Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Greenland

    Der er både godt og skidt at hente i denne katastrofehistorie.


    Først det gode - menneskenes generelle reaktioner i forhold til en altødelæggende apokalypse virker ret troværdige. Ideen om at man samler vigtige personer, til en genopbygning af verden efter apokalypsen, er også helt logisk.


    Så kan man diskutere effekter og handlingsforløb, hvor særligt det sidste, desværre får et lovende potentiale til at fade ud og ende i noget forventeligt, og langt mere kedeligt.


    Ærgerligt, for der skulle så lidt til at have hævet det hele til noget mere - mange elementer er til stede.

    6/10

    Wayne13-01-21 08:25

  • ★★★★★0

    Siden sidst har jeg fået set følgende film og tv-serier. :)

    Film:

    Fear (1996) - 4/10

    Mary, Queen of Scots - 5/10

    David Brent : Life On The Road - 6/10

    Wimbledon - 6/10

    X-Men : Dark Phoenix - 7/10

    Absentia - 7/10

    Richard Jewell - 8/10

    The Invisible Man (2019) - 8/10

    Bone Tomahawk - 8/10

    Shaun The Sheep : Farmageddon - 8/10

    Gloria Bell - 8/10

    Drag Me To Hell (gensyn) - 9/10

    Ouija : Origin of Evil - 9/10

    Crawl - 9/10

    Oculus - 9/10

    Portrait of A Lady On Fire - 9/10

    Tv-Serier:

    After Life (2019) : Sæson 1 & 2 - 9/10

    Cobra Kai : Sæson 3 - 8/10

    Derek : Sæson 1,2,3 - 8/10 

    Doctor Who : Resolution (Special) - 6/10

    Doctor Who : Sæson 12 - 7/10

    NightHawk13-01-21 11:08

  • ★★★★★★0

    Outsiden The Wire

    Endelig en ny actionfilm tænkte jeg. Desværre er det eneste der adskiller den fra en B film fra 80'erne en begrænset brug af CGI som lykkes.

    Handlingen tjener kun det formål at lede frem til rimelig action - hvilket er ok, hvis hoved og bipersoner er så interessante at man ikke er ligeglad om de lever, eller dør. Det er desværre ikke tilfældet.

    Køretøjerne ligner ikke noget fra en moderne Sci-fi film - men er en blanding af gammelt udstyr og et par pansrede mandskabsvogne, som kunne have været med i Schwarzenegger's The Running Man - eller de gamle Mad Max.

    Hovedrollen er havnet hos 19 årige Damson Idris - Anthony Mackie's ender mere med at blive en form for birolle - og Pilau Asbæk's skurk/oprørsleder er lige så skuffende som den er kort.

    Uden alt for store forventninger, og hvis man holder af sci-fi/action, så kan den lige akkurart bære 5/10

    Wayne18-01-21 07:47

  • ★★★0

    Outsiden The Wire

    Endelig en ny actionfilm tænkte jeg. Desværre er det eneste der adskiller den fra en B film fra 80'erne en begrænset brug af CGI som lykkes.

    Handlingen tjener kun det formål at lede frem til rimelig action - hvilket er ok, hvis hoved og bipersoner er så interessante at man ikke er ligeglad om de lever, eller dør. Det er desværre ikke tilfældet.

    Køretøjerne ligner ikke noget fra en moderne Sci-fi film - men er en blanding af gammelt udstyr og et par pansrede mandskabsvogne, som kunne have været med i Schwarzenegger's The Running Man - eller de gamle Mad Max.

    Hovedrollen er havnet hos 19 årige Damson Idris - Anthony Mackie's ender mere med at blive en form for birolle - og Pilau Asbæk's skurk/oprørsleder er lige så skuffende som den er kort.

    Uden alt for store forventninger, og hvis man holder af sci-fi/action, så kan den lige akkurart bære 5/10

    Uhh, det var skuffende. Men tak for info, tror jeg pt springer over at anvende 2 timer på den pba din vurdering.

    Gormanden18-01-21 08:50

  • ★★★★★★0

    Uhh, det var skuffende. Men tak for info, tror jeg pt springer over at anvende 2 timer på den pba din vurdering.

    Du går ikke glip af det helt store :-)

    Wayne18-01-21 09:28

  • ★★★★0

    Genså "Yesterday". Det er sku en meget sød lille kærlighedsfilm med et (selvfølgelig) fantask soundtrack. Lily James er ret uimodståelig.

    Det eneste jeg synes fungerer virkelig dårligt er Kate McKinnon som en ekstramt karikeret producer. Bumpede den op fra 7/10 til 8/10.

    chandler7518-01-21 13:29

  • ★★★★★★0

    Over de sidste par dage, har jeg været gennem et par gensyn og et par stykker, jeg ikke havde set før.

    Lørdag streamede jeg Sideways på Discord, så jeg kunne se den sammen med de frivillige i biografen. Der var ikke så mange der dukkede op, men det lod til at være en succes alligevel.

    I går havde jeg en veninde på besøg og vi startede dagen ud med Your Highness, et gensyn for mit vedkommende og hun er ret vild med Danny McBride, men den var måske lige en anelse for pubertær for hende. Jeg havde dog advaret på forhånd og vi så naturligvis den unrated udgave.

    Så hoppede vi på pizza og Multiple Maniacs, som ingen af os havde set før. Det er også første gang jeg har set noget af Waters, der er ældre 1990'erne. Den var ret sjov og jeg kan sagtens forestille mig, at den har pisset en masse folk af i 1970'erne.

    Til sidst nappede vi 1974-udgaven af Murder on the Orient Express, også første gang for os begge. Vi havde begge set den seneste udgave af filmen og var ikke super-imponeret. Lumet kører den dog hjem med et ret vildt cast og ikke mindst, at den faktisk ser ud til at være optaget i rigtige togvogne, hvilket giver filmen en noget andet stemning, end i remaket. Selvom det nok ikke var den mest oplagte film at slutte dagen med, endte vi alligevel med at få en rigtig god oplevelse.

    Zero Cool18-01-21 13:50

  • ★★★0

    Lily James er ret uimodståelig.

    Enig ...

    men fandt det ret urealistisk at hun aldrig skulle have gjort noget ved sin forelskelse over så mange års historie, hvis du forstår hvad jeg mener.

    Steffan Rasmussen18-01-21 15:44

  • ★★★★0

    Enig ...

    men fandt det ret urealistisk at hun aldrig skulle have gjort noget ved sin forelskelse over så mange års historie, hvis du forstår hvad jeg mener.

    Jeg er enig, men er det ikke ofte sådan med den type film?

    Det er måske også lidt urealistisk, at han falder for hende så hurtigt, taget i betragtning at hun har været i friends-zonen så længe. Men man kan nok ikke stille for store krav til romantiske komedier :)

    chandler7518-01-21 15:54

  • ★★★★★0

    For et par dage siden så jeg The Others (2001) for første gang. Det må jeg sige var en fantastisk film. Her er der både tænkt på helheden og detaljen. Effektiv som gyser, hvor den spiller på alle instrumenter - karakterernes psykologi, den lange optakt, lydene, brug af lys (og mørke), klipning - og så er det fantastisk at se en gyserfilm uden tydelig brug af CGI, noget som der jo er gået meget inflation i siden. Desuden er den interessant som historie og mysterium, og et gensyn vil sikkert bidrage meget til helhedsforståelsen. Hvis andre her har den til gode, så kan den absolut anbefales. Og har man set den før, så vil et friskt gensyn sikkert også være givende. 

    Lars!20-01-21 10:06

  • ★★★★0

    Genså "Yesterday". Det er sku en meget sød lille kærlighedsfilm med et (selvfølgelig) fantask soundtrack. Lily James er ret uimodståelig.

    Det eneste jeg synes fungerer virkelig dårligt er Kate McKinnon som en ekstramt karikeret producer. Bumpede den op fra 7/10 til 8/10.

    Godt at se. Jeg har også rated den 8/10

    Åkepool20-01-21 19:53

  • ★★★★★★0

    Cobra Kai Sæson 3

    Yes! Hele vejen igennem. Jo, der er lidt med karakterernes motivation og lidt bekvemme tilfældigheder, men...for satan, hvor er det bare afsindigt underholdende hele vejen igennem.

    Sæson 1 var genial, sæson 2 var god, og sæson 3 er næsten ligeså god som sæson 1. 

    Jeg kunne godt skrive noget mere, men vil bare nøjes med at være virkelig godt underholdt :)

    9/10

    Guldager20-01-21 20:13

  • ★★★★★★1

    I går fik jeg set det sidste Hitchcock...med undtagelse af hans propaganda-film. Men alle Hitchcock-spillefilm inkl. den tyske Mary og inkl. Elstree Calling, som ikke rigtig er en film.

    3/10

    • Elstree Calling, 1930

    4/10

    • Juno and the Paycock, 1930
    • Number Seventeen, 1932
    • Waltzes From Vienna, 1934
    • Jamaica Inn, 1939

    5/10

    • Easy Virtue, 1927
    • Mary, 1931
    • Champagne, 1928
    • The Secret Agent, 1939
    • Mr. and Ms. Smith, 1941

    6/10

    • The Pleasure Garden, 1925
    • The Farmer's Wife, 1929
    • The Skin Game, 1931
    • Rich and Strange, 1932
    • Foreign Correspondent, 1940
    • The Lodger, 1927
    • To Catch A Thief, 1954
    • Vertigo, 1958
    • Saboteur, 1942

    7/10

    • Downhill, 1927
    • The Ring, 1927
    • Blackmail, 1929
    • Murder!, 1930
    • The Man Who Knew To Much, 1934
    • The Paradine Case, 1947
    • Frenzy, 1972
    • Sabotage, 1936
    • Young and Innocent, 1937
    • The Trouble With Harry, 1955
    • The Birds, 1963
    • Torn Curtain, 1966

    8/10

    • The ManXman, 1930
    • The 39 Steps, 1935
    • Stage Fright, 1950
    • The Lady Vanishes, 1938
    • Suspicion, 1941
    • Shadow of Doubt, 1943
    • Lifeboat, 1944
    • Spellbound, 1945
    • Rope, 1948
    • Under Capricorn, 1949
    • Strangers On A Train, 1951
    • I Confess, 1953
    • Marnie, 1964
    • Family Plot, 1976
    • The Man Who Knew To Much, 1956

    9/10

    • Notorious, 1946
    • Dial M For Murder, 1954
    • Rear Window, 1954
    • The Wrong Man, 1956
    • North By Northest, 1959
    • Psycho, 1960
    • Rebecca, 1940

    Min favorit af dem alle er Rebecca efterfulgt af Notorious. 

    Vertigo ligger lavt, og jeg har set den 3 gange, og jeg finder den ikke vildt spændende.

    Guldager21-01-21 07:58

  • ★★★★★★1

    Vertigo

    Jeg har aldrig forstået dem, som mener at det er verdens bedste film. Der er nærmest opstået noget mytisk omkring den.

    Men holder dog meget af den alligevel - fantastisk stemning.

    6/10 er godt nok lavt - jeg ligger på 8/10

    Wayne21-01-21 09:40

  • ★★★0

    9/10

    • Notorious, 1946
    • Dial M For Murder, 1954
    • Rear Window, 1954
    • The Wrong Man, 1956
    • North By Northest, 1959
    • Psycho, 1960
    • Rebecca, 1940

    Min favorit af dem alle er Rebecca efterfulgt af Notorious. 

    Vertigo ligger lavt, og jeg har set den 3 gange, og jeg finder den ikke vildt spændende.

    Hvad mangler han for at komme op på 10/10?

    Jeg har selv, Vertigo, Dial M for Murder, North by Northwest og Rear Window som 10/10, de har alle brændt sig fast i mit filmhjerte.

    MadMartigan21-01-21 09:52

  • ★★★★★0

    Jeg har aldrig forstået dem, som mener at det er verdens bedste film. Der er nærmest opstået noget mytisk omkring den.

    Men holder dog meget af den alligevel - fantastisk stemning.

    6/10 er godt nok lavt - jeg ligger på 8/10

    Helt enig. Jeg ligger også selv på en 8/10.

    Kruse21-01-21 09:55

  • ★★★★★★0

    Hvad mangler han for at komme op på 10/10?

    Jeg har selv, Vertigo, Dial M for Murder, North by Northwest og Rear Window som 10/10, de har alle brændt sig fast i mit filmhjerte.

    Det er lidt svært at svare på - men jeg er nok lidt nærig med 10-tallerne :) - af de snart 5000 film, jeg har set, så har jeg givet kun 37 topkarakter. Det er kun til de film, hvor jeg sådan får lyst til at klappe bagefter eller står tilbage med en følelse af at have set noget ret ekstraordinært. 

    Men både Rebecca, Notorious, North By Northwest og Psycho er på min top250. 

    Guldager21-01-21 10:01

  • ★★★0

    Jeg har langtfra set alle Hitchcocks film, men Fuglene har jeg altid fundet voldsomt overvurderet og Marnie er nok den værste af hans film.

    De er begge to til en 2/6.

    North by Northwest er til gengæld en af mine absolutte yndlingsfilm.

    Essal21-01-21 12:08

  • ★★★★★0

    Jeg kunne godt lide Vertigo, men den har sine minusser. Hovedpersonen finder jeg ikke så troværdig, det har muligvis noget med castingen at gøre. Den er ikke ældet så godt med sine tegneserieagtige-effekter her og der. Men tak, Guldager, jeg inspireres til at se nogle flere af hans film øverst (eller nederst) på din liste. 

    Lars!21-01-21 12:31

  • ★★★★0

    Vertigo ligger lavt, og jeg har set den 3 gange, og jeg finder den ikke vildt spændende.

    Jeg er enig.

    Åkepool21-01-21 17:10

  • ★★★0

    I går fik jeg set det sidste Hitchcock...med undtagelse af hans propaganda-film. Men alle Hitchcock-spillefilm inkl. den tyske Mary og inkl. Elstree Calling, som ikke rigtig er en film.

    3/10

    • Elstree Calling, 1930

    4/10

    • Juno and the Paycock, 1930
    • Number Seventeen, 1932
    • Waltzes From Vienna, 1934
    • Jamaica Inn, 1939

    5/10

    • Easy Virtue, 1927
    • Mary, 1931
    • Champagne, 1928
    • The Secret Agent, 1939
    • Mr. and Ms. Smith, 1941

    6/10

    • The Pleasure Garden, 1925
    • The Farmer's Wife, 1929
    • The Skin Game, 1931
    • Rich and Strange, 1932
    • Foreign Correspondent, 1940
    • The Lodger, 1927
    • To Catch A Thief, 1954
    • Vertigo, 1958
    • Saboteur, 1942

    7/10

    • Downhill, 1927
    • The Ring, 1927
    • Blackmail, 1929
    • Murder!, 1930
    • The Man Who Knew To Much, 1934
    • The Paradine Case, 1947
    • Frenzy, 1972
    • Sabotage, 1936
    • Young and Innocent, 1937
    • The Trouble With Harry, 1955
    • The Birds, 1963
    • Torn Curtain, 1966

    8/10

    • The ManXman, 1930
    • The 39 Steps, 1935
    • Stage Fright, 1950
    • The Lady Vanishes, 1938
    • Suspicion, 1941
    • Shadow of Doubt, 1943
    • Lifeboat, 1944
    • Spellbound, 1945
    • Rope, 1948
    • Under Capricorn, 1949
    • Strangers On A Train, 1951
    • I Confess, 1953
    • Marnie, 1964
    • Family Plot, 1976
    • The Man Who Knew To Much, 1956

    9/10

    • Notorious, 1946
    • Dial M For Murder, 1954
    • Rear Window, 1954
    • The Wrong Man, 1956
    • North By Northest, 1959
    • Psycho, 1960
    • Rebecca, 1940

    Min favorit af dem alle er Rebecca efterfulgt af Notorious. 

    Vertigo ligger lavt, og jeg har set den 3 gange, og jeg finder den ikke vildt spændende.

    Spændende liste, tak. Har en boks med 6 af hans film herhjemme - hvor jeg ikke kender eller endnu har set Topaz (1969). Den er heller ikke på din liste kan jeg se, har du glemt den eller heller ikke bekendt med den?

    Gormanden22-01-21 15:18

  • ★★★★★★1

    Næh, Topaz har jeg overset...så er jeg åbenbart ikke helt færdig endnu, men det gør jo ikke noget, så har jeg endnu en Hitchcock til gode :)

    Skal også have set Hitchcock/Truffaut på et tidspunkt.

    Guldager22-01-21 15:36

  • ★★★★★★0

    Hvis man ikke orker alle hans tidligere film - og det kan jeg sagtens forstå, hvis man ikke gør - så vil jeg især anbefale The Ring, Blackmail og The Manxman. De er alle public domain.

    Guldager22-01-21 15:38

  • ★★★★★★0

    Krudttønden (2020)

     

    Historien om terrorangrebet i København tilbage i 2015, er blevet til et forsøg på at samle diverse karakterer og så følge deres vej, op imod den tragiske hændelse.

    Som karakterer studie føles fortællingen dog beklageligvis mere hul end godt er. Man sidder bagefter, i den i øvrigt visuelt blodfattige film, og føler egentlig ikke man er blevet meget klogere end man var før filmen. Særligt terroristen Omar, egentlig spillet med overbevisende sammenbidthed af Albert Arthur Amiryan, kommer man aldrig bagom.

    Igennem det meste af filmen, venter man med spænding på det uundgåelige og at filmen blomstrer. Det er også dette element der bærer en aktuel beretning, der modigt tager fat i og sætter ord på forsat gyldig problemstilling. Men desværre kommer filmen aldrig helt i mål. Dertil føles den ikke helstøbt nok.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen23-01-21 12:56

  • ★★★★★★0

    Ulven kommer (Mini-serie)

     

    Socialrealistisk dansk Tv-drama, med et snert af alvorsfuld thriller og tilsat lidt eftertænksomhed og oprigtige dilemmaer.

    Historien om pigen Holly der skriver en stil, om at hendes stedfar er voldelig, hvilket får alvorlige konsekvenser, er egentlig god, men trækkes også for langt, hvor især et par af de mindste afsnit træder vande. Her sidder man mest og venter på, at vi snart kommer videre.

    Som drama og thriller ender den også nok med at spille lidt meget på det sikre og forudsigelige, om end også det mest realistiske og sandsynlige. Undervejs er der dog momenter af solid høj spænding og veldrejet drama.

    Men især imponerer den unge Flora Lindahl som Holly, der giver en præstation der er bærende for serien og som trods hendes unge alder, emmer af indebrændte følelser bag den lukkede facade. Men generelt er det en overordentlig velspillet og velcastet serie, hvor hver skuespiller blænder i hver deres rolle.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen23-01-21 12:57

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen