Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★1

    Cold War (2018)

    youtu.be/8ImvkXgGVWw

    Paweł Pawlikowski's sanseberusende opfølger til den stemningsfulde, hypnotiske og rebelske "Ida" fra 2013 er en mindst lige så betagende og følelsesmæssig stærk oplevelse som forrige værk fra den polske instruktør, der atter søger efter at dissekere sit hjemlands historik, samt menneskets natur på godt og ondt.

    Dette afspejles sensuelt berigende og musikalsk forførende  i "Cold War" som i særdeleshed - via beskrivelsen af den nationale folkesjæls dekonstruktion og genrejsning under hhv. nazisternes og kommunisternes rædselsregimer - får en ekstra emotionel slagside, der fornemt forstærker filmens centrale omdrejningspunkt - en episk og tumultarisk romance mellem den sofistikerede dirigent Wictor og hans unge rebelske sanger og danse-elev Zuzanna i efterkrigstidens Polen og Europa.

    Historien og den store voldsomme forelskelse der strækker sig over 15 år fra 1949 til 1964 i flere forskellige lande og som til tider tangerer en musical-struktur er genialt udtænkt og eksekveret af Pawlikowski, der detaljeret sætter parrets ambivalente følelser og hjerteskærende had/kærlighedsforhold op imod de to hovedkarakteres ambivalente forhold til deres hjemland Polen, som de begge ligeledes både hader og elsker på samme tid.

    Dette bliver alt sammen mesterligt orkesteret af Pawlikowski i særligt to fænomenale scener, hvor den første udstiller kommunist-styrets undertrykkelse af den polske folkesjæls forsøg på genrejsning, da Wictors nationale og uskyldsrene kor-ensemble bliver dikteret til at skulle agere Russisk propaganda-apparat for proletariatet med et tilhørende banner og portræt af den store leder Stalin som baggrundskulisse mens, at både Wictor, Zuzanna m.f. må holde tårer og frustrationer indenbords.

    Den anden scene er senere i filmen,  da parret befinder sig i det fredsommelige, moderne og mere progressive Paris, hvor der modsat hjemlandet Polen er væsentligt højere til loftet på alle parametre - særligt hvad det kunstneriske udtryk og den menneskelige frihed angår. I denne scene fremfører Zuzanna i en natklub en utrolig sensuel jazzet udgave af en polsk sang, som elegant understreger en følelsesmæssig stærk kontrast mellem længslen efter frihed og samtidig den stærke kærlighed til hjemlandet.

    "Cold War" er en dybt fascinerende film med fantastiske præstationer - Joanna Kulig og Tomasz Kot er begge fremragende i deres roller som det hårdt prøvede par - der fuldt ud matcher de utroligt smukke sort/hvide billedkompositioner og den dertilhørende episk romantiske historie, der parallelt også giver et historisk perspektiv på efterkrigstidens Polen. Ja, "Cold War" er kort sagt et vaskeægte mesterværk.

    10/10

    NightHawk27-01-22 15:31

  • ★★★★★1

    Dejlig læsning, NightHawk! Jeg er selvfølgelig helt enig. Det er også et 10/10 mesterværk i min bog. Sindssygt smukke og atmosfæriske billeder. Du fremhæver også de to nøglescener, der står stærkest i min hukommelse, når jeg tænker tilbage på filmen.

    Kruse27-01-22 16:02

  • ★★★★★0

    Dejlig læsning, NightHawk! Jeg er selvfølgelig helt enig. Det er også et 10/10 mesterværk i min bog. Sindssygt smukke og atmosfæriske billeder. Du fremhæver også de to nøglescener, der står stærkest i min hukommelse, når jeg tænker tilbage på filmen.

    Tak for de pæne ord. :) Jeg havde også på fornemmelsen, at du lå helt oppe på en enten 9'er eller 10"er. Det bliver spændende at se, hvad Pawel Pawlikowski skal igang med som sit næste projekt. :)

    NightHawk27-01-22 17:12

  • ★★★★★1

    Tak for de pæne ord. :) Jeg havde også på fornemmelsen, at du lå helt oppe på en enten 9'er eller 10"er. Det bliver spændende at se, hvad Pawel Pawlikowski skal igang med som sit næste projekt. :)

    Jeg glæder mig i hvert fald til at se, hvad han kommer frem til. Jeg synes også “Ida” er fantastisk, omend lige et niveau under “Cold War”. Men sikke et one-two punch.

    Kruse27-01-22 17:34

  • ★★★★★★1

    Cold War (2018)

    youtu.be/8ImvkXgGVWw

    Paweł Pawlikowski's sanseberusende opfølger til den stemningsfulde, hypnotiske og rebelske "Ida" fra 2013 er en mindst lige så betagende og følelsesmæssig stærk oplevelse som forrige værk fra den polske instruktør, der atter søger efter at dissekere sit hjemlands historik, samt menneskets natur på godt og ondt.

    Dette afspejles sensuelt berigende og musikalsk forførende  i "Cold War" som i særdeleshed - via beskrivelsen af den nationale folkesjæls dekonstruktion og genrejsning under hhv. nazisternes og kommunisternes rædselsregimer - får en ekstra emotionel slagside, der fornemt forstærker filmens centrale omdrejningspunkt - en episk og tumultarisk romance mellem den sofistikerede dirigent Wictor og hans unge rebelske sanger og danse-elev Zuzanna i efterkrigstidens Polen og Europa.

    Historien og den store voldsomme forelskelse der strækker sig over 15 år fra 1949 til 1964 i flere forskellige lande og som til tider tangerer en musical-struktur er genialt udtænkt og eksekveret af Pawlikowski, der detaljeret sætter parrets ambivalente følelser og hjerteskærende had/kærlighedsforhold op imod de to hovedkarakteres ambivalente forhold til deres hjemland Polen, som de begge ligeledes både hader og elsker på samme tid.

    Dette bliver alt sammen mesterligt orkesteret af Pawlikowski i særligt to fænomenale scener, hvor den første udstiller kommunist-styrets undertrykkelse af den polske folkesjæls forsøg på genrejsning, da Wictors nationale og uskyldsrene kor-ensemble bliver dikteret til at skulle agere Russisk propaganda-apparat for proletariatet med et tilhørende banner og portræt af den store leder Stalin som baggrundskulisse mens, at både Wictor, Zuzanna m.f. må holde tårer og frustrationer indenbords.

    Den anden scene er senere i filmen,  da parret befinder sig i det fredsommelige, moderne og mere progressive Paris, hvor der modsat hjemlandet Polen er væsentligt højere til loftet på alle parametre - særligt hvad det kunstneriske udtryk og den menneskelige frihed angår. I denne scene fremfører Zuzanna i en natklub en utrolig sensuel jazzet udgave af en polsk sang, som elegant understreger en følelsesmæssig stærk kontrast mellem længslen efter frihed og samtidig den stærke kærlighed til hjemlandet.

    "Cold War" er en dybt fascinerende film med fantastiske præstationer - Joanna Kulig og Tomasz Kot er begge fremragende i deres roller som det hårdt prøvede par - der fuldt ud matcher de utroligt smukke sort/hvide billedkompositioner og den dertilhørende episk romantiske historie, der parallelt også giver et historisk perspektiv på efterkrigstidens Polen. Ja, "Cold War" er kort sagt et vaskeægte mesterværk.

    10/10

    Spændende ord og analyser, særdeles velskrevet. Jeg fandt også Cold War virkelig god.

    T. Nielsen27-01-22 17:40

  • ★★★★1

    Klart en fed film. Og efter min mening noget bedre end Ida.

    S. Rico27-01-22 17:45

  • ★★★★★0

    Spændende ord og analyser, særdeles velskrevet. Jeg fandt også Cold War virkelig god.

    Tak for de pæne ord. Det glæder mig at høre. :) 

    NightHawk27-01-22 18:42

  • ★★★★★0

    Klart en fed film. Og efter min mening noget bedre end Ida.

    Sådan havde jeg det også da jeg først fik set “Cold War”, men fordi jeg elskede “Cold War” så højt, valgte jeg at gå tilbage til “Ida”, og den åbnede sig virkelig op for mig ved gensyn. Efter første syn lå jeg på en stor 7/10 eller lille 8/10, men ved gensyn lå jeg helt oppe på 9/10 til “Ida”.

    Kruse27-01-22 19:33

  • ★★0

    Alone, som desværre skuffede, og som først rigtig livede op da Anthony Heald, dukkede, op i desværre alt for kort tid. Det var faktisk kun en kortvarig cameo han havde i filmen.

    Den eneste, (der ud over ham) redder filmen, fra et nærmest katastrofalt makværk, er,  Marc Menchaca.

    jeg lander på 5/10

    jeg fandt den stærkt overvurderet ifht alle dem som snakkede så positivt om den. Vil da heller ikke sammenligne den med The Hitcher, da de er vidt forskellige...

    Ryder66627-01-22 19:53

  • 0

    Det er en ret fed film og en af Woody Allens bedste af hans nyere film. Joaquin Phoenix og Emma Stone er virkelig gode i deres roller og plottet opstiller nogle ret interessante dilemmaer om etik og moral. Jeg kan rigtig godt lide, når Woody Allen bevæger sig over i en anden type genre så som thriller, for det er han også rigtig god til.

    "Match Point" er den bedste af hans thrillers men "Another Woman" og "Cassandras Dream" er bestemt også værd at se. 

    Match Point er helt klart blandt mine favoritter. Cassandras Dream er også ganske udemærket. Another Woman har jeg tilgode :)
    Det lader til at du har ganske godt kendskab til Woody Allen, hvilke af hans film synes du bedst om?

    Fubar27-01-22 23:54

  • ★★★★★★0

    Encanto (2021)

     

    Disney’s seneste computertegnede ”klassiker” er en visuelt fejende flot opvisning, der byder på fest og farver og den nok velkendte tematik om underhunden eller outsideren, her pigen Mirabel der modsat resten af sin familie ingen magiske kræfter har og derfor ikke føler sig nok værdsat.

    Som så ofte før i sådanne fortællinger får hun dog mulighed for at bevise sit værd. Men måske vil man bare elskes uanset og det er her handlingen flot kredser omkring stolthed og kærlighed til sine børn, børnebørn eller andre tæt på en. Elsker man sine børn for det de er eller for det de kan.

    Men trods alle gode intentioner, så føler jeg at filmen både poppet og forudsigeligt spiller på alle de mest korrekte knapper i dens univers af sange, tempo og historie.

    Jeg skal dog ej heller underkende, at jeg måske er i disse dage er kørt en anelse træt i farveladeglade og velmenende tegnefilm. Så min rating skal nok tages med det forbehold, at denne film givet kan vise sig bedre, hvis jeg genser den om nogle år ude i fremtiden.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen28-01-22 09:35

  • ★★★★★★0

    Mayor of Kingstown (Sæson 1)

     

    Taylor Sheridan er en af hovedkræfterne bag denne rå serie, om fængselsbyen Kingstown, hvor Jeremy Renner lever i en gråzone mellem lov og lovbryder, et magtmenneske der mægler og skal forsøge at opretholde balancen mellem de kriminelle og ordensmagten.

    Som så ofte før hos Sheridan er tonen viril og voldelig. Momentvis lidt over i det spektakulære, men uden at miste jordforbindelsen.

    Renner er ganske karismatisk og troværdig i hovedrollen og som altid er der lagt stor vægt på de bærende karakterer, så de ikke er sort og hvide, men fuld af menneskelige nuancer.

    Til tider bliver det måske alligevel næsten lidt forudsigeligt, hvornår hvem gør hvad og hvorfor. Men spændende og fængende er det hele vejen igennem samtlige afsnit.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen28-01-22 10:11

  • ★★★★★★1

    Encanto (2021)

     

    Disney’s seneste computertegnede ”klassiker” er en visuelt fejende flot opvisning, der byder på fest og farver og den nok velkendte tematik om underhunden eller outsideren, her pigen Mirabel der modsat resten af sin familie ingen magiske kræfter har og derfor ikke føler sig nok værdsat.

    Som så ofte før i sådanne fortællinger får hun dog mulighed for at bevise sit værd. Men måske vil man bare elskes uanset og det er her handlingen flot kredser omkring stolthed og kærlighed til sine børn, børnebørn eller andre tæt på en. Elsker man sine børn for det de er eller for det de kan.

    Men trods alle gode intentioner, så føler jeg at filmen både poppet og forudsigeligt spiller på alle de mest korrekte knapper i dens univers af sange, tempo og historie.

    Jeg skal dog ej heller underkende, at jeg måske er i disse dage er kørt en anelse træt i farveladeglade og velmenende tegnefilm. Så min rating skal nok tages med det forbehold, at denne film givet kan vise sig bedre, hvis jeg genser den om nogle år ude i fremtiden.

     

    Bedømmelse: 6/10

    Jeg var lige en anelse mindre træt af farvelade - men ellers er jeg helt enig, der er alle de rigtige ting lidt på bestilling.

    Jeg savner oprigtigt hjerteblod.

    Wayne28-01-22 10:19

  • ★★★★★★1

    der er alle de rigtige ting lidt på bestilling.

    Det sgu meget godt opsamlet, det du skriver der!

    T. Nielsen28-01-22 10:40

  • ★★★★★★1

    Det sgu meget godt opsamlet, det du skriver der!

    Vi har skrevet sammen længe ;-)

    Wayne28-01-22 10:43

  • ★★★★★★1

    Vi har skrevet sammen længe ;-)

    You know me....næsten;-)

    T. Nielsen28-01-22 10:53

  • ★★★★★★0

    You know me....næsten;-)

    Præcist :-)

    Wayne28-01-22 10:56

  • ★★★★★★0

    der er alle de rigtige ting lidt på bestilling.

    Er det ikke definition af Disney og familiefilm generelt? De er jo netop ikke udfordrende, men familiære, trygge og genkendelige.

    Guldager28-01-22 11:51

  • ★★★★★★0

    Er det ikke definition af Disney og familiefilm generelt? De er jo netop ikke udfordrende, men familiære, trygge og genkendelige.

    Det er muligt, men tænker det så gør en forskel (for mig i hvert fald) hvor mange gange de bruger konstruktionen. Jeg har set samtlige Disney tegnefilm, af de såkaldte klassikere og uanset, så føler jeg at der i tidligere værker indimellem var en nødvendighed og et hjerte der ville fortælle os historien og levere noget flot. Det er der måske også her, men det forekommer mig mere ja, konstrueret. 

    Men altså, Disney har da aldrig været ude i bevidst kontroversielle tiltag i disse tegnefilm (i deres samtid).

    T. Nielsen28-01-22 11:57

  • ★★★★★★0

    Er det ikke definition af Disney og familiefilm generelt? De er jo netop ikke udfordrende, men familiære, trygge og genkendelige.

    Jo - men det kan man vel sagtens være, uden at blive kedelig.

    Wayne28-01-22 11:58

  • ★★★★★★0

    Jeg er slet ikke uenig :) - og det er heller ikke en kritik af Disney-filmene, det er jo bare deres stil. Der er selvfølgelig gode og kedelige måder at lave en film, der følger en skabelon.

    Guldager28-01-22 12:08

  • ★★★★★1

    Match Point er helt klart blandt mine favoritter. Cassandras Dream er også ganske udemærket. Another Woman har jeg tilgode :)
    Det lader til at du har ganske godt kendskab til Woody Allen, hvilke af hans film synes du bedst om?

    Han er en af mine yndlings-instruktører og komikere, så jeg har set og læst stort set alt, han har lavet. Jeg mangler dog den helt nye "Rifkin's Festival". :)

    Mht. dit spørgsmål så vil jeg sige, at det er nemmere at nævne de få dårlige film, han har lavet frem for alle de mange gode film, han har lavet. Men nu har jeg alligevel lavet en top 30 over, hvad jeg synes er de allerbedste i rangeret rækkefølge. :)

    1. Manhattan Murder Mystery 
    2. Crimes and Misdeminors 
    3. Bananas 
    4. Annie Hall 
    5. Love and Death 
    6. Everyone Says I Love You 
    7. Interiors 
    8. Manhattan 
    9. Match Point 
    10. The Front 
    11. Irrational Man 
    12. Midnight In Paris 
    13. Broadway Danny Rose 
    14. Play It Again Sam 
    15. Sweet and Lowdown 
    16. Stardust Memoires 
    17. Hannah and Her Sisters 
    18. Scoop 
    19. Radio Days 
    20. Deconstructing Harry 
    21. Vicky Christina Barcelona 
    22. Another Woman 
    23. Zelig 
    24. Blue Jasmine 
    25. Shadows and Fog 
    26. Mighty Aphrodite 
    27. Small Time Crooks 
    28. The Curse of The Jade Scorpion
    29. A Rainy Day In New York 
    30. Cassandras Dream 

    NightHawk28-01-22 14:40

  • 1

    Han er en af mine yndlings-instruktører og komikere, så jeg har set og læst stort set alt, han har lavet. Jeg mangler dog den helt nye "Rifkin's Festival". :)

    Mht. dit spørgsmål så vil jeg sige, at det er nemmere at nævne de få dårlige film, han har lavet frem for alle de mange gode film, han har lavet. Men nu har jeg alligevel lavet en top 30 over, hvad jeg synes er de allerbedste i rangeret rækkefølge. :)

    1. Manhattan Murder Mystery 
    2. Crimes and Misdeminors 
    3. Bananas 
    4. Annie Hall 
    5. Love and Death 
    6. Everyone Says I Love You 
    7. Interiors 
    8. Manhattan 
    9. Match Point 
    10. The Front 
    11. Irrational Man 
    12. Midnight In Paris 
    13. Broadway Danny Rose 
    14. Play It Again Sam 
    15. Sweet and Lowdown 
    16. Stardust Memoires 
    17. Hannah and Her Sisters 
    18. Scoop 
    19. Radio Days 
    20. Deconstructing Harry 
    21. Vicky Christina Barcelona 
    22. Another Woman 
    23. Zelig 
    24. Blue Jasmine 
    25. Shadows and Fog 
    26. Mighty Aphrodite 
    27. Small Time Crooks 
    28. The Curse of The Jade Scorpion
    29. A Rainy Day In New York 
    30. Cassandras Dream 

    wow! 
    Jeg har faktisk kun set tre film fra top 10. Så jeg har lidt at gå igang med, her den kommende tid :)

    Jeg fortrækker dog helt klart hans nyere film. En hurtig top 5 fra mig, ser nogenlunde sådan her ud:

    1. Vicky Christina Barcelona

    2. A Rainy Day in New York

    3. Match Point

    4. Annie Hall

    5. Midnight in Paris

    Hvordan med hans bøger. Jeg Hart hørt fra andre at de, modsat hans film, er ret tørre og kedelige?

    Fubar28-01-22 16:20

  • ★★★★0

    Sådan havde jeg det også da jeg først fik set “Cold War”, men fordi jeg elskede “Cold War” så højt, valgte jeg at gå tilbage til “Ida”, og den åbnede sig virkelig op for mig ved gensyn. Efter første syn lå jeg på en stor 7/10 eller lille 8/10, men ved gensyn lå jeg helt oppe på 9/10 til “Ida”.

    Ja, jeg burde nok også trække mig selv til truget og gense Ida.

    Men jeg har det sådan, at jeg normalt kun genser film for at blive underholdt (livet er jo kort). Og meget kan man rose Ida for, men det er jo ikke ligefrem en popcorn film.

    S. Rico28-01-22 17:25

  • ★★★★★0

    Ja, jeg burde nok også trække mig selv til truget og gense Ida.

    Men jeg har det sådan, at jeg normalt kun genser film for at blive underholdt (livet er jo kort). Og meget kan man rose Ida for, men det er jo ikke ligefrem en popcorn film.

    Det er et helt fair perspektiv. Jeg havde personligt en fornemmelse af, at jeg ville få en stærk oplevelse ved et gensyn, hvilket var grunden til at jeg gav den et skud. Den fornemmelse har sommetider taget fejl, men når den rammer rigtig, så giver den mig en af den slags filmoplevelser som jeg søger.

    Kruse28-01-22 18:08

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen