldelser i sin tid da spaghetti-western ikke var så højt anset på daværende tidspunkt. 10/10

    Babo17-05-20 22:27

  • 0

    The Good, the Bad and the Ugly

    Den film har bare så mange mindeværdige og ikoniske sekvenser. Ecstacy of gold efterfulgt af hele finalen er nok toppen for mig - det er bare pure cinema. 

    IK18-05-20 00:35

  • ★★★★0

    Den film har bare så mange mindeværdige og ikoniske sekvenser. Ecstacy of gold efterfulgt af hele finalen er nok toppen for mig - det er bare pure cinema. 

    Ja og lige nu foretrækker jeg den over West :)

    Får du ellers set noget? Er selv i en skidt stime med Annabelle Comes Home, Ready or not og the Call. Men titlerne var ikke helt frivilligt valgt :)

    Babo18-05-20 08:47

  • ★★★★★★0

    Joker (2019)

     

    Jeg har ikke higet efter at se dette åbenbart meget seriøse bud på en historie, om Batman’s nemesis, Jokeren. Skal jeg se en superskurk, må han gerne være dette. Som det ofte har været nævnt, så virker det også mere som om inspirationen er hentet i en Scorsese film som ”Taxi Driver” eller andre, som den uhæmmet efterligner.

    Det gør det såmænd ikke til en dårlig film og dårlig er den bestemt heller ikke. Men vil man ikke lave en superskurk film, så lad da være. Jeg fandt det i hvert fald en smule distraherende at tænke, at Batman skulle være en del af dette univers og det gjorde lidt ved indlevelsen.

    Men ellers leverer filmen i sit portræt af en psykisk syg, hvor Joaquin Phoenix trækker et stort læs. Også selv om det bliver lidt ufrivilligt komisk, at psykisk syge åbenbart danser ret meget og også gerne sådan lidt bizart, som vi ser i adskillige scener.

    Men ser man bort fra denne lidt ”komiske” detalje, så er især første halvdel af filmen fængende med flere rørende øjeblikke, med sit blik på en skæv individ, man ved er ved at køre af sporet. Faktisk er denne del næsten mesterlig.

    Mod slutningen kører filmen så desværre selv af sporet, i dens forsøg på at behage med vold og en lidt for sensationel tilgang til eget stof. Det trækker ned på helhedsindtrykket og gjorde, at jeg stadig ikke føler mig helt overbevist om, hvad vi skulle med denne tegneseriefilmatisering?

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen18-05-20 15:01

  • ★★★★★★1

    Joker (2019)

     

    Jeg har ikke higet efter at se dette åbenbart meget seriøse bud på en historie, om Batman’s nemesis, Jokeren. Skal jeg se en superskurk, må han gerne være dette. Som det ofte har været nævnt, så virker det også mere som om inspirationen er hentet i en Scorsese film som ”Taxi Driver” eller andre, som den uhæmmet efterligner.

    Det gør det såmænd ikke til en dårlig film og dårlig er den bestemt heller ikke. Men vil man ikke lave en superskurk film, så lad da være. Jeg fandt det i hvert fald en smule distraherende at tænke, at Batman skulle være en del af dette univers og det gjorde lidt ved indlevelsen.

    Men ellers leverer filmen i sit portræt af en psykisk syg, hvor Joaquin Phoenix trækker et stort læs. Også selv om det bliver lidt ufrivilligt komisk, at psykisk syge åbenbart danser ret meget og også gerne sådan lidt bizart, som vi ser i adskillige scener.

    Men ser man bort fra denne lidt ”komiske” detalje, så er især første halvdel af filmen fængende med flere rørende øjeblikke, med sit blik på en skæv individ, man ved er ved at køre af sporet. Faktisk er denne del næsten mesterlig.

    Mod slutningen kører filmen så desværre selv af sporet, i dens forsøg på at behage med vold og en lidt for sensationel tilgang til eget stof. Det trækker ned på helhedsindtrykket og gjorde, at jeg stadig ikke føler mig helt overbevist om, hvad vi skulle med denne tegneseriefilmatisering?

     

    Bedømmelse: 7/10

    Lige præcis den del med familieforholdet synes jeg var der hvor forfatter/instruktør strakte den for langt.

    Det meste kan forklares med sindssyge - men alligevel... 

    Generelt er det Phoenix imponerende præstation som bærer filmen.

    Wayne18-05-20 17:59

  • ★★★★★★0

    Lige præcis den del med familieforholdet synes jeg var det hvor forfatter/instruktør strakte den for langt.

    Det meste kan forklares med sindssyge - men alligevel... 

    Generelt er det Phoenix imponerende præstation som bærer filmen.

    Ja det var ret søgt! 

    T. Nielsen18-05-20 17:59

  • ★★★★★0

    Jeg er ret enig med jer mht. Joker. Med tiden synes jeg endda den er falmet lidt allerede, og hælder muligvis mere til 6/10 end 7/10 nu.

    David Lund18-05-20 18:44

  • ★★★★0

    En smule mindre begejstret for filmen nu end da jeg forlod biffen i sin tid. En 8’er er stadig rigtig godt givet ud, men synes nogle svagheder har sneget sig ind. Jeg synes karakteren blev mig lidt for ynkelig. Det er lidt påfaldende alle konstant er efter ham og slutscenen var noget malplaceret. Et par andre mindre ting kunne også fremhæves. Hatten af for Phoenix, han er aldrig mindre end fremragende. Men når jeg tænker Joker, så vil jeg straks tænke på Heath Ledger. 

    Babo18-05-20 18:48

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen