Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Jeg er som altid lidt tideligt ude med åretslisten, men tror ikke jeg får set ret meget mere i år, der kan komme i betragtning. Jeg er i det hele taget glad for listen, omend det holdt hårdt med at finde 10.

    10. Titane
    Skør, grotesk og sært fascinerende. En film, der nægter at sættes i bås. Og det har jeg respekt for. For den er også fremragende udført.

    9. Dune
    Villenouve skal selvfølgelig på listen, men gensynet rykkede den længere ned. Til trods for nogle indvendinger, så er Dune en oplevelsesrig begivenhed for biografgængere. Så man den ikke i biografen, så man den i virkeligheden måske slet ikke.

    8. Coming Home in The Dark
    Benhård road-thriller, der for mig vækkede minder om 80’ernes, take no prisoners flicks, men her gjort mere relevant og mindre kitschet. Modigt fotograferet og utroligt velspillet.

    7. Pig
    På papiret ikke særlig lovende, men slutresultatet er yderst vellykket med en forrygende Cage. Jeg var rørt.

    6. The Hand of God
    Sorrentino har instrueret denne følsomme, sjove og sørgmodige film, der eftersigende er en ‘memoir film’ i stil med Roma. Denne her er bare bedre og mere indfølende. ‘Far, tror du Maradona kommer? ‘Nej, han vil ikke bytte Barca ud med det her lokum’ :D

    5. Old Henry
    Skarpt skåret lille western, så simpel at man næsten tror den er genial. Det er den måske ikke, men den er forrygende iscenesat med god spænding, dueller og godt skuespil.

    4. 7 Prisoners
    Virkelig en fremragende braziliansk film om det moderne slaveri og hvordan bagmænd skruppelløst udnytter disse. Men hvor er det dejligt at se en instruktør tør lade sine personer være i miljøet uden at karikere. Der er en gennemgående god udvikling og personerne fremstår både ægte og troværdige. Bliver måske solgt på ‘City of God’ reklame, men de kan ikke være længere fra hinanden. Kan ses på Netflix. Varmt anbefalet!

    3. Judas and the Black Messiah
    Kompakt biografi-film, der virkelig forstår at bevare fokus og ikke følger den ofte kedelige formel. Jeg synes den er formidabelt eksekveret og filmen kaster også lys over en mørk amerikansk historie, som stadig synes at være aktuel. Det må være en af de mest nuancerede biografi-film jeg har set. For der var slet ikke de sædvanlige eller rettere kedelige tropes, som jeg ofte synes bliver for overgjort i denne type film. Jesse Plemons‘ karakter kunne i manges hænder endt som vildt karikatur, men han fremstår så menneskelig og må egentlig gøre ting han ikke nødvendigvis synes om, men uden det bliver for åbenlyst for tilskueren. En fuldkommen blændende underspillet præstation. Daniel Kaluuya er måske gået hen og blevet min favorit sort skuespiller, han er mageløs her og spiller på så mange strenge. Lakeith Stanfield er egentlig tæt på at stjæle showet, utroligt nok. Det er en fornøjelse at se så mange vanvittigt gode præstationer i én film.

    2. Flugt
    Noget så sjældent som en voksen dansk/animations film, der blender realfilm ind og en historie jeg personligt kunne relatere til. Har en kunstnerisk nerve og er gjort med stor filmisk finesse, som jeg tror skriver sig ind i den danske historie. Vigtig film!

    1. The Last Duel
    Nok er det mange år siden Sir Ridley Scott toppede listen over årets film, men det gør han sgu her i 2021. Helt på sin hjemmebane er han allerbedst og begår her en ægte storfilm, som både er intim og monumental på samme tid. Det er en fremragende historie, fortalt med visuel flair og humanisme. Scott når bedst!

    Babo15-12-21 21:19

  • ★★★★★★0

    Så man den ikke i biografen, så man den i virkeligheden måske slet ikke.

    Det er sgu lidt et mærkeligt statement :)

    Jeg har bedre syn i min hjemmebio. Lyden er selvfølgelig ikke så god, men nød da til fulde Dune. Nu er jeg selvfølgelig også af den holdning, at hvis en film skal ses i biffen for at være god, så kan det umuligt være en god film.

    ----

    Jeg har slet ikke set så mange film fra 2021 endnu. Faktisk kun 10, hvis man tager Bo Burnhams Inside med.

    Dog vil jeg forudse, at både Dune, The Dig og især Moxie vil komme på en best of 2021-liste. Men der går lige et års tid før jeg kan lave listen...

    Guldager15-12-21 21:52

  • ★★★★★★0

    Jeg har set 29, men ingen jeg har rated mere end 8/10. Så enten mangler jeg at se de bedste fra 2021, eller også har året bare ikke været helt mig.

    T. Nielsen15-12-21 22:00

  • ★★★★0

    Guldager, kommentaren var sat lidt på spidsen. Selvfølgelig kan man få en god oplevelse derhjemme. MEN: nogle film er jo skabt til biografen mere end andre og det er bare sådan det er. Den indlevelse man har på storskærm, lyden og fællesoplevelsen kan jo ikke matches derhjemme. Det giver nogle vigtige procenter på kontoen og det skal man ikke undervurdere. 

    Babo15-12-21 22:18

  • ★★★★★★0

    Jeg er lidt splittet omkring dette. Jeg kan godt følge at film opleves bedre i biografen. Holder historien ikke til en tur hjemme, så holder filmen dog ikke. Men klart, film lever også på andre ting. I hvert fald de film Babo her mener. 

    Jeg sidder blot bedre hjemme, kan pause når eller hvis jeg skal på toilettet (som jeg skulle den sidste time eller mere af No Time To Die) og så hader jeg når folk smasker, roder i slikposer og at man sidder så tæt på fremmede. 

    Før i tiden ville jeg til hver en tid forsvare biografen. Men som jeg er blevet gammel og sær, nyder jeg nok mere at se film hjemme.

    T. Nielsen15-12-21 22:23

  • ★★★★★★0

    Den indlevelse man har på storskærm

    For mig bliver indlevelse ikke skabt af en storskærm. Det bliver skabt af bl.a. karakteropbygning og god historiefortælling. Tror aldrig jeg har set en film og tænkt, at den ville være bedre I biffen, og jeg har aldrig set en film, der blev dårligere i forhold til biografen.

    Guldager15-12-21 23:29

  • ★★0

    Jeg har ikke været i biografen i nogle år.

    Kan faktisk ikke huske hvad jeg sidst har set....og så foretrækker jeg hjemmebiografen, da den rigtige oplevelse simpelthen er for dyr.

    Endvidere kan jeg også ryste på hovedet af prisen på snold, og desværre, lidt for ofte, støjende omgivelser, i form af folk der ikke kan udvise den respekt og holde deres kæft under forestillingen. Jeg vælger som regel tredje række midt for, for de pladser er som regel aldrig i brug.

    Derudover, har jeg også droppet min projektor, da fjernsynet overgår billedkvaliteten. Ikke at den var dårlig, for til prisen var den okay skarp af en 720p native resolution widescreen projektor at være....men den var samtidig defekt til sidst. Tror jeg gav 1600kr for den spritny hos cinema-shop i sin tid.

    Vil dog hellere anskaffe mig en 4k projektor og en god soundbar, end at gå i biffen igen.

    Ryder66616-12-21 00:18

  • ★★★★0

    For mig bliver indlevelse ikke skabt af en storskærm. Det bliver skabt af bl.a. karakteropbygning og god historiefortælling. Tror aldrig jeg har set en film og tænkt, at den ville være bedre I biffen, og jeg har aldrig set en film, der blev dårligere i forhold til biografen.

    Vi er som dag og nat her. For mig skaber biografen hele pakken. Historien og karakterer er væsentlige, men har du ikke optimal ramme at vise det i, går noget tabt. Det er jo ikke det samme at se en episk storfilm på iPad og så iMAX. Jeg går op i fremvisning og fællesoplevelsen, det er det jeg forbinder med film og det giver for mig afgørende procenter på kontoen. Vi er få efterhånden i dag, der tænker gammeldags, i know, men for mig bliver det ganske enkelt aldrig det samme hjemme som i bio. 

    Babo16-12-21 05:54

  • ★★★★★★0

    Jeg er splittet på den - jeg køber klart Thomas og Guldagers argument på den gode historie som skal holde til både salen og det mindre format hjemme.

    Men ikke meget slår en fyldt sal i symbiose - det giver en ekstra dimension som man aldrig kan opleve hjemme. 

    Wayne16-12-21 06:32

  • ★★★★0

    Indholdet er altid op til det enkelte at vurdere. Jeg mener nu alle film er bedst i biografen. Nogen selvfølgelig mere end andre. 

    Babo16-12-21 06:35

  • ★★★★★★0

    Jeg kan generelt ikke lide at se film med andre alligevel :) - foretrækker helt sikkert at ligge i filmrummet for mig selv.

    Det er også derfor, jeg er 1 år bagud med film for det meste. Jeg har heller ikke noget behov for at se en film bare fordi, den har premiere.

    Guldager16-12-21 06:48

  • ★★★★★★0

    Hvor om alting er: Babo - hvor mange film har du fået set fra 2021?

    Guldager16-12-21 06:47

  • ★★★0

    Jeg er splittet på den - jeg køber klart Thomas og Guldagers argument på den gode historie som skal holde til både salen og det mindre format hjemme.

    Men ikke meget slår en fyldt sal i symbiose - det giver en ekstra dimension som man aldrig kan opleve hjemme. 

    Det er nok også her jeg lander

    Gormanden16-12-21 07:46

  • ★★★★0

    Hvor om alting er: Babo - hvor mange film har du fået set fra 2021?

    Jeg laver en sortering på IMDb senere, men det kan ikke være mange tænker jeg. Men jeg er lidt påpasselig med at fælde en dom over et helt år, da jeg sikkert har misset en hel del. 

    Babo16-12-21 07:54

  • ★★★0

    Mht. biografen, så hørte jeg aldrig nogen synderlig kritik at Mad Max: Fury Road, indtil folk begyndte at se filmen derhjemme på den lille skærm. Alle der havde set den i biografen, var blæst bagover, mens de folk der havde set den derhjemme (og måske ikke var tvunget til at være på hele tiden) ikke helt kunne forstå hypen. Men det er også i den grad en film der lever af at blive vist på et lærred med kæmpe lyd.

    Steffan Rasmussen16-12-21 11:06

  • ★★★★★★0

    Jeg så den på et normalt TV med en lille soundbar - nu har jeg fået et meget bedre set-up med Dolby Atmos og 75" 4K...men jeg tvivler altså på, at jeg vil finde den bedre af den grund. 

    Guldager16-12-21 11:08

  • ★★★★★★0

    Jeg ratede den 9/10 og var blæst bagover….derhjemme:D Men diskussionen er jo lidt misforstået som kun rigtigt eller forkert. Kan man bedre lide at se en film hjemme, så bliver filmen jo ikke nødvendigvis bedre af at se den i biografen tænker jeg. 

    T. Nielsen16-12-21 11:17

  • ★★★★★★0

    Jeg ratede den 9/10 og var blæst bagover….derhjemme:D Men diskussionen er jo lidt misforstået som kun rigtigt eller forkert. Kan man bedre lide at se en film hjemme, så bliver filmen jo ikke nødvendigvis bedre af at se den i biografen tænker jeg. 

    Helt sikkert :)

    Jeg synes, det er en af de mest overvurderede film nogensinde...måske er det den film, hvor min karakter er længst væk fra IMDB's. Den eller Gladiator.

    Nok om det...jeg har fået set alle Disneys officielle biograf-film nu, og de vinder altså ikke på at blive set i streg. Overvejer at gå i gang med Dreamworks også, men det er mere til børn end Disneys film er, så ved ikke om det bliver lidt for tungt.

    Guldager16-12-21 11:45

  • ★★★★★★0

    Jeg synes, det er en af de mest overvurderede film nogensinde...måske er det den film, hvor min karakter er længst væk fra IMDB's. Den eller Gladiator.

    Har du noget forhold til og hvis ja, hvad synes du om de tre med Gibson egentlig?

    T. Nielsen16-12-21 12:11

  • ★★★0

    Jeg er med på Guldagers begrundelser, men biografen kan altså også booste lidt mine indtryk og indlevelse. Dog kan biografen også gøre det værre, ved at man ser en film med andre der forstyrrer, med mobiler og snak. Jeg foretrækker stilhed i en biograf, med mindre det er grin og reaktioner folk giver. 

    Jeg synes det er dejligt at biografen, sælger snack, slik og chokolade. Men nøøj hvor kan folk da skramle med de poser i en evighed. De burde få bøtter i stedet.

    MOVIE100016-12-21 12:22

  • 0

    Helt sikkert :)

    Jeg synes, det er en af de mest overvurderede film nogensinde...måske er det den film, hvor min karakter er længst væk fra IMDB's. Den eller Gladiator.

    Nok om det...jeg har fået set alle Disneys officielle biograf-film nu, og de vinder altså ikke på at blive set i streg. Overvejer at gå i gang med Dreamworks også, men det er mere til børn end Disneys film er, så ved ikke om det bliver lidt for tungt.

    Det kunne da være interessant at dine ratings på filmene.
    Jeg har selv et meget nostalgisk forhold til mange af Disneys film, så jeg finder ofte ret svært at bedømme filmene.

    Herrguth16-12-21 12:49

  • ★★★★0

    Der er også afbrydelser og forstyrrelser derhjemme med børn o.lign. 

    Babo16-12-21 12:53

  • ★★★★★★0

    Der er også afbrydelser og forstyrrelser derhjemme med børn o.lign. 

    Det behøver der da ikke være, uden som en sjælden undtagelse. Men klart, det er nemmere at være fri og væk fra ens unger, når man sidder i en biograf:)

    T. Nielsen16-12-21 12:55

  • ★★★★0

    Det behøver der da ikke være, uden som en sjælden undtagelse. Men klart, det er nemmere at være fri og væk fra ens unger, når man sidder i en biograf:)

    Det siger jeg heller ikke. Nu behøver det heller ikke være forstyrrelser i biffen. Faktisk oplever jeg det meget sjældent 

    Babo16-12-21 13:21

  • ★★★★1

    Men Fury Road og Gravity er måske faktisk fine eksempler på, tabte for mig nogle procenter derhjemme. Så kan man diskutere hvorvidt historien så er god, men hvis rammerne ikke er til det, kan en film godt miste nogle procenter, hvis en given film beror meget på oplevelsen. 

    Babo16-12-21 13:24

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen