Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    7 Prisoners

    Men hvor er det dejligt at se en instruktør tør lade sine personer være i miljøet uden at karikere.

    Hvilken film tænker du på, der er at sammenligne med denne her? Jeg er blot nysgerrig. 

    T. Nielsen 1-12-21 16:56

  • ★★★★0

    Hvilken film tænker du på, der er at sammenligne med denne her? Jeg er blot nysgerrig. 

    Jeg kan egentlig ikke komme på nogen, selvom jeg ikke havde på fornemmelsen filmen her var dybt original. Men den var virkelig godt håndteret, forfaldt aldrig til det jeg kalder lette løsninger og overraskede mig i at synes, at selv en umiddelbar slyngel kunne være en man sagtens kunne drikke en whiskey med, besad en dybde osv. Jeg kan godt lide film der leger lidt med, hvor vores sympati skal placeres. Eller om den skal det i det hele taget. Stærk film. 

    Babo 1-12-21 17:18

  • ★★★★★★0

    Alrighty. Troede du tænkte på nogen konkret:) 

    T. Nielsen 1-12-21 17:25

  • ★★★★0

    The Many Saints of Newark (2021)

    Filmen bliver mere eller mindre solgt som en Tony Soprano origin story. Men det er det slet ikke. Han er med i en lille birolle, og man får en masse små hints til, hvad der har formet hans senere liv. Men hovedpersonen i The Many Saints of Newark er og bliver Dickie Moltisanti. Han er en slags onkel for Tony og far til den unge Christopher, som har en fremtrædende rolle i tv-serien.

    Der er i det hele taget masser af fanservice i form af små biroller med yngre udgaver af de karakterer, som vi kender fra tv-serien. Det kræver dog, at man har læst op på lektien, hvis man skal fange dem alle sammen. For de render mest rundt i periferien, imens at man følger Dickie Moltisanti's gangster hverdag i 60'ernes og 70'ernes Newark.

    Der sker ufatteligt lidt i løbet af de 2 timer. Først efter en times tid starter der noget, der kan minde om en egentlig handling. Filmen skal derfor på ingen måde ses for plottet. Den vinder til gengæld på imponerende flot production design, overbevisende skuespil, og en umiskendelig klassisk Italian-American gangster vibe.

    ★★★☆☆☆

    S. Rico 2-12-21 20:27

  • ★★★★0

    The Power of The Dog (2021)

    Filmen fremstår mere som en tema-film om mandens seksualitet. Der er ikke meget plot at hente, så tror egentlig den vil kede langt de fleste. Selvom der spilles ganske glimrende, så synes jeg filmen fortaber sig lidt for ofte i navlepilleri. Der er underlige spring i tiden og man får aldrig helt færten af den tid, der er passeret. Enkelte karakterer stater med at have en del tid, for så at forsvinde ud af filmen i længere perioder. Men der var alligevel noget dragende over de smukke billeder med fin dybde i figurerne. Særligt Cumberbatch overbeviser. 

    7/10

    Babo 2-12-21 21:34

  • ★★★★0

    The Many Saints of Newark (2021)

    Filmen bliver mere eller mindre solgt som en Tony Soprano origin story. Men det er det slet ikke. Han er med i en lille birolle, og man får en masse små hints til, hvad der har formet hans senere liv. Men hovedpersonen i The Many Saints of Newark er og bliver Dickie Moltisanti. Han er en slags onkel for Tony og far til den unge Christopher, som har en fremtrædende rolle i tv-serien.

    Der er i det hele taget masser af fanservice i form af små biroller med yngre udgaver af de karakterer, som vi kender fra tv-serien. Det kræver dog, at man har læst op på lektien, hvis man skal fange dem alle sammen. For de render mest rundt i periferien, imens at man følger Dickie Moltisanti's gangster hverdag i 60'ernes og 70'ernes Newark.

    Der sker ufatteligt lidt i løbet af de 2 timer. Først efter en times tid starter der noget, der kan minde om en egentlig handling. Filmen skal derfor på ingen måde ses for plottet. Den vinder til gengæld på imponerende flot production design, overbevisende skuespil, og en umiskendelig klassisk Italian-American gangster vibe.

    ★★★☆☆☆

    Æv. Måske vokser den ved gensyn, når man ikke forventer, at den vil omhandle Tony Soprano?

    chandler75 3-12-21 12:11

  • ★★★★0

    Æv. Måske vokser den ved gensyn, når man ikke forventer, at den vil omhandle Tony Soprano?

    Jeg har faktisk aldrig været så vild med Tony karakteren. Så det var helt fint med mig, at den havde fokus på andre. Mit problem var primært, at der ikke rigtig var nogen handling.

    S. Rico 3-12-21 12:26

  • ★★★★0

    Coming Home in The Dark (2021)


    Benhård New Zealandsk psykologisk film, der unægtelig vækker minder fra 80’ernes horror/thriller æra. Særligt film som The Hitcher springer lidt i øjnene. Men tag ikke fejl. Filmen virker, til trods for sin lidt banale præmis, på mange måder som helt sin egen. Den foregår hovedsageligt om natten og er med til at skabe en ildevarslende stemning. Det er frækt og virtuost gjort, men det er i høj grad også et kig på, hvad der gemmer sig bag den borgerlige families facade. Daniel Gillies er ubehagelig som antagonist, hvor tilskueren slet ikke ved hvor man har ham. Der spilles solidt og troværdigt over hele linjen. Slutningen tog lidt fusen på mig. På en fed måde. Ikke så meget pga et twist, men mere måden den vælger at runder af på. En af årets bedste!

    trailer:

    m.youtube.com/watch

    8/10

    Babo 6-12-21 17:44

  • ★★★★0

    Coming Home in The Dark (2021)

    Hvor så du den?

    Åkepool 6-12-21 17:52

  • ★★★★0

    Hvor så du den?

    Du skal have frit udsyn til Mekka, der hvor parabolen skal sidde :)

    Babo 6-12-21 18:23

  • ★★★★0

    Dark Waters

    Instruktør Todd Haynes har utvivlsomt fat i en historie her, der giver ham muligheden for iscenesætte klassisk Hollywood drama. Det er idealisten mod systemet, det er den nye go-to everyday-man i form af Mark Ruffalo, det er en masse tekniske vendinger og forklaringer om kemikalier, en masse møder. Det er sådan set en film akkurat som du forventer. På godt og ondt. Der er ikke tale om større filmkunst, men det er kompetent lavet og fint spillet. 

    7/10

    Babo 6-12-21 22:39

  • ★★★★★★1

    Nisser (Sæson 1)

     

    Med 6 korte afsnit er denne dansk produceret Netflix serie hurtigt overstået. Det er måske meget godt. Serien lanceres som en god gang julehorror. Men særligt julet er den nu ikke.

    Jo, den foregår i julen, men man kommer absolut ikke i julestemning af den, heller ikke på den uhyggelige måde. Det var måske til at leve med, hvis gyset fungerede. Det gør det bare kun delvist.

    Først skal man sluge præmissen om, at der på en lille dansk ø lever farlige ”nisser”, som ingen uden øens beboere kender til eller har hørt om. Jeg kan synes det er søgt at ”rygtet” aldrig skulle være sluppet ud. Men julefred være med dette.

    For ideen om en familie der ankommer til en ø, hvor indbyggerne opfører sig mystisk og en stort elektrisk hegn spærrer af for en stor del af øen, giver egentlig grobund for en fed isoleret stemning. Den kommer bare heller aldrig helt frem.

    Måske fordi det ingen mening giver, at folk bliver på øen. Jo, det forsøges da at gøre dem til slags sekt. Men dette aspekt udforskes aldrig og føles mere som et påskud for, at dække over manglende logik.

    Samtidig opfører hele historiens katalysator, spillet af den unge Sonja Steen, sig så irriterende og naivt dumt igennem hele serien, at man trættes og får lyst til at rive sig i håret. Det vil jeg ikke bebrejde Sonja Steen for. Ikke at hun giver en stor præstation, men hun står med en rolle der i mine øjne er så hamrende dumt skrevet.

    Faktisk er det kun Milo Campanale i en ellers lettere klichefyldt rolle som utålelig storebror, der får lov til at udvise lidt nuancer. Lila Nobel kæmper med en ensidigt anstrengende rolle som mor og Peder Thomas Pedersen med en rolle som lettere dumsmart far. Resten er skuespillerne gør deres, men uden at der bygges på dem som mennesker.

    På den måde kunne man egentlig blive ved, for der er så mange ting der bare ikke fungerer efter hensigten eller virker uigennemtænkt.

    Jeg kan også stille mig undrende over, hvorfor filmens monstre skal forestille at være nisser? Jovist, de har et spids hoved, der i silhuet kunne minde om en nissehue. Men hvorfor ellers?

    Fordi de lever i en skov og serien foregår ved juletid? En ræv er rød, lever også i en skov, men den betegner vi sgu da heller ikke som en nisse, blot fordi det er juletid.

    Hvis det så i det mindste blev antydet at disse væsener var mytiske og forbundet med julen og julens traditioner. Men det er der intet der indikerer. De kunne lige så godt være genmodificeret aber eller monstre fra det ydre rum.

    Designet af dem, er dog fed nok og det lykkes undervejs at vække ens nysgerrighed på dem og lade sig mildt skræmme af udvalgte scener. Det er disse der trækker op, selv om de aldrig får blæst en væk og føles som de udnyttes nok. Men de gør serien mildt underholdende.

    Havde resten af den bare kunne leve op til dette, fremfor at få en til at tænke på et hurtigt produceret børnedrama til Ramasjang.

     

    Bedømmelse: 4/10

    T. Nielsen 7-12-21 13:02

  • ★★★★★★0

    hurtigt produceret børnedrama til Ramasjang

    Tak for advarslen ;-D

    Wayne 7-12-21 14:15

  • ★★★★0

    Jeg så ét afsnit. Det var rigeligt til at gætte resten.

    S. Rico 7-12-21 14:21

  • ★★★★0

    Åkepool, nå du fik ikke reageret på joken. Filmen er tilgængelig på movies iTunes hvis du har Apple TV boksen. Kan lejes til 49 kr. Stor anbefaling. 

    Babo 7-12-21 18:48

  • ★★★★0

    Åkepool, nå du fik ikke reageret på joken. Filmen er tilgængelig på movies iTunes hvis du har Apple TV boksen. Kan lejes til 49 kr. Stor anbefaling. 

    Det var fordi jeg ikke forstod den :/

    Jeg har desværre ikke Apple TV boksen :( 

    Åkepool 9-12-21 18:15

  • ★★0

    Det var fordi jeg ikke forstod den :/

    Jeg har desværre ikke Apple TV boksen :( 

    Den kan også lejes hos Blockbuster

    Ryder666 9-12-21 18:23

  • ★★★★0

    Den kan også lejes hos Blockbuster

    Okay, tak.

    Åkepool 9-12-21 18:24

  • ★★★★0

    The Power of the Dog (2021)

    Utrolig stemningsfuld film af Jane Campion. Imponerende flotte billeder af Montanas natur, og den ledsagende musik passer perfekt til filmens stil og tema.

    Det mest imponerende er dog helt klart skuespillet og den intense stemning mellem især Benedict Cumberbatch’s Phil og Kirsten Dunst’s Rose. Samtidig er Kodi Smit-McPhee en stor positiv overraskelse som Rose’s søn Peter.

    Man skal på ingen måde forvente en western. Der er ingen skuddueller eller slåskampe. Faktisk sker der næsten ingenting. Det er et afdæmpet psykologisk drama med fokus på interne relationer og de mange ting, som forbliver usagt. Super fascinerende.

    ★★★★★☆

    S. Rico10-12-21 13:14

  • ★★★★★0

    Meget enig angående “The Power of the Dog”. Fremragende film!

    Kruse10-12-21 16:54

  • ★★★★★0

    The Power of the Dog (2021)

    Utrolig stemningsfuld film af Jane Campion. Imponerende flotte billeder af Montanas natur, og den ledsagende musik passer perfekt til filmens stil og tema.

    Det mest imponerende er dog helt klart skuespillet og den intense stemning mellem især Benedict Cumberbatch’s Phil og Kirsten Dunst’s Rose. Samtidig er Kodi Smit-McPhee en stor positiv overraskelse som Rose’s søn Peter.

    Man skal på ingen måde forvente en western. Der er ingen skuddueller eller slåskampe. Faktisk sker der næsten ingenting. Det er et afdæmpet psykologisk drama med fokus på interne relationer og de mange ting, som forbliver usagt. Super fascinerende.

    ★★★★★☆

    Det lyder rigtig godt. Jeg er stor fan af Jane Campion og har set meget frem til hendes nyeste film. Med undtagelse af "In The Cut", så har hun holdt et meget højt niveau igennem sin karriere. 

    NightHawk10-12-21 17:00

  • 0

    Hendes seneste film Bright Star var fremragende hvor jeg især var begejstret for måden de inkorporerade John Keats poesi.

    The Piano er ligeså god og så er der hendes to første film som jeg også er ret glad for.

    Kiyonji10-12-21 17:59

  • 0

    Det tyder i det hele taget på et ret godt filmår baseret på de tilbagemeldinger der er kommet.

    Kiyonji10-12-21 18:00

  • ★★★★1

    The Talented Mr Ripley 

    Dejligt gennemsyn. Jeg huskede ikke så meget fra filmen udover nogle brudstykker. Men det er en gennemarbejdet film med et dvælende tempo, der er med til at udsprede plottet. Den bliver kaldt en thriller, men det er måske ikke hele filmen igennem den rette betegnelse. Skønt soundtrack som giver good vibes til ældre dage, men det her er sgu Matt Damons film. Kæft han er god! Jeg forhøjer, selvom jeg ikke helt ved hvor meget, da sidste syn vistnok ligger langt tilbage. 

    8/10

    Babo10-12-21 21:46

  • ★★★0

    The Talented Mr Ripley 

    Dejligt gennemsyn. Jeg huskede ikke så meget fra filmen udover nogle brudstykker. Men det er en gennemarbejdet film med et dvælende tempo, der er med til at udsprede plottet. Den bliver kaldt en thriller, men det er måske ikke hele filmen igennem den rette betegnelse. Skønt soundtrack som giver good vibes til ældre dage, men det her er sgu Matt Damons film. Kæft han er god! Jeg forhøjer, selvom jeg ikke helt ved hvor meget, da sidste syn vistnok ligger langt tilbage. 

    8/10

    Jep, tænkte nok du ville nyde et gensyn med en rigtig god Damon :)

    Gormanden10-12-21 21:52

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen