Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Elsker Happiness. Den og så Palindromes er klart de bedste fra Todd Solondz 

    Det er en skør film, det er lidt irriterende, at det primært er småtarvelige DVD-versioner der er på markedet.

    Zero Cool23-11-20 15:54

  • ★★★★★★0

    Fedt - så tror jeg at jeg vil prøve at bide skeer med den, også. Kan se den er på C-More!

    Det var præcis der jeg så den:)

    T. Nielsen23-11-20 16:05

  • ★★★★★★0

    Du kommer virkelig bredt omkring i dine filmvalg :-)

    Det rigtigt nok. Jeg bliver jo heldigvis sjældent kastet af, fordi en film er gammel. Ofte næsten tværtimod. Men nyder at se “lidt af hver”.

    T. Nielsen23-11-20 16:07

  • ★★★★★★0

    “The Square” og “In a Lonely Place” fortjener dog begge 9/10 :)

    Jeg er tæt på at give dig ret, i hvert fald med den ene af dem:)

    T. Nielsen23-11-20 16:08

  • ★★★★0

    Fedt - så tror jeg at jeg vil prøve at bide skeer med den, også. Kan se den er på C-More!

    Jeg har bidt skeer med The Square to gange - først i biffen, og efterfølgende hjemme. Jeg var underholdt fra start til slut begge gange uden at føle, at den var for lang.

    Da jeg så den hjemme, faldt fruen dog i søvn ca. halvvejs (selv om hun ikke havde set den før). Min teenagedatter gik efter ca. 20 minutter, fordi hun ikke havde nerver til sekvensen i boligblokken.

    S. Rico23-11-20 16:55

  • ★★★★★★1

    Jeg har bidt skeer med The Square to gange - først i biffen, og efterfølgende hjemme. Jeg var underholdt fra start til slut begge gange uden at føle, at den var for lang.

    Da jeg så den hjemme, faldt fruen dog i søvn ca. halvvejs (selv om hun ikke havde set den før). Min teenagedatter gik efter ca. 20 minutter, fordi hun ikke havde nerver til sekvensen i boligblokken.

    For et utålmodigt barn som mig, der er alt over 2 timer for langt, hvis der ikke bydes på ting som babser, blodbad, brændende biler og betændte babes;) Men ellers fortæller det nok mere, hvis jeg fortæller at selv om jeg rater den 8 og faktisk mener den er that good, så kommer jeg næppe til at gense den. Det er nemlig ikke en type film jeg gider gense. Så min kritik er vitterligt mere subjektiv end normalt. Men fedt du har haft sådan en fest med den:)

    T. Nielsen23-11-20 17:31

  • ★★★★★0

    La mariée était en noir (1968)

    Jeg var vist faldet over ovenstående film, da jeg fandt en liste over film som har inspireret Tarantino. Da en af mine veninder var på besøg, besluttede vi os for at se den, da ingen af os havde set den.

    Filmen handler i alt sin enkelhed om Julie, som af årsager der bliver tydeligt i løbet af filmen, forlader sin hjemby for at gå på mordtogt.

    "Inspireret af" er underdrivelse af rang. Tarantino har straight up planket handlingen fra filmen, tapet en halv kung-fu-film på og givet den et par ekstra skefulde vold, for at skabe Kill Bill.

    Men en god film ellers. Jeg har ikke set andet af Truffaut, så vidt jeg husker, men det kunne godt være, at man skulle tjekke lidt flere af hans film ud.

    Ja, det er en rigtig god film med en virkelig stærk præstation af Jeanne Moreau. Og det er meget tydeligt, at Tarantino har kopieret store dele af handlingen til "Kill Bill" selv ned i detaljen omkring måden, som dødslisten bliver vist på.

    Men Tarantino har så lagt så meget andet oveni både i part 1 og 2, samt i sin karakterbeskrivelse af The Bride, som alligevel gør at der er ret stor forskel på de tre film.

    Jeg kan rigtig godt lide at se Uma Thurman gå amok med sit samurai-sværd og sin kung-fu, men jeg synes også det er fedt at se den langt mere afdæmpede og sofistikerede måde, som Jeanne Moreaus brud griber sit hævntogt an på.

    Her får man en helt anden form for spænding og intensitet fordi, at hun ikke er en top trænet dræbermaskine men blot en forholdsvis almindelig husmor, som begiver sig ud på et skråplan, hvor hun først og fremmest må bruge taktisk snilde for at overraske sine gerningsmænd.

    Hvis du gerne vil igang med at se noget mere af Francois Truffaut, kan jeg varmt anbefale de to BD bokset, som blev udgivet på region B for nogle år siden. Den ene boks - "The Adventures of Antoine Doinel" - samler Truffauts saga over adskillige år om karakteren af samme navn og indeholder følgende film:

    • The 400 Blows (1959)
    • Antoine & Colette (1962)
    • Stolen Kisses (1968)
    • Bed & Board (1970)
    • Love On The Run (1979)

    --

    En af mange fascinerende ting ved denne saga er også, at Antoine Doinel bliver spillet af den samme skuespiller - Jean-Pierre Leaud - og på den måde har den tilgang været til stor inspiration for bl.a. Richard Linklaters "Before" trilogi og "Boyhood".

    Det andet bokset - "The Francois Truffaut Collection" - indeholder 8 af hans bedste film:

    • Shoot The Piano Player 
    • Jules et Jim
    • The Soft Skin
    • Anne & Muriel 
    • A Gorgeous Girl Like Me 
    • The Last Metro 
    • The Woman Next Door 
    • Finally, Sunday 

    ---

    Sidstnævnte film er også kendt under titlen "Confidentially Yours". Francois Truffaut var jo mega fan af Alfred Hitchcock, men det er nu ikke krimi og thriller genren han har begået sig mest i men derimod mest drama, romantik/periode-film, komedie/satire og lystspil. 

    Hans debutfilm "Shoot The Piano Player" og hans to sidste film "The Woman Next Door" og "Finally, Sunday", samt "The Bride Were Black" er dog undtagelser og alle fire en uforbeholden hyldest til Alfred Hitchcocks mesterlige krimier og thrillers.

    Begge bokset kan fås hos Amazon for cirka 250 kr hver, hvilket vil sige at man altså får rigtig meget for pengene. 

    Hvis du har mod på mere har Criterion også udgivet Truffauts klassiker "Day for Night" på BD/Region B, hvor man følger et filmhold igang med at lave en film i bedste metastil som eksempelvis "Living In Oblivion". :)

    Vi fulgte op med Happiness (1998) og mand, en fucked up film. Bortset fra at være lidt for lang, var det sgu en fornøjelse fra start til slut, hvor man følger en række mennesker, som prøver at navigere livet og skabe nogle varende forbindelser til andre mennesker. Der var nogle gange, hvor vi grinede højt og et tidspunkt, hvor min veninde grinede så meget, at hun begyndte at tude, fordi der er virkelig nogle absurde scener og endnu mere absurde skæbner. Og godt at se Lara Flynn Boyle igen, før hun fuckede sit ansigt helt op med plastik.

    "Happiness" er en fremragende og meget foruroligende film med Todd Solonz typiske touch af knaldsort humor. Af hans film kan jeg dog bedst lide "Welcome To The Dollhouse" og "Wiener Dog".

    De er vidunderligt skøre og syrede begge to. I sidstnævnte film spiller Greta Gerwig den tilbagevendende rolle som Dawn, som man mødte første gang i "Welcome To The Dollhouse". Begge film er udkommet på BD. :) 

    NightHawk23-11-20 17:57

  • ★★★0

    Rambo - first blood. Den holder stadig. 7/10

    Gormanden23-11-20 18:11

  • ★★★★★★1

    Takker for anbefalingerne.

    Zero Cool23-11-20 18:12

  • ★★★★★0

    Takker for anbefalingerne.

    Det var så lidt. :) 

    NightHawk23-11-20 18:16

  • ★★★★★★0

    Et gensyn med Savage Streets i Husets Biograf på 35mm. Et dejligt gensyn med en god omgang hævnvold.

    Zero Cool25-11-20 22:01

  • ★★★★★★1

    Yellowstone (Sæson 2)

     

    Om anden sæson om fortællingen om Yellowstone ranchen, den dysfunktionelle familie der bebor den og spillet om magten i området, egentlig er bedre end den første tør jeg ikke helt sige.

    Måske er min relation til de mange karakterer bare blevet styrket, efter at have slugt så mange afsnit. Jeg synes dog at historien i denne omgang virker mere målrettet, så den ikke styres af så mange lidt for utrolige tilfælde, som ellers var tilfældet i første omgang.

    Taylor Sheridan, der står bag serien, iscenesatte hele første sæson selv, hvor der her i anden omgang er flere andre der har overtaget den del. Men det mister den altså intet af, for det er i manuskriptet at styrker og svagheder ved første og også anden sæson ser ud til at befinde sig.

    Man kan denne gang give Sheridan skylden for at skrue lidt rigeligt op for det meledramatiske og køre lidt for gennemskueligt på publikums følelser. Men jeg må bare indrømme, at det altså virker og især i slutningen af anden sæson, når vi nye højder af dramatik, spænding, vold, intriger og bare god underholdning, der trods alt også har bare lidt på hjertet.

    Det vil sige, at man i hvert fald stadig føler, at Sheridans hjerte forsat banker for den verden han beskriver. Serien er også særdeles velcastet synes jeg.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen27-11-20 10:51

  • ★★★★★★1

    Yellowstone (Sæson 2)

     

    Om anden sæson om fortællingen om Yellowstone ranchen, den dysfunktionelle familie der bebor den og spillet om magten i området, egentlig er bedre end den første tør jeg ikke helt sige.

    Måske er min relation til de mange karakterer bare blevet styrket, efter at have slugt så mange afsnit. Jeg synes dog at historien i denne omgang virker mere målrettet, så den ikke styres af så mange lidt for utrolige tilfælde, som ellers var tilfældet i første omgang.

    Taylor Sheridan, der står bag serien, iscenesatte hele første sæson selv, hvor der her i anden omgang er flere andre der har overtaget den del. Men det mister den altså intet af, for det er i manuskriptet at styrker og svagheder ved første og også anden sæson ser ud til at befinde sig.

    Man kan denne gang give Sheridan skylden for at skrue lidt rigeligt op for det meledramatiske og køre lidt for gennemskueligt på publikums følelser. Men jeg må bare indrømme, at det altså virker og især i slutningen af anden sæson, når vi nye højder af dramatik, spænding, vold, intriger og bare god underholdning, der trods alt også har bare lidt på hjertet.

    Det vil sige, at man i hvert fald stadig føler, at Sheridans hjerte forsat banker for den verden han beskriver. Serien er også særdeles velcastet synes jeg.

     

    Bedømmelse: 8/10

    Herligt - kan se den ligger på C-More, så den går jeg igang med efter Gangs of London. Costner fugerer normalt godt iført stetson.

    Wayne27-11-20 11:43

  • ★★★★★★0

    Herligt - kan se den ligger på C-More, så den går jeg igang med efter Gangs of London. Costner fugerer normalt godt iført stetson.

    Han er en rigtig køter i den:-)

    T. Nielsen27-11-20 12:13

  • ★★★★★★0

    Ækte Vare 

    Det største problem med Ækte Vare er, at det er noget fantastisk lortemusik, det handler om...men ellers er det et ret solidt manuskript og for det meste troværdig. 

    7-8/10

    Guldager27-11-20 20:07

  • ★★★★★★0

    Jeg nåede 6 minutter ind i den nye Charlie's Angles, før jeg bailede. Der er mange gode måder at lave film på, som sender et positivt budskab til piger og kvinder, og den film lader til at ignorere dem alle, baseret på de 6 minutter.

    Zero Cool27-11-20 20:13

  • ★★★0

    The Gentlemen. 

    Gormanden28-11-20 07:52

  • ★★★★★★0

    Jumanji: The Next Level (2019)

     

    Jeg har indtryk af, at ret mange filmfans er ganske glad for denne efterfølger til 2017 filmen ”Jumanji: Welcome To The Jungle”. Jeg synes egentlig blot det er mere af det samme og da jeg i første omgang, ikke var vanvittigt godt underholdt, småkedede jeg mig ærligt også under denne her.

    Jo, der er sekvenser der er mægtigt underholdende, som når vores tvivlsomme helte, der er mennesker suget ind i en computerspil, angribes af en flok vilde strudse.

    Men i de mere stille perioder og dem er der overraskende mange af, eller der hvor filmen skal bæres af historien og dens karakterer, der føler jeg aldrig en relation eller et tilhørsforhold, der gør at jeg fatter interesse i nogen af delene.

    Jeg kan godt se, at vi skal underholdes af komikken i, at vores karakterer er nogle helt andre typer i den virkelige verden, end de er i spillet. Jeg finder det blot ikke specielt morsomt.

    Så som med den forrige, kan jeg blot konstatere at dette er endnu et middelmådigt forsøg på at sælge popcorn fra producenterne i Hollywood.

    Min største fornøjelse ved filmen er egentlig at sidde og nyde Karen Gillan. Hun har altså et eller andet over sig. Men det løfter altså ikke filmens kvaliteter (ret meget).

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen29-11-20 12:01

  • ★★★★★★0

    Star Trek: Discovery Season 3 - episode 1-4

    Jeg faldt over en artikel, der var meget forarget over Star Trek Discovery, fordi den brød med en gennemgående ting i Star Trek: navngivning af USS-rumskibene. Så - tilsyneladende gør de det forkert i Star Trek: Discovery. Jeg er meget taknemmelig for, at jeg ikke er ultra Star Trek-fan, for jeg kan sagtens se, hvordan Discovery vil være forkert så. Sdan har jeg det ikke - jeg synes de første 4 episoder er forrygende. Ja, man skal acceptere dens meget dramatiske tone, og det kan jeg sagtens. Den er heller ikke så dyb, som de andre.

    Sæson 1 var spændende, sæson 2 ligeså men led dog under en alt for overtænkt plot. Sæson 3 er bare virkeligt god.

    8/10

    Mere om hvorfor, jeg godt kan lide at være fan uden at gå virkelig meget op i Star Trek: alle serier - med undtagelsen af TAS - har noget at byde på. Jojo, sæson 3 af TOS og sæson 3 af ENT er jeg ikke specielt vild med, men ellers er de alle fornøjelige. Lower Decks har jeg ikke set endnu.

    Guldager29-11-20 21:42

  • ★★★1

    Jeg har lige set alle Resident Evil filmene og de er sådan generelt dumme, men det sjoveste er næsten var latterligt onde de der Umbrella-typer er. Nu overvejer jeg at se de animerede film. Mener jeg har set en af dem før, som vist var nogenlunde ok.

    Er der nogen der ved hvor tæt spillene følger filmene? Kan huske at jeg gennemført 2'eren, men de andre er jeg ikke sikker på.

    Aranyhajú Nyárszépe30-11-20 20:50

  • ★★★0

    Godzilla 2, mest tidsfordriv, men var overraskende nok ikke helt elendig og faktisk lidt spændende hist og pist. 4/10

    Gormanden30-11-20 23:19

  • ★★★★0

    Mank (2020)

    En film om film. En film om det gamle Hollywood. En film med super flot production design og æstetik. En film af David Fincher. Alt sammen noget jeg elsker.

    Men hvorfor kedede jeg mig så noget så bravt?

    Måske fordi både historie og karakterer var uinteressante. Måske fordi jeg så den sent om aftenen efter to glas rødvin. Måske fordi filmen mest af alt består af indforståede samtaler.

    Men kedede mig, det gjorde jeg.

    3/6 stjerner.

    S. Rico 5-12-20 10:41

  • ★★★0

    Mank (2020)

    En film om film. En film om det gamle Hollywood. En film med super flot production design og æstetik. En film af David Fincher. Alt sammen noget jeg elsker.

    Men hvorfor kedede jeg mig så noget så bravt?

    Måske fordi både historie og karakterer var uinteressante. Måske fordi jeg så den sent om aftenen efter to glas rødvin. Måske fordi filmen mest af alt består af indforståede samtaler.

    Men kedede mig, det gjorde jeg.

    3/6 stjerner.

    Angående film om film, hvad synes du så om Once Upon a Time in Hollywood?

    Og vil du sige at Mank "kræver" en kærlighed for Citizen Kane for at den overhovedet ville være værd at se?

    Essal 5-12-20 22:55

  • ★★★★0

    Angående film om film, hvad synes du så om Once Upon a Time in Hollywood?

    Og vil du sige at Mank "kræver" en kærlighed for Citizen Kane for at den overhovedet ville være værd at se?

    Jeg var vild med Once Upon a Time in Hollywood. Den ligger nummer 2 på min 2019 liste :-)

    Og nej, jeg mener ikke at Mank krævet nogen speciel kærlighed til Citizen Kane. Men den kræver, at man har kendskab til historien bag, og til personerne bag. Og at man generelt er meget interesseret i filmhistorie.

    S. Rico 5-12-20 23:32

  • ★★★1

    Jeg var vild med Once Upon a Time in Hollywood. Den ligger nummer 2 på min 2019 liste :-)

    Og nej, jeg mener ikke at Mank krævet nogen speciel kærlighed til Citizen Kane. Men den kræver, at man har kendskab til historien bag, og til personerne bag. Og at man generelt er meget interesseret i filmhistorie.

    Tak for feedback. I så fald tror jeg, at jeg springer Mank over. Jeg har ikke den store kendskab til historien bag Citizen Kanes skabelse og Citizen Kane filmen i sig selv er en film som jeg udelukkende anerkender for den tekniske kvaliteter og bidrag til filmhistorien. Men filmens handling gjorde sgu ikke stort indtryk på mig, da jeg så den i sin tid*.

    *Netop som jeg sagde dette kunne jeg se den vrede hob komme mod mig med høtyve og fakler.  

    Essal 6-12-20 00:31

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen