Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Block-Heads (1938)

     

    Laurel & Hardy, eller Gøg og Gokke på dansk, et af filmhistoriens mest berømte og elskede komiske makkerpar, var en stor del af min barndom og cinematiske opdragelse.

    Set med dagens øjne, er jeg ikke sikker på, at en del af deres komik fungerer. De skal nok ses igennem et nostalgisk filter og det kan jeg SÅ heller ikke undgå at gøre. Jeg holder simpelthen ret så meget af disse to herlige gutter og deres fjollede meritter.

    Her er Stan (Laurel den tynde) blevet efterladt i en skyttegrav, hvor han tilfældigt findes mange år efter at første verdenskrig er slut, hvad han ikke har opdaget, og bringes tilbage til civilisationen.

    Han genforenes med sin gamle ven fra krigen, Ollie (Hardy den tykke) og så kan deres elskværdige narrestreger ellers tage fart, med Ollie’s evigt irriteret blik på Stan og hans evne til at bringe dem i fedtefadet.

    Jeg hyggede og jeg morede mig, meget mere er der ikke at sige om denne. Kender man Gøg og Gokke, så kender man formelen og indholdet.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 4-09-21 15:45

  • ★★★★★★0

    Så Walk the Line, da vi først landede på den nye Løvernes Konge. Alle sad med deres telefoner, og så gad jeg ikke mere. Vi kan godt hygge sammen, men ikke når det bare drejer sig om at være i det sammerum og spise slik, og ingen så følger med. Så fandt en god film som de voksne ville se, og så måtte børnene selv finde på noget at lave. Den ældste faldt fra efter 30 min., da hun skulle i bad, og de andre spillede vel fortenite eller roblox. De voksne hyggede sig. Og nu er de sendt i seng, og jeg har en aftale med Seven of 9 på the Holodeck....

    davenport 4-09-21 22:52

  • ★★★★0

    Happiest Season (2020)

    Romantisk komedie med Kristen Stewart og Mackenzie Davis som et lesbisk par, hvor den ene (Mackenzie Davis) endnu ikke er sprunget ud overfor sine forældre. Det giver selvfølgelig en del problemer, da de skal holde jul sammen for første gang hos hendes konservative forældre.

    Det virker næsten anakronistisk med sådan et plot i 2020, hvor nærmest halvdelen af alle de medvirkende i film og serier er enten LBGTQ eller tilhører en etnisk minoritet. Ikke desto mindre skal vi altså købe, at den voksne Harper (Mackenzie Davis) er bange for at fortælle sine forældre om sin store hemmelighed.

    Kan man se bort fra filmens forudsigelige store drama til sidst, så får man faktisk en ganske sjov og god komedie. Kristen Stewart og Mackenzie Davis er begge aldeles glimrende. Og der er masser af andre gode præstationer i birollerne – bl.a. Dan Levy som herlig sjov sidekick, Aubrey Plaza som ekskæreste, og Victor Garber som den konservative far.

    ★★★☆☆☆

    S. Rico 5-09-21 14:43

  • ★★★★★★1

    Vacation Friends (2021)

     

    Anstrengende og for det meste, ganske umorsom komedie, der dog på godt og ondt minder mig om de film i genren, man ofte stødte på i slutningen af 80’erne.

    Historien om et ægtepar, der tager på ferie, oplever flere uheld og får uventet, men måske også uønsket hjælp af et totalt gakket par de møder, leverer humor og forsøg på sjove indfald man har set komme, før vi kommer frem til dem.

    Ud over følelsen af noget dybt uoriginalt, der mest kikset rammer lige ved siden af, med få skægge undtagelser, så føler jeg også Lil Rel Howey i den ene hovedrolle, så stereotypt højtråbende, som kun afroamerikanere kan eller åbenbart ofte skal være det. Om det er tilsigtet og ønsket, ved jeg ikke, men jeg fandt ham trættende og det samme var den klichefyldte karakter han forgæves forsøgte at puste liv i.

    Jeg er lidt mere positivt overrasket over John Cena som gakket makker. Måske fordi jeg havde ret små forventninger til ham, som komiker?

    Men uanset, så er det dæleme ikke en god film. Den er desværre ikke dårlig nok, til at det er en fryd at svine den til. Dertil har den trods alt et par sjove tilløb, der desværre alt for ofte fiser ud i ingenting, eller noget man ikke griner med af.

     

    Bedømmelse: 4/10

    T. Nielsen 5-09-21 15:48

  • ★★★★★★0

    Ulisse (1954)

     

    Kirk Douglas var en af de Hollywood stjerner, der ikke var bange for at påtage sig både skæve og usympatiske roller og han bevægede sig en del rundt i både genrer og stilarter.

    Efter succes med Disney’s fremragende ”20,000 Leagues Under The Sea”, sprang han på rollen som Odysseus, bygget på Homer’s heltedigt, i en italiensk, fransk og amerikansk co-produktion og iscenesat af italienske Mario Camerini.

    Det er en film, der set med dagens øjne virker lettere vovet og udfordrerne og det har tydeligvis været ambitiøs eventyrfilm, der desværre flere gange strander på sine lidt for stive scener og svage fremdrift.

    Samtlige scener med Douglas og dem er der heldigvis en del af, er dog både fængende og intimiderende. Han viser her flere facetter af sit spil og stor spændvidde i hvad han kan. Han får skabt karakteren, så man synes han er et menneske mere end en den myte han portrætterer.

    Det er ham og hans rejse hjem, der bærer filmen og gør slutningen både gåsehudsfremkaldende og rørende. Men forventer man en typisk eventyrfilm a la dengang med masser af kulørte optrin og vilde kampe (efter datidens målestok), så skuffes man dog nok. Der sker meget lidt og da filmen i sin helhed, aldrig bliver andet end en anstændig filmatisering af sit stof, kan den sine steder forekomme træg at sidde igennem for den utålmodige.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 5-09-21 16:25

  • ★★★★★★0

    Vacation Friends (2021)

     

    Anstrengende og for det meste, ganske umorsom komedie, der dog på godt og ondt minder mig om de film i genren, man ofte stødte på i slutningen af 80’erne.

    Historien om et ægtepar, der tager på ferie, oplever flere uheld og får uventet, men måske også uønsket hjælp af et totalt gakket par de møder, leverer humor og forsøg på sjove indfald man har set komme, før vi kommer frem til dem.

    Ud over følelsen af noget dybt uoriginalt, der mest kikset rammer lige ved siden af, med få skægge undtagelser, så føler jeg også Lil Rel Howey i den ene hovedrolle, så stereotypt højtråbende, som kun afroamerikanere kan eller åbenbart ofte skal være det. Om det er tilsigtet og ønsket, ved jeg ikke, men jeg fandt ham trættende og det samme var den klichefyldte karakter han forgæves forsøgte at puste liv i.

    Jeg er lidt mere positivt overrasket over John Cena som gakket makker. Måske fordi jeg havde ret små forventninger til ham, som komiker?

    Men uanset, så er det dæleme ikke en god film. Den er desværre ikke dårlig nok, til at det er en fryd at svine den til. Dertil har den trods alt et par sjove tilløb, der desværre alt for ofte fiser ud i ingenting, eller noget man ikke griner med af.

     

    Bedømmelse: 4/10

    Jeg bliver desværre nødt til at give dig ret - jeg havde glædet mig til denne, og noget at grine af, endelig. Desværre var det overgearet og overdrevet. Måske er man ved at blive gammel - for det elskede jeg ved de gamle Fars Fede Ferie film.

    For at en komedie skal virke, så kræver det at man tror på bare nogle af de medvirkende - og gør man ikke det så sidder man lidt udenfor og betragter - og så er det bare ikke et kønt syn.

    Wayne 6-09-21 06:55

  • ★★★★★★0

    Cruella

    Pengetanken er gigantisk hos Disney. Derfor har de også råd til at købe det bedste - og det gør de.

    Alt spiller - alt er flot - de bedste skuespillere er hentet til jobbet - Emma Stone (en Oscar) gør det hun skal, men bliver overstrålet af Emma Thomson (to Oscars) - som bare er den ondeste af de to.

    Skuespillet, special effekt og designafdelingen kører altså i højeste gear - så hvorfor mangler der alligevel noget?

    Det er måske fordi det hele er blevet så stort, at ingen helt har overblik over hvad der sker - der mangler den nerve og holdfølelse - som et mindre crew kunne have skabt.

    Og så er det tilmed alt for langt - hele to timer og 14 minutter.

    Samlet bliver det bare så kedeligt, at jeg var nødt til at se den i to dele - jeg var ganske enkelt ved at falde i søvn.

    Det er bare alt for tydeligt at det er et bestillingsarbejde, hvor alle gør deres job - og ingen gør noget forkert.

    Disney maskinen arbejder på højtryk - og mens resten af verden er gået ned i gear så kører de bare videre i samme tempo.

    Jeg ville foretrække at de stod på bremsen og lavede færre film, som ikke bare er bestilt på direktionsgangen. Så var der også en chance for at man ikke kedede sig så meget, og rent faktisk gad at se nogle af dem mere end en gang.

    Denne kommer jeg ikke til at se igen - men trods det så hæver skuespillerne og produktionen det til små seks stjerner ud af ti. Men det er skammeligt at man ikke forlanger mere, af det potentiale.

    Wayne 6-09-21 06:56

  • ★★★★★★0

    Iron Eagle (1986)

     

    Jeg husker jeg så Iron Eagle i biografen som ganske ung og fandt den var ret middelmådig. Alligevel har jeg set den et par gange siden. Mest fordi dengang genså man (eller jeg) det meste. Men efter en snak med en kammerat, der gerne ville se den, fik den et nyligt gensyn.

    Den er absolut ikke blevet bedre, men dog måske mere underholdende, når en ung teenageknægt planlægger en redningsmission i et imaginært muslimsk land, hvor hans far, en bad ass kamppilot sidder fængslet?

    Historien er dum som en dør, nærmest latterligt utroværdig og helt igennem forfærdelig. Men jeg kan alligevel ikke undsige den en form for underholdningsværdi.

    Faktisk er det en film, jeg burde afholde mig fra at rate, for jeg aner ikke hvor på skalaen, den burde befinde sig. Den er så ringe at den kunne forsvares at rate den 1/10, men jeg keder mig egentlig aldrig rigtigt. Jo, den taler ned, er uansvarlig og småracistisk og der er lidt meget ”vi amerikanerne er bare sejere end alle andre, særligt når vi skider på forhandlinger, brokker os over bureaukratiet og i stedet lader musklerne tale”.

    Men det er næsten herligt, så mange tåbelige indfald man har kunne presse ind i en film. Jeg kan så undre mig over, at man har brugt penge på at måtte bruge Queen’s ”One Vision”. Måske man burde have brugt pengene på et bedre manus i stedet og måske på et par scener mere, så der var mindre genbrug.

    Filmen udkom i øvrigt samtidig med ”Top Gun”, som den egentlig ikke rigtigt er beslægtet med, trods visse ligheder.

     

    Bedømmelse: 4/10

    T. Nielsen 8-09-21 14:47

  • ★★★★1

    Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)

    Første gang jeg så traileren, troede jeg, at der var tale om filmatiseringen af et gammelt kinesisk folkeeventyr. Fedt, det er lige noget for mig. Det skal nok blive godt.

    Nå, det er MCU! Ok, så ham der Chang-Chi er altså en Marvel karakter. Fint nok, det skal alligevel nok blive godt.

    Og det blev det. Det føles i mine øjne mere som et kinesisk eventyr end den der typiske Marvel originhistorie, som man har set tusinde gange. Jeg elsker filmens episke tilgang, hvor der gives tid til at gå tilbage i historien og fortælle hele baggrundshistorien om Chang-Chi's forældre. På den måde kommer det ikke kun til at handle om Chang-Chi, men i høj grad også om især hans far, der på en måde deler hovedrolle med sin søn i filmen.

    Og i den forbindelse bliver man nød til at nævne Tony Leungs præstation som faderen. Han nailer den rolle perfekt og gør karakteren meget nuanceret.

    Der gives også god plads til Chang-Chi's søster, samt hans sidekick-veninde spillet af Awkwafina. Sidstnævnte bidrager med masser af humor til filmen. Det er så lige en smag sag, om man er til hendes frembrusende facon eller ej. Jeg synes dog ikke, at det bliver for meget med hende (selv om det er tæt på).

    Det er vel næppe nødvendigt at nævne, at filmen er fyldt med lækre kung-fu fights. Det ligger nærmest i titlen. Så udover den gode episke historie, så er filmen også spækket med herlige underholdende kampscener. Desværre formår Marvel Studios ikke at holde sig til intense one-on-one fights hele vejen igennem. På sædvanlig MCU facon bliver finalen et stort CGI opgør, hvor jeg ikke var specielt investeret i hverken den gode eller den onde CGI skabning. På den måde blev slutningen en lille smule anti-klimatisk. Dog uden at det for alvor trækker ned, og jeg er helt klart med på en 2'er, som filmen lægger op til.

    Der kan i øvrigt nævnes, at der er masser af referencer til det øvrige MCU univers gennem filmen. Men det jeg glædede mig mest over var en lille plakat i baggrunden af Shang-Chi's værelse. Her hænger nemlig filmplakaten for Kung Fu Hustle. I den film var en af de tre beskyttere af den lille boligblok en skrædder, som også anvendte store metalringe på armene som kampstil. Herudover var der boligblokkens landlord og Tai Chi Master spillet af Yuen Wah. Han er sørme' også med i MCU filmen, hvor han er den gamle Master i Chang-Chi's moders hemmelige landsby. Et par herlige detaljer.

    ★★★★★☆

    S. Rico 9-09-21 00:14

  • ★★★★★★0

    Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)

    Første gang jeg så traileren, troede jeg, at der var tale om filmatiseringen af et gammelt kinesisk folkeeventyr. Fedt, det er lige noget for mig. Det skal nok blive godt.

    Nå, det er MCU! Ok, så ham der Chang-Chi er altså en Marvel karakter. Fint nok, det skal alligevel nok blive godt.

    Og det blev det. Det føles i mine øjne mere som et kinesisk eventyr end den der typiske Marvel originhistorie, som man har set tusinde gange. Jeg elsker filmens episke tilgang, hvor der gives tid til at gå tilbage i historien og fortælle hele baggrundshistorien om Chang-Chi's forældre. På den måde kommer det ikke kun til at handle om Chang-Chi, men i høj grad også om især hans far, der på en måde deler hovedrolle med sin søn i filmen.

    Og i den forbindelse bliver man nød til at nævne Tony Leungs præstation som faderen. Han nailer den rolle perfekt og gør karakteren meget nuanceret.

    Der gives også god plads til Chang-Chi's søster, samt hans sidekick-veninde spillet af Awkwafina. Sidstnævnte bidrager med masser af humor til filmen. Det er så lige en smag sag, om man er til hendes frembrusende facon eller ej. Jeg synes dog ikke, at det bliver for meget med hende (selv om det er tæt på).

    Det er vel næppe nødvendigt at nævne, at filmen er fyldt med lækre kung-fu fights. Det ligger nærmest i titlen. Så udover den gode episke historie, så er filmen også spækket med herlige underholdende kampscener. Desværre formår Marvel Studios ikke at holde sig til intense one-on-one fights hele vejen igennem. På sædvanlig MCU facon bliver finalen et stort CGI opgør, hvor jeg ikke var specielt investeret i hverken den gode eller den onde CGI skabning. På den måde blev slutningen en lille smule anti-klimatisk. Dog uden at det for alvor trækker ned, og jeg er helt klart med på en 2'er, som filmen lægger op til.

    Der kan i øvrigt nævnes, at der er masser af referencer til det øvrige MCU univers gennem filmen. Men det jeg glædede mig mest over var en lille plakat i baggrunden af Shang-Chi's værelse. Her hænger nemlig filmplakaten for Kung Fu Hustle. I den film var en af de tre beskyttere af den lille boligblok en skrædder, som også anvendte store metalringe på armene som kampstil. Herudover var der boligblokkens landlord og Tai Chi Master spillet af Yuen Wah. Han er sørme' også med i MCU filmen, hvor han er den gamle Master i Chang-Chi's moders hemmelige landsby. Et par herlige detaljer.

    ★★★★★☆

    Vi er enige om karakteren - jeg havde også en fest med filmen - og fedt med koblingen til Kung Fu Hustle (som vi begge holder meget af)- de detaljer tænkte jeg ikke på under filmen, det vil jeg dyrke lidt mere når den dukker op på Disney+ 

    Wayne 9-09-21 05:51

  • ★★★★0

    Land (2021) 4K

    Stilfærdigt drama af den debuterende Robin Wright, der udviser et fint instruktørmæssigt overblik. Hun spiller også hovedrollen og gør det rigtigt fint. En film om flugten fra en smertende fortid er set tusind gange før, så tematisk er Wright på velkendt territorium. Men jeg var følelsesmæssigt engageret og det smukke landskab i alle dagens former kommer flot til udtryk her. Wright får måske ikke helt lejligheden til at reflektere over tilværelsen som jeg ville have ønsket, men helt sikkert godkendt debut. 

    7/10

    Babo11-09-21 22:49

  • ★★★★★★0

    The Father

    Anthony Hopkins har i en alder af 85 år lavet sit livs præstation som den demente Anthony. Det er en af de roller, jeg vil huske i et godt stykke tid.

    Historien er i sig selv ret simpel: Anthony lider af demens, og vi følger hans oplevelse. Derfor er synspunktet ud fra den upålidelige fortæller, og det bliver portrætteret perfekt, når personer skifter ansigt og omgivelserne skifter.

    Det er virkelig godt lavet, men det er Anthony Hopkins, der absolut stjæle hver scene, han er med i.

    9/10

    Guldager12-09-21 17:34

  • ★★★★★★0

    Er den på steming?

    davenport12-09-21 17:46

  • ★★★★★★0

    Det tror jeg ikke 

    Guldager12-09-21 18:19

  • ★★★★0

    Den er fremragende. 

    Babo12-09-21 18:46

  • ★★0

    The Father

    Anthony Hopkins har i en alder af 85 år lavet sit livs præstation som den demente Anthony. Det er en af de roller, jeg vil huske i et godt stykke tid.

    Historien er i sig selv ret simpel: Anthony lider af demens, og vi følger hans oplevelse. Derfor er synspunktet ud fra den upålidelige fortæller, og det bliver portrætteret perfekt, når personer skifter ansigt og omgivelserne skifter.

    Det er virkelig godt lavet, men det er Anthony Hopkins, der absolut stjæle hver scene, han er med i.

    9/10

    Fuldt fortjent Oscar til Hopkins, for hans rolle i The Father, men ærgerligt at han ikke mødte personligt op for at modtage den. Havde dog håbet på at Lance Henriksen ville vinde den, da hans karakter i Falling havde lidt mere nerve. Det de to film beslægtiger sig med er Demens (hvis jeg husker rigtigt), og jeg fandt Falling en anelse bedre. Men kan sagtens unde Hopkins den gyldne statuette.

    Ryder66612-09-21 21:12

  • ★★★★0

    Falling var godt nok ikke god fandt jeg og selvom Lance er god i den, spiller Hopkins på flere strenge i noget sværere rolle synes jeg. 

    Babo12-09-21 21:13

  • 1

    Har lige set The Invisible Man og den var godt nok vild! Medrivende, skræmmende, fascinerende og helt i gennem fantastisk.

    Bony18-09-21 00:00

  • ★★★★★★0

    Promising Young Woman

    Holy crap - det er lang tid siden, jeg er blevet efterladt paf efter en film. Men Promising Young Woman går lige direkte i mit hjerte og hjerne. Ekstremt stærkt båret af Carey Mulligans iskolde skuespil (jeg tror faktisk, at hun burde have Oscaren i min optik).

    Soundtracket er en blanding af isende (men måske lidt typisk musik) og ikke mindst fede, vrede musiknumre. Det er meget til at understrege vreden og vigtigheden af filmen. For det er ikke bare en normal hævn-film - det er en hævnfilm med et ekstremt vigtigt budskab. Mindst 10% af alle kvinder i amerikanske colleges er blevet voldtaget eller forsøgt voldtaget. Det er langt ud over enkelte tilfælde, men taler mere om en generel kultur.

    Den får desværre nok ikke det impact, som den gerne vil have. Det næste i en spoiler - herunder ending spoiler:

    Præcis som Cassies mission ikke ser ud til at virke, fordi selv de mænd, der har hørt om hende ikke ændrer deres væremåde, så vil filmen nok gå hen over hovedet på dem, den burde ramme. Selv ikke Bo Burnhams karakter gør noget, selvom han ved, at der må være sket hende noget alvorligt.

    Jeg er uenig i Moovy's betragtning om, at den ikke stikker kniven langt nok ind. Der skal et dødsfald til, før nogen reagerer på den oprindelige voldtægt - det synes jeg, er temmelig voldsomt.

    Skarp, super velspillet og vigtig. For første gang i 6 år, er jeg på en topkarakter

    10/10

    Guldager18-09-21 12:14

  • ★★★★2

    Så lige traileren Guldager. Det ligner da også en film i din boldgade. Metoo, sexisme og den slags. :) Håber den er bedre end den ser ud, men tror faktisk jeg giver den et forsøg. 

    Babo18-09-21 13:16

  • ★★★★★★1

    "It's not what a movie is about, it's how it is about it."

    Guldager18-09-21 13:46

  • ★★★★0

    "It's not what a movie is about, it's how it is about it."

    Og ham der sagde det (jeg ved jo hvem det er) var indimellem også en forstokket anmelder, som ofte ikke var i stand til at nyde bestemte ting, uagtet hvor godt det så end var udført - altså hvor godt ‘how’ var :) Men replikken lyder godt. 

    Babo18-09-21 14:04

  • ★★★★★★1

    Det var bare en kommentar til, at det ikke er pga. Metoo og sexisme, det er en god film. Det er fordi, den formidler det godt :)

    Guldager18-09-21 14:06

  • ★★★★0

    Det var bare en kommentar til, at det ikke er pga. Metoo og sexisme, det er en god film. Det er fordi, den formidler det godt :)

    Det kunne jeg regne ud, baseret på din karakterer. Når jeg ser den på et tidspunkt finder vi ud af om jeg også synes det. Tror faktisk godt det er en film jeg snupper med kæresten. Vi bøvler ofte med at finde film vi begge synes skal ses, så den noterer jeg som en mulighed. 

    Babo18-09-21 14:10

  • ★★★★★★0

    Hvor kan den evt ses henne? Når nogen rater en film 10/10 og omtaler den så godt, får jeg lyst til at se den.

    T. Nielsen18-09-21 14:48

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen