Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★0

    The Outsider med Craig Fairbrass, Jason Patric og James Caan

    Castet gør det udmærket, især Fairbrass og Caan hvor sidstnævnte udgøre en god skurk. Og så er dejlige Shannon Elizabeth med. Nadia fra American Pie-filmene. Eneste minus er Patric som er lidt kedelig i sin rolle som betjent. Han plejer ellers at levere en god præstation og filmens tempo daler halvvejs inde.

    Så en samlet, men fair score vil være 6/10

     set på Blu Ray

    Ryder66619-08-21 23:19

  • ★★★★0

    Possessor (2020)

    Vos er dygtig til sit job. Det er samtidig et temmelig specielt job, der indebærer, at man via noget teknologi overtager kontrollen over en anden persons krop. Det er en ret effektiv måde at være lejemorder på, for man skal "bare" sørge for bagefter at skille sig af med den krop, som man har brugt til lejemordet.

    Det viser sig dog, at teknologien ikke er ufejlbarlig. På filmens hovedmission skal Vos overtage kroppen på en medarbejder i en stor virksomhed mhp. at likvidere virksomhedens ledere. Kroppens "ejermand" kæmper imidlertid imod Vos' overtagelse, og det er denne interne kamp, der er filmens primære fokus - og ikke så meget selve missionen.

    Det er desværre ret svært at blive engageret i kampen mellem Vos og den mandlige medarbejder. For man har slet ikke fået en ordentlig introduktion til denne mand. Faktisk føles han mest af alt som en irriterende stopklods for filmens "rigtige" fremdrift.

    Med et navn som Cronenberg kunne man godt forvente en masse syret gore og tvists. I stedet får man med Possessor et sci-fi thriller-drama i stil med Ex Machina. Men med en langt mindre interessant handling.

    ★★★☆☆☆

    S. Rico20-08-21 13:13

  • ★★★★★★0

    9/10 til Possessor! Uden at kende forskellen - så du director's cut?

    ----

    Waves

    Hold nu fast, den er lækker filmet! Afsindig godt kamera- og lysarbejde. Der er også en gennemført stemning i filmen, og hvis den havde været lidt skarpere skåret, så ville den få en karakter højere.

    8/10

    Guldager20-08-21 13:19

  • ★★★★0

    The Wolf of Snow Hollow (2020)

    Tredje gang er lykkens gang. Jeg følger troligt med i Moovy's podcast og ser de film, der anbefales, hvis de får tilpas mange roser med på vejen. Jeg har dog tilsyneladende ikke helt samme smag som den gode Mikkel og Joachim, for jeg blev slemt skuffet over både The Empty Man og Possessor. Men med The Wolf of Snow Hollow er der endelig en anbefaling, som jeg nød i fulde drag.

    En lille bjergby i det nordlige Utah bliver udsat for en række brutale mord på unge kvinder. Byen er normalt ikke præget af særlig meget kriminalitet – og derfor heller ikke gearet til en seriemorder. Da morderen desuden siges at være en stor varulveagtig mand, så får sherifkontoret virklig noget at se til.

    Filmens helt store force er Jim Cummings, der spiller den gamle sherifs søn (John), der leder efterforskningen. Hans liv er i forvejen noget bøvl med alkoholproblemer, anger management, ekskone og teenagedatter. Man misunder ikke ligefrem hans arbejde, men det er omvendt virklig morsomt at se, hvordan han bliver mere og mere stresset. Filmens hurtige pace understreger dette konstante stress ved at der hele tiden sker noget. Og den stakkels John bliver mere og mere desperat og syg at se på. Det er super underholdende.

    Krimiplottet bliver desværre aldrig for alvor interessant eller nervepirrende spændende. The Wolf of Snow Hollow skal derfor nok primært ses som et humoristisk “stress-drama”.

    ★★★★½☆

    S. Rico20-08-21 13:23

  • ★★★★0

    9/10 til Possessor! Uden at kende forskellen - så du director's cut?

    Ja, men jeg synes det var lidt en tam affære. Der skal meget mere body-horror og blod til, før jeg bliver påvirket.

    Waves

    Hold nu fast, den er lækker filmet! Afsindig godt kamera- og lysarbejde. Der er også en gennemført stemning i filmen, og hvis den havde været lidt skarpere skåret, så ville den få en karakter højere.

    8/10

    Den kan vi til gengæld godt blive enige om. Jeg var ret glad for den film, og den er siden vokset en del på mig.

    S. Rico20-08-21 13:28

  • ★★★★0

    Possessor er fantastisk. Waves fandt jeg fin men forglemmelig. Ihvertfald filmens drejning var meget konventionel. Men rigtig god start. Max 7/10

    Babo20-08-21 14:01

  • ★★★★★0

    Jeg snupper nok Possessor og Waves i næste uge. Denne uge stod på lidt dummere underholdning i form af de tre Fear Street film på Netflix. Underholdende nok på trods af det ringe instruktørarbejde samt skuespil, men de blev gradvist dårligere for hver film.

    David Lund20-08-21 14:24

  • ★★★★★★0

    Possessor er fantastisk. Waves fandt jeg fin men forglemmelig. Ihvertfald filmens drejning var meget konventionel. Men rigtig god start. Max 7/10

    Med en lidt mere fokuseret historie, havde Waves helt sikkert været bedre. Men kameraarbejdet er bare så pokkers godt, så det hæver den til 8/10.

    Guldager20-08-21 15:58

  • ★★★★★0

    Der er masser af visuelt godt i Waves, men jeg følte desværre at manuskriptet haltede.

    Kruse20-08-21 16:39

  • ★★★★0

    Med en lidt mere fokuseret historie, havde Waves helt sikkert været bedre. Men kameraarbejdet er bare så pokkers godt, så det hæver den til 8/10.

    Helt sikkert. Kameraet i starten var meget flydende og aktiv. Det bidrog til den energi, der udfoldede sig blandt karakterer. Derfra synes jeg den tabte pusten og blev mindre interessant. Men jeg kan godt lide instruktøren. Krisha og It Comes at Knight er bedre. 

    Babo20-08-21 18:33

  • ★★★★★★0

    It Comes at Knight er bedre. 

    Er det The MediEVIL Edition;-P

    T. Nielsen20-08-21 18:50

  • ★★★★0

    Er det The MediEVIL Edition;-P

    Haha, ups!!

    Babo20-08-21 19:10

  • ★★★★★★0

    Krisha fangede  mig slet ikke. Den virkede lidt for amatør-filmsagtig. It Comes at Night har jeg lige fået, men venter nok til horrorkavalkade i oktober med at se den.

    Guldager20-08-21 19:29

  • ★★★★0

    Genså lige Oculus i går aftes - og denne gang sammen med familien. For det er jo en rigtig familiefilm :-)

    For en gangs skyld faldt fruen ikke i søvn til fredagens film. Men det er fa'me også en god og fængslende historie. Og skuespillet er helt i top. Jeg havde næsten helt glemt, hvor fantastisk den unge Annalisa Basso spiller som den unge udgave af Karen Gillan's rolle. 

    S. Rico21-08-21 12:58

  • ★★★★0

    Apropos gys, genså en af favoritterne sidste fredag, som var fredag d. 13 :)

    The Descent (2005)

    Der er intet bedre end gensyn med denne på en fredag d.13.

    Der er ligeledes ikke en anden film, endsige horror, der giver mig større kick at se et ensemble af superseje OG flawed kvinder på film - sparke så meget røv. Håndteret på en måde, som man heldigvis undgår at associere sig med dagens politik. Netop fordi kvinderne, nogle af dem ihvertfald, er flawed og i opførsel meget lig mænd, som man nemt kan relatere dem til egen verden. Jeg kan glædeligt blot læne mig tilbage og nyde forestillingen. 

    Noget nær perfekt udnyttelse af simpel præmis og horror, der rent fakrisk forsat virker skræmmende på mig.

    9/10

    Babo21-08-21 13:12

  • ★★★★★★0

    The Outsider (2020)

     

    Jeg kan egentlig rigtigt godt lide Ben Meldelsohn i rollen, som aldrende politimand, der skal stå i spidsen for et mystisk og bestialsk barnemord, hvor morderen tilsyneladende er en fredsommelig familiefar, der lader til at have sit alibi i orden. Meldelsohn bringer noget roligt og velovervejet ind i rollen, som han bibringer en karismatisk dybde.

    Historien der bygger på en roman af Stephen King, starter egentlig også virkelig godt ud, hvor opklaringsarbejdet, holdt i en jordnær og troværdig tone, er spændende.

    Men nu det er en filmatisering af en af Stephen Kings utallige fortællinger, denne her en af de bedre, gemmer der sig naturligvis mere bag, end en simpel og solid god thriller. Desværre vil jeg næsten sige.

    Ikke fordi den bliver direkte dårlig, ikke før i sidste afsnit i hvert fald, som vitterligt falder til jorden og virker for fjollet og kramagtigt. Men der går heller ikke længe og man er ikke mange afsnit inde, så har man regnet plottet ud og fået det forklaret nok til, at det udover at byde på det typiske overnaturlige nonsens, kun kommer til at handle om at fange den eller det der står bag.

    Men er man til stilen og savner man gode King filmatiseringer, så er denne trods alt en anbefaling værdi.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen21-08-21 13:59

  • ★★★★★★0

    Godzilla vs. Kong (2021)

     

    Som livslang fan af og med fascination for den originale ”King Kong” fra 1933, og med stor forkærlighed for monsterfilm som Godzilla og andre, vil jeg naturligvis mere end gerne se alt hvad der kommer i den retning.

    Faktisk er der også kommet en del de seneste år og det jo egentlig herligt. Sikkert fordi det er blevet så meget nemmere at skabe den slags film.

    Men uanset, så er en som denne her jo et must. Men som med de fleste andre nyere film i genren, så er jeg enten vokset lidt fra dem og det tror jeg faktisk ikke, selv om jeg naturligvis ville have elsket dem endnu mere som barn end voksen, eller også formår de bare ikke at levere på et niveau, som man kunne ønske sig.

    Selv med tilbageholdte forventninger oven på forløberne, de skuffende og middelmådige ”Kong: Skull Island” og ”Godzilla: King of the Monsters”, lykkes det dog desværre ikke dette larmende storladne action brag, at overraske bare lidt positivt.

    Havde måske oprindeligt håbet at det lidt, i mine øjne, besynderlige instruktørvalg i form af Adam Wingard, der mest er kendt for mindre horrorfilm, kunne bidrage lidt til noget særligt.

    Ikke fordi at Wingard’s andre film, er fantastiske. Men bare fordi, valget af ham, var så originalt. Men jeg kan vitterligt ikke se hvad han har bidraget med eller at han har sat et aftryk, der gør indtryk. Jo, måske med det lidt pudsige valg af et Elvis nummer mens vi ser Kong blive sejlet af sted på en stor tanker. Men derudover ligner den sædvanelige overlæssede Hollywood metervare.

    Historien i sig selv er noget forskruet bavl, der bliver unødigt forvrøvlet, fremfor at forsøge at holde det simpelt. Men kort så skal King Kong og Godzilla slås, bare fordi de kan og det kan se fedt ud på film.

    Ikke fordi man måske er forvænte med dybt originale historier i genren. Men den her bliver nærmest så dum, at man må bruge rædderlige og overforklarende replikker på at undskylde handlingen.

    For ikke at tale om den irriterende fyldige og faktisk ret så overflødige sidehistorie, anført af Millie Bobby Brown, kendt fra Netflix serien ”Stranger Things”. Hvorfor har ingen på filmholdet talt om, at den ikke bidrager med noget som helst til selve handlingen og derfor egentlig er underligt afkoblet fra hvad filmen drejer sig om?

    Men altså, en tåbelig historie kan altså godt fortælles, så den bliver fængende og måske endda får et blændende snit af intelligens og ellers kan en simpel fortælling gøres så skarp, at den bliver dybt spændende. Det bliver ikke bedre af, at samtlige karakterer i filmen er dybt forglemmelige, udstyret med så flade personligheder og grelle replikker, at det mest er det man husker dem for.

    Nuvel, de er ikke stjerner i filmen. Det er King Kong og Godzilla.

    Får vi så i det mindste noget af det fra dem, som vi netop er kommet for og ja. Der er masser af bulder, brag og destruktioner i metermål, samt overdreven ramasjang, når hangarskibe, skyskrabere og andet smadres. Det er skam også underholdende og så er der vitterligt TRYK på lyden. Men det er også lidt rigeligt forlorent, så selv det bliver altså ikke helt så godt, som jeg kunne drømme om.

    Jeg mangler simpelthen en følelse af stoflighed, når jeg ser de to monstre fare i flæsket på hinanden. Det bliver alt alt for cgi tungt og så vil jeg endda påstå, at jeg har set bedre cgi end her. Kong og Godzilla vælter designet og ofte kunstigt rundt, bygninger vælter og byer ødelægges. Men mærker det bare ikke helt og får ikke den der fornemmelse af, at det her er vildt fedt og shit, der røg lige et højhus.

    Havde det ikke været for lyden, er jeg ikke sikker på, at jeg trods al min kritik, havde følt mig så blæst bagover underholdt, som jeg trods alt gjorde.

    Modsat den originale King Kong, der har klaret utallige gensyn og aldrig mistet mig, så kalder denne ikke ligefrem på et gensyn. Desværre.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen21-08-21 15:05

  • ★★★★★★0

    The Land That Time Forgot (1974)

     

    Efter et par timer med farveladespetaklet ”Godzilla vs. Kong”, trængte jeg til en god gammeldags og dejlig dum monster- b-film og jeg ved ikke, om det skyldes dette, men jeg storhyggede mig med denne her.

    Historien om en ubåd under første verdenskrig, der et sted i nærheden af sydpolen, finder et hemmeligt land, hvor hele historiens evolution er at finde, er både kunstig, stupid og herligt underholdende.

    Der smides massere af kunstige dinoer ind, der er fornøjelig fake makeup og tydelige kulisser og miniaturemodeller, man føler man kan røre ved.

    Men den er hvad den er og så er jeg trods alt til stede i det indimellem ufrivilligt komiske løjer og har lyst til at være med.

    Jeg erkender, jeg har en svaghed for denne her slags film. Har man ikke det, så vil man kun se hvor gennemført ringe den nok på mange måder er, særligt set med dagens øjne.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen21-08-21 16:08

  • ★★★★1

    Så fik jeg set den seneste Oscar vinder. Rangering af Oscar vindere fra 2000-2020. Hvorfor så specielt fra den periode? Ja, for mig er det, fordi jeg selv begyndte at følge med i showet. Jeg har rangeret efter fra den mindst gode og op efter. Der er egentlig ingen film på listen jeg betegner som decideret ringe. Nej, ikke engang Crash. Karakteren strækker sig derfor fra alt mellem 5-10/10. Der har selvfølgelig været nogle højst opsigtsvækkende vindere og jeg vil da også mene flere af titlerne er på mange måder røget i glemslen. Andre lever fortsat i bedste velgående. 

    21. Chicago (2002)
    20. The Kings Speech (2010)
    19. Crash (2005)
    18. A Beautiful Mind (2001)
    17. Slumdog Millionair (2008)
    16. Green Book (2018)
    15. Nomadland (2020)
    14. Spotlight (2015)
    13. Argo (2012)
    12. The Shape of Water (2017)
    11. Moonlight (2016)
    10. Gladiator (2000)
    9. 12 Years a Slave (2013)
    8. Million Dollar Baby (2004)
    7. The Artist (2011)
    6. LOTR: The Return of The King (2003)
    5. The Departed (2006)
    4. Parasite (2019)
    3. Birdman (2014)
    2. The Hurt Locker (2009)
    1. No Country for Old Men (2007)

    Babo21-08-21 22:25

  • ★★0

    Sweet Girl med Jason Momoa

    Lidt for lang, og twisted kom for tidligt. Nogle rokeringer og nedklipning, havde klædt filmen,. Momoa er overraskende god, og er ikke nær så sammenbidt og monoton i hans rolle, som han godt kan have tendens til at være. Det passer godt til ham, selv om "han" er på hævntogt. Hvis man havde klippet 15-20 minutter fra, havde filmen beholdt sit tempo, da der er perioder hvor den går lidt i stå. Og så var det længe siden jeg havde set noget til Amy Brenneman,. Hun så dog stadig godt ud, alderen taget i betragtning.

    Min score lander på et sted mellem 6/7-10

    Ryder66621-08-21 23:49

  • ★★★★1

    Promised Land 

    Velspillet lille film, der holder handlingen på et stilfærdigt niveau. Lettere sentimental mod slut, men instruktør Gus klarer egentlig frisag og forbliver sober et langt stykke af vejen. Alle shiner i deres rolle, særligt Damon er fremragende. Sætter måske ikke dybe spor som værk i mig, men den havde afgjort fortjent større opmærksomhed. 

    7/10

    Babo21-08-21 23:43

  • ★★★★★★0

    Bruce den almægtige

    Holder Bruce Allmighty til en gensyn 18 år senere?

    Det korte svar er ja. Alene gensynet med Morgan Freeman som Gud - er det hele værd - herudover er scenen hvor Steve Carrell "mimer" Carrey's kontrol stadig ubetalelig.

    Ellers er hele historien lidt en familievenlig, Jim Carrey Light - og en slags voksen "alene hjemme" - hvor den umodne og egocentriske Bruce pludselig får ubegrænsede kræfter - og selvfølgelig ikke kan styre det. Selvom han kunne få alt i hele verden er det naturligvis det kendte, hans eget univers han går i krig med. Og det er stadig sjovt at se ham finde liget af Jimmy Hoffa, lande en kæmpe meteor, opdage Bigfoot - samt fiske månen tæt på, mens Jennifer Aniston ekstatisk vrider sig.

    Hans utætte hund - og "kampen" med gadebøllerne er fine krydderier til en historie som har en simpel morale.

    Det hele er nøje afballanceret - man fornemmer klart at stærke kræfter har holdt Carreys bimlende vanvid i kort snor - hvilket man også kan se i hele 15 outtakes, efter filmen. Den kunne nemt have tippet over kanten - men den kunne faktisk også have været lidt bedre - så en omklipning ville måske pynte.
    Jeg er stadig glad for resultatet, og belønner den med 8/10.

    Wayne23-08-21 07:42

  • ★★★★★★0

    Sweet Girl


    Jason Momoa (Aquaman) er hovedattraktionen i denne "direkte til Netflix" produktion, som bestemt har nogle fine action elementer, men også er så ujævn i sin fortælling at den ender helt på det jævne.

    Et indlagt twist gør egentlig ikke historien bedre. Men Momoa og især hans "datter" spillet af Isabela Merced gør deres for at man får et tålelig resultat.

    Produktionen er en smule bedre end ideen og det slider lige det hele op fra 5 til 6/10. Men ikke noget jeg skal se igen.

    Wayne23-08-21 08:11

  • ★★★★★★0

    For mig holdte den allerede ikke dengang. Ratede den 4/10. Er ofte ikke vilde med komedier med påduttede moraler a la det den her har. 

    T. Nielsen23-08-21 08:13

  • ★★★★★★0

    For mig holdte den allerede ikke dengang. Ratede den 4/10. Er ofte ikke vilde med komedier med påduttede moraler a la det den her har. 

    Moralen, enig. Men jeg synes stadig at der er så meget vanvid og fantasi at den holder.

    Wayne23-08-21 08:17

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen