Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    PROMETHEUS

    Først det positive - jeg køber historien. Det står alle frit for at mene hvor vi stammer fra, og helt i orden - det kunne være et DNA fra en fremmed planet, selvom nogle dråber blod (og ikke en ofring måske skulle være nødvendig, men hvad ved jeg og det var da også mere dramatisk som det var). Jeg køber også at en rigmand betaler for en ekspedition for at finde kilden til evigt liv.

    Universet var imponerende, og hører til det flotteste der er skabt indenfor SciFi. Tomlen op for det Ridley - det kan du stadig. Skuespillerne? Castet er absolut godkendt, man kan altid mene at den ene eller den anden kunne være udskiftet - men hovedrollerne er godt fundet. Det er også umiskendeligt Ridley Scott SciFi - med eksistentielle problemer for androider vs. mennesker. So far so good - og havde det så været perfekt udført, så kunne det nemt være landet på en 10'er fra mig.

    Til det negative -  tempoet i filmen er nok der hvor det halter mest. Den er simpelthen ikke skræmmende nok. Der er flere momenter i filmen hvor Ridley ikke udnytter overraskelsesmomentet, og holder en kunstpause, hvor vi som tilskuere kan nå at frygte det værste. Der er sporadiske glimt undervejs - men man bliver aldrig rigtig bange. Det hele er pakket ind i en hyggelig undertone, der gør at man aldrig helt involverer sig - ikke engang på tidspunkter hvor man burde, fordi det virkelig er kritisk for hovedpersonerne.

    Summa sumarum - jeg synes faktisk at Ridley er lidt tættere på universet fra Blade Runner, end han er på Alien. Mest på grund af Michael Fassbenders robot, der godt kan have lighedspunkter med Roy Batty ( Rutger Hauer er lidt samme blonde ærkeengel type), og vi bevæger os rundt om hvor vi kommer fra, og skabere i det hele taget. 

    Man kan måske med god ret sige at han kobler Alien sammen med Blade Runner - for vi får jo en slags forklaring til sidst. 

    Min største anke ved filmen er at Ridley Scott tilsyneladende ikke valgte at se hvad der virkede i mesterværket Alien - men istedet blev begejstret over de moderne muligheder og designs. Skramlekassen Nostromo, med analoge kontakter og fugt drivende ned alle steder, var perfekt som baggrund for en gyser - her er vi placeret i tiden FØR Alien, og alligevel i et langt mere moderne udtryk. Det virker ikke troværdigt.

    Og som sagt det er i pausen, og det man ikke kan se at det virkelige gys ligger - her failede Prometheus desværre - men flot er det.

    7/10

    Wayne26-05-20 09:09

  • ★★★★0

    Wayne: den nye design kan jo forsvares med, det er en rigmand der financierer skidtet. I Alien var det et arbejdermiljø. Rent æstetisk er det mig lidt kedeligt i Prometheus. Der synes jeg det er langt federe designs i Blade Runner 2049. En forlængelse af etteren krydret med lidt nyeste nye. 

    Mht gys, så er Prometheus langt mere en sci fi film. Jeg ser ihvertfald ikke gyset i den forstand. 

    Babo26-05-20 09:22

  • ★★★★★★1

    JOHN CARTER

    7/10

    Jeg så den sammen med don i Imperial i sin tid og jeg har siden set den i hjemmebiografen. Jeg er helt enig i din vurdering. En underholdende film, bedre end sit rygte. 

    T. Nielsen26-05-20 09:33

  • ★★★★★★2

    Prometheus er godt nok en lortefilm. Hvorfor er der nok ikke behov for at gentage.

    John Carter er dog god spas.

    Zero Cool26-05-20 09:49

  • ★★★★★★0

    Wayne: den nye design kan jo forsvares med, det er en rigmand der financierer skidtet. I Alien var det et arbejdermiljø. Rent æstetisk er det mig lidt kedeligt i Prometheus. Der synes jeg det er langt federe designs i Blade Runner 2049. En forlængelse af etteren krydret med lidt nyeste nye. 

    Mht gys, så er Prometheus langt mere en sci fi film. Jeg ser ihvertfald ikke gyset i den forstand. 

    Enig - fortsættelsen af Blade Runner rammer langt bedre plet, i forhold til originalen, end Prometheus.

    Der er rigeligt mulighed for at gøre Prometheus til en gyser - det kunne ved få simple virkemidler være gjort - og så var filmen blevet bedre.

    Wayne26-05-20 09:58

  • ★★★★★★1

    Jeg så den sammen med don i Imperial i sin tid og jeg har siden set den i hjemmebiografen. Jeg er helt enig i din vurdering. En underholdende film, bedre end sit rygte. 

    Ja, det er et fint eventyr :-)

    Wayne26-05-20 09:57

  • ★★★★0

    John Carter er nemlig en lortefilm. 

    Babo26-05-20 09:59

  • ★★★★★★1

    Prometheus er godt nok en lortefilm. Hvorfor er der nok ikke behov for at gentage.

    John Carter er dog god spas.

    Jeg synes det er for nemt at affærdige Prometheus som en lortefilm - hvis den havde stået helt alene så ville den som minimum være interessant og ret flot lavet.

    Wayne26-05-20 10:01

  • ★★★★★★0

    John Carter er nemlig en lortefilm. 

    Hvorfor?

    Wayne26-05-20 10:03

  • ★★★★0

    Enig - fortsættelsen af Blade Runner rammer langt bedre plet, i forhold til originalen, end Prometheus.

    Der er rigeligt mulighed for at gøre Prometheus til en gyser - det kunne ved få simple virkemidler være gjort - og så var filmen blevet bedre.

    Det var et valg mht designs. Jeg så gerne de var lidt mere kreative på Prometheus. Omend er lokationerne helt fantastisk. 

    Gyset var jo ikke i højsædet. Det var sci fi elementet. Der var jo ikke Aliens foruden sidste skud i filmen, så hvad tænker du skulle være uhyggeligt?

    Babo26-05-20 10:03

  • ★★★★★★1

    Jeg synes det er for nemt at affærdige Prometheus som en lortefilm - hvis den havde stået helt alene så ville den som minimum være interessant og ret flot lavet.

    Hvorfor er det for nemt? At hele crewet opfører sig som en flok idioter, havde da stadig været gældende, hvis filmen havde stået alene.

    Zero Cool26-05-20 10:04

  • ★★★★★★0

    Det var et valg mht designs. Jeg så gerne de var lidt mere kreative på Prometheus. Omend er lokationerne helt fantastisk. 

    Gyset var jo ikke i højsædet. Det var sci fi elementet. Der var jo ikke Aliens foruden sidste skud i filmen, så hvad tænker du skulle være uhyggeligt?

    Det er jo netop det man forventer - men ikke ser som fremkalder den knugende fornemmelse - og det er der masser af muligheder for gennem hele filmen.

    Wayne26-05-20 10:05

  • ★★★★0

    Hvorfor?

    Fordi jeg ikke bryder mig om den type blockbusters. Historien, karakterer, og alt andet... 

    Babo26-05-20 10:06

  • ★★★★★★0

    Hvorfor er det for nemt? At hele crewet opfører sig som en flok idioter, havde da stadig været gældende, hvis filmen havde stået alene.

    Tænker du på noget specifikt?

    Wayne26-05-20 10:07

  • ★★★★★★0

    Fordi jeg ikke bryder mig om den type blockbusters. Historien, karakterer, og alt andet... 

    Nå ja - du er jo heller ikke til Star Wars :-)

    Wayne26-05-20 10:07

  • ★★★★★★1

    Tænker du på noget specifikt?

    Ja, specifikt at hele crewet opfører sig som en flok idioter. Det er blevet diskuteret et utal af gange, men her er et par eksempler - beklager hvis jeg ikke kan huske navnene på dem alle, det er et stykke tid siden jeg har set den.

    At Charlie føler at han har fejlet, selvom man dårligt har brugt en dag på en fremmede planet og slet ikke opdager at David putter noget i hans drink.

    At fyren der har droner som kortlægger hele anlægget, alligevel formår at fare vild.

    At biologen ikke har et problem med at stikke sit fjæs i nærheden af et væsen, som opfører sig mistænkeligt i retning af en jordisk kobraslange.

    At Theron og Elba lige vælger at bolle, i stedet for at holde øje med hvad der sker omkring dem, når de er på en planet, hvor der tilsyneladende har været rumvæsner.

    At Theron åbenbart kun kan finde ud af at løbe ligeud.

    Zero Cool26-05-20 10:15

  • ★★★★★★0

    Ja, specifikt at hele crewet opfører sig som en flok idioter. Det er blevet diskuteret et utal af gange, men her er et par eksempler - beklager hvis jeg ikke kan huske navnene på dem alle, det er et stykke tid siden jeg har set den.

    At Charlie føler at han har fejlet, selvom man dårligt har brugt en dag på en fremmede planet og slet ikke opdager at David putter noget i hans drink.

    At fyren der har droner som kortlægger hele anlægget, alligevel formår at fare vild.

    At biologen ikke har et problem med at stikke sit fjæs i nærheden af et væsen, som opfører sig mistænkeligt i retning af en jordisk kobraslange.

    At Theron og Elba lige vælger at bolle, i stedet for at holde øje med hvad der sker omkring dem, når de er på en planet, hvor der tilsyneladende har været rumvæsner.

    At Theron åbenbart kun kan finde ud af at løbe ligeud.

    Man kunne også finde flere eksempler fra Alien, hvor folk opfører sig åndsvagt - tror det hele afhænger af hvor skuffet man er over helheden.

    Wayne26-05-20 10:20

  • ★★★★0

    Nå ja - du er jo heller ikke til Star Wars :-)

    Ikke sådan, nej. Dermed ikke sagt jeg ikke kan nyde adventure, hvis det er godt udført. 

    Babo26-05-20 10:30

  • ★★★★★★1

    Man kunne også finde flere eksempler fra Alien, hvor folk opfører sig åndsvagt - tror det hele afhænger af hvor skuffet man er over helheden.

    Det kunne man måske, men der er det et hold af almindelige arbejdere, som er i en situation, hvor de bliver jagtet af et rumvæsen, så det er let at forklare, at en ulogisk handling er et resultat af frygt og stress.

    I modsætning til en flok mennesker, som er med på tur i rummet, for at udforske rumvæsner og er pissedårlige til deres job. Jeg er ikke biolog, men jeg har set nok naturprogrammer på tv, til ikke at stikke fjæset i nærheden af noget, som opfører sig i retning af en hidsig slange.

    Men, nu var de eksempler også kun for at kommentere på din hypotese om, at filmen ville virke, hvis den stod på egne ben. Og i det tilfælde, kunne den måske hæves til at være middelmådig, grundet den flotte produktionsværdi og en ok cliffhanger, som kunne lede til noget nyt og spændende.

    I forhold til de andre film i serien, er der dog masser af andre problemer, som trækker den ned til at være en lortefilm.

    Det tager faktisk en rum tid, at beskrive alle de issues der er med filmen, så nej, ikke nemt.

    Zero Cool26-05-20 10:30

  • ★★★★★★0

    Det kunne man måske, men der er det et hold af almindelige arbejdere, som er i en situation, hvor de bliver jagtet af et rumvæsen, så det er let at forklare, at en ulogisk handling er et resultat af frygt og stress.

    I modsætning til en flok mennesker, som er med på tur i rummet, for at udforske rumvæsner og er pissedårlige til deres job. Jeg er ikke biolog, men jeg har set nok naturprogrammer på tv, til ikke at stikke fjæset i nærheden af noget, som opfører sig i retning af en hidsig slange.

    Men, nu var de eksempler også kun for at kommentere på din hypotese om, at filmen ville virke, hvis den stod på egne ben. Og i det tilfælde, kunne den måske hæves til at være middelmådig, grundet den flotte produktionsværdi og en ok cliffhanger, som kunne lede til noget nyt og spændende.

    I forhold til de andre film i serien, er der dog masser af andre problemer, som trækker den ned til at være en lortefilm.

    Det tager faktisk en rum tid, at beskrive alle de issues der er med filmen, så nej, ikke nemt.

    I starten af Alien ved de jo ikke at der er et rumvæsen og opfører sig stadig åndsvagt - men jeg køber det hele, elsker den film som er en ren 10/10.

    Som sagt ser jeg også flere udfordringer i Prometheus, og jeg er ikke uenig med dig i meget - men var dog ikke så skuffet som du er.

    Wayne26-05-20 10:36

  • ★★★★★★1

    Booksmart (2019)

     

    Jeg var ikke ret langt inde i denne coming-of-age komedie, eller måske bare ungdomskomedie, før jeg var ved at blive rigtigt irriteret på og træt af den. Det var som om den ville omfavne og inkludere alle nye kønspolitiske, ligestillings og kvotefordægtige tendenser, trender og korrekte tiltag som man kan finde i den offentlige debat.

    Heldigvis så jeg videre, for min irritation blev gjort til skamme. Udover at filmen viste sig, slet ikke at være så ensidig i dens standpunkter, den kunne godt grine lidt af sig selv, så kunne den også noget med sine karakterer. Derudover er den faktisk ret morsom, også sine steder på en lidt absurd facon.

    De to piger der beslutter sig for, at de på falderebet til sidste skoledag, vil give den gas, er måske ikke videre original, men den fortælles med tempo og opfindsomhed. Ja og så imponerer de to unge kvinder i hovedrollerne. Særligt fandt jeg at Beanie Feldstein var rigtig god, med en indsats der var så levende og opløftende, at det var en fryd.

    Så selv om jeg ikke nødvendigvis tilhører målgruppen og filmens kernepublikum, så kan den bestemt godt anbefales. Også selv om man måske føler man er så gammel, at man normalt ikke gider og glo på teenagepiger….Eller i hvert fald indrømme at man gør.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen26-05-20 10:41

  • ★★★★0

    Man kunne også finde flere eksempler fra Alien, hvor folk opfører sig åndsvagt - tror det hele afhænger af hvor skuffet man er over helheden.

    Jeg kan ridse scener op fra Die Hard, som ville få den til at se ret tåbelig ud udi tvivlsom opførsel. Det sagt, så er det også mit problem med Prometheus selvom den er vokset på mig i dens mytologi og ambition. Det er jeg blevet sucker for. Men den har for mange stereotyper ombord. Jeg vil endda have købt ham gutten, der forsøger at ‘kæle’ med slangen, var det blot overbevisende understøttet. Virkeligheden er omgivet af vovehalse som skal udfylde en profession og det har ikke været omkostningsfrit. David og Shaw er for mig dem, der trækker læsset og får skudt de andre lidt i baggrunden. 

    Babo26-05-20 10:42

  • ★★★★★★0

    Som sagt ser jeg også flere udfordringer i Prometheus, og jeg er ikke uenig med dig i meget - men var dog ikke så skuffet som du er.

    Jeg ratede også Prometheus 7/10 da jeg så den i biografen. Blev imponeret over det visuelle og så lader man sig nemt forføre. Men desværre holder den ikke til for meget gennemtræk på øverste etage, for så er den hullet, mangelfuld og kan ikke beslutte sig for om den vil være fugl eller fisk. Så i dag rater jeg den 5/10. Det er ikke en lortefilm i min optik. Men rigtig god er den heller ikke. I det hele tage føler jeg ikke at Scott's tilbagevenden til dette univers har kastet noget af værdi af sig.

    T. Nielsen26-05-20 10:45

  • ★★★★★★0

    Jeg ratede også Prometheus 7/10 da jeg så den i biografen. Blev imponeret over det visuelle og så lader man sig nemt forføre. Men desværre holder den ikke til for meget gennemtræk på øverste etage, for så er den hullet, mangelfuld og kan ikke beslutte sig for om den vil være fugl eller fisk. Så i dag rater jeg den 5/10. Det er ikke en lortefilm i min optik. Men rigtig god er den heller ikke. I det hele tage føler jeg ikke at Scott's tilbagevenden til dette univers har kastet noget af værdi af sig.

    Jeg var på 8/10 efter første omgang i biffen - og er siden faldet til 7/10 - meget er bestemt trukket af det visuelle, som virkelig er godt lavet. 

    Som historie kan jeg sagtens forstå dit 5 tal - for det er lidt hakkende fortælling - dog med et par interessante betragtninger.

    Wayne26-05-20 10:52

  • ★★★★★★0

    Jeg var på 8/10 efter første omgang i biffen - og er siden faldet til 7/10 - meget er bestemt trukket af det visuelle, som virkelig er godt lavet. 

    Som historie kan jeg sagtens forstå dit 5 tal - for det er lidt hakkende fortælling - dog med et par interessante betragtninger.

    Jeg synes “betragtninger” falder til jorden med et brag, da de vitterligt er så gennemført ringe præsenteret. Bare alene scenen med begravelsen, er jo total dum. En film må gerne betragte og stille spørgsmål. Så skal det være a la Blade Runner, for at blive ved Scott. 

    I Prometheus er det kun Fassbender der fungerer. Han falder så til jorden med endnu et pinligt brag i efterfølgeren. 

    Men nok om det. Har ikke behov for at debattere Prometheus yderligere. Det er den ganske enkelt ikke værd. 

    Kunne du lide Booksmart? 

    T. Nielsen26-05-20 11:11

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen