Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Warlock (1959)

     

    Tematisk kompleks western, med et nuanceret persongalleri, hvor der stilles skarpt på ret og uret, demokratiets spilleregler, dets begrænsninger og meget mere, når byen Warlock må hyre en berygtet revolvermand, i skikkelse af en stoisk karismatisk Henry Fonda, til at bekæmpe den bande der hærger byen.

    Der præsenteres klassiske dyder for genren, men alligevel ofte fri for genrens mange klicheer og tilsat mere vægtige facetter end man ofte ser.

    Kun en romance mellem Richard Widmark og Dorothy Malone føles, hvis ikke helt unødvendig, så tempoudtrækkende og mindre signifikant end det meste andet i filmen.

    Men i det store billede, gør den mig intet, for historien er så fyldig og trækker til tider så meget ned i mørket i dens personer, at man fascineres.

    Som for eksempel en mesterligt spillende Anthony Quinn, der i rollen som fysisk udfordret og lidt slesk ven til Fonda’s revolvermand, hvis fascination af selvsamme går tydeligt længere end blot venskabet, rammer en skyggekarakter der er svær at sætte i bås, men som helt misforstået, vil gå langt for dette venskab.

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen21-03-21 12:22

  • ★★★★0

    Jeg er gået igang med at se de Oscar-nominerede film, som jeg mangler, og som er mulige at se.

    Promising Young Woman (2020)

    Med 5 af de helt tunge Oscar-nomineringer (bedste film, instruktør, klipning, manuskript, skuespiller) så kan man vel godt tillade sig at forvente noget stort. Jeg var dog ikke helt sikker på, at jeg orkede endnu en me-too film. Men det er heldigvis meget mere end det. Herlig sorthumoristisk og uforudsigelig.

    4½ / 6 stjerner

    The Midnight Sky (2020)

    Med kun en enkelt teknisk Oscar-nominering (visuelle effekter) og temmelige dårlige anmeldelser, så forventede jeg ikke meget. Jeg blev dog med det samme fascineret af det langsomme sci-fi drama. Jeg sad flere gange på kanten af sædet, og der gik over en time, før jeg havde luret i hvilken retning filmen ville gå. Og så er den utrolig flot at se på. Husk at se den i et mørklagt rum på en så stor skærm som mulig.

    4½ / 6 stjerner

    S. Rico21-03-21 13:13

  • ★★★0

    The Midnight Sky (2020)

    Med kun en enkelt teknisk Oscar-nominering (visuelle effekter) og temmelige dårlige anmeldelser, så forventede jeg ikke meget. Jeg blev dog med det samme fascineret af det langsomme sci-fi drama. Jeg sad flere gange på kanten af sædet, og der gik over en time, før jeg havde luret i hvilken retning filmen ville gå. Og så er den utrolig flot at se på. Husk at se den i et mørklagt rum på en så stor skærm som mulig.

    4½ / 6 stjerner

    Synes den var en halv time for lang. Det er i øvrigt den seneste film jeg har set i biografen. Jeg er ved at få alvorlige abstinenser.

    Steffan Rasmussen21-03-21 13:26

  • ★★★★★0

    Siden sidst har jeg fået set følgende film og en enkelt sæson. :)

    The Mel Brooks Collection:

    • The Twelve Chairs - 5/10
    • History of the World : Part I - 7/10
    • Silent Movie - 8/10
    • High Anxiety - 8/10
    • To Be or Not To Be - 8/10
    • Life Stinks - 9/10 

    Teenage Mutant Ninja Turtles Trilogy:

    • TMNT I : The Movie - 8/10
    • TMNT II : The Secret of the Ooze - 8/10
    • TMNT III : Turtles in Time - 6/10

    Blandede Bolsjer:

    • John Wick 3 : Parabellum - 4/10
    • Fast and Furious : Hobbs & Shaw - 4/10
    • Brightburn - 5/10
    • Long Shot - 6/10
    • Winning - 7/10
    • Sometimes a Great Notion - 7/10
    • See No Evil, Hear No Evil - 7/10
    • Exodus (1960) - 8/10
    • Rango - 8/10
    • Scouts Guide to the Zombie Apocalypse - 8/10
    • The Hunt - 9/10
    • A Cure for Wellness - 10/10

    Tv-Serie:

    • Supergirl : sæson 5 - 7/10

    NightHawk21-03-21 23:55

  • ★★★★0

    Synes den var en halv time for lang. Det er i øvrigt den seneste film jeg har set i biografen. Jeg er ved at få alvorlige abstinenser.

    Den seneste film jeg så i biffen var Druk. Det er også en film, der kan give abstinenser...

    S. Rico22-03-21 00:01

  • ★★★★★★0

    Shorta

    Historien er naturligvis fiktion, men ikke mere end at den føles realistisk - og har sit udspring i noget som ulmer under overfladen, og sagtens ville kunne ske.

    En ung mand fra et ghetto-miljø er indlagt på intensiv, efter politibrutalitet, og er i yderste livsfare.

    Den normale, relative stabilitet, mellem politiet og bandemiljøerne vakler - og lige her sendes to betjente afsted på patrulje.

    Det er en ny konstellation af betjente, og fra starten ved man at den ene (spillet af Jacob Lohmann) anses for at være problematisk - hvilket han ret hurtigt beviser.

    På mange måder føles det mere som en krigsfilm end som en actionthriller, for ghettoen omdannes snart til en slagmark.

    Med få og enkle virkemidler beskrives, dels rekruteringen til bandemiljøet og dels den ulige kamp mod stereotyper som man bærer med sig, når man kommer fra et bestemt miljø - og har en brunere hudfarve.

    Det er langt fra en stangvare - de to instruktører, Anders Ølhom og Frederik Louis Hviid, tager nogle uventede valg som gør det er forståeligt, at man også har lagt mærke til filmen i udlandet.

    8/10

    Wayne22-03-21 08:14

  • ★★★★0

    Over the Moon (2020)

    Oscar-nomineret til bedste animationsfilm.

    Filmen er pudsigt nok mest magisk den første halve time, som foregår på Jorden i realistiske settings. Her følger vi pigen Fei Fei og hendes familie, som elsker at tilberede kinesiske specialiteter, herunder de såkaldte månekager. Fei Fei's familie er super charmerende, og historien er spækket med humoristiske sekvenser. Herudover kan det ikke understreges nok, hvor utrolig lækkert det kinesiske beboelseskvarter er animeret. Det er en nydelse at se på.

    Af årsager, som det ville være synd at afsløre, forsøger Fei Fei at bygge en raket, der kan flyve hende til Månen, hvor hun vil lede efter den mytiske Gudinde Chang'e. Det udarter sig til en blanding af eventyr og fantasy, hvor der temamæssigt og stilmæssigt lånes fra både Prinsesse Kaguya og Den Lille Prins.

    I takt med at der puttes mere eventyr og fantasi ind i filmen, så føles filmen modstridende nok mindre magisk. Det skal dog ikke kunne afvises, at aldersgruppen af mindre børn vil have det lige omvendt. Det bør også lige nævnes, at filmen til dels er en musical, dog med mindre sang end den typiske Disney musical.

    Det er tvivlsomt, om den har en jordisk chance mod Pixar, der har hele to titler i posen: Onward og Soul. Jeg ville dog ikke have noget imod, at Over the Moon vandt, eftersom jeg ikke var specielt meget på røven over nogen af sidste års Pixar film.

    4/6 stjerner

    S. Rico22-03-21 16:32

  • ★★★★0

    Emma (2020)

    2 x Oscar-nomineringer til hhv. make-up/hairstyling og Kostumer.

    Jeg fattede ikke en bønne hele den første times tid. En masse samtaler med - og om - en masse personer, som man ikke aner hvem er. Handlingsmæssigt sker der ikke noget, og alligevel har jeg svært ved at følge med i, hvad det er, der ikke sker. Filmen er tydeligvis primært lavet til folk, der kender historien på forhånd.

    For det er som om, at filmen er en indforstået parodi på den rigtige Jane Austen fortælling om Emma. Og uden at kende historien eller nogen af de andre filmatiseringer, så var jeg totalt på herrens mark. Og al humoren faldt pladask på jorden.

    Efter den første time begyndte jeg dog at få styr på, hvem der er hvem. Og jeg begyndte at vænne mig til den besynderlige satiriske tone. Det redder dog ikke historien, som er virklig rodet fortalt, banal og uinteressant.

    Til gengæld er der kælet VIRKLIG meget for det visuelle. Hele filmen er én stor fest for øjnene. Fantastiske flotte kostumer og masser af lækre pangfarver.

    2½ ud af 6 stjerner

    S. Rico22-03-21 16:38

  • ★★★★0

    Hillbilly Elergy (2020)

    2 x Oscar-nomineringer til hhv. bedste kvindelige birolle (Glenn Glose), og til bedste makeup/hairstyling.

    Filmen er både en barsk socialrealistisk fortælling om en white-trash familie med trange kår. Og samtidig er det en banal sukkersød american dream historie, som vil have os til at sidde og tørre vores øjne med kleenex og klappe i vores må hænder til sidst.

    Amy Adams spiller meget overbevisende et sølle skrog af en mor, som det er uendeligt svært at holde af. Glenn Glose spiller mormoren, som har en hel del mere ben i næsen - men som heller ikke vinder nogen pris for årets mor. Også hun gør det forrygende. Og så er der endelig Gabriel Basso i hovedrolllen som drengen JD, der trods sin problemfyldte opvækst gerne skulle opnå noget mere i livet.

    Der springes gennem hele filmen frem og tilbage mellem JD's tidlige teenageår og 14 år senere, hvor han skal balancere mellem en begyndende karriere og sin syge mor. Flashbacks er ofte et glimrende redskab, men her bliver jeg de fleste gange slået tilbage til start ift. mit engagement i fortællingen. Et engagement som desværre aldrig nåede at slå særlig dyb rod.

    3/6 stjerner

    S. Rico23-03-21 21:44

  • ★★★★0

    Pinocchio (2019)

    2 x Oscar-nomineringer til hhv. bedste makeup/hairstyling, og til bedste kostumer.

    Dvs. filmen er nomineret i præcis de samme to kategorier som Emma. Men hvor Emma's store styrke ligger på kostumer, så imponerer Pinocchio især på makeup. Vi har aldrig set Pinocchio på denne måde før, og jeg er ikke i stand til at afgøre, hvor makeup'en slutter, og hvor CGI'en starter.

    Jeg kender ikke den oprindelige historie godt nok til at kunne afgøre, hvor mange frihedsgrader, der er taget i fortællingen. Men det forekommer mig, at der er tale om en forholdsvis fri fortolkning - dog med alle de kendte ankerpunkter som dukketeatret, børne/æsel-legelandet og hvalen.

    Den visuelle stil er den samme som i Matteo Garrone's forrige eventyr Tale of Tales. Og det er klart det bedste ved filmen. Det ligner en blanding af en autentisk gammel støvet italiensk landsby fra 1800-tallet - kombineret med fantasy elementer fra Alice i Eventyrland.

    Jeg var ikke så vild med de mange fjollede fantasy sekvenser. Til gengæld fungerede de mere stille scener mellem Pinocchio og Gepetto super godt. Roberto Benigni spiller herlig afdæmpet og har i mine øjne aldrig været bedre.

    3/6 stjerner

    S. Rico23-03-21 21:48

  • ★★★★0

    Love and Monsters (2020)

    Oscar-nomineret til bedste visuelle effekter.

    Hvorfor har jeg ikke hørt om denne film før? En kæmpe positiv overraskelse. Egentlig er det ikke videre originalt. Det er sådan set "bare" Zombieland med muterede monsters i stedet for zombier. Det kunne sagtens være gået helt galt, hvis det ikke var for den charmerende Dylan O'Brien i hovedrollen (ham fra Maze Runner filmene).

    Mens Jordens overflade er oversvømmet med muterede monsters, kravler unge Joel op fra sit beskyttelsesrum på en selvmordsmission for at finde sin gamle kæreste. Det bliver en roadtrip med masser af fantastiske encounters med både uhyggelige skabninger og andre overlevende. Tonen er let og humoristisk, CGI effekterne glimrende, og der er maser af herlige klamme forhindringer undervejs.

    5/6 stjerner

    S. Rico24-03-21 21:40

  • ★★★★★0

    Jeg har set lidt mere Better Call Saul de sidste par uger, og jeg må sige at jeg føler at serien rammer Breaking Bad's niveau i sæson 5, episode 8 og 9. Generelt er serien mindre "spændende" end Breaking Bad med mindre decideret fare, men det synes nu at ændre sig lidt her mens sæson 5 skrider frem, og det klæder den. Dejligt ikke at have nogen som helst ide om hvad som kommer til at ske. 

    Lars!24-03-21 22:39

  • ★★★★★★0

    Jeg har set den dummeste film i mands minde. Sightings på Amazon. Alien-bigfoot der dræber kvinder i Texas. Ja, du læste rigtigt. Min verden bliver aldrig den samme igen! 

    davenport24-03-21 23:27

  • ★★★★★★1

    Jeg har set lidt mere Better Call Saul de sidste par uger, og jeg må sige at jeg føler at serien rammer Breaking Bad's niveau i sæson 5, episode 8 og 9. Generelt er serien mindre "spændende" end Breaking Bad med mindre decideret fare, men det synes nu at ændre sig lidt her mens sæson 5 skrider frem, og det klæder den. Dejligt ikke at have nogen som helst ide om hvad som kommer til at ske. 

    Jeg er lige startet på Better Call Saul og skulle lige gennem de obligatoriske første 3 afsnit, inden jeg for alvor fik lyst til at se mere. Jeg havde planer om at se Breaking Bad, men den havde min søn (som bor hjemme for tiden) allerede set - så det gav mening at vi startede med BCS - da den er lavet som en prequel.

    Til start syntes jeg at tonen var lidt i stil med Fargo - bare uden alle de herligt skæve figurer. Det bliver heldigvis bedre, nu hvor afsnit 5 er overstået.

    Wayne25-03-21 09:22

  • ★★★★2

    Jeg er lige startet på Better Call Saul og skulle lige gennem de obligatoriske første 3 afsnit, inden jeg for alvor fik lyst til at se mere. Jeg havde planer om at se Breaking Bad, men den havde min søn (som bor hjemme for tiden) allerede set - så det gav mening at vi startede med BCS - da den er lavet som en prequel.

    Til start syntes jeg at tonen var lidt i stil med Fargo - bare uden alle de herligt skæve figurer. Det bliver heldigvis bedre, nu hvor afsnit 5 er overstået.

    Pas på med at tænke, at Better Call Saul er en prequel og derfor kan ses før Breaking Bad. Ja, det kan man da godt. Men man kommer godt nok til at gå glip af voldsom mange referencer, som løfter serien op på et helt andet niveau. Og alle sort/hvid sekvenserne vil slet ikke give mening uden kendskab til Breaking Bad.

    S. Rico25-03-21 14:12

  • ★★★★0

    Da 5 Bloods (2020)

    Oscar-nomineret for bedste musik/score.

    Filmen starter i bedste Spike Lee manér med gamle billeder fra Vietnamkrigen, antikrigsdemonstrationer og Black Panther demonstrationer. Puha - jeg ved sgu' ikke lige, om jeg orker over 2½ time med Spike Lee propaganda om vietnamkrigen og de sortes rettigheder.

    Men filmen drejer faktisk hurtig over i noget helt andet - nemlig en røver og soldater historie om fire gamle veteraner, som tager tilbage til Vietnams jungle for at finde en gammel guldskat. Dette krydres med tilbageblik på deres tid i krigen, hvor de mistede en god kammerat. Udover "Nu går den vilde Vietnam skattejagt", så er der selvfølgelig også en masse samtaler og stikpiller undervejs om den sorte mands lod i samfundet, meningsløsheden med krigen osv.

    Det hele kulminerer efter ca. 2 timer, hvor en af hovedpersonerne - direkte til kameraet - skærer budskabet ud i pap: "Det er samfundets skyld, at jeg er blevet som jeg er". Godt så!

    Filmen kaster således en masse bolde op i luften, og det føles som en noget rodet affære. Jeg kunne især godt have undværet den sidste halve time, hvor alle moralerne skal proppes ned i halsen på os. Hvis filmen var stoppet efter ca. 2 timer, så kunne det have været et fint alternativ take på en moderne Vietnamfilm.

    3/6 stjerner

    S. Rico25-03-21 14:13

  • ★★★★★★0

    Pas på med at tænke, at Better Call Saul er en prequel og derfor kan ses før Breaking Bad. Ja, det kan man da godt. Men man kommer godt nok til at gå glip af voldsom mange referencer, som løfter serien op på et helt andet niveau. Og alle sort/hvid sekvenserne vil slet ikke give mening uden kendskab til Breaking Bad.

    Ok - men vil det give mening at starte på at se Breaking Bad, sideløbende?

    Wayne25-03-21 14:16

  • ★★★★1

    Ok - men vil det give mening at starte på at se Breaking Bad, sideløbende?

    Tja, det vil da være bedre end slet ikke at se Breaking Bad. Men jeg vil klart anbefale at se i hvert fald de første 4 sæsoner af Breaking Bad først.

    S. Rico25-03-21 14:28

  • ★★★★★★1

    Tja, det vil da være bedre end slet ikke at se Breaking Bad. Men jeg vil klart anbefale at se i hvert fald de første 4 sæsoner af Breaking Bad først.

    Planen er klart at jeg skal se BB, så tak for rådet.

    Wayne25-03-21 14:50

  • ★★★★0

    Planen er klart at jeg skal se BB, så tak for rådet.

    God fornøjelse. Jeg har set hele molevitten to gange. Så jeg må nok betegnes som stor fan af BB. Alligevel synes jeg faktisk, at Better Call Saul er endnu bedre. Man skal bare være rimelig obs på, at det er noget helt andet.

    S. Rico25-03-21 16:58

  • ★★★★1

    A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon (2019)

    Oscar-nomineret til bedste animationsfilm.

    Man kan i hvert fald ikke beskylde F for Får filmene for at indeholde for meget exposition. Tværtimod, så er de to Shaun the Sheep film ultimative eksempler på, at "show, don't tell" fungerer. Den første blev også Oscar-nomineret, og den anden er endnu bedre.

    Handlingen er basically E.T. - og så med en masse super sjove referencer til stort set alle de sci-fi/alien film, der nogensinde er lavet. Hvis man ikke bliver hægtet på lige med det samme, så hold ud. Filmen bliver bedre og bedre, jo længere man kommer frem. Til sidst sad jeg med tårer i øjnene af både grin og gråd.

    4½ ud af 6 stjerner.

    S. Rico25-03-21 16:59

  • ★★★★★★1

    Breaking Bad er det bedste Tv jeg har set (sammen med GoT), hvis jeg vurderer på alle 5 sæsoner. Jovist, der har været andre serier der har ramt samme niveau i en enkelt sæson, måske to. Men den sparkede så meget røv på mig og ramte fuldstændig ned i min smag. Better Call Saul er rigtig fin. Ved en del siger, at den næsten overgår BB. Det synes jeg bestemt ikke. Men det drejer sig måske også om smag? BCS er nemlig noget ret meget anderledes (de sæsoner jeg har set) og heldigvis for det. Men uanset er BCS rigtig fed. 

    T. Nielsen25-03-21 17:05

  • ★★★★★★0

    BB ratings:

    S1: 9/10

    S2: 9/10

    S3: 8/10

    S4: 10/10

    S5: 10/10

    Det var Babo der anbefalede mig dem. Det var dæleme godt ramt!

    T. Nielsen25-03-21 17:10

  • ★★★★★0

    Ideelt set bør man helt klart se Breaking Bad før Better Call Saul. Men mon ikke man kan nyde dem begge hver for sig alligevel... 

    Lars!25-03-21 22:19

  • ★★★★★0

    Better Call Saul er helt klart mere Fargoisk end Breaking Bad og dermed oftest noget ganske andet. Jimmy er en meget anderledes karakter end Walter White og det farver hele serien. På sit mest charmerende viser den ham som en manipulerende, kalkulerende, kreativ, bullshittende, sleazy advokat, og det kan på komisk vis bære meget af serien. Dog er jeg glad for at se noget der begynder at minde lidt mere om spændingen i Breaking Bad her i sæson 5.

    Lars!25-03-21 22:24

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen