Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • 1

    Jeg synes Woody Allens tre første bøger "Getting Even", "Without Feathers" og "Side Effects", der samlet opsummerer materiale fra 1966-1981 (og er en herlig og klukkende morsom blanding af short stories, essays og teaterstykker) er fremragende læsning, hvor man får et virkelig godt indblik i Allens humor og måde at anskue verden på. De tre bøger er også udgivet i en samlet bog "The Complete Prose of Woody Allen" (så kan du spare lidt penge) og er et must own, hvis man vil blive klogere på Woody Alllen som komiker og satiriker.

    "Mere Anarchy" fra 2007 er også en samling af essays, short stories og teaterstykker, men er modsat de tre andre bøger svingende i kvalitet. Nogle af historierne og deres jokes er sjove og velskrevet mens andre er til den tørre og overdetaljerede side. Den bog kan du sagtens springe over.

    "Apropos of Nothing" fra 2020 som er Woody Allens selvbiografi er også et must own. Her fortæller han bl.a. om opvæksten i Brooklyn, om filmbranchen og de mennesker han har arbejdet sammen med, samt sin version af konflikten med Mia Farrow. Det er en super velskrevet bog med et meget levende sprog og den er både meget morsom og rørende. Woody Allen kan dog godt blive lidt harsk i spyttet, når han omtaler Mia Farrow konflikten, men det synes jeg nu er fuldt forståeligt, når man tænker på hvor meget han har skulle finde sig i de sidste par års tid. 

    Så "The Complete Prose" og "Apropos of Nothing" kan jeg varmt anbefale at gå i gang med. :)

    Jeg vil bestille de to sidstnævnte hjem ved lejlighed. Tak for anbefalingerne :) 

    Lidt apropos, så vil jeg smutte ind og se Rifkin's Festival i aften :)

    Fubar 1-02-22 16:13

  • ★★★★★★0

    Konge kommentar :-D

    Tak :-D

    Wayne 1-02-22 16:25

  • ★★★★★★0

    Havde egentlig afskrevet den på grund af mange dårlige anmeldelser. Men når du nu er så positiv, så tænker jeg at give den en chance.

    Shit, jeg står snart til verbal røvfuld herinde, hvis den voldkeder jer:)

    T. Nielsen 1-02-22 16:40

  • ★★★★★★0

    Tak :-D

    Selvtak

    T. Nielsen 1-02-22 16:40

  • ★★★★★★0

    Selvtak

    Asshole ;-D

    Wayne 1-02-22 16:46

  • ★★★★★0

    Jeg vil bestille de to sidstnævnte hjem ved lejlighed. Tak for anbefalingerne :) 

    Lidt apropos, så vil jeg smutte ind og se Rifkin's Festival i aften :)

    Det var så lidt. :)

    Hvor kan man egentlig se "Rifkin's Festival" henne? 

    NightHawk 1-02-22 17:11

  • ★★★★★1

    Her en hurtig liste over de film og tv-serier jeg har fået set det sidste stykke tid. :)

    Film:

    • She Dies Tomorrow - 2/10
    • Booksmart - 5/10
    • Nobody - 6/10
    • Hellfighters - 6/10
    • Dolls (1987) - 7/10
    • Malignant - 7/10
    • An Eye For An Eye - 7/10
    • James Bond : No Time To Die - 7/10
    • Shang-Chi and The Legend of The Ten Rings - 7/10
    • The Suicide Squad - 8/10
    • Knightriders - 8/10
    • No Man of God - 8/10
    • Cold War - 10/10

    Tv-serier:

    • After Life : sæson 3 - 8/10
    • Shetland : sæson 6 - 8/10
    • Ozark : sæson 4, Part 1 - 9/10

    NightHawk 1-02-22 17:30

  • 1

    Hvor kan man egentlig se "Rifkin's Festival" henne? 

    i udlandet :)

    Fubar 1-02-22 17:42

  • ★★★★★0

    i udlandet :)

    Ok, ja jeg kunne nemlig heller se den gik i nogle biografer herhjemme eller er at finde på streaming.

    Du må have god fornøjelse med filmen i hvert fald. :) 

    NightHawk 1-02-22 17:48

  • ★★★★★★1

    Ozark : sæson 4, Part 1 - 9/10

    Herligt - glæder mig til at nå dertil. Foreløbigt er det startet ret lovende :-)

    Wayne 1-02-22 18:39

  • ★★★0

    Han er en af mine yndlings-instruktører og komikere, så jeg har set og læst stort set alt, han har lavet. Jeg mangler dog den helt nye "Rifkin's Festival". :)

    Mht. dit spørgsmål så vil jeg sige, at det er nemmere at nævne de få dårlige film, han har lavet frem for alle de mange gode film, han har lavet. Men nu har jeg alligevel lavet en top 30 over, hvad jeg synes er de allerbedste i rangeret rækkefølge. :)

    1. Manhattan Murder Mystery 
    2. Crimes and Misdeminors 
    3. Bananas 
    4. Annie Hall 
    5. Love and Death 
    6. Everyone Says I Love You 
    7. Interiors 
    8. Manhattan 
    9. Match Point 
    10. The Front 
    11. Irrational Man 
    12. Midnight In Paris 
    13. Broadway Danny Rose 
    14. Play It Again Sam 
    15. Sweet and Lowdown 
    16. Stardust Memoires 
    17. Hannah and Her Sisters 
    18. Scoop 
    19. Radio Days 
    20. Deconstructing Harry 
    21. Vicky Christina Barcelona 
    22. Another Woman 
    23. Zelig 
    24. Blue Jasmine 
    25. Shadows and Fog 
    26. Mighty Aphrodite 
    27. Small Time Crooks 
    28. The Curse of The Jade Scorpion
    29. A Rainy Day In New York 
    30. Cassandras Dream 

    Ved godt jeg er lidt bagefter. Men min favorit Allen film er Café Society, hvor vil du rangere den, og hvorfor er den ikke på din list ? :) 


    Og hvad vil du sige af hans andre film, der minder om den?

    Skal lige siges jeg ikke har set så mange af hans film. Annie Hall, Vickey Christina, Manhattan og Café Society, kan det strækkes til..

    MadMartigan 1-02-22 21:36

  • ★★0

    Har lige genset Derailed og The Order, begge med Jean Claude Van Damme

    Derailed, var klart den bedste især i filmens sidste  tredjedel, hvor den langt om længe finder sin pace/rytme. Derudover, er det tæt på at være Thomas Arana der stjæler opmærksomheden i løbet af de 90 minutter filmen varer.

    Så overall, karakter dømmes ud fra præstationer og actionsekvenser.

    Jeg er i det gavmilde hjørne og giver Derailed 6/10

    The Order, var heller ikke så rædselsfuld som husket, den har dog en mild underholdningsværdi. Dog en skam at Ben Cross, Brian Thompson og Charlton Heston, ikke får lov til at shine. 

    Jeg lander på 4.5/10

    Ryder666 2-02-22 01:25

  • ★★★★★0

    Ved godt jeg er lidt bagefter. Men min favorit Allen film er Café Society, hvor vil du rangere den, og hvorfor er den ikke på din list ? :) 


    Og hvad vil du sige af hans andre film, der minder om den?

    Skal lige siges jeg ikke har set så mange af hans film. Annie Hall, Vickey Christina, Manhattan og Café Society, kan det strækkes til..

    Jeg kan også rigtig godt lide "Café Society" og har også omtalt den meget positivt ved flere lejligheder. Så det er ikke fordi, at jeg ikke kan lide filmen, at den ikke er på top 30 listen. Den har bare tabt lidt af sin umiddelbare charme synes jeg siden, jeg så filmen første gang og derfor er den røget lige uden for top 30. :)

    Af de andre film Woody Allen har lavet, der tema og tidsperiode-mæssigt minder om "Café Society", vil jeg nævne "Radio Days", "The Curse of The Jade Scorpion", "Bullets Over Broadway", "The Purple Rose of Cairo", "Sweet and Lowdown" "Magic In The Moonlight" og "Broadway Danny Rose". :)

    NightHawk 2-02-22 14:39

  • ★★★1

    Jeg kan også rigtig godt lide "Café Society" og har også omtalt den meget positivt ved flere lejligheder. Så det er ikke fordi, at jeg ikke kan lide filmen, at den ikke er på top 30 listen. Den har bare tabt lidt af sin umiddelbare charme synes jeg siden, jeg så filmen første gang og derfor er den røget lige uden for top 30. :)

    Af de andre film Woody Allen har lavet, der tema og tidsperiode-mæssigt minder om "Café Society", vil jeg nævne "Radio Days", "The Curse of The Jade Scorpion", "Bullets Over Broadway", "The Purple Rose of Cairo", "Sweet and Lowdown" "Magic In The Moonlight" og "Broadway Danny Rose". :)

    Fedt, tak for det..!

    MadMartigan 2-02-22 14:45

  • ★★★★★0

    Fedt, tak for det..!

    Det var så lidt. :) 

    NightHawk 2-02-22 15:36

  • ★★★★★★1

    Han er en af mine yndlings-instruktører og komikere, så jeg har set og læst stort set alt, han har lavet. Jeg mangler dog den helt nye "Rifkin's Festival". :)

    Mht. dit spørgsmål så vil jeg sige, at det er nemmere at nævne de få dårlige film, han har lavet frem for alle de mange gode film, han har lavet. Men nu har jeg alligevel lavet en top 30 over, hvad jeg synes er de allerbedste i rangeret rækkefølge. :)

    1. Manhattan Murder Mystery 
    2. Crimes and Misdeminors 
    3. Bananas 
    4. Annie Hall 
    5. Love and Death 
    6. Everyone Says I Love You 
    7. Interiors 
    8. Manhattan 
    9. Match Point 
    10. The Front 
    11. Irrational Man 
    12. Midnight In Paris 
    13. Broadway Danny Rose 
    14. Play It Again Sam 
    15. Sweet and Lowdown 
    16. Stardust Memoires 
    17. Hannah and Her Sisters 
    18. Scoop 
    19. Radio Days 
    20. Deconstructing Harry 
    21. Vicky Christina Barcelona 
    22. Another Woman 
    23. Zelig 
    24. Blue Jasmine 
    25. Shadows and Fog 
    26. Mighty Aphrodite 
    27. Small Time Crooks 
    28. The Curse of The Jade Scorpion
    29. A Rainy Day In New York 
    30. Cassandras Dream 

    Vildt at du har lavet en top 30 over Woody's enorme produktion - man har lidt en fornemmelse af at han må have haft gang i flere processer samtidig for at kunne nå alt det - på et tidspunkt gik der knapt et år mellem hver film.

    Jeg har flere favoritter imellem, men der er også et par stykker hvor man kan mærke at kvantitet kom før kvallitet.

    Wayne 2-02-22 15:47

  • ★★★★★★0

    Honest Thief (2020)

     

    Jævnt forudsigelig actionthriller med Liam Neeson som bankrøver, der vil lægge den kriminelle løbebane på hylden, da han forelsker sig. Men et par korrupte FBI agenter, vil have fingre i de penge han forsøger at aflevere tilbage.

    En af den slags film, der er nydeligt lavet, men også føles som er den spyttet ud fra et samlebånd sammen med utallige andre film. Det er underholdende, spændende og også lidt kedeligt.

    Denne her synes jeg også dropper sine forsøg på troværdighed, i dens beskrivelse af hvor langt skurkene er villige til at gå. Men det er måske en smagssag.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen 2-02-22 16:08

  • ★★★★★★0

    The Last Duel (2021)

     

    Som så ofte før, når instruktør Ridley Scott står bag, får vi en teknisk og scenografisk beundringsværdig flot film. Hans evne til på en old school facon, at gøre en film visuelt troværdig og blæse en bagover, har den gamle filmmager heldigvis endnu og med den rette manus, som her, så kan han forsat også levere en god film.

    Mest imponeret er man dog over filmens afsluttende duel, hvor to af historiens hovedpersoner kæmper på liv og død, for retten til sandheden i Gud’s øjne, om den ene part har voldtaget den andens kone eller ej. Dette er en fortælling vi får serveret, set igennem disse to hovedpersoners øjne og så historiens offer, for hvem det gælder livet eller døden på bålet.

    På den måde er det en relevant fortælling om kvinder og deres retsstilling, men også om vanvittige æresbegreber. Det er såmænd også både nogenlunde interessant og solidt fængende, men ikke uden lidt for meget stilstand sine steder.

    Jeg kan så også grine lidt af, at her er endnu en film, der for at symbolisere at den foregår i middelalderen, så er det evigt efterår/begyndende vinter. Jo jo, den mørke middelalder skulle jo nødig kunne forekomme for lys.

    Det er dog småting, i en overraskende velspillet film, hvor især Matt Damon overbeviser i en rolle jeg slet ikke ville mene han passede til. Også en ellers på papiret malplaceret Ben Affleck overrasker positivt. Bedst er dog Jodie Comer og Adam Driver, der begge giver hypnotiserende præstationer.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 2-02-22 16:33

  • ★★★★★★0

    King Richard (2021)

     

    Lige ud af den kendte landevej biografisk film, der med fokus på faderen fortæller historien om Williams søstrenes vej mod toppen af international tennis.

    Det er såmænd en god historie, sobert fortalt og så er det lidt for langt og måske også for konventionelt, til at det bliver rigtigt vedkommende.

    Det er dog godt at se Will Smith atter ramme noget i en rolle, hvor han får mulighed for at vise at han kan noget.  

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 2-02-22 16:40

  • ★★★★★1

    Vildt at du har lavet en top 30 over Woody's enorme produktion - man har lidt en fornemmelse af at han må have haft gang i flere processer samtidig for at kunne nå alt det - på et tidspunkt gik der knapt et år mellem hver film.

    Jeg har flere favoritter imellem, men der er også et par stykker hvor man kan mærke at kvantitet kom før kvallitet.

    Woody Allen plejer allerede at være igang med at skrive sin næste film samtidig med den han er igang med at filme, så derfor er der oftest kun 1 år mellem hans film. Han kan bare ikke lade være med at skrive og finde på nye historier og idéer ligeså snart, han får øje på sin gamle trofaste skrivemaskine.

    Det er vildt imponerende, at han kan have sådan en arbejdsmoral på trods af, at han elsker det han laver. Minuset ved det er jo så logisk nok, at han i ny og næ ryster en mindre god film ud af ærmet. Men der går heldigvis lang tid imellem og selv når det ikke kører optimalt, er det stadigvæk seværdigt det han laver. 

    Jeg kan faktisk kun komme i tanke om to af hans film, jeg synes er decideret dårlige og det er "Don't Drink The Water" og "September". :)

    NightHawk 2-02-22 17:19

  • ★★★★★★1

    Woody Allen plejer allerede at være igang med at skrive sin næste film samtidig med den han er igang med at filme, så derfor er der oftest kun 1 år mellem hans film. Han kan bare ikke lade være med at skrive og finde på nye historier og idéer ligeså snart, han får øje på sin gamle trofaste skrivemaskine.

    Det er vildt imponerende, at han kan have sådan en arbejdsmoral på trods af, at han elsker det han laver. Minuset ved det er jo så logisk nok, at han i ny og næ ryster en mindre god film ud af ærmet. Men der går heldigvis lang tid imellem og selv når det ikke kører optimalt, er det stadigvæk seværdigt det han laver. 

    Jeg kan faktisk kun komme i tanke om to af hans film, jeg synes er decideret dårlige og det er "Don't Drink The Water" og "September". :)

    Det er et sandt arbejdsraseri, meget imponerende. Og når han rammer, så sidder den der også virkelig.

    Jeg ville nok have foretrukket at han havde lavet halvt så mange film - så havde der været endnu flere mesterværker. Måske.

    Men jeg holder meget af hans finurlige facon. :-)

    Wayne 2-02-22 22:56

  • ★★0

    endelig fik jeg taget mig sammen til at se Ternet Ninja 1.

    Selv om det lykkedes anden gang, så fandt jeg meget af dialogen klichefyldt, som desværre resulterede i at filmen/historiens handling blev forudsigelig.

    Jeg endte med at tænke, hvor er det lige man har hørt det før?! hvilket var syndt eftersom den havde potentiale til mere.

    Den var desuden langt fra ligeså grovkornet som Terkel I Knibe.

    Og så er det trættende at man ikke kan holde sig til det danske sprog 100% uanset hvilken målgruppe man stræber sig efter. Det gjorde altså intet for filmen....i hvert fald ikke positivt. At kalde Aske for Karate Kid, er blot et af de tåkrummende eksempler. 

    Jeg lander på 6/10, da den på trods af min middelmådige anmeldelse, fandt den bedre anden gang, og at den var hurtigt slut. Den var ikke noget nær så langtrukken som første gang, og så var animationen også god.

    Ryder666 3-02-22 01:58

  • ★★★★★★0

    Khartoum (1966)

     

    Gammeldags klassisk storfilm, ja den har sågar Charlton Heston i hovedrollen. Han spiller den autentiske rolle som britisk general, der sendes til byen Khartoum, der står til at blive invaderet af en muslimsk hær anført af en fanatisk troede.

    Her skal han forsøge at redde de egyptere ud, som England har lovet at beskytte, men som de ikke ønsker at sætte en hær ind for at hjælpe.

    Som så mange af disse storfilm før den, er det en scenografisk flot film med grandiose og betagende billeder, flere blændende slag og med et imponerende stort antal statister.

    Historien og karaktererne skal jeg gerne erkende, kan forekomme lidt stive og dramaet bevæger sig kun langsomt frem.

    Man kan set med dagens øjne også kun grine lidt af, at ærkebritiske Laurence Olivier giver den som mellemøstlig krigsherre, der ser sig selv som Muhammed’s arvtager.

    Derfor er min rating måske også samlet set en anelse gavmild. Men jeg synes ganske enkelt det er en fornøjelse at se film på denne skala.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 3-02-22 11:36

  • ★★★★★★0

    Escape from Pretoria (2020)

     

    Fængselsfilm har deres næsten faste konventioner, sat i den begrænsede ramme som de er. Disse er både spændende og kan også føles forudsigelige og gentagende, når man har set flere film i denne subgenre.

    Denne sandfærdige historie om to aktivister, der idømmes strenge straffe for at protestere mod apartheid i 70’ernes Sydafrika, den kan heller ikke sige sig fri for klicheerne.

    Men uanset, så er den både velspillet og habilt lavet. Det er også svært at se, hvilken snedig plan der i denne film skal lykkes, for at vores uretfærdigt dømte hovedpersoner kan flygte.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 3-02-22 11:43

  • ★★★★★★0

    Ging chaat goo si juk jaap (1988)

     

    Der var dele af historien og komikken i den første ”Police Story”, som absolut ikke faldt i min smag. Men til gengæld havde den nogle af de mest vilde og fede action- og stuntscener man kan finde på film.

    Denne efterfølger her, hvor Jackie Chan atter er politiassistent, der nu jagter en gruppe der afpresser byen med bomber, den har mindre imod sig.

    Jo, den kan virke lidt tyndbenet fortalt, men fungerer trods alt uden at blive direkte pinlig. Til gengæld imponeres man heller ikke i samme grad, når det kommer til biljagter, slåskampe og lignende.

    Det sagt, så er der forsat tempofyldte akrobatiske kampe med mere, som man slet ikke fatter kan lykkes. Modsat mange nyere film, så skabes der ikke fart ved hjælpe af rystende kameraer og vild klipning. Næ, det er mennesker der agerer og det alene er så vildt at se på, at det kan redde selv en middelmådig film, så den bliver en oplevelse.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 3-02-22 11:57

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen