Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Tak og det vil jeg, huske det;) Aldrig glemme, huske hvad mor siger:D

    T. Nielsen16-03-22 11:15

  • ★★★★0

    Husk, at huske det :)

    Apropos filmen. Jeg stoppede efter et kvarter må jeg tilstå. Men godt jeg ikke genoptog den kan jeg læse :)

    Babo16-03-22 11:22

  • ★★★★★★0

    Husk, at huske det :)

    Apropos filmen. Jeg stoppede efter et kvarter må jeg tilstå. Men godt jeg ikke genoptog den kan jeg læse :)

    Den blev ikke bedre nej. Glem det ej.

    T. Nielsen16-03-22 11:30

  • ★★0

    Out of Death lyder som en af Seagals film.

    Men det er ligefør at selv den værste Seagal-film har højere underholdningsværdi.

    Jeg tænker lidt på om størstedelen af filmens budget, er gået til at få Bruce Willis med ombord på Out Of Death.

    For selv om han er eneste, og jeg mener eneste lyspunkt, på trods af en værre passivitet end Death Wish, så redder han desværre ikke Out Of Death fra filmens katastrofale end-result.

    Ryder66616-03-22 13:11

  • ★★★★0

    Den blev ikke bedre nej. Glem det ej.

    Hvad skal jeg ikke glemme ? ;)

    Babo16-03-22 15:11

  • ★★★★★★0

    Hvad skal jeg ikke glemme ? ;)

    At du er over 30 og der skal være noget for de unge, så du er dømt ude. Det huskede jeg;)

    T. Nielsen16-03-22 15:19

  • ★★★★0

    At du er over 30 og der skal være noget for de unge, så du er dømt ude. Det huskede jeg;)

    Jeg skriver det sgu bag øret, selvom jeg næppe ser det der :)

    Babo16-03-22 15:51

  • ★★★★★★0

    Jeg skriver det sgu bag øret, selvom jeg næppe ser det der :)

    Så ser fruen det måske, når hun tager dig bagfra:)

    T. Nielsen16-03-22 16:07

  • ★★★★1

    Så ser fruen det måske, når hun tager dig bagfra:)

    Så må jeg huske at tage hjelmen af og tænde lyset :D

    Babo16-03-22 17:00

  • ★★★★★★1

    Bare husk at fortælle hende, at selv om det ikke er godt for dig, kan det jo godt have en værdi for hende;)

    T. Nielsen16-03-22 17:24

  • ★★★★1

    Bare husk at fortælle hende, at selv om det ikke er godt for dig, kan det jo godt have en værdi for hende;)

    Haha

    m.youtube.com/watch

    Babo16-03-22 18:39

  • ★★★★★★0

    The Pit and the Pendulum (1961)

     

    Der er dømt galskab og horror i denne Roger Corman iscenesatte Edgar Allan Poe filmatisering.

    Vincent Price viser atter hvorfor han er så perfekt til sådanne film, som manden der får besøg af sin svoger, der har hørt at hans søster er død. Alene Price’s karisma udstråler mystik og bag den polerede facade af pænhed i rollen som sørgende og traumatiseret ægtemand, fornemmer man hurtigt at noget er rystende galt.

    Som andre lignende Corman produktioner, er stemningen defineret af en begrænset lokation i en gotisk setting, der kulørt sætter en ramme af noget ubehageligt. Det er effektivt lavet, særligt fordi spilletiden holdes kort, så intet trækkes i langdrag.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen17-03-22 08:57

  • ★★★★★★0

    Halloween Kills (2021)

     

    Instruktør David Gordon Green har sammen med sine medforfattere helt sikkert haft en ide, som de har ment gav mening i denne efterfølger til deres egen 2018 ”Halloween” i denne ikoniske gyserserie.

    Desværre fungerer deres ide ret dårligt filmisk, både i dens udførsel, som virker overfladisk og rodet, men også i dens næsten malplacerede om end nok velmente pointer om sammenhold kontra pøbelvælde.

    Det er muligvis prisværdigt, at de ikke bare vil køre en gentagelse, men vil udvide fortællingen og tilsætte den noget tyngde.

    En fortælling der i øvrigt minder kraftigt om ”Halloween II” på enkelte punkter, men som sagt forsøger at udbygge fundamentet.

    Ironisk nok dog, så fungerer filmen bedst i de passager, hvor morderen Michael Myers bare forfølger sine ofre. Her skabes der uhygge og der leveres et par gode gys og nedslagtninger, hvor et højdepunkt er en gruppe mennesker i en bil. Disse scener gør, at jeg trods alt ikke kedede mig og helt opgav filmen.

    Men mere end middelmådig kan man desværre ikke kalde den.

     

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen17-03-22 13:49

  • ★★★★★★1

    The Book of Boba Fett (Sæson 1)

     

    I den oprindelige Star Wars trilogi møder vi for første gang, den mystiske og lidt skræmmende dusørjæger, Boba Fett. I Trilogiens sidste del ”Return Of The Jedi” må han så lade livet, ikke så langt inde i filmen.

    Ellers det vil sige, at rent faktisk ser vi ikke han dør. Han ender blot i maven på et gigantisk underjordisk monster. Men surprice, modsat alle andre der er endt der lader det til, så overlevede han (takket være hans specielle panser).

    Det en præmis man skal acceptere og selv om jeg gerne have været foruden, så var jeg alligevel spændt på at se denne serie, som der blev lagt til grund for i den fremragende ”The Mandalorian”.

    Desværre må jeg så erkende, at vi ikke er på helt samme niveau. Første afsnit er tæt på at være direkte dårligt instrueret af Robert Rodriguez, der både på historiesiden, men måske især for actiondelens vedkommende byder på en statisk og klodset iscenesættelse.

    Heldigvis stiger kvaliteten af alle dele i de følgende 6 afsnit, der dog forsat svinger ret meget. Der er enkelte virkelig gode afsnit, blandt andet dem hvor ”The Mandalorian” dukker op.

    Men det er nu altså Boba Fett der har hovedrollen. Desværre lykkes det også serien at afmystificere den engang så spændende dusørjæger til at stivbenet bessefar. I rollen har Temuera Morrison bare ikke længere hvad der skal til. Om rollen så er tilpasset hans formåen eller om man vitterligt uden omtanke har omskrevet imperiets forlængede arm, til en tandløs kriger ved jeg ikke helt. Sikkert en blanding.

    Nu skal han også samtidig være en helt (eller tæt på) og ikke længere en skurk. Jeg så ham hellere som skurk, eller i det mindste som kyniker. Der er også rigeligt med potentiale i historien, når Boba Fett forsøger at tilrane sig magten og blive gangsterkonge i underverdenen efter Jabba The Hutt’s død, til at lave en god fed historie om en rumgangster.

    Uanset og ignorer man alt det, så der er som næsten altid i Star Wars universet masser af opfindesomme og underholdende set pieces og visuelt er serien faktisk også ganske indbydende at se på. Men mere end en forsigtig og lille 7/10 rating kan det ikke blive til. Jeg havde nok håbet på lidt mere, men det måske min fejl.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen18-03-22 14:43

  • ★★★★★★1

    Desværre lykkes det også serien at afmystificere den engang så spændende dusørjæger til at stivbenet bessefar.

    Vi kunne ikke blive mere enige :-D

    Wayne18-03-22 15:31

  • ★★★★★★1

    Vi kunne ikke blive mere enige :-D

    De burde også have ladet ham beholde hjelmen på. Meeen det tricks havde de brugt i The Mandalorian. Er du også enig deri?

    T. Nielsen18-03-22 15:34

  • ★★★★★★0

    De burde også have ladet ham beholde hjelmen på. Meeen det tricks havde de brugt i The Mandalorian. Er du også enig deri?

    Jo - men vi har jo selvfølgelig også lært ham at kende, uden hjelm i SW 2-3 (eller hans clon-far) - så på den måde giver det mening. Han er bare for tung, som du skriver.

    Det her skulle jo være i forlængelse af Return of The Jedi - hvor man tænker ham som yngre.

    The Mandalorian er på en måde Fett - hvis hjelmen ikke var taget af.

    Wayne18-03-22 15:52

  • ★★★★★★0

    Jo - men vi har jo selvfølgelig også lært ham at kende, uden hjelm i SW 2-3 (eller hans clon-far) - så på den måde giver det mening. Han er bare for tung, som du skriver.

    Det her skulle jo være i forlængelse af Return of The Jedi - hvor man tænker ham som yngre.

    The Mandalorian er på en måde Fett - hvis hjelmen ikke var taget af.

    Det har du selvfølgelig en valid pointe i. Tænkte blot, at det virkede mere mystisk og mytisk trods alt og så kunne man have brugt en anden skuespiller der rent faktisk kunne svinge en lige højre. 

    T. Nielsen18-03-22 16:19

  • ★★★★★★0

    Det har du selvfølgelig en valid pointe i. Tænkte blot, at det virkede mere mystisk og mytisk trods alt og så kunne man have brugt en anden skuespiller der rent faktisk kunne svinge en lige højre. 

    Han kan selvfølgelig svinge den kæp - selvom det er lidt i De Niro "slow-mo". :-)

    Wayne18-03-22 16:21

  • ★★★★★★0

    Han kan selvfølgelig svinge den kæp - selvom det er lidt i De Niro "slow-mo". :-)

    Der er ikke meget Yoda over ham i kampscenerne, men ellers har de en del tilfælles fysisk:D

    T. Nielsen18-03-22 16:25

  • ★★★★★★0

    West Side Story (2021)

     

    Det er efterhånden mange år siden, at mesterinstruktør Steven Spielberg har ramt de helt høje noter. Men mod al forventning, så gør han det her, med dette remake af den klassiske musical. Et remake der i øvrigt overgår originalen fra 1961. Spielberg er forbavsende tæt på at levere et decideret mesterværk og måske har han faktisk leveret det. Det må tiden vise.

    Fra start af flyder den visuelt pragende og vidunderligt, men også dejligt altmodische flotte film imponerende derudaf i hele 156 minutter, uden nogensinde at føles et eneste minut for lang. Sangene sidder lige i skabet og timingen rammes så perfekt, at man tager sig selv i at sidde og nynne og smådanse i sofaen.

    Det samme med replikkerne, der leveres så indlevende og poetiske, men uden at miste jordforbindelsen, at det er en fryd at overvære. Det er så gode dialoger, der driver beundringsværdigt fra et hold af velspillende skuespillere så velcastet som sjældent set. Bedst er Mike Faist i en betydningsfuld og bærende stor birolle, som den rå Riff, som man dog helt fanger som menneske. Men også David Alvarez giver en præstation, man kommer helt ind på livet og betages dybt af. Hold kæft de er vilde.

    Som de unge forelskede er Rachel Zegler som Maria også overbevisende og tilpas troskyldig, til at man totalt køber hendes urealistiske drømme og hovedløse forelskelse. I den anden hovedrolle er Ansel Elgort også helt igennem godt spillende, med et anstrøg af noget fuldstændigt hverdagsagtigt over sig, der gør han gennemført troværdig i rollen som Tony. Der har lydt kritik sine steder, om at han er lidt kedelig. Deri er jeg ikke enig. Skulle man påklistre ham en lille kritik, så er det at man kan have svært ved at se ham, som hårdkogt bandemedlem. Men hele filmens setup taget i betragtning, er der heller ingen der siger man skal dette.

    Men historien om ung, naiv kærlighed og drømmen om det bedre og måske umuligt liv, der symboliseres så tragisk smukt via den overlette og troskyldige forelskelse og trangen til at stikke af fra det hele. Men det er svært at slippe det hårde gadeliv, eller den kultur man er født ind i, alt imens racespændinger og bandeopgør lurer og forsøger at trække en ned.

    Selv om det er en musical og den sine steder både er frisk og farverig, så er det også en af Spielberg’s ultimativt mest dystre og nedslående film, hvor han modsat tidligere værker helt slukker for kontakten og efterlader os i mørket, uden gnisten af håb. Det er hårdt, men også hjertegribende at bevidne, men på samme tid også tankevækkende at den aldrende auteur så sent i karrieren præsenterer os for så meget sortsind. Mageløst!

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen19-03-22 14:26

  • ★★★★0

    Godt skriv. Underligt vores ven Don ikke nød den? Jeg kan godt se lidt af kritikken omkring Ansel. På den anden side har jeg også forsvaret Cavill som Superman, som netop også har en lidt hverdags tilstedeværelse over sig. Nogen vil måske bare kalde det tør. Men uanset, så er Ansel bare ikke så god som de andre, men stadig god nok følte jeg. Ellers har 150 min sjældent løbet stærkere. 

    Babo19-03-22 14:50

  • ★★★★★★0

    Tak min ven. Go'e gamle don, kan indimellem godt lide at gå imod konsensus:-D Men ja, underligt han ikke falder for et så filmisk værk. 

    T. Nielsen19-03-22 15:10

  • ★★★★★★0

    1883 (Sæson 1)

     

    Der er både klassiske dyder og nutidige tematikker i denne western-serie, der fortæller forhistorien til serien ”Yellowstone”, om hvordan familien Dutton endte i Montana.

    Taylor Sheridan er atter både showrunner og skaber af denne veldrejede og ofte også ganske medrivende historie, om et vogntog på vej vest- og nordpå og de mange udfordringer de møder.

    Onde tunger vil måske påstå, at der er gjort lidt rigeligt ud af den i dag politiske korrekte tankegang med kvinder til hest og etniske amerikanere, der aldrig bliver andet end gode eller retfærdige.

    Men efter i utallige årtier ofte at have set disse udstillet og portrætteret som enten ofre eller primitive vilde, så synes jeg det er fint at vi får at se en anden side, hvor ”indianere” som de jo blev kaldt dengang, bliver afbildet som det stolte naturfolk de også var.

    Der efterlades samtidig også masser af gods til de mere reaktionære, hvor især gode gamle Sam Elliot er guld værd, som livstræt og traumatiseret leder med løse guns og masser af attitude. Der sker også en del dramatik, i løbet af fortællingen og der bydes generelt på et solidt og velspillende persongalleri.

    Min største anke er den fortællerstemme, som leveres af seriens unge Isabel May. Den bliver efter nogle afsnit enormt trættende at høre på. Samtidig er der lidt for meget fokus på hende. Det må seriens skabere naturligvis selv om, men jeg synes ikke hun er nær som interessant som flere af de andre karakterer.

    Men lige indtil slutningen er man alligevel rigtigt godt med og trukket ind i gennemførte westernunivers. Desværre klaskes der, efter en ellers lyrisk klingende og rørende slutning, lige en god gang overromantiseret patos på, som trak så meget ned, at serien mistede den lidt højere rating den bestemt ellers lænede sig op ad.

    Men uanset, kunne man lide den nutidige westernserie ”Yellowstone”, kan man godt kaste sig over denne her. Persongalleriet er så også generelt mere sympatisk, så der er også karakterer man faktisk holder med.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen19-03-22 15:35

  • ★★★★★0

    Enig med hvad I skriver om Ansel. Jeg vil tilføje, at jeg synes at hans højde giver ham lidt af den “farlighed”, som Richard Beymer manglede i udgaven fra 1961.

    Kruse19-03-22 15:35

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen