Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    men Christian Rosendahl formår ikke at give en forståelse for at han kigger til andre sider end konens - for hun er det mest levende ved fortællingen.

    Fordi søsteren var mere lækker, det fortælles jo;-) Men nej, man føler egentlig aldrig man helt kommer bag personerne, forstår hensigter eller at der lægges op til at man har lidt at tænke over. 

    T. Nielsen26-08-21 13:30

  • ★★★★★1

    Ja, jeg fandt også “Vores mand i Amerika” lettere kedelig desværre.

    Kruse26-08-21 13:50

  • ★★★★★★0

    The White Lotus (2021–2022)

     

    Halløj på badehotellet hvor der smides god sarkasme og sort humor på bordet, i denne underholdende morsomme mini-serie, om et hotel på Hawaii for de velhavende.

    Måske kan man kritisere serien for, at den bliver lidt for åbenlys og oplagt i sit forsøg på at ironisere over en gruppe rige turisters opførsel.

    Til gengæld forfalder den aldrig til direkte platheder og selv om man aldrig sympatiserer med flere af personerne, så får man en form for forståelse af dem.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen26-08-21 13:51

  • ★★★★1

    Anden ret: "Ambitiøs fantasy"

    The Green Knight (2021)

    Der findes masser af historier om Sir Gawain og de andre riddere om Det Runde Bords talrige eventyr. Jeg har læst en hel del af dem, men kendte ikke historien om The Green Knight. Så det var interessant at læne sig tilbage og få serveret en helt ny historie - og i en ganske alternativ fortolkning af David Lowery.

    Traditionelt set er Gawain søn af Arthurs halvøster Morgause. Men i denne film er det "overheksen" Morgana (Morgan le Fay), som er moderen og søsteren. Hun er tilsyneladende kun med lidt i starten, men hun spiller en ganske stor rolle gennem hele filmen - hvis man altså holder sig vågen nok til at lægge mærke til de små detaljer...

    For det er bestemt ikke en tju-bang film, der underholder fra start til slut. Det et ambitiøst (højpandet) LSD trip af et eventyr fyldt med drømmeagtige sekvenser. Det er stil over indhold, så hvis man ikke kan sætte pris på den visuelle og lydmæssige stil, så kommer man nok hurtigt til at kede sig.

    Hvis man forestiller sig, at Ofelias 3 opgaver i Pan's Labyrinth var instrueret af Terrence Malick i hans sædvanlige dvælende tempo, så har vi The Green Knight.

    Historien er kort og godt, at Gawain skal på ridderfærd for at bevise, at han egner sig til at blive ridder. Det starter med, at han tager imod The Green Knight's udfordring om at ramme ham med et enkelt slag i en dyst. Hvis det lykkes, skal han 1 år senere møde The Green Knight igen - på hans præmisser.

    Filmen følger så Gawain på hans eventyrlige - og meget syrede - rejse frem mod The Green Knight året efter. Jeg var ikke ligefrem blown away. Men det er bestemt en interessant filmisk oplevelse, som jeg ikke ville være forundt.

    ★★★★½☆

    S. Rico26-08-21 14:06

  • ★★★★★★1

    Retfærdighedens ryttere (2020)

     

    For mig har Anders Thomas Jensens’ film som instruktør, været en lidt blandet fornøjelse, hvor debuten med spillefilmen ”Blinkende Lygter” har været bedst, mens jeg slet ikke kunne lide ”Mænd & Høns”. Alligevel havde jeg tiltro til, at denne hans 5. spillefilm, den nok skulle ramme mig og det gjorde den lige netop også.

    Dens fortælling om en gruppe skæve eksistenser, der hver især kæmper med deres personlige traumer, finder sammen i trods og vil have hævn over en rockerbande, der mener er skyldt i en togulykke, er forbandet underholdende.

    Dels lykkes det at skabe stor sympati med de brogede og indimellem tvivlsomme personer og også fordi der samtidig hviler et lag af både kærkommen ironi og dybtfølt længsel fra vores hovedpersoners side.

    Humoren er endda overraskende underspillet og den afstumpede vold, den afløses elegant af vedkommende og medmenneskeligt drama.

    Der er et par gange, hvor Thomas Jensens tipper lidt meget til det fjollede og det forekommer nærmest løsrevet fra resten af filmens tone. Det trækker lidt ned, for filmen havde stået fint uden at ty til alt for meget publikumsvenlig humor.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen26-08-21 14:14

  • ★★★★★★0

    Det et ambitiøst (højpandet) LSD trip af et eventyr fyldt med drømmeagtige sekvenser.

    Et det en fordel at kende et LSD trip, for at forstå filmen?

    T. Nielsen26-08-21 14:15

  • ★★★★★★1

    Anden ret: "Ambitiøs fantasy"

    The Green Knight (2021)

    Der findes masser af historier om Sir Gawain og de andre riddere om Det Runde Bords talrige eventyr. Jeg har læst en hel del af dem, men kendte ikke historien om The Green Knight. Så det var interessant at læne sig tilbage og få serveret en helt ny historie - og i en ganske alternativ fortolkning af David Lowery.

    Traditionelt set er Gawain søn af Arthurs halvøster Morgause. Men i denne film er det "overheksen" Morgana (Morgan le Fay), som er moderen og søsteren. Hun er tilsyneladende kun med lidt i starten, men hun spiller en ganske stor rolle gennem hele filmen - hvis man altså holder sig vågen nok til at lægge mærke til de små detaljer...

    For det er bestemt ikke en tju-bang film, der underholder fra start til slut. Det et ambitiøst (højpandet) LSD trip af et eventyr fyldt med drømmeagtige sekvenser. Det er stil over indhold, så hvis man ikke kan sætte pris på den visuelle og lydmæssige stil, så kommer man nok hurtigt til at kede sig.

    Hvis man forestiller sig, at Ofelias 3 opgaver i Pan's Labyrinth var instrueret af Terrence Malick i hans sædvanlige dvælende tempo, så har vi The Green Knight.

    Historien er kort og godt, at Gawain skal på ridderfærd for at bevise, at han egner sig til at blive ridder. Det starter med, at han tager imod The Green Knight's udfordring om at ramme ham med et enkelt slag i en dyst. Hvis det lykkes, skal han 1 år senere møde The Green Knight igen - på hans præmisser.

    Filmen følger så Gawain på hans eventyrlige - og meget syrede - rejse frem mod The Green Knight året efter. Jeg var ikke ligefrem blown away. Men det er bestemt en interessant filmisk oplevelse, som jeg ikke ville være forundt.

    ★★★★½☆

    Det svarer meget til mine forventninger, efter at have læst en del anmeldelser - det visuelle glæder jeg mig til at opleve.

    Wayne26-08-21 14:47

  • ★★★★★★1

    Retfærdighedens ryttere (2020)

     

    For mig har Anders Thomas Jensens’ film som instruktør, været en lidt blandet fornøjelse, hvor debuten med spillefilmen ”Blinkende Lygter” har været bedst, mens jeg slet ikke kunne lide ”Mænd & Høns”. Alligevel havde jeg tiltro til, at denne hans 5. spillefilm, den nok skulle ramme mig og det gjorde den lige netop også.

    Dens fortælling om en gruppe skæve eksistenser, der hver især kæmper med deres personlige traumer, finder sammen i trods og vil have hævn over en rockerbande, der mener er skyldt i en togulykke, er forbandet underholdende.

    Dels lykkes det at skabe stor sympati med de brogede og indimellem tvivlsomme personer og også fordi der samtidig hviler et lag af både kærkommen ironi og dybtfølt længsel fra vores hovedpersoners side.

    Humoren er endda overraskende underspillet og den afstumpede vold, den afløses elegant af vedkommende og medmenneskeligt drama.

    Der er et par gange, hvor Thomas Jensens tipper lidt meget til det fjollede og det forekommer nærmest løsrevet fra resten af filmens tone. Det trækker lidt ned, for filmen havde stået fint uden at ty til alt for meget publikumsvenlig humor.

     

    Bedømmelse: 8/10

    Præcis min oplevelse, meget enig.

    Wayne26-08-21 14:48

  • ★★★★★★1

    Præcis min oplevelse, meget enig.

    Vi deler ofte smag min ven.

    T. Nielsen26-08-21 14:54

  • ★★★★★★1

    Vi deler ofte smag min ven.

    Selv i kone-navn ;-D

    Wayne26-08-21 15:33

  • ★★★★★★0

    Jeg er helt med på Anders Thomas Jensens stil, og Mænd og Høns finder jeg ret fantastisk. Men for mig fungerer det ikke i Retfærdighedens Ryttere, og jeg synes, den fejler både på den sorte humor og spændingen. 

    Når den er vedkommende og menneskelig, så er den dog rigtig god. Er på 7/10, men det med pil ned af

    Guldager26-08-21 16:03

  • ★★★★★0

    Jeg så halvdelen af Blinkende Lygter og De Grønne Slagtere, og fandt begge middelmådige. Jeg kan ikke døje det folkelige i de film, og humoren var alt for let til mig. Så jeg har aldrig rigtigt overvejet, at se flere af mandens film. Kunne dog være, at jeg ville se anderledes på det, nu når jeg er blevet ældre.

    David Lund26-08-21 16:11

  • ★★★★0

    Et det en fordel at kende et LSD trip, for at forstå filmen?

    Det kan jeg desværre ikke svare på, for jeg har aldrig prøvet LSD eller andre stoffer.

    Men det kan da godt være, at det hjælper til at forstå filmen. Der var i hvert fald en hel del ting, som jeg ikke fattede den dybere mening med - men som jeg bare lod skylle hen over mig.

    S. Rico26-08-21 16:14

  • ★★★★★★2

    Selv i kone-navn ;-D

    Så længe vi ikke deler koner:D

    T. Nielsen26-08-21 16:14

  • ★★★★★★0

    Jeg er helt med på Anders Thomas Jensens stil, og Mænd og Høns finder jeg ret fantastisk. Men for mig fungerer det ikke i Retfærdighedens Ryttere, og jeg synes, den fejler både på den sorte humor og spændingen. 

    Når den er vedkommende og menneskelig, så er den dog rigtig god. Er på 7/10, men det med pil ned af

    Jeg har nogengange tænkt på, om jeg burde give Mænd og Høns et kig mere. Men der var noget i dens univers jeg slet ikke kunne lide at være i. De Grønne Slagtere var lidt bedre, men ideen og i enkeltdele fungerede den bedre end i helheden. Adams æbler mindes jeg som god. 

    T. Nielsen26-08-21 16:30

  • ★★★★1

    Det svarer meget til mine forventninger, efter at have læst en del anmeldelser - det visuelle glæder jeg mig til at opleve.

    Så skal du nok snart skynde dig, for den går vist kun en uge mere i biograferne (i Århus).

    Det er nok ikke en god idé at vente til den kan streames, for jeg tror det bliver en flad fornemmelse at se den hjemme.

    S. Rico26-08-21 16:18

  • ★★★★★★1

    Så længe vi ikke deler koner:D

    Shiiiit ;-D

    Wayne26-08-21 16:28

  • ★★★★★★1

    Shiiiit ;-D

    Det deler vi heller ikke (thanks god!)

    T. Nielsen26-08-21 16:29

  • ★★★★★★0

    Så skal du nok snart skynde dig, for den går vist kun en uge mere i biograferne (i Århus).

    Det er nok ikke en god idé at vente til den kan streames, for jeg tror det bliver en flad fornemmelse at se den hjemme.

    Noteret - jeg ser om jeg kan nå det i næste uge.

    Wayne26-08-21 16:30

  • ★★★★★★0

    Det deler vi heller ikke (thanks god!)

     OMG!

    Wayne26-08-21 16:31

  • ★★★★★★0

    Anders Thomas Jensen:

    Blinkende Lygter 8/10

    De Grønne Slagtere 6/10

    Adams Æbler 8/10

    Mænd & Høns 4/10

    Retfærdighedens Ryttere 8/10.

    T. Nielsen26-08-21 16:46

  • ★★★★0

    Tredje ret: "Sci-fi fantasy"

    Free Guy (2021)

    Free Guy er ikke ligefrem super original. Filmen er en farverig krydsning mellem Ready Player One, The Matrix, The Truman Show, og Wreck-it Ralph. Hvis man synes, det lyder irriterende, så skal man nok holde sig væk. Men er man til farverig sci-fi fantasy, så er Free Guy en billet til at blive i rigtig godt humør.

    Ryan Reynolds spiller Guy, der hver morgen vågner op til den samme trummerum som NPC i videospillet Free City. Men en dag bliver han draget af en kvinde med solbriller (Jodie Comer), og så kommer han ellers ud på en vanvittig rejse, hvor han lærer mere og mere om det univers han lever i - og om ham selv.

    Samtidig foregår der en kamp i den virklige verden mellem skaberne af Free City. Taika Waititi spiller den rige ejer af firmaet bag spillet, mens Jodie Comer og Joe Keery spiller de to unge programmører, som anklager ejeren for at have stjålet deres kode.

    Den del af filmen, som foregår i den virklige verden er desværre belastet af, at man ikke kan tage Taika Waititi seriøst som en bad guy. Han er på intet tidspunkt den mindste smule farlig og virker generelt bare latterlig.

    Inde i Free City bliver det heller aldrig for alvor spændende. Dertil er filmens tone alt for familievenlig og let. Men det er til gengæld et voldsomt underholdende og farverigt univers at befinde sig i. Og Ryan Reynolds er jo altid herligt selskab med hans uimodståelige charme og humor.

    ★★★★½☆

    S. Rico26-08-21 17:00

  • ★★★★0

    Lone Survivor (2013)


    Peter Bergs film bygger på virkelige begivenheder, operation red wings, gør den bestemt ikke mindre seværdig nu med alt det, der foregår i Afganistan. Til min overraskelse har store sektioner i filmen rent faktisk fundet sted. Indimellem overgår virkelighed altså fiktionen og på en vis styrkede det mit helheds indtryk af filmen. Bergs realistiske filmstil kommer flot til udtryk her og filmen har nogle af de mest halsbrækkende intense scener jeg har set. Man kan måske indvende, den er lidt flagviftende sine steder, men tror jeg er kommet frem til, det er frømænds perspektiv på tingene. Paradoksalt nok blev den alligevel en smule kritiseret for at soldaterne i én afgørende scene i filmen, satte spørgsmåls tegn ved rules of engagement da de pludselig befandt sig i en ugunstig situation. Men bestemt en yderst seværdig film med godt håndværk at skue. Jeg forhøjer:

    8/10

    Babo26-08-21 22:42

  • ★★★★★★1

    Anders Thomas Jensen:

    Blinkende Lygter 8/10

    De Grønne Slagtere 6/10

    Adams Æbler 8/10

    Mænd & Høns 4/10

    Retfærdighedens Ryttere 8/10.

    Jeg er en smule mere positiv :-)

    Anders Thomas Jensen:

    Blinkende Lygter 9/10

    De Grønne Slagtere 8/10

    Adams Æbler 8/10

    Mænd & Høns 6/10

    Retfærdighedens Ryttere 8/10.

    Wayne27-08-21 06:58

  • ★★★★★★1

    Jeg er en smule mere positiv

    Det er du ofte tror jeg og det jo en dejlig indstilling at have til livet:-)

    T. Nielsen27-08-21 08:10

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen