Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★2

    Prøv og skriv "365 movie" på google og slå over på Images, så har I set filmen ;) 

    Lokationerne i Syditalien er flotte..

    Den skal selvfølgelig ses.

    Mest fordi jeg har en stor interesse i Syditalien ;) 

    Åkepool11-06-20 14:28

  • ★★0

    Den skal selvfølgelig ses.

    Mest fordi jeg har en stor interesse i Syditalien ;) 

    Hahahahahahaha

    MadMartigan11-06-20 14:32

  • ★★★★★★0

    ALITA: BATTLE ANGEL

    Jeg troede ærlig talt at det var en animationsfilm, og ikke den bedste af slagsen - derfor brugte jeg ikke kalorier på at komme til at se den.

    Man kan jo selvfølgelig diskutere om det ikke faktisk er en animationsfilm, med al den CGI som er tilføjet - men der deltager også delvist levende mennesker, så.

    På billedsiden er den bestemt godkendt - selvom der efterhånden skal meget til for at jeg synes det er noget særligt.

    Historien går en anelse for hurtigt frem - der er nogle lidt letkøbte koblinger til fortiden, som simpelthen findes for nemt. Desuden køber jeg ikke helt Hugo's ændringer i karakter - det virker ikke nuanceret nok.

    I det hele taget er det hele lidt overfladisk. Men eventyret og billederne trækker op.

    Reelt behøver man ikke en to'er for at vide hvordan det hele ender. Men rigtigt pænt produceret.

    6/10

    Wayne12-06-20 12:02

  • ★★★★★★0

    Man kan jo selvfølgelig diskutere om det ikke faktisk er en animationsfilm, med al den CGI som er tilføjet

    I det hele taget er det hele lidt overfladisk

    det virker ikke nuanceret nok.

    Jeg kan ikke lade være...jeg ved, vi har et meget forskelligt syn på Marvel...men alt det der, er også en grund til, jeg ikke kan lide Marvel :)

    Anyway - jeg troede egentlig, at Alita: Battle Angel var en universel kritiseret film, og kan se jeg tog fejl der...så den må heller komme på watchlisten også.

    Guldager12-06-20 12:57

  • ★★0

    Er der ikke nogen der har fået set 365 på Netflix ? 

    MadMartigan12-06-20 13:04

  • ★★★★0

    Jeg tror ikke du går glip af noget Allan. Den er meget formularisk. Den fik 5/10 herfra. Men okay, jeg vil også tilstå jeg bare aldrig bliver fan af den type blockbusters, så.. 

    Babo12-06-20 13:05

  • ★★★★1

    Er der ikke nogen der har fået set 365 på Netflix ? 

    Ikke endnu, men det sker nok i weekenden :) 

    Åkepool12-06-20 13:06

  • ★★★★★★0

    The Horror Show (1989)

     

    Oprindeligt var den tænkt som en tredje film i horrorkomedie-serien ”House”. Men det måtte den ikke hedde for filmselskabet. Ikke desto mindre, er den nu en del af denne, selv om den som den forrige, intet direkte har med sine forløbere at gøre og derfor kan ses uden at man kender de andre.

    Tonen denne gang er lidt mere grum og mere moden, uden at blive for seriøs, hvad også ses i valget af Lance Henriksen til hovedrollen. Men filmen er mere beslægtet med slashergenren end især del to den var og blodig og voldelig er den såmænd også, som en sådan film.

    Historien er tynd og giver på ingen måde dybere mening, men hænger fint sammen og præsenterer sit b-film potentiale tilpas cheesy og underholdende. Henriksen spiller en politimand der lider af traumer, efter at have anholdt en berygtet seriemorder, der ristes i den elektriske stol (i en herlig vild scene), og nu hjemsøger ham. Rollen som skurken er som skræddersyet til en herligt overspillende og barokt ond Brion James, der indtil sin død var en ydet skuespillere i sleske roller.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen12-06-20 13:13

  • ★★★★★★0

    ALITA: BATTLE ANGEL

    Jeg troede ærlig talt at det var en animationsfilm, og ikke den bedste af slagsen - derfor brugte jeg ikke kalorier på at komme til at se den.

    Man kan jo selvfølgelig diskutere om det ikke faktisk er en animationsfilm, med al den CGI som er tilføjet - men der deltager også delvist levende mennesker, så.

    På billedsiden er den bestemt godkendt - selvom der efterhånden skal meget til for at jeg synes det er noget særligt.

    Historien går en anelse for hurtigt frem - der er nogle lidt letkøbte koblinger til fortiden, som simpelthen findes for nemt. Desuden køber jeg ikke helt Hugo's ændringer i karakter - det virker ikke nuanceret nok.

    I det hele taget er det hele lidt overfladisk. Men eventyret og billederne trækker op.

    Reelt behøver man ikke en to'er for at vide hvordan det hele ender. Men rigtigt pænt produceret.

    6/10

    Jeg er ret enig, selv om jeg modsat dig mener at filmen mangler forløsningen som en efterfølger kunne bringe på banen. I det hele taget fandt jeg de sidste 20 min virkelig tamme. jeg ratede den så kun 5/10. Jeg var ikke imponeret over filmen.

    T. Nielsen12-06-20 13:19

  • ★★★★★★0

    Amundsen (2019)

     

    Momentvis flot og stedvis spændende, men også ret konventionel og psykologisk tam biografi om den norske opdagelsesrejsende Roald Amundsen, fortolket solidt af Pål Sverre Hagen.

    Vi følger højdepunkterne og dette krydres med lidt fra det private liv og baggrund, uden at dramaet får lov til at udvikle sig, historien komme under huden eller vi helt kommer til at fange den helt store motivation der driver Amundsen.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen12-06-20 13:54

  • ★★★★★★0

    Jeg kan ikke lade være...jeg ved, vi har et meget forskelligt syn på Marvel...men alt det der, er også en grund til, jeg ikke kan lide Marvel :)

    Anyway - jeg troede egentlig, at Alita: Battle Angel var en universel kritiseret film, og kan se jeg tog fejl der...så den må heller komme på watchlisten også.

    Jeg kan godt følge dig lidt :-)

    Den helt store forskel her er at jeg har kendt Marvel figurerne siden jeg var dreng. Jeg har altså en kendskab og en kærlighed til hele det universet som gør at jeg ved hvorfor de agerer som de gør.

    Men tro mig - hvis jeg ikke følte samme kærlighed overfor figurerne, fra producenterne - så ville de ikke fungere for mig.

    At sammenligne en serie på 23 film med Alita som jeg ikke kendte, giver ikke mening for mig.

    Men se min tråd: Waynes superhelte her på siden - så kan du se at jeg bestemt ikke er lige begejstret for det hele :-)

    Wayne12-06-20 14:04

  • ★★★★★★0

    Patsy & Loretta (2019)

     

    Jeg burde egentlig hade denne Tv-film, der vitterligt også ligner en Tv-film af de værste slags som man før i tiden bildte sig ind var lavet til den hjemmegående husmor.

    Historien om venskabet mellem den etablerede countrystjerne Patsy Kline og den netop hjemmegående husmor Loretta Lynn, der skal blive en af genrens helt store, præsenteres så klichefyldt, sødmefyldt og korrekt, at jeg dårligt kan regne ud, hvorfor den alligevel fængede mig.

    Samtidig er historien så ufokuseret og skifter mellem hvad og hvem den vil fortælle om og hvorfor, at det er som to (mangelfulde) film i en. Fælles for begge kvinder er dog feministisk power i en mandsdomineret verden og ja, så kan jeg godt lide musikgenren og der synges hamrende godt.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen12-06-20 14:18

  • ★★★★★★0

    Jeg er ret enig, selv om jeg modsat dig mener at filmen mangler forløsningen som en efterfølger kunne bringe på banen. I det hele taget fandt jeg de sidste 20 min virkelig tamme. jeg ratede den så kun 5/10. Jeg var ikke imponeret over filmen.

    Selvfølgelig bygges der op til en toer - mit gæt er at vi ikke har set det sidste til Hugo.

    Og så skal hun jo i det endelige opgør - sandsynligvis når “far” også lige at blive dræbt.

    Wayne12-06-20 15:38

  • ★★★★★★1

    The Girl in the Spider's Web (2018)

     

    Hvad ønsket eller motivationen har været, for at bringe hackeren, den outreret Lisbeth Salander tilbage på lærredet, kan jeg vitterligt ikke regne ud. I hvert fald ikke, når ambitionen lader til at skabe en så sjæleløs, strømlinet og samlebåndsagtig og halvrodet actionthriller.

    Jovist, teknisk svinger det som i de bedste amerikanske actionfilm. Men som historie med personer man føler for, involverer sig i og alt andet der skal løfte, der glider det dødt forbi ens øjne, som Kandis’ musik gør for ens ører.

    Desuden er Salander slet ikke skarpt nok skrevet og stakkels Claire Foy. Hun virker nærmest gennemført kedelig og anonym i en rolle der ellers burde være så sprælsk, rebelsk og fyldt med sublim girlpower.

    Jeg har læst de tre første bøger af Stig Larsson og de var solidt spændende og tiden værd. Men efter hans død, har David Lagercrantz forsat serien og det er en bog han står bag, der danner baggrund for denne metervare filmatisering. En bog jeg kun kom få sider ind i, da jeg mistede interessen. Så måske har udgangspunktet heller ikke været så givende.

    Det fører mig tilbage til starten, hvorfor så gide lave den?

     

    Bedømmelse: 3/10

    T. Nielsen13-06-20 08:47

  • ★★★★★★1

    The Girl in the Spider's Web (2018)

     

    Hvad ønsket eller motivationen har været, for at bringe hackeren, den outreret Lisbeth Salander tilbage på lærredet, kan jeg vitterligt ikke regne ud. I hvert fald ikke, når ambitionen lader til at skabe en så sjæleløs, strømlinet og samlebåndsagtig og halvrodet actionthriller.

    Jovist, teknisk svinger det som i de bedste amerikanske actionfilm. Men som historie med personer man føler for, involverer sig i og alt andet der skal løfte, der glider det dødt forbi ens øjne, som Kandis’ musik gør for ens ører.

    Desuden er Salander slet ikke skarpt nok skrevet og stakkels Claire Foy. Hun virker nærmest gennemført kedelig og anonym i en rolle der ellers burde være så sprælsk, rebelsk og fyldt med sublim girlpower.

    Jeg har læst de tre første bøger af Stig Larsson og de var solidt spændende og tiden værd. Men efter hans død, har David Lagercrantz forsat serien og det er en bog han står bag, der danner baggrund for denne metervare filmatisering. En bog jeg kun kom få sider ind i, da jeg mistede interessen. Så måske har udgangspunktet heller ikke været så givende.

    Det fører mig tilbage til starten, hvorfor så gide lave den?

     

    Bedømmelse: 3/10

    Helt enig - har også set filmen - og har heldigvis ikke læst bogen. Men der var selvfølgelig for mange penge i sigte til at de kunne lade være.

    Wayne13-06-20 09:14

  • ★★★★★★0

    Helt enig - har også set filmen - og har heldigvis ikke læst bogen. Men der var selvfølgelig for mange penge i sigte til at de kunne lade være.

    Ja pengene må have været "the force" der drev dem. Men selv den tanke føler jeg dårligt de selv har troet helt på. Der ville jeg påstå der måtte være mere sikre filmatiseringer. Medmindre de håbede på at starte en filmserie ligefrem, med Salander som røvsparkede Bond-agtig heltinde i lædertøj.

    Har du anmeldt den?

    T. Nielsen13-06-20 09:19

  • ★★★★★★1

    Ja pengene må have været "the force" der drev dem. Men selv den tanke føler jeg dårligt de selv har troet helt på. Der ville jeg påstå der måtte være mere sikre filmatiseringer. Medmindre de håbede på at starte en filmserie ligefrem, med Salander som røvsparkede Bond-agtig heltinde i lædertøj.

    Har du anmeldt den?

    Tror jeg har anmeldt den, finder det lige lidt senere

    Wayne13-06-20 09:26

  • ★★★★★★1

    1917 (2019)

     

    Efter to film i James Bond franchisen, vender instruktør Sam Mendes tilbage med en, I hvert fald på papiret, mere original film, om ”The Great War”, som 1. Verdenskrig vistnok engang blev kaldt.

    En film der måske ikke er helt det mesterværk den gerne selv vil være. Men stadig er pokkers fængende, velcastet og grum.

    Mendes har valgt at filme og klippe den på en måde, så man får indtrykket af at vi ser en lang scene. Teknisk er det gjort flot og beundringsværdigt. Man kan altid diskutere hvad formålet er, om der ligger en større kunstnerisk intention bag eller om det bare er en instruktørs lidt (egotrippende?) udfordring til sig selv, uagtet sit publikum.

    Men det fungerer altså, i hvert fald en stor del af tiden, når vi her kravler helt med ned i mudret og følger to soldater på en mission igennem fjendeland uden nogensinde at slippe dem. Vi får som publikum simpelthen aldrig helt en ”pause”, på samme måde som soldaterne ikke har fået det under en sådan tur.

    Handlingen og endemålet er i sig selv ikke det store. Men ofte er det også mere rejsen end målet der er det spændende og her er vi helt tæt på og med som var vi der (næsten) selv, i et setup så imponerende fyldt med detaljer og autencitet at man er tæt på at kunne fornemme lugten af død og forrådnelse.

    Stilen mister dog lidt i filmens sidste halvdel, hvor der løbes lidt rigeligt i en bombet by, så det er tæt på at give et kunstigt indtryk af konsulspil og man samtidig efterhånden er ved at tabe pusten.

    Men samlet set, er det en film der rager op over mængden af stort anlagte spektakler.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen13-06-20 11:15

  • ★★★★★★1

    1917 (2019)

     

    Efter to film i James Bond franchisen, vender instruktør Sam Mendes tilbage med en, I hvert fald på papiret, mere original film, om ”The Great War”, som 1. Verdenskrig vistnok engang blev kaldt. En film der måske ikke er helt det mesterværk den gerne selv vil være. Men stadig er pokkers fængende, velcastet og grum.

    Mendes har valgt at filme og klippe den på en måde, så man får indtrykket af at vi ser en lang scene. Teknisk er det gjort flot og beundringsværdigt. Man kan altid diskutere hvad formålet er, om der ligger en større kunstnerisk intention bag eller om det bare er en instruktørs lidt (egotrippende?) udfordring til sig selv, uagtet sit publikum.

    Men det fungerer altså, i hvert fald en stor del af tiden, når vi her kravler helt med ned i mudret og følger to soldater på en mission igennem fjendeland uden nogensinde at slippe dem.

    Handlingen og endemålet er i sig selv ikke det store. Men ofte er det også mere rejsen end målet der er det spændende og her er vi helt tæt på og med som var vi der (næsten) selv, i et setup så imponerende fyldt med detaljer og autencitet at man er tæt på at kunne fornemme lugten af død og forrådnelse.

    Stilen mister dog lidt i filmens sidste halvdel, hvor der løbes lidt rigeligt i en bombet by, så det er tæt på at give et kunstigt indtryk af konsulspil og man samtidig efterhånden er ved at tabe pusten.

    Men samlet set, er det en film der rager op over mængden af stort anlagte spektakler.

     

    Bedømmelse: 8/10

    Dejligt du ku li den. Det var en gigantisk oplevelse i IMAX

    Wayne13-06-20 11:12

  • ★★★★★★1

    Dejligt du ku li den. Det var en gigantisk oplevelse i IMAX

    Takker og tror jeg gerne. Har rettet lidt i anmeldelsen, efter du citerede.

    T. Nielsen13-06-20 11:16

  • ★★★★★★0

    Yesterday (2019)

     

    Det er en blandet landhandel instruktør Danny Boyle har bag sig. Men som instruktør er han dog heldigvis sjældent direkte uinteressant eller kedelig.

    Her med hans seneste, en musical, er han dog ualmindelig tæt på begge dele også selv om det ikke nødvendigvis er hans svageste film.

    Her er tale om en sød historie. En historie om musik og kærlighed med en sjov ide, hvor en ung musiker ( uden den store succes, efter en uforklarlig hændelse, vågner op og opdager at verden har glemt verdens største popgruppe, The Beatles og deres mange mange fremragende sange.

    Ja, det er nok til at gætte hvad der så sker. Det er udfaldet af handlingen så også, for desværre vælger Boyle sammen med hans manuskriptforfatter Richard (Love Actually) Curtis at træde ned ad den mest forudsigelige, klichefyldte og moralsk rigtige vej en sådan historie kan vælge.

    Men man er mildt underholdt, man griner og hygger sig (men man irriteres også utilsigtet sine steder) og så er sangene altså så stærke at de kan løfte selv et middelmådigt manus.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen13-06-20 12:13

  • ★★★★★★0

    Takker og tror jeg gerne. Har rettet lidt i anmeldelsen, efter du citerede.

    Right :-)

    Wayne13-06-20 12:18

  • ★★★★★★0

    I forbindelse med Space Force-anmeldelsen her på siden tænkte jeg, at jeg ville se nogle af de andre klassiske mockumentaries, så har set sæson 1 og 2 af Parks and Rec og 1½ sæson af The Office (US) - så her er lidt korte betragtninger:

    Parks and Recreation

    Jeg ved ikke, om man kan kalde det for en generation af kvindelige komikere fra SNL - lidt a la Brat Pack, Frat Pack osv, men Amy Poehler tilhører denne generation (Tina Fey, Amy Poehler, Kristin Wiig, Maya Rudolph osv), og de er absolut fantastiske. Det er godhjertet, et herligt glimt i øjet og ofte meget skarpt. Amy Poehlers person bærer en god del af, hvorfor Parks and Rec er en rigtig hyggeserie, men der er også et helt fantastisk cast rundt omkring. Selvfølgelig er Ron Swanson den store stjerne her, men de andre er også gode.

    Den er dog lidt ufarlig, men det er bare hyggeligt. Jeg vil bestemt se serien færdig.

    8/10 indtil videre

    The Office (US)

    Jeg har ikke set den britiske udgave, så jeg kan ikke sammenligne. Men hvor Parks and Rec er en hyggeserie, så er The Office fuldstændig tandløs. På intet tidspunkt trækker jeg på smilebåndet, bliver forarget eller noget andet. Steve Carrells person er ikke pinlig nok, ikke sjov nok eller noget andet. Jeg har kun set halvdelen af sæson 2, og det eneste interessante, er faktisk den spirende kærlighedshistorie mellem to af karaktererne. Resten er jeg ligeglad med.

    Selv fanfavoritten Dwight er kedelig.

    5/10

    Spørgsmål: fortsætter The Office (US) i samme stil? For så overvejer jeg at stoppe med den nemlig.

    Guldager13-06-20 13:09

  • ★★★★★★1

    Inherit the Wind (1960)

     

    Stanley Kramer har som instruktør leveret flere kvalitativt vedkommende, interessante og spændende eller bare morsomt underholdende film og denne er ingen undtagelse.

    Historien om en skolelærer der stilles for retten i en lille by, anklaget af byens kristne segment for at have undervist i Darwins evolutionsteori, er et underholdende indspark for både sund fornuft, den frie tanke og det rationelle.

    Undervejs overrasker den måske ikke stort med dens pointer, men er dog mere menneskeligt nuanceret end man kunne frygte for dens tid.

    Og med en veloplagt Spencer Tracy som fornuftens stamme, en teatralsk overspillende Fredric March som anklager og en lidt slesk Gene Kelly i en overraskende rolle som (for sin tid) moderne journalist bliver det både menneskeligt og underholdende, samtidig med at der smides så maget karisma på skærmen, at det nærmest drypper ned af den.

    Emnet og problematikken er nok en del mere amerikansk end dansk, men derfor kan man godt tage noget med sig fra den.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen13-06-20 13:38

  • ★★★★★★1

    Inherit the Wind (1960)

     Bedømmelse: 8/10

    Det er to karakterer for lidt! Den er nr. 9 på min top250-liste :)

    Fantastisk film. 

    Guldager13-06-20 13:57

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen