Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    For mig holdte den allerede ikke dengang. Ratede den 4/10. Er ofte ikke vilde med komedier med påduttede moraler a la det den her har. 

    Sådan har jeg det også. Bryder mig faktisk ofte ikke om film, der åbenlyst forsøger at belære. 

    Babo23-08-21 08:47

  • ★★★★0

    Straight Outta Comton (2015)

    Biografisk rap-film om fem gutter, der 1986 danner rapgruppen N.W.A. Hiphop var en lille del af min opvækst da jeg havde venner, der dyrkede denne kunstform. Dre, Cube, 2pac og senere Snoop er jeg alle bekendt med (+ Raiders jakkerne :)) og jeg synes filmen var mægtig, mægtig underholdende - trods den lange spilletid. Jeg lod mig fortælle nogle ting er ændret og tilpasset, men jeg har ofte det samme problem med denne type film, som spænder over flere år - det bliver for bredt. Det er næsten en film i en film. Filmen følger også den klassiske skabelon, men jeg synes, kritikken til side, er dygtigt gjort. Jeg savnede dog også lidt flere nuancer. Ja ja, pladeselskaber er de onde og griske og politiet også, men det er da påfaldende filmen intet ondt synes om de rappere vi følger, der besidder våben og gør andre tåbelige ting. Dre så vidt jeg husker var ret voldelig skiderik, men altså… Gismatti var fremragende, han kan ofte være det stik modsatte også, men her… spot on. Dybt underholdende film, men den manglede lidt kant. 

    7/10

    Babo23-08-21 11:22

  • ★★★★★★0

    Sådan har jeg det også. Bryder mig faktisk ofte ikke om film, der åbenlyst forsøger at belære. 

    Det kan også i nogle tilfælde være ret belastende. 

    T. Nielsen23-08-21 13:18

  • ★★★★★★0

    Loki (Sæson 1)

     

    Af de serier, som der hidtil er smidt ud i MCU via Disney+, der er serien om den nordiske gud, Loke, eller Loki som han kaldes på engelsk, den hidtil mest fornøjeligt fjollede, men også samtidig den mest kunstigt udseende.

    Om historien om tidsvogterne, de forskellige tidslinjer og Loki, atter i skikkelse af Tom Hiddleston, rent faktisk holder, kan jeg være i tvivl om. Jeg er endnu mere i tvivl om, hvordan jeg synes dens forvrøvlede beretning, passer ind i Marvels samlede univers med alle de mange film, superhelte og så videre.

    Men uanset, så er den sjov og der er masser af morsomme optrin leveret med karismatiske skuespillere i hovedrollerne.

    Der var været en del snak om, at serien leflede for tidens kønspolitiske strømninger. Der må jeg erklære mig skuffet, for den rykkede ikke rigtigt noget der. Hvis nogen har følt dette provokerende, så må jeg i hvert fald undres.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen23-08-21 13:19

  • ★★★★★★0

    Dre så vidt jeg husker var ret voldelig skiderik, men altså

    Det har der også været kritik af, at det ikke er med i filmen.

    For mig er en biopic stadig fiktion, så om der er ændret eller ej, det betyder ikke så meget. 

    Guldager23-08-21 15:33

  • ★★★★0

    Det har der også været kritik af, at det ikke er med i filmen.

    For mig er en biopic stadig fiktion, så om der er ændret eller ej, det betyder ikke så meget. 

    Jeg synes det skyggede lidt for en potentielt interesant diskussion, så for mig var det et minus og ‘skurken’ var den sædvanlige. Så selvom det er fiktion, må den vel også have til hensigt at skabe noget interessant. 

    Babo23-08-21 15:50

  • ★★★★★★0

    Elvis on Tour (1972)

     

    Golder Globe belønnet dokumentarfilm om Rockkongen Elvis Presley, på en af sine utallige større eller mindre turneer rundt i USA i 70’erne.

    Det er ikke en film, der har til hensigt, at grave dybere ned i noget. Men den rammer godt, med sin krydsklippestil og levende kamera, hvor hektisk og indimellem kaotisk en turne må forekomme, for dem der er af sted på den.

    Udover enkelte klip fra privatlivet og/eller hans film, samt en lidt længere sekvens, hvor vi ser Elvis’ liv og karriere skildret fra begyndelsen og frem til denne turne, så det det mest Elvis på farten. Dette krydret med heldigvis mange koncertoptagelser, der tydeligt demonstrerer hvilken master showman Kongen var, også når han som her, ikke var på toppen af sin formåen.

    I 1972 var Elvis ikke længere den sanger og performer han var bare to år tidligere. Udtrykket er blevet mere fedladent, dragterne outreret og stemmen mere rund og mindre skrap. Men han kan stadig synge trusserne af alt fra unge piger til ældre damer (og mig) og kraften i stemmen er bestemt ikke væk når han blæser til angreb.

    Et stort plus er også, at den foregår “on the road”, hvor Elvis hører hjemme og ikke i et Las Vegas showroom. Selv om den to år ældre ”That’s The Way It Is” var og er en bedre film, faktisk et mesterværk i mine øjne på grund af Elvis selv, der var skarpere, så foregår den stadig på The Hilton og det har jeg altid fundet en smule ærgerligt.

    Men er man til Elvis og hans musik (og som jeg, især fascineret af Elvis i 70’erne), så er der noget godt at hente. Er man ikke, så tror jeg egentlig godt man kan holde sig væk. Så synes jeg ikke der er ret meget at komme efter.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen23-08-21 16:56

  • ★★0

    Forsøgte at se Just Sue Me, og i løbet af de første 35 minutter viste Tom Arnold sig kun med en skærmtid på 5-6 minutter. Jeg måtte opgive at se mere da det er McNamara der styrer slagets gang. Han kan bare ikke bære hovedrollen i en film på godt 90 minutter filmen varer. Han er sgu for fesen en skuespiller. I hvertfald i store doser.

    .

    Og fordi McNamara ødelægger en hel film, er det kun det øvrige cast der redder den for en katastrofal oplevelse. Med al respekt forArnold og Batinkoff, begynder jeg så småt at forstå hvorfor den kun er udgivet i en tilsyneladende begrænset oplæg.

    Hvis jeg beslutter mig for at se den færdig, er det kun på grund af Arnold og Batinkoff...men er så småt begyndt at tænke at man hyrede nogle semikendte navne for bedre at kunne sælge den, til nysgerrige fans af de respektive skuespillere. Er bare glad for at jeg ikke gav mere end 60kr for den.

    Arnold og Batinkoff trækker min score op på 4,5/10

    Ryder66623-08-21 23:27

  • ★★★★0

    Bone Tomahawk (2015)

    En sjov og ret blodig western hvor en sherif (Kurt Russell), hans vicesherif (Richard Jenkins), en revolvermand (Matthew Fox), og en såret cowboy (Patrick Wilson) rider ud for at opspore nogle vilde huleboere, der har kidnappet flere af byens borgere.

    Der er forrygende godt samspil mellem de fire hovedroller, der lader til at nyde at være med i en god ”gammeldags” western. Eller rettere: en noget alternativ western. For selv om det meste af filmen kører ret traditionelt, så bliver det alt andet end klassisk western, da de til sidst står ansigt til ansigt med huleboerne. Så skrues der pludselig op på fuld max med vold og splatter. Noget af det virker godt og passer fint ind i historien, mens et par enkelte af blodsudgydelserne føles som om, at de kun er sat ind i et forsøg på at chokere.

    Volden er lavet på en underholdende måde og bliver aldrig skræmmende. Så selv om filmen delvist er klasificeret som en gyser, så er det i bund og grund en ”almindelig” western. Der hvor den er mest ubehagelig er faktisk i de mange scener med den sårede cowboy, der med skinne på benet og begyndende koldbrand kæmper sig gennem landskabet. Smerten i Patrick Wilson’s ansigt gør ondt at se på og fik mig til at krympe mig i sædet flere gange.

    ★★★★☆☆

    S. Rico24-08-21 22:44

  • ★★★★1

    In a Valley of Violence (2016)

    Stilen er total old school spaghetti western. Lige fra de indledende rulletekster og musikken, og til det klassiske set-up med en ensom revolvermand, der rider ind i en lille by, der styres hårdt af nogle grumme mænd.

    Ethan Hawke og John Travolta er totalt overbevisende som hhv. den ensomme soldat og byens marshal. Det er også ret sjovt at se Karen Gillan i en ret uvant rolle som en dum bitch, der kun tænker på tøj og status.

    Filmen er skrevet og instrueret af Ti West. Jeg har ikke set nogen af hans andre film, men kan læse mig frem til, at han mest gør sig i gysergenren. Det kan da også ses i Valley of Violence, der bestemt ikke mangler herlig underholdende blod og vold.

    Sammenlignet med den forrige western jeg så (Bone Tomahawk), så er historien bedre i Valley of Violence, hvorfor karakteren får et lille nøk opad.

    ★★★★½☆

    S. Rico24-08-21 22:45

  • ★★★★★★0

    In a Valley of Violence (2016)

    Stilen er total old school spaghetti western. Lige fra de indledende rulletekster og musikken, og til det klassiske set-up med en ensom revolvermand, der rider ind i en lille by, der styres hårdt af nogle grumme mænd.

    Ethan Hawke og John Travolta er totalt overbevisende som hhv. den ensomme soldat og byens marshal. Det er også ret sjovt at se Karen Gillan i en ret uvant rolle som en dum bitch, der kun tænker på tøj og status.

    Filmen er skrevet og instrueret af Ti West. Jeg har ikke set nogen af hans andre film, men kan læse mig frem til, at han mest gør sig i gysergenren. Det kan da også ses i Valley of Violence, der bestemt ikke mangler herlig underholdende blod og vold.

    Sammenlignet med den forrige western jeg så (Bone Tomahawk), så er historien bedre i Valley of Violence, hvorfor karakteren får et lille nøk opad.

    ★★★★½☆

    Hvor har du set den henne?

    T. Nielsen24-08-21 22:52

  • ★★★0

    In a Valley of Violence (2016)

    Stilen er total old school spaghetti western. Lige fra de indledende rulletekster og musikken, og til det klassiske set-up med en ensom revolvermand, der rider ind i en lille by, der styres hårdt af nogle grumme mænd.

    Ethan Hawke og John Travolta er totalt overbevisende som hhv. den ensomme soldat og byens marshal. Det er også ret sjovt at se Karen Gillan i en ret uvant rolle som en dum bitch, der kun tænker på tøj og status.

    Filmen er skrevet og instrueret af Ti West. Jeg har ikke set nogen af hans andre film, men kan læse mig frem til, at han mest gør sig i gysergenren. Det kan da også ses i Valley of Violence, der bestemt ikke mangler herlig underholdende blod og vold.

    Sammenlignet med den forrige western jeg så (Bone Tomahawk), så er historien bedre i Valley of Violence, hvorfor karakteren får et lille nøk opad.

    ★★★★½☆

    Er nu bestilt ;)

    Gormanden24-08-21 23:03

  • ★★★★★0

    Jeg er ret vild med Ti West, og In a Valley of Violence er ingen undtagelse. Faktisk er hans eneste fejltrin Cabin Fever 2 - studiet overtog produktionen, så det er heller ikke en film, han selv vil kendes ved, som jeg har forstået det. Men den ødelagde ret mange muligheder for hans karriere, hvilket nok også er årsagen til, at ikke mange kender særligt meget til ham. Han har dog også instrueret en række afsnit på tv-serier, heriblandt to af de bedste afsnit fra tv-serien Them (der i øvrigt er blandt de bedste tv-serier, jeg har set).

    David Lund24-08-21 23:11

  • ★★0

    Bone Tomahawk (2015)

    En sjov og ret blodig western hvor en sherif (Kurt Russell), hans vicesherif (Richard Jenkins), en revolvermand (Matthew Fox), og en såret cowboy (Patrick Wilson) rider ud for at opspore nogle vilde huleboere, der har kidnappet flere af byens borgere.

    Der er forrygende godt samspil mellem de fire hovedroller, der lader til at nyde at være med i en god ”gammeldags” western. Eller rettere: en noget alternativ western. For selv om det meste af filmen kører ret traditionelt, så bliver det alt andet end klassisk western, da de til sidst står ansigt til ansigt med huleboerne. Så skrues der pludselig op på fuld max med vold og splatter. Noget af det virker godt og passer fint ind i historien, mens et par enkelte af blodsudgydelserne føles som om, at de kun er sat ind i et forsøg på at chokere.

    Volden er lavet på en underholdende måde og bliver aldrig skræmmende. Så selv om filmen delvist er klasificeret som en gyser, så er det i bund og grund en ”almindelig” western. Der hvor den er mest ubehagelig er faktisk i de mange scener med den sårede cowboy, der med skinne på benet og begyndende koldbrand kæmper sig gennem landskabet. Smerten i Patrick Wilson’s ansigt gør ondt at se på og fik mig til at krympe mig i sædet flere gange.

    ★★★★☆☆

    Fin anmeldelse.

    Det fik mig lyst til at finde den frem på Blu-ray og gense den i aften.

    Den var heldigvis ikke svær at finde frem, så den ryger på, efter Dead Man's Curve

     

    Ryder66624-08-21 23:29

  • ★★★★0

    Hvor har du set den henne?

    I mit sommerhus :-)

    Spøg til side. Den kan såmænd ses på Blockbuster. Og det samme kan Bone Tomahawk.

    S. Rico24-08-21 23:48

  • ★★★★★★0

    I mit sommerhus :-)

    Spøg til side. Den kan såmænd ses på Blockbuster. Og det samme kan Bone Tomahawk.

    Haha:D Tak

    T. Nielsen25-08-21 02:19

  • ★★★★★★0

    In a Valley of Violence (2016)

    Stilen er total old school spaghetti western. Lige fra de indledende rulletekster og musikken, og til det klassiske set-up med en ensom revolvermand, der rider ind i en lille by, der styres hårdt af nogle grumme mænd.

    Ethan Hawke og John Travolta er totalt overbevisende som hhv. den ensomme soldat og byens marshal. Det er også ret sjovt at se Karen Gillan i en ret uvant rolle som en dum bitch, der kun tænker på tøj og status.

    Filmen er skrevet og instrueret af Ti West. Jeg har ikke set nogen af hans andre film, men kan læse mig frem til, at han mest gør sig i gysergenren. Det kan da også ses i Valley of Violence, der bestemt ikke mangler herlig underholdende blod og vold.

    Sammenlignet med den forrige western jeg så (Bone Tomahawk), så er historien bedre i Valley of Violence, hvorfor karakteren får et lille nøk opad.

    ★★★★½☆

    Du har afgjort talt denne op - Bone Tomahawk gav jeg 7/10, og hvis denne er bedre så skal den klart ses. 

    Wayne25-08-21 09:20

  • ★★★★★★0

    Det er jo smag og behag om man kan lide Bone Tomahawk, men der er ikke sat noget ind bare for at chokere. Det er en bestemt type af film, hvor gore og vold kommer in your face meget sent i filmen. Slow burn gore om man vil :)

    Guldager25-08-21 15:54

  • ★★★★0

    Bone Tomahawk 8/10. Mig chokerede den. Jeg følte heller ikke noget var smidt ind tilfældigt. De er trods alt også oppe mod kannibaler. 

    Babo25-08-21 16:10

  • ★★★★★★0

    Bone Tomahawk 8/10. Mig chokerede den. Jeg følte heller ikke noget var smidt ind tilfældigt. De er trods alt også oppe mod kannibaler. 

    Samme her!

    T. Nielsen25-08-21 16:22

  • 1

    The Empty Man

    Film som denne er en af årsagerne til at jeg sjældent begiver mig ud i at "anmelde" film. Jeg har virkelig svært ved at sætte ord på hvad det var jeg så. Enten så røg den fuldstændig over hovedet på mig eller også var det ganske enkelt noget volapyk jeg var vidne til. Eller nok snarere en kombination af disse. Jeg fandt den rodet, men virksom flere steder. Jeg er ikke særlig meget til gysere og jeg tror, at The Empty Man må være min første egentlige gyser i et årti eller mere, så mit sarte legeme fandt den tilpas spooky fra tid til anden. Men ikke mere end at den hurtigt var glemt igen. Sidste akt var desværre forudsigeligt hvilket lukkede luften ud af ballonen for mig. Jeg endte derfor med en lidt middelmådig og flad fornemmelse, hvilket karakteren derfor må afspejle. Jeg kunne meget godt lide James Badge Dales præsentation hvilket trækker lidt op. 

    3/6

    Bony25-08-21 20:31

  • ★★★★★★1

    Vores mand i Amerika (2020)

     

    Det er helt sikkert en god historie, da den danske diplomat Kauffmann, kørte sololøb og i realiteten begik højforræderi, men endte som en helt af selvsamme grund, da Danmark blev besat af Nazi-Tyskland og han nægtede at følge den danske regerings samarbejdspolitik.

    Det er desværre ikke blevet en vanvittig god film og jeg kan være i tvivl om, at der er lunser nok på kødbenet til en hel film. Måske derfor man har spædet handlingen op med et ret så banalt præsenteret trekantsdrama?

    Teknisk er filmen såmænd nydeligt lavet og i hoverollen er Ulrich Thomsen også virkelig god. Men rollen er tør og de mange biroller, bliver aldrig for alvor interessante nok, til at blive en bærende del af fortællingen. Jeg småkedede mig i hvert fald i store dele af filmen.

    Jeg kunne ellers ret godt lide instruktør Christina Rosendahl’s forrige spillefilm, ”Idealisten”.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen26-08-21 12:20

  • ★★★★★★1

    Vores mand i Amerika (2020)

     

    Det er helt sikkert en god historie, da den danske diplomat Kauffmann, kørte sololøb og i realiteten begik højforræderi, men endte som en helt af selvsamme grund, da Danmark blev besat af Nazi-Tyskland og han nægtede at følge den danske regerings samarbejdspolitik.

    Det er desværre ikke blevet en vanvittig god film og jeg kan være i tvivl om, at der er lunser nok på kødbenet til en hel film. Måske derfor man har spædet handlingen op med et ret så banalt præsenteret trekantsdrama?

    Teknisk er filmen såmænd nydeligt lavet og i hoverollen er Ulrich Thomsen også virkelig god. Men rollen er tør og de mange biroller, bliver aldrig for alvor interessante nok, til at blive en bærende del af fortællingen. Jeg småkedede mig i hvert fald i store dele af filmen.

    Jeg kunne ellers ret godt lide instruktør Christina Rosendahl’s forrige spillefilm, ”Idealisten”.

     

    Bedømmelse: 5/10

    Jeg endte en smule højere, men er helt enig i at Idealisten er bedre.

    Jeg skrev bla.;

    Ulrich Thomsen spiller som sædvanligt rigtigt solidt - men Christian Rosendahl formår ikke at give en forståelse for at han kigger til andre sider end konens - for hun er det mest levende ved fortællingen.
    Største anke må være at vi aldrig finder ud af mere end en overflade, af en historisk spændende person - som tilsyneladende har meget mere at byde på.

    Wayne26-08-21 12:47

  • ★★★★0

    Jeg havde en temmelig syret onsdag i går, hvor min hjerne blev udsat for tre nye fantasy film af meget forskellig kaliber:

    1) Blodig fantasy

    2) Ambitiøs fantasy

    3) Sci-fi fantasy

    S. Rico26-08-21 13:21

  • ★★★★0

    Første ret: "Blodig fantasy"

    Mortal Kombat (2021)

    Den gamle Mortal Kombat film fra 1995 har ikke ligefrem ældet med ynde. Men hvis man syntes, at den var fed dengang, så vil man også have en fest med den nye 2021 udgave.

    Det skal dog bemærkes, at der ikke er tale om et remake. Man skal eksempelvis ikke sidde og glæde sig til selve turneringen, for den kommer aldrig. Men man bliver selvfølgelig ikke snydt for en masse seje one-on-one kampscener. Det er jo ligesom det, der er hele idéen med Mortal Kombat. Kampene foregår så bare uden for turnerings-ringen.

    Siden Sub-Zero og Scorpion tilbage i 1995 var first-movers mht. at gå med ultra cool mundbind, så har det været et stort fanønske at se den ultimative duel mellem netop de to. Og det da også et af højdepunkterne ved den nye film, at de to ikoner er fjender fra starten af.

    Et andet højdepunkt er sjuften Kano, der står for det meste af filmens humor. Han er en forfærdelig low-life karakter, men altså også forfærdelig morsom. Hvor han i den gamle film var så irriterende, at man ønskede ham død, så er han her så sjov, at man ønsker at være i hans selskab hele tiden.

    Der hvor filmen halter er, når den bliver for high-fantasy. Lord Raiden og den onde troldmand var allerede lidt tåkrummende at se på tilbage i 90'erne. Og det er desværre stadigt tilfældet.

    De er heldigvis ikke med så meget. Og ser man bort fra de to - og ser man samtidig bort fra en lidt antiklimatisk slutning - så er der dømt totalt underholdede vold, blod og high-energy kampscener i små 2 timer.

    ★★★★½☆

    S. Rico26-08-21 13:25

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen