Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★1

    Så gav tråden virkelig mening :-)

    Ha ha 

    Åkepool 3-01-21 19:43

  • ★★★★★★0

    Ha ha 

    Wayne 3-01-21 20:29

  • ★★★★★★0

    Det fantastiske ved filmens verden er, at den er så ufattelig stor, og derfor er der altid noget nyt, man kan falde for. Jeg er begyndt på at se hele Almodovars filmografi, og indtil videre er det en stor succes. Jeg har før set 5 af hans film, og nu kan jeg føje to mere til.

    Pain and Glory

    En virkelig smuk og nostalgisk film med en fremragende, moden Antonio Banderas. Virkelig, virkelig god og vil være på en best off 2019-liste. 9/10

    Julieta

    Helt så god er Julieta ikke, men den er stadig en rigtig god film. 8/10

    ----

    Jeg ved godt, at jeg nok har set hans mest kendte, og dermed også bedste, men der er stadig nogle af hans anmelderroste tilbage, som jeg mangler at få set. Men allerede nu har filmene fået en plads i min instruktør-sektion - med mine favortinstruktører :)

    Guldager 3-01-21 21:43

  • ★★★★★★2

    med mine favortinstruktører :)

    Og hvem er det, spørger I?

    • Elia Kazan
    • Akira Kurosawa
    • Charlie Chaplin
    • Ingmar Bergman
    • Andrzej Tarkovsky
    • Bela Tarr
    • Alfred Hitchcock
    • David Cronenberg
    • Lars von Trier
    • David Lynch
    • Spike Lee
    • Martin Scorsese

    Og nu nok også Pedro Almodovar :)

    Guldager 3-01-21 21:46

  • ★★★★★★0

    The Lord of the Rings Extended Edition

    Det er ved at være en rum tid siden, jeg sidst så filmene igennem og jeg kan faktisk ikke huske, om jeg i det hele taget har set dem på blu-ray, efter jeg købte dem.

    Filmene giver stadig lidt af den samme følelse i maven, som jeg fik da jeg i sin tid så dem i biografen, men jeg kan ikke helt finde ud af, om det er tidens tand, der ikke har været supergod ved visse effekter, eller om det er blu-ray-udgaverne, der ikke er helt i top. Måske en kombination, men det gav mig lidt en overvejelse om jeg burde hoppe på 4K ved lejlighed.

    Lyden var også lidt en spøjs sag. Om det er fordi jeg har fået ny receiver, eller om det er lydsporet på blu-ray-udgaverne, der er lidt wack, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, men jeg synes at dialogen var meget lav til tider og der var enkelte perioder, hvor musikken lidt overdøvede dialogen. De andre film jeg har testet med indtil videre, har ikke haft issue med dialogen, så måske er det LOTR.

    Men de cirka 12 timer var godt brugt og jeg så dem sammen med en veninde, som kun har set biografudgaverne, men til gengæld har set den ret mange gange, så hun kunne pege alle de "nye" ting ud, som hun ikke havde set før, hvor jeg lykkeligt har glemt dem, da jeg kun har set biografudgaverne en enkelt gang, bortset fra FOTR, hvor jeg fik set biografudgaven en enkelt gang på dvd i sin tid.

    Zero Cool 3-01-21 22:05

  • ★★★★★0

    Det fantastiske ved filmens verden er, at den er så ufattelig stor, og derfor er der altid noget nyt, man kan falde for. Jeg er begyndt på at se hele Almodovars filmografi, og indtil videre er det en stor succes. Jeg har før set 5 af hans film, og nu kan jeg føje to mere til.

    Pain and Glory

    En virkelig smuk og nostalgisk film med en fremragende, moden Antonio Banderas. Virkelig, virkelig god og vil være på en best off 2019-liste. 9/10

    Julieta

    Helt så god er Julieta ikke, men den er stadig en rigtig god film. 8/10

    ----

    Jeg ved godt, at jeg nok har set hans mest kendte, og dermed også bedste, men der er stadig nogle af hans anmelderroste tilbage, som jeg mangler at få set. Men allerede nu har filmene fået en plads i min instruktør-sektion - med mine favortinstruktører :)

    Jeg har også set en god del af Pedro Almodovars film og er helt enig i, at han er fremragende instruktør. Dog har jeg ikke set "Pain & Glory", så den er nu sat på min watchlist. 

    Nu ved jeg ikke hvilke film, du mangler at se af hans værker, men jeg kan varmt anbefale en af hans ældre film Law of Desire med Antonio Banderas og så Volver med Penelope Cruiz.  :) 

    Og hvem er det, spørger I?

    • Elia Kazan
    • Akira Kurosawa
    • Charlie Chaplin
    • Ingmar Bergman
    • Andrzej Tarkovsky
    • Bela Tarr
    • Alfred Hitchcock
    • David Cronenberg
    • Lars von Trier
    • David Lynch
    • Spike Lee
    • Martin Scorsese

    Og nu nok også Pedro Almodovar :)

    Jeg har også lavet en sådan indeling i min samling, hvor jeg på to reoler har samlet alt hvad jeg har kunnet få fat på med mine 25  yndlings-instruktører, plus deres biografier (Walter Hill har som den eneste dog ikke fået skrevet en biografi endnu). Jeg har inddelt dem alfabetisk efter fornavn, hvilket man jo ikke plejer at gøre, men jeg havde bare lyst til at gøre det på den måde. :) 

    De 25 instruktører er:

    • Abel Ferrara 
    • Alfred Hitchcock 
    • Billy Wilder 
    • Charlie Chaplin 
    • Coen Brothers 
    • Dardenne Brothers 
    • David Lean 
    • David Lynch 
    • Jane Campion 
    • Jim Jarmush 
    • Joe Dante 
    • John Hughes 
    • Lars Von Trier 
    • Nicolas Winding Refn 
    • Orson Welles 
    • Quentin Tarantino 
    • Ray Harryhausen 
    • Roman Polanski 
    • Sam Peckinpah 
    • Stanley Kubrick 
    • Takeshi Kitano 
    • Tim Burton 
    • Walter Hill 
    • Wes Craven 
    • Woody Allen 

    Ray Harryhausen er så godt nok ikke instruktør, men jeg har alligevel samlet de film han har lavet effekter i under hans navn, da man forbinder de film med ham og ikke de pågældende instruktører. Jeg tror faktisk, det er de færreste der kan huske hvem der har instrueret de film, men de fleste filmnørder ved at Ray Harryhausen har laver effekterne og derfor bliver de oftest refereret til som Ray Harryhausen film. Det er ret specielt og jeg tror ikke, at der et nogen andre af top effekt folkene, som nogensinde bliver tænkt på på samme måde.

    Ud over instruktører har jeg også lavet tre hylder med tre yndlings-skuespillere (mænd) - Humphrey Bogart,  John Wayne og Paul Newman. Da der er 6 hylder i de høje reoler jeg har i hjørnet, tænker jeg på at udvide her og lave de tre andre hylder om til at bestå af tre skuespillere mere. Her er det planen at det bliver hhv. Burt Reynolds, Patrick Swayze og Harrison Ford.

    På den modsatte reol er planen så at gøre det samme med 6 skuespillere (kvinder) og her er det blevet til Bette Davis, Helen Mirren, Kate Winslett, Emma Stone, Audrey Hepburn og Saoirse Ronan. :) 

    NightHawk 4-01-21 15:10

  • ★★★★★★0

    Jeg har også set en god del af Pedro Almodovars film og er helt enig i, at han er fremragende instruktør. Dog har jeg ikke set "Pain & Glory", så den er nu sat på min watchlist. 

    Nu ved jeg ikke hvilke film, du mangler at se af hans værker, men jeg kan varmt anbefale en af hans ældre film Law of Desire med Antonio Banderas og så Volver med Penelope Cruiz.  :) 

    Jeg har også lavet en sådan indeling i min samling, hvor jeg på to reoler har samlet alt hvad jeg har kunnet få fat på med mine 25  yndlings-instruktører, plus deres biografier (Walter Hill har som den eneste dog ikke fået skrevet en biografi endnu). Jeg har inddelt dem alfabetisk efter fornavn, hvilket man jo ikke plejer at gøre, men jeg havde bare lyst til at gøre det på den måde. :) 

    De 25 instruktører er:

    • Abel Ferrara 
    • Alfred Hitchcock 
    • Billy Wilder 
    • Charlie Chaplin 
    • Coen Brothers 
    • Dardenne Brothers 
    • David Lean 
    • David Lynch 
    • Jane Campion 
    • Jim Jarmush 
    • Joe Dante 
    • John Hughes 
    • Lars Von Trier 
    • Nicolas Winding Refn 
    • Orson Welles 
    • Quentin Tarantino 
    • Ray Harryhausen 
    • Roman Polanski 
    • Sam Peckinpah 
    • Stanley Kubrick 
    • Takeshi Kitano 
    • Tim Burton 
    • Walter Hill 
    • Wes Craven 
    • Woody Allen 

    Ray Harryhausen er så godt nok ikke instruktør, men jeg har alligevel samlet de film han har lavet effekter i under hans navn, da man forbinder de film med ham og ikke de pågældende instruktører. Jeg tror faktisk, det er de færreste der kan huske hvem der har instrueret de film, men de fleste filmnørder ved at Ray Harryhausen har laver effekterne og derfor bliver de oftest refereret til som Ray Harryhausen film. Det er ret specielt og jeg tror ikke, at der et nogen andre af top effekt folkene, som nogensinde bliver tænkt på på samme måde.

    Ud over instruktører har jeg også lavet tre hylder med tre yndlings-skuespillere (mænd) - Humphrey Bogart,  John Wayne og Paul Newman. Da der er 6 hylder i de høje reoler jeg har i hjørnet, tænker jeg på at udvide her og lave de tre andre hylder om til at bestå af tre skuespillere mere. Her er det planen at det bliver hhv. Burt Reynolds, Patrick Swayze og Harrison Ford.

    På den modsatte reol er planen så at gøre det samme med 6 skuespillere (kvinder) og her er det blevet til Bette Davis, Helen Mirren, Kate Winslett, Emma Stone, Audrey Hepburn og Saoirse Ronan. :) 

    Hvad gør du så ved sammenfald (Wayne/Hepburn)?

    T. Nielsen 4-01-21 15:38

  • ★★★★★0

    Hvad gør du så ved sammenfald (Wayne/Hepburn)?

    Ikke noget lige i dette tilfælde. Jeg er ret sikker på, at John Wayne og Audrey Hepburn ikke har lavet nogen film sammen. :) 

    Men derudover hvis der skulle være sammenfald blandt de andre skuespillere, så tror jeg, at jeg vil placere filmen/titlen hos den, der spiller hovedrollen. :) 

    NightHawk 4-01-21 16:13

  • ★★★★★★1

    Ikke noget lige i dette tilfælde. Jeg er ret sikker på, at John Wayne og Audrey Hepburn ikke har lavet nogen film sammen. :) 

    Men derudover hvis der skulle være sammenfald blandt de andre skuespillere, så tror jeg, at jeg vil placere filmen/titlen hos den, der spiller hovedrollen. :) 

    Ahh episk fejl:D Sad og tænkte på Kathrine Hepburn naturligvis og som du har regnet ud.

    T. Nielsen 4-01-21 16:19

  • ★★★★★1

    Ahh episk fejl:D Sad og tænkte på Kathrine Hepburn naturligvis og som du har regnet ud.

    Hehe, ja jeg gik næsten også ud fra, at du mente Kathrine Hepburn, men blev så efterfølgende i tvivl og fik lige tjekket op på Audrey Hepburn. Hun har lavet en western på et tidspunkt, der lyder som en John Wayne film, men det viste sig i stedet at være med Burt Lancaster i hovedrollen. :) 

    NightHawk 4-01-21 16:53

  • ★★★★★★1

    Jeg har også Kubrick på min hylde, for i øvrigt :)

    Og af dem du nævnte, har Jim Jarmusch, Coen-brødrene, David Lean og Billy Wilder også været i mine overvejelser samt Gus van Sant og Richard Linklater. Men har ikke plads til flere nu.

    Jeg har dog kun instruktører på, som jeg har komplette eller meget tæt på komplet filmografi med. 

    Der er også en sektion til favorit-kvindelige instruktører, hvor Claire Denis, Kathryn Bigelow, Sally Potter, Andrea Arnold, Lynne Ramsay, Celina Sciamma Sofia Coppola og Greta Gerwig er

    Guldager 4-01-21 17:28

  • ★★★★★★0

    Hehe, ja jeg gik næsten også ud fra, at du mente Kathrine Hepburn, men blev så efterfølgende i tvivl og fik lige tjekket op på Audrey Hepburn. Hun har lavet en western på et tidspunkt, der lyder som en John Wayne film, men det viste sig i stedet at være med Burt Lancaster i hovedrollen. :) 

    Ja den der The Unforgiven. Er faktisk ikke sikker på jeg har set den.

    T. Nielsen 4-01-21 17:43

  • ★★★★★★0

    I deler kvinder og mænd op. Interessant;)

    T. Nielsen 4-01-21 17:44

  • ★★★★★0

    Jeg har også Kubrick på min hylde, for i øvrigt :)

    Og af dem du nævnte, har Jim Jarmusch, Coen-brødrene, David Lean og Billy Wilder også været i mine overvejelser samt Gus van Sant og Richard Linklater. Men har ikke plads til flere nu.

    Jeg har dog kun instruktører på, som jeg har komplette eller meget tæt på komplet filmografi med. 

    Der er også en sektion til favorit-kvindelige instruktører, hvor Claire Denis, Kathryn Bigelow, Sally Potter, Andrea Arnold, Lynne Ramsay, Celina Sciamma Sofia Coppola og Greta Gerwig er

    Richard Linklater og Gus Van Sant havde jeg også i tankerne i sin tid og de har begge lavet nogle af mine yndlings-film overordnet set. Men da jeg kiggede hele deres cv igennem, kunne jeg se at der også var en del af filmene, som jeg ikke var så vilde med igen, så derfor blev de siet fra tilsidst.

    De andre instruktører jeg har valgt ud har selvfølgelig også lavet dårlige film, men overordnet set synes jeg bare at antallet af gode film her var højere, så derfor endte jeg med at udvælge dem. 

    Claire Denis og Sally Potter har jeg vist ingen film med, men har film med alle de andre og de er alle fremragende instruktører. Især Kathryn Bigelow, Celine Sciamma og Sofia Coppola kunne jeg sagtens finde på at tilføje til samlingen med yndlings-instruktører, men det kræver lidt mere plads. :)

    NightHawk 4-01-21 20:35

  • ★★★★★0

    Ja den der The Unforgiven. Er faktisk ikke sikker på jeg har set den.

    Jeg tror heller ikke, at jeg har set den. Jeg kan i hvert fald slet ikke huske noget derfra. :)

    I deler kvinder og mænd op. Interessant;)

    Hvis det er instruktører, så blander jeg kønnene. Men med skuespillere synes jeg hellere, at jeg ville dele det op. Det et blot for at det passer sammen med 6 mænd på den ene reol og så 6 kvinder på den anden. :) 

    NightHawk 4-01-21 20:42

  • ★★★★★★0

    I deler kvinder og mænd op. Interessant;)

    Yes, for mit vedkommende er det positiv særbehandling for at gøre opmærksom på, at der også findes nogle virkeligt gode kvindelige instruktører.

    Jeg mangler for i øvrigt nogle flere kategorier, for har 3½ reol i filmrummet, der er ikke er noget på. Har overvejet Classic Hollywood-sektion - fra lydfilm til omkring 1967. Og så kan jeg sortere det efter år.

    Guldager 4-01-21 20:55

  • ★★★★★★0

    Yes, for mit vedkommende er det positiv særbehandling for at gøre opmærksom på, at der også findes nogle virkeligt gode kvindelige instruktører.

    Det anede mig du ville skrive sådan:) Da jeg så ikke tænker i køn, men i instruktører, ville jeg aldrig have spekuleret på at opdele mænd og kvinder. 

    Jeg erkender dog, at mit udvalg af film med kvindelige instruktører nok også er ret lille. 

    T. Nielsen 4-01-21 21:58

  • ★★★1

    Savages - Ok film, flot skudt og holder virkelig af John Travoltas præstation 

    4/6

    MadMartigan 5-01-21 21:58

  • ★★★★0

    Savages - Ok film, flot skudt og holder virkelig af John Travoltas præstation 

    4/6

    En film der fik mange tæsk i sin tid. Jeg var dog rimelig glad for den. Det er som regel en fest at se Oliver Stone give den gas med filmiske virkemidler.

    S. Rico 5-01-21 23:36

  • ★★★★★★0

    Low Blow

    I går tog jeg fat på min liste over film, der er blevet behandlet i Best of the Worst og det blev til Low Blow, der er en ret vild oplevelse.

    Leo Fong, som spiller Joe Wong, er supervild. Han er virkelig dårlig til engelsk, han kan ikke spille skuespil, er for gammel til at kunne kung-fu overbevisende og han ligner altid lort i sine film.

    Filmen starter hårdt ud med en scene, hvor Leo lige skyder tre folk, som er ved at røve en deli. Det er en totalt cold open, ingen god indikation af hvorfor Leo ved hvad der foregår, men det gør han. Derefter bliver filmen vildere og omkring 20 min. inde i filmen, havde jeg helt mistet overblikket over hvor mange gange, han havde været oppe at slås.

    Nåmen, der er også en form for en historie. En pige er blevet involveret i en religiøs kult, styret af Cameron Mitchell, som tilsyneladende enten er for træt, ligeglad eller fuld til at lave andet end at sidde i en stol og mumle, mens han har solbriller og kutte på.

    Pigens far hyrer Leo til at redde hende, selvom der ikke er noget som helst der tyder på, at han skulle være god til sit job. Nåmen, Leo finder ud af hvor kulten holder til, møder op, får tæv og bliver drønet ud.

    Den næste halve time begynder man at overveje om filmen har glemt historien, fordi Leo arrangerer en form for cage match, for at finde folk til at hjælpe ham med at få pigen ud. En cage match, som foregår i et hul i jorden. Blandt de seje folk, er Stack Pierce, en dude som var meget aktiv i serier i 80'erne, bl.a. V og som har masser af karisma, men aldrig rigtig blev stor. Men nice var han.

    Heldigvis husker filmen at der en historie og så skal der naturligvis reddes.

    På en time og 25 min. er det overstået og der har været god fest undervejs, nogle ret skøre og lejlighedsvis akavede stunts, samt en del af filmen, hvor man ikke helt forstår hvad folk siger, fordi Leo ikke taler godt engelsk og fordi man ikke lige har fået fanget dialogen med mikrofonen.

    Jeg var noget overrasket over kvaliteten på filmen, da billedet faktisk er acceptabelt og den er i widescreen. I en "boks" med 11 andre film, navngivet "Explosive Cinema", havde jeg ikke de store forventninger til den del.

    Bonus: en af de virkelig fede ting ved filmen er, at filmplakaten slet ikke matcher filmen. Bemærk den komiske store hånd på manden, som i øvrigt slet ikke er med i filmen.

    Zero Cool 9-01-21 12:15

  • ★★0

    Hard target.

    af en eller anden grund, har jeg ikke set ret mange Van Damme film, men har altid elsket Bloodsport. Nu vil jeg igang med flere film og hvilken start!

    Van Damme Slår en slange og blinker til en due, jamen altså:-D.

    5/6

    Weird_J 9-01-21 21:17

  • 2

    "Aliens vs. Predator: Requiem"

    Det er altså lækkert når fruen spørger efter en film på 1½ times tid, og så uden at blinke svarer "Ja!" når man foreslår AVP2.

    Filmen er ikke rigtigt noget at skrive hjem om. Direkte forlængelse af 1'eren, men mangler totalt den kemi, der var mellem menneskene og predators i den. Ok shoot'm up lørdagsunderholdning, men heller ikke mere end det.

    Camie 9-01-21 22:59

  • ★★★★★★0

    Fredag tog vi Soul, og Inside Out i aftes. Det er utroligt hvad Pixar kan. Jeg var meget overrasket over Soul. Jeg havde ikke forventet mig det store, mest fordi det også handlede om jazz, som jeg ikke kan fordrage. Men hold nu kæft jeg blev blæst bagover. 

    davenport10-01-21 12:50

  • ★★★★★0

    "Aliens vs. Predator: Requiem"

    Det er altså lækkert når fruen spørger efter en film på 1½ times tid, og så uden at blinke svarer "Ja!" når man foreslår AVP2.

    Filmen er ikke rigtigt noget at skrive hjem om. Direkte forlængelse af 1'eren, men mangler totalt den kemi, der var mellem menneskene og predators i den. Ok shoot'm up lørdagsunderholdning, men heller ikke mere end det.

    Jeg husker fra den film at jeg ikke kunne se en skid. Jeg skruede på indstillingerne på mit fjernsyn og prøvede alt mulig, men den er så mørk, bogstavelig talt, at intet hjalp. Udover det var den også helt vanvittig uengagerende, også i forhold til 1'eren.

    Lars!10-01-21 13:10

  • ★★★★★★0

    The Midnight Sky 

    Filmen er en Sci-Fi fortælling om at jordens befolkning endelig er lykkes med at ødelægge planeten. Det er derfor ikke en kamp for at redde jorden, det løb kører på sidste krampetrækninger.

    Fortællingen er istedet centreret om det håb, som er sendt afsted for at finde en fremtid for mennesket - et andet sted i universet. 

    Altså et rumskib, med besætning - som er sendt ud for at finde en anden planet. Handlingen veksler mellem livet og udfordringerne ombord - og en fortvivlet kamp på jorden, for at komme i kontakt med dem - og forhindre at de returnerer til en planet som er dødsdømt.

    Filmens egentlige bærende element og overraskelse (som ikke er så overraskende, endda) skal ikke afsløres her - men jeg var fint underholdt over den måske lidt langtrukne kamp for at opnå kommunikation, med pæn dramatik undervejs.

    7/10

    Wayne11-01-21 08:51

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen