Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Stretch (2014)

     

    Instruktør Joe Carnahan har leveret en række film, af ret svingende kvalitet. Bedst var actioneventyret ”The Grey” med Liam Neeson i hovedrollen, mens filmen ”Narc” også kunne noget. Efter ”The Grey” lavede han så denne her, som jeg må betragte som hans klart værste.

    Historien om en Limo-chauffør , spillet tørt af Patrick Wilson, der for at skaffe penge til at betale en gæld med, forsøger at hjælpe en excentrisk passager og rodes ud i en masse snavs, er gennemført anstrengende og hysterisk.

    Dens forsøg på at blande humør og hårdkogt krimi er muligvis teknisk acceptabel. Men påfund og indhold føles ekstremt påtaget og irriterende, som en usjov onkel til en familiefest. Faktisk føles filmen så trættende, at den til sidst, bare går hen og bliver direkte kedelig.

     

    Bedømmelse: 3/10

    T. Nielsen19-02-22 15:03

  • ★★★★★★0

    Unconquered (1947)

     

    Instruktør Cecil B. DeMille’s frontier-western må i dag nok betragtes som en lidt problematisk film, i dens fremstilling af USA’s oprindelige befolkning.

    Ikke kun som primitive og fjendtlige, men også stereotype overtroiske og naive. Samtidig har man i rollen som ”indianernes” leder, som de blev kaldt dengang, valgt Boris Karloff. Dette ville man dog så indrømmet næppe bemærke, havde man ikke kendt ham i forvejen.

    Men så er man advaret og kan man se en sådan film på trods af dette, er det i og for sig en habil og underholdende film, der indeholder en masse af det jeg holder af.

    Både i det visuelle udseende, men også en flugt i en kano mod en vandfald og andet er lækre set pieces. Alt sammen med til at løfte historien om pigen Abby, der sælges som slave, for at blive købt og sat fri, for atter at blive indfanget og slavegjort.

    Fortællingen bringer os vidt omkring og i de centrale roller, står både Paulette Goddard og Gary Cooper solidt og troværdigt plantet, i deres med- og modspil og en spirende romance.

    Det er et eventyr og drama, sat i kolonitidens USA.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen20-02-22 12:46

  • ★★★★★★0

    Eternals (2021)

     

    Instruktør Chloé Zhao, der står bag film som ”The Rider” og Oscar-vinderen ”Nomadland”, kan måske godt virke som et lidt mærkeligt valg, til endnu en film i Marvel’s Cinematiske Univers af kulørte superhelte.

    Hendes film virker nærmest som ligger de så langt fra Marvel’s spraglede effektbrag, som de kan komme. Misforstå mig ikke, jeg synes det er fedt at Marvel/Disney tager chancen med sådanne mere kunstneriske orienteret instruktører.

    Jeg kan være lidt i tvivl om, hvor meget indflydelse de måske reelt har? Men lidt må der have været her, for filmen skiller sig som den første lidt ud fra mængden. Desværre ikke som en fantastisk film. Tværtimod faktisk.

    Stemningen er mere tungsindig, nærmest lidt emo, næsten totalt blottet for den humor og morsomheder. Det i sig selv behøver naturligvis ikke trække ned, men i den overlange film, fremstår de stille passager umådeligt træge og der sker også generelt for lidt.

    Manglen på karakterer man relaterer til hjælper heller ikke. Alle diversitetssejl er ellers sat til, for at der er noget for os alle. Overvægtige, homoseksuelle, mørke, lyse, små og store, asiatiske superhelte. Kvinder i ledende helteroller og den hvide mand som en af filmens store og selvsagt også følsomme skurke.

    Men lige lidt hjælper det, da de alle føles hamrende ligegyldige og i bedste fald føles som roller der ville have været fyld i de fleste film. De kæmper også med replikker der er mere klodsede og kliniske end spændende.

    Historien er også det værste vrøvl, selv om den dog har et par vedkommende temaer, man kan forestille sig, så skal den lykkes, skal resten også helst fungere.

    En gruppe af særligt udvalgte udødelige lever i skjul på jorden, klar til at tage kampen op imod en fremmede race, der lever af mennesker. Men det viser sig, at der er større ting på spil.

    Her kommer så et andet irritationsmoment ind, som efterhånden kan trækkes ned over flere af disse stort opsatte superheltefilm. Når endnu en superskurk er i gang med at smadre endnu en by, så kan jeg måske leve med, at samtlige superhelte ikke dukker op.

    Men at det i disse solofilm ofte kun er den omhandlende karakter eller gruppe, virker lidt mærkeligt. Værre er det dog, når skurken som her er som er klar til at smadre hele jorden. Altså, hvor fanden gemmer alle de andre helte sig imens?

    Uanset forklaring, så synes jeg den næppe troværdig med så mange helte der kan samles i Marvel’s univers. Der er referencer til de andre Marvel film, men præcis denne her havde jeg gerne set været en film uden forbindelse til disse.

    Alt er dog ikke dårligt. Særligt mod slut, kommer der lidt gang i den, med underholdende ramasjang og musikken af Ramin Djawadi er med til at løfte fornemmelsen af noget episk og spændende lidt op. Den fungerer ret godt og bedre end selve filmen den understøtter.

     

    Bedømmelse: 4/10

    T. Nielsen20-02-22 13:39

  • ★★★★★★0

    Frankie and Johnny (1966)

     

    Elvis Presley er atter hoppet i en hurtig forklædning, her som ludomanen og gambleren Johnny, der taber konstant ved spillebordrene. Et besøg hos en spåkone fortæller ham dog, at en rødhåret kvinde vil bringe ham held. Men hvad vil hans forlovede ikke sige? Hun er blond.

    En variant af sangen om “Frankie And Johnny” er her om dannet til endnu en hurtigt produceret og ret så tam Elvis flick, der uambitiøst blot skal sælges til hans på det her tidspunkt i 1966, skrumpende fanskare.

    Det sammen med endnu et soundtrack man næsten gerne havde været foruden.

    Historien er hovedsageligt holdt på en showboat og New Orleans og selv om det ofte anes, at den udspiller sig i kulisser, så er der denne gang gjort overraskende meget ud af kostumerne og musikken skiller sig egentlig også ud, fra de ellers typisk lette og ligegyldige popsange der fulgte med disse film.

    Desværre er kvaliteten af sangene eller sangskrivningen, med få undtagelser, ret så lav og det er også tydeligt at høre, at Elvis hverken gider eller magter at løfte dem op. Han leverer lige så dovent som resten af den flade lyd, der følger det mere jazz’et soundtrack.

    Historien kunne have potentiale til en lille sød romantisk komedie, men den leveres lige så udramatisk og detaljeløs som sangene.

     

    Bedømmelse: 4/10

    T. Nielsen20-02-22 15:13

  • ★★★★1

    Persona 

    Gensyn for mig. Første syn for damen derhjemme :)

    Hvor starter man lige med Bergman? Det tager tid at fordøje de mange input. Man kan kun lade den skylle hen over dig og lad sanserne gå på opdagelse. Allerede fra åbningen er Bergman ude i en slags dekonstruktion af narrative normer. Kunst og virkelighed. Ikke mange minutter inde i filmen stilles der spørgsmål om alle relationer i virkeligheden er konstruktioner? hvordan vi ser os selv, og hvilken rolle vi påtager os som mennesker. I starten ser vi verden gennem en ung drengs (måske Bergman selv?) perspektiv. Eller nærmere en kvindes verden med mandens syn. Filmen selv er dvælende og Bergman, trods en meget begrænset spilletid, formår at sige meget, netop fordi hans filmsprog er så rigt og der er kælet for enhver komposition. Berømt for close-ups af ansigter og hvis man som mig interesserer sig for portræt/kompositioner/format er denne film læringsmateriale uden lige. Følelsesmæssigt såvel som intellektuelt berigende oplevelse. En svær kombi at beherske, men jo flere film jeg ser fra filmskaberen, desto mere respekt får jeg for den måde han lavede film på. Meget imponerende. 

    10/10

    Babo20-02-22 15:40

  • ★★★★★★0

    Euphoria - sæson 1

    Euphoria er et mørkt og dystert indblik i teenagere anno 2020. Som før skrevet skal man lige acceptere, at alle problemstillinger er i spil blandt vennegruppen, man følger, men det er ikke mget anderledes end så mange andre serier af den type.

    Det er et ensemble-stykke hvor hver episode tager udgangspunkt i en karakters baggrundshistorie. På den måde får man en god forståelse for deres handlinger og nuværende position i livet. Zendaya er hovedperson og fortæller, Rue, der kæmper med stofafhængighed. Hunter Schäfer spiller Jules - den nye pige i byen, og er absolut seriens højdepunkt rent skuespilsmæssigt. 

    Historien er god, dramatisk og rimelig rå, men der hvor Euphoria for alvor viser sit værd, er dens cinematografi. Den er fantastisk lækker og æstetisk. Desuden rammer den meget mere spot on med seksualitet end andre serier gør - måske med undtagelse af Never Have I Ever. Men - smuk, dramatisk, spændende, velspillet og virkelig, virkelig god og lækker at se på.

    9/10

    Guldager20-02-22 21:35

  • ★★★★★0

    Euphoria - sæson 1

    Euphoria er et mørkt og dystert indblik i teenagere anno 2020. Som før skrevet skal man lige acceptere, at alle problemstillinger er i spil blandt vennegruppen, man følger, men det er ikke mget anderledes end så mange andre serier af den type.

    Det er et ensemble-stykke hvor hver episode tager udgangspunkt i en karakters baggrundshistorie. På den måde får man en god forståelse for deres handlinger og nuværende position i livet. Zendaya er hovedperson og fortæller, Rue, der kæmper med stofafhængighed. Hunter Schäfer spiller Jules - den nye pige i byen, og er absolut seriens højdepunkt rent skuespilsmæssigt. 

    Historien er god, dramatisk og rimelig rå, men der hvor Euphoria for alvor viser sit værd, er dens cinematografi. Den er fantastisk lækker og æstetisk. Desuden rammer den meget mere spot on med seksualitet end andre serier gør - måske med undtagelse af Never Have I Ever. Men - smuk, dramatisk, spændende, velspillet og virkelig, virkelig god og lækker at se på.

    9/10

    Meget enig. Jeg begyndte på serien nogenlunde samtidigt med dig, og fik færdiggjort første sæson i dag, samt de fire første afsnit af sæson 2. Jeg overså til gengæld, at der åbenbart er to specialafsnit, som foregår mellem de to sæsoner. Dem har jeg ikke fået set.

    Kruse20-02-22 23:09

  • ★★★★0

    The Red Shoes, 1948

    Mageløs film. Man kan godt se film som Black Swan har hentet lidt herfra. Men en film, jeg konstant blev overrasket over retningen den tog. Hvem den fokuserede på som hovedperson, surrealismen og ikke mindst klimakset. Adolf Wohlbrück overvældede mig med hans præstation. Moira Shearer var et fund og som at slå to fluer med et smæk ifht. dans/skuespil evner. Man må også takke Martin Scorsese for at stå bag restaurering af denne ‘tabte’ film, som hører til blandt hans favoritter. To instruktører står bag denne film, bl.a. Michael Powell, som lavede den forrygende Peeping Tom.  

    9/10 tæt på fuldt hus. 

    Babo24-02-22 20:33

  • ★★★★0

    En håndfuld klassikere, gensyn. 

    Eyes Without a Face - 9/10

    Peeping Tom - 9/10

    Prinsesse Mononoke - 9/10

    Babo25-02-22 21:49

  • ★★★★0

    Black Dynamite

    Mega grineren! Selvbevidst og meget underholdende blaxploitation action/komedie med alt, der kan forlanges af genren. Jai White er super fornøjelig, sjov og karismatisk. 80 min fløj afsted, en af de mest underholdende film jeg nogensinde har set tror jeg, der er gang i den fra start til slut uden meget pis. :)

    8/10, kommer nok til at se den nogle gange :)

    Babo26-02-22 22:55

  • ★★★★★★0

    Malignant 

    Har set lidt morgengys af jump scare-typen. James Wan er et kæmpe navn, der med Saw, Insidious og The Conjuring har skabt seværdigt gys.

    Det er Malignant ikke. Det er et skridt bagud i hans karriere, og den er dybt uoriginal med meget forudsigelige scares. Det ville være ok, hvis historien var god, men den er heller ikke noget værd.

    4/10

    Guldager27-02-22 10:59

  • ★★★★★★0

    The Kingsman

    Siden Matthew Vaughn's første 5 sprudlende film: Kingsman: The Secret Service, X-Men: First Class, Kick-Ass, Stardust og Layer Cake var den forrige Kingsmen film ikke i samme liga.

    Efter at have ventet på denne prolog til Kingsmen serien, alt for længe - er det ærgerligt at sige at den ikke rigtig var ventetiden værd. Bevares der er enkelte fine action scener - og en enkelt sjov scene (som allerede var blevet spoilet i forvejen).

    Resten var lidt en overfladisk gang rod med nogle endimisionelle skurke og et fjollet plot.

    For min skyld må Vaughn gerne finde på noget andet end Kingsmen - som kun for alvor fungerede i den første film.

    5/10

    Wayne27-02-22 13:36

  • ★★★★★★1

    The Matrix Resurrections (2021)

     

    Lana Wachowski, der sammen med sin søster iscenesatte de tre første Matrix-film, har her flere år efter sidste film, valgt atter at kaste sig over universet. Det havde hun ikke behøvet.

    Lige som med både to’eren og tre’eren, føles denne fjerde film som en middelmådig og ret ligegyldig tilføjelse. Den første film var holdt så enkelt som muligt, med et mere stramt fokus på hovedhistorien og filmens banebrydende action. På den måde fremstod den subtil og begavet som få science fiction og actionfilm før den.

    I efterfølgerne blev narrativet overlæsset med forsøg på substans, der mere trak tempoet ned og fremstod som det rene vrøvl, mens man pressede for hårdt på, for at overgå den første film på effektsiden, hvilken resulterede i flere tvivlsomme scener.

    Denne gang er vi ude i metafilm, der spinner på filmens universt, men også med referencer til at publikum faktisk kun husker og gider actionscenerne og lignende.

    Hvor korrekt dette end er, så bliver det i denne omgang også en selvopfyldende profeti, i en historie der er tæt på at være gentagelse af første film, om end en bevidst end af slagsen, bare med dårligere action og en mere langtrukken handling. Indimellem er der momenter, hvor man føler sig underholdt og måske morer sig over en reference eller to. Men helt godt bliver det aldrig. 

    Måske mystikken bare er opbrugt og selv om der bliver forsøgt på at føje nyt til, så føles det aldrig frisk. Det kan Keanu Reeves, der atter ses som Neo, ikke ændre på.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen28-02-22 15:03

  • ★★★★★★1

    The Matrix Resurrections (2021)

     

    Lana Wachowski, der sammen med sin søster iscenesatte de tre første Matrix-film, har her flere år efter sidste film, valgt atter at kaste sig over universet. Det havde hun ikke behøvet.

    Lige som med både to’eren og tre’eren, føles denne fjerde film som en middelmådig og ret ligegyldig tilføjelse. Den første film var holdt så enkelt som muligt, med et mere stramt fokus på hovedhistorien og filmens banebrydende action. På den måde fremstod den subtil og begavet som få science fiction og actionfilm før den.

    I efterfølgerne blev narrativet overlæsset med forsøg på substans, der mere trak tempoet ned og fremstod som det rene vrøvl, mens man pressede for hårdt på, for at overgå den første film på effektsiden, hvilken resulterede i flere tvivlsomme scener.

    Denne gang er vi ude i metafilm, der spinner på filmens universt, men også med referencer til at publikum faktisk kun husker og gider actionscenerne og lignende.

    Hvor korrekt dette end er, så bliver det i denne omgang også en selvopfyldende profeti, i en historie der er tæt på at være gentagelse af første film, om end en bevidst end af slagsen, bare med dårligere action og en mere langtrukken handling. Indimellem er der momenter, hvor man føler sig underholdt og måske morer sig over en reference eller to. Men helt godt bliver det aldrig. 

    Måske mystikken bare er opbrugt og selv om der bliver forsøgt på at føje nyt til, så føles det aldrig frisk. Det kan Keanu Reeves, der atter ses som Neo, ikke ændre på.

     

    Bedømmelse: 5/10

    Helt enig i både ord og karakter - flot du bruger så mange ord på den :-)

    Wayne28-02-22 16:03

  • ★★★★0

    Har stadig ikke fået den set, men det sker snart. Nogen siger den er helt Ok andre er mere lunkne. Så… jeg er lidt spændt. 

    Babo28-02-22 16:07

  • ★★★★★★0

    Helt enig i både ord og karakter - flot du bruger så mange ord på den :-)

    Tak

    T. Nielsen28-02-22 16:08

  • ★★★★★★0

    Sahara (1943)

     

    Humphrey Bogart har hovedrollen, som det samlede midtpunkt i denne fremragende spændende krigsfilm, hvor en broget gruppe allieret soldater er på flugt igennem en afrikansk ørken, med den tyske hær efter sig.

    Manglen på vand sætter retningen mod en brønd, hvor kampen for de livsgivende dråber bliver omdrejningspunktet, for både helte og skurke.

    Historien er egentlig ret enkel, men lever i kraft af sin intensitet, spændende og fortættede krigsscener og dens fine karakterer.

    Fortællingen er filmatiseret både før og efter, i en eller anden form. I 1995 kom så et direkte og i øvrigt ganske anstændigt remake, lavet til Tv med Jim Belushi i hovedrollen.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 1-03-22 08:39

  • ★★★★★★1

    Ghostbusters II (1989)

     

    Jeg har modsat de fleste andre fra min årgang, aldrig været helt vild med ”Ghostbusters”. Bevares, det var en virkelig underholdende film, med flere gode ideer og meget ikonisk. Den var også virkelig godt castet. Men jeg fandt den også lidt ujævnt iscenesat. Det er dog en film, jeg alligevel har gidet se flere gange.

    Dens efterfølger her, har altid fået lidt mere kritik og skulle ikke leve op til den første film. Det gør den sikkert heller ikke, da den jo ”bare” bygger videre på konceptet og dermed bliver særdeles uoriginal. Men udover det, har jeg altid følt mig fuldt ud lige så godt underholdt.

    Svaghederne er lidt de samme, med en ujævnt iscenesat film og ideer der er sjove, men ikke skal tænkes for meget over. Der bydes desuden på gode effekter (for sin tid), der fint understøtter de tossede påfund.

    Klimaks er på et tidspunkt ved at gå i tomgang og forekommer derfor en anelse mindre organisk end man oplevede det i første omgang.

    Men ellers er det bare god hygge. Filmens største aktiv er dog forsat de folkekære skuespillere som Bill Murray, Dan Aykroyd, Harold Ramis, Sigourney Weaver, Rick Moranis og ikke mindst Ernie Hudson i de bærende roller.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 1-03-22 09:27

  • ★★★★★1

    Jeg synes også, at Ghostbusters 2 er bedre end sit ry, og tilslutter mig gerne de 7/10 =)

    David Lund 1-03-22 09:39

  • ★★★★★★0

    Jeg synes også, at Ghostbusters 2 er bedre end sit ry, og tilslutter mig gerne de 7/10 =)

    Tak:)

    T. Nielsen 1-03-22 13:49

  • ★★★★★1

    Ghostbusters II (1989)

     

    Jeg har modsat de fleste andre fra min årgang, aldrig været helt vild med ”Ghostbusters”. Bevares, det var en virkelig underholdende film, med flere gode ideer og meget ikonisk. Den var også virkelig godt castet. Men jeg fandt den også lidt ujævnt iscenesat. Det er dog en film, jeg alligevel har gidet se flere gange.

    Dens efterfølger her, har altid fået lidt mere kritik og skulle ikke leve op til den første film. Det gør den sikkert heller ikke, da den jo ”bare” bygger videre på konceptet og dermed bliver særdeles uoriginal. Men udover det, har jeg altid følt mig fuldt ud lige så godt underholdt.

    Svaghederne er lidt de samme, med en ujævnt iscenesat film og ideer der er sjove, men ikke skal tænkes for meget over. Der bydes desuden på gode effekter (for sin tid), der fint understøtter de tossede påfund.

    Klimaks er på et tidspunkt ved at gå i tomgang og forekommer derfor en anelse mindre organisk end man oplevede det i første omgang.

    Men ellers er det bare god hygge. Filmens største aktiv er dog forsat de folkekære skuespillere som Bill Murray, Dan Aykroyd, Harold Ramis, Sigourney Weaver, Rick Moranis og ikke mindst Ernie Hudson i de bærende roller.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Jeg er meget enig. "Ghostbusters 2" har ofte været ret udskældt men jeg har nu aldrig selv hørt til iblandt dem, der synes filmen er dårlig. 

    Der er mange sjove scener undervejs, hele holdet er igen i hopla og så får Ernie Hudsons karakter også mulighed for at shine langt mere end han gjorde i den første film. Effekterne - med the river of slime i særdeleshed -  fungerer også rigtig godt synes jeg.

    Jeg ligger på en 8/10 til film nr to i rækken. :)

    Har du fået set "Ghostbusters : Afterlife"? Hvis ikke så glæd dig, og husk at have at have servietter i nærheden, for du kommer højst sandsynligt til at sidde og tude til sidst ligesom jeg gjorde. :) 

    NightHawk 1-03-22 17:54

  • ★★★★★★1

    Jeg er meget enig. "Ghostbusters 2" har ofte været ret udskældt men jeg har nu aldrig selv hørt til iblandt dem, der synes filmen er dårlig. 

    Der er mange sjove scener undervejs, hele holdet er igen i hopla og så får Ernie Hudsons karakter også mulighed for at shine langt mere end han gjorde i den første film. Effekterne - med the river of slime i særdeleshed -  fungerer også rigtig godt synes jeg.

    Jeg ligger på en 8/10 til film nr to i rækken. :)

    Har du fået set "Ghostbusters : Afterlife"? Hvis ikke så glæd dig, og husk at have at have servietter i nærheden, for du kommer højst sandsynligt til at sidde og tude til sidst ligesom jeg gjorde. :) 

    Jeg har ikke set den endnu, men har bestilt den hjem på 4K.

    T. Nielsen 1-03-22 17:57

  • ★★★★★1

    Jeg har ikke set den endnu, men har bestilt den hjem på 4K.

    Det bliver en af de fedeste oplevelser i din hjemme-biograf, tror jeg.

    Jeg så den på almindelige BD og både billed og lyd var helt igennem fremragende.  Lydeffekterne er noget af det vildeste jeg har hørt længe. :)

    NightHawk 1-03-22 18:03

  • ★★★★1

    Jeg kan se, den kan lejes på Blockbuster fra 14. marts, så det vil jeg se frem til :)

    chandler75 1-03-22 18:36

  • ★★★★0

    American Splendor, 2003

    Jeg nyder sgu en original fortælling. En, der er anderledes fortalt og suger tilskueren ind i sit univers. En herlig og skæv biografisk komedie om Harvey Pekar, hvis hverdagsbetragtninger blev til tegneserieformat. Vi er helt nede på hverdagsplan, banaliteter og alt det helt ordinære mennesker oplever. Der er heldigvis et kompleksitet hos hvert enkelte menneskes liv, som filmen netop postulerer. Giamatti er så blændende i rollen, nok det bedste jeg har set fra ham. 

    9/10

    Babo 2-03-22 17:04

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen