Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★0

    Battleship

    Måske historien vigtigste film?

    Blændende CGI. Fantastiske skuespilpræstationer. Slagskibe - rumskibe - action galore. Hvad kan man ønske sig mere?

    Intet under at man ikke har turdet at lave en efterfølger, for den ville aldrig kunne leve op til dette utrolige og imponerende mesterværk.

    Den fortjener at blive hyldet her i jubilæumsåret, hvor det er 10 år siden den havde premiere.

    Særligt på denne dag.

    10/10 skalaen - sprænger den til atomer - og der er ingen over - eller ved siden af.

    Helt klart verdens bedste film!

    David Lund 1-04-22 12:13

  • ★★★★0

    For hulan gutter - det er grineren at læse jeres kommentarer 

    :) 

    Tror bare Ryder og mig er sjovere end Berg :)

    Babo 1-04-22 12:44

  • ★★★★2

    Helt klart verdens bedste film!

    Helt klart, havde den været den eneste film. 

    Babo 1-04-22 12:45

  • ★★★★★★1

    Slagskibe - rumskibe - action galore. Hvad kan man ønske sig mere?

    En god film?

    T. Nielsen 1-04-22 12:54

  • ★★★★★★2

    Helt klart, havde den været den eneste film. 

    T. Nielsen 1-04-22 12:55

  • ★★★★★★0

    En god film?

    Og du har læst hele teksten?

    Wayne 1-04-22 12:56

  • ★★★1

    Battleship

    Måske historien vigtigste film?

    Blændende CGI. Fantastiske skuespilpræstationer. Slagskibe - rumskibe - action galore. Hvad kan man ønske sig mere?

    Intet under at man ikke har turdet at lave en efterfølger, for den ville aldrig kunne leve op til dette utrolige og imponerende mesterværk.

    Den fortjener at blive hyldet her i jubilæumsåret, hvor det er 10 år siden den havde premiere.

    Særligt på denne dag.

    10/10 skalaen - sprænger den til atomer - og der er ingen over - eller ved siden af.

    Måske verdens bedste aprilsnar…

    Gormanden 1-04-22 14:26

  • ★★★★★★0

    Og du har læst hele teksten?

    Ja desværre;-)

    T. Nielsen 1-04-22 14:56

  • ★★★★★★0

    Måske verdens bedste aprilsnar…

    Aprilsnar - nej nu må jeg lige bede om lidt respekt for dette prægtige værk. Ellers ender din kommentar, direkte hos Johan, det vil du ikke ønske.

    Wayne 1-04-22 15:07

  • ★★0

    Hunter Hunter, som vitterligt var kedelig. 

    Den er faktisk kun spændende det sidste kvarter af filmen.

    Devon Sawa er kun på den første halve time, derefter tager Nick Stahl, over.... hvilket man godt kan sige uden at spoile.

    Den var ikke ventetiden værd

    På grund af en overraskende og tildels chokerende slutning sniger min score sig op på 4/10

    Ryder666 2-04-22 00:13

  • ★★★★0

    First Reformed 

    Med sin ‘boxy’ 4:3 format skaber Schrader så meget nærvær med sine kompositioner, foruden at hylde old School filmmaking - i særdeleshed filmskabere som Robert Bresson og blandt de nyere navne, Paweł Pawlikowski. Det indrammede billede giver en subjektiv opfattelse og skærer ind til essensen. Det hele spidser til i slutningen, som svæver mellem håb og fortvivelse (temaerne) og det vil nok være et temperamentsspørgsmål om man falder for den ene eller anden tolkning. Men en film, der har så meget på sinde om hvor verden er på vej hen og de alvorlige udfordringer, der ligger forude, uden det bliver en budskabsfilm. Det er filmen ikke, men den er et refleksivt karakterstudie af en mand, som imidlertid er fysisk og psykisk knækket og oplever troen er væk. Schrader skaber en tyk atmosfære af dommedag og karaktertegningen som nævnt er ganske sikker. Jeg vil også påstå dette er Ethan Hawke på toppen af sin ydeevne. Filmen var mig mere følelsesmæssig givende anden gang. Den har seriøst nogle yderst hjemsøgende kvaliteter. 

    10/10

    Babo 2-04-22 14:12

  • ★★1

    First Reformed 

    Med sin ‘boxy’ 4:3 format skaber Schrader så meget nærvær med sine kompositioner, foruden at hylde old School filmmaking - i særdeleshed filmskabere som Robert Bresson og blandt de nyere navne, Paweł Pawlikowski. Det indrammede billede giver en subjektiv opfattelse og skærer ind til essensen. Det hele spidser til i slutningen, som svæver mellem håb og fortvivelse (temaerne) og det vil nok være et temperamentsspørgsmål om man falder for den ene eller anden tolkning. Men en film, der har så meget på sinde om hvor verden er på vej hen og de alvorlige udfordringer, der ligger forude, uden det bliver en budskabsfilm. Det er filmen ikke, men den er et refleksivt karakterstudie af en mand, som imidlertid er fysisk og psykisk knækket og oplever troen er væk. Schrader skaber en tyk atmosfære af dommedag og karaktertegningen som nævnt er ganske sikker. Jeg vil også påstå dette er Ethan Hawke på toppen af sin ydeevne. Filmen var mig mere følelsesmæssig givende anden gang. Den har seriøst nogle yderst hjemsøgende kvaliteter. 

    10/10

    Det lyder som om jeg burde tage mig sammen til at se den. Det er over et år siden, hvis ikke på release dato, jeg købte den. Har aldrig fået taget mig sammen til at se den.

    Ryder666 2-04-22 16:41

  • ★★★★0

    X 

    Let’s talk about X, baby…

    Formentlig den mest fornøjelige genrefilm jeg har set siden Cabin in The Woods. Hold da kæft en film og en fest jeg havde! En af dem man forestiller sig ville fungere endnu bedre på en hed sommeraften i en drive-in biograf. Og det er præcis sådan her jeg forestiller mig en Q. Tarantino horror flick ville være, uden at miskreditere Ti West på nogen måde. Tværtimod. Masser af tossede herligheder og der gives tid og plads til at hænge ud med karaktererne inden det går løs. Det sker så sjældent i denne type film, men jeg formåede rent faktisk at holde af hele ensemblet. Og denne film har en friskhed som jeg synes mange lignende film savner. Vittig dialog og tilpas mængde gore/sex, uden at tage fokus fra karaktererne og spændingsopbygning. Apropos det sidstnævnte: alligatorscenen. Wow!! 

    9/10

    Babo 3-04-22 10:15

  • ★★★★0

    Er kommet helt fra denne. Beklager. Men nej, det gør ikke som sådan ondt. Jeg er ikke så sart med den slags. Generelt, uanset artist synes jeg dog ikke man skal ødelægge en plade. Jeg må dog vide, hvilken plade med Elvis er det? 

    Det er "Elvis Sings Hits from his Movies". Det lyder jo ikke umiddelbart som en titel, der er mange millioner værd. Men det er et vældigt flot cover i sort og lyserød. Og så er den signeret - er det noget der øger værdien?

    S. Rico 3-04-22 10:36

  • ★★★★★★0

    Umiddelbart er den ikke i høj kurs. Måske autografen, hvis den er autentisk, hvilket jeg måske tvivler på, ville nok forhøje værdien en bet.

    Det var så vidt jeg ved også en discount udgivelse i sin tid (vis Camden hed de vist) med en broget flok af dårlige filmsange. 

    Tak for info.

    T. Nielsen 3-04-22 11:23

  • ★★★★★0

    X 

    Let’s talk about X, baby…

    Formentlig den mest fornøjelige genrefilm jeg har set siden Cabin in The Woods. Hold da kæft en film og en fest jeg havde! En af dem man forestiller sig ville fungere endnu bedre på en hed sommeraften i en drive-in biograf. Og det er præcis sådan her jeg forestiller mig en Q. Tarantino horror flick ville være, uden at miskreditere Ti West på nogen måde. Tværtimod. Masser af tossede herligheder og der gives tid og plads til at hænge ud med karaktererne inden det går løs. Det sker så sjældent i denne type film, men jeg formåede rent faktisk at holde af hele ensemblet. Og denne film har en friskhed som jeg synes mange lignende film savner. Vittig dialog og tilpas mængde gore/sex, uden at tage fokus fra karaktererne og spændingsopbygning. Apropos det sidstnævnte: alligatorscenen. Wow!! 

    9/10

    Ti West har styr på sit lort! Jeg er dog nok “kun” på 8/10.

    David Lund 3-04-22 12:13

  • ★★★★0

    Umiddelbart er den ikke i høj kurs. Måske autografen, hvis den er autentisk, hvilket jeg måske tvivler på, ville nok forhøje værdien en bet.

    Det var så vidt jeg ved også en discount udgivelse i sin tid (vis Camden hed de vist) med en broget flok af dårlige filmsange. 

    Tak for info.

    Korrekt, der står Camden på pladen. Men der står også RCA. Hvordan hænger det sammen? Er RCA pladeselskabet og Camden distributionsselskabet?

    Autografen ser meget autentisk ud. Men det er desværre ikke Elvis. Det er nemlig den tidligere ejer, der har signeret sit navn på indercoveret. Det var såmænd bare et forsøg på en lille morsomhed fra min side :-)

    Jeg havde selv en periode som barn, hvor jeg skrev mit navn på alle mine ting. Jeg ved ikke helt, hvad idéen var med det. Det var vist bare noget man gjorde engang. 

    S. Rico 3-04-22 12:56

  • ★★★★★★1

    Korrekt, der står Camden på pladen. Men der står også RCA. Hvordan hænger det sammen? Er RCA pladeselskabet og Camden distributionsselskabet?

    Autografen ser meget autentisk ud. Men det er desværre ikke Elvis. Det er nemlig den tidligere ejer, der har signeret sit navn på indercoveret. Det var såmænd bare et forsøg på en lille morsomhed fra min side :-)

    Jeg havde selv en periode som barn, hvor jeg skrev mit navn på alle mine ting. Jeg ved ikke helt, hvad idéen var med det. Det var vist bare noget man gjorde engang. 

    Haha skurk:D 

    Jeg kender (eller husker) desværre ikke konstruktionen. Men Camden udgav under RCA en række billige albums. Originale albums stod RCA bag. Om Camden var et selvstændigt firma, der blot havde købt en licens af en art eller om de blev ejet af RCA ved jeg ikke. 

    T. Nielsen 3-04-22 13:02

  • ★★★★0

    Ti West har styr på sit lort! Jeg er dog nok “kun” på 8/10.

    Det er også godkendt, men jeg er nok tæt på at synes filmen er den bedste indenfor den slags horror. Ved godt Chainsaw regnes for vigtig og det er den også, men jeg synes denne kunne mere. Den er på en måde langt mere seværdig, nærmest sådan en hænge-ud horror flick med herlig humor. Uden det skadede spændingen. 

    Babo 3-04-22 13:07

  • ★★★★0

    Jeg havde selv en periode som barn, hvor jeg skrev mit navn på alle mine ting. Jeg ved ikke helt, hvad idéen var med det. Det var vist bare noget man gjorde engang. 

    Det var meget almindeligt dengang, hvor man kunne finde på at låne sine bøger/tegneserier/plader ud. Og så var det også en måde at tage "ejerskab" over tingene. Fx var det engang meget almindeligt blandt samlere, at man satte "ex libris"-mærkater i sine bøger - nogle gange grafisk flot udformede og så med sit navn.

    I mange år skrev jeg også selv mit navn og årstal for køb i mine bøger. Det er lidt sjovt og nostalgisk at hive en bog frem, jeg fx har købt og læst i 1993 :)

    Hvis du vil se, præcis hvilken plade, det er, kan du indtaste det nummer, der står på ryggen, på discogs.com.

    chandler75 3-04-22 13:32

  • ★★★★★★0

    Skyggen i mit øje

    Ole Bornedal er til tider en god instruktør, til tider en elendig instruktør. Filmen bliver først rigtig god hen i mod slutningen, ellers er den skæmmet af en afsindig ringe dialog. Flot lavet dog.

    5-6/10

    Guldager 3-04-22 16:01

  • ★★★★0

    Et par fotos fra den oprindelige Wes Craven film, Cursed. Med praktiske effekter. Kan man håbe på det Cut, selvom han ikke er iblandt os mere?

    m.youtube.com/watch

    Babo 4-04-22 21:13

  • ★★★★★★1

    Major Dundee (1965)

     

    Efter succes med ”Ride The High Country”, fik instruktør Sam Peckinpah muligheden for at iscenesætte denne mere episke og storladne western, men et stjernebesætning, anført af Charlton Heston i hovedrollen som den stoiske og stædige officer Dundee.

    Peckinpah har selv udtalt, at denne film kunne have stået som et af hans hovedværker, havde både producer og filmselskabet ikke blandet sig med krav og siden med at klippe den ned i spilletid. Det er naturligvis ikke til at vide, om det ville have været korrekt, at filmen ville have stået bedre. Peckinpah var dog ikke selv tilfreds med filmen, har jeg ladet mig fortælle.

    Den er måske heller ikke helt så skarp og fremadpegende som hans bedste værker. Stilen virker mere klassisk og peger bagud, modsat hans næste film, mesterværket ”The Wild Bunch”. For eksempel er actionscenerne ret så konventionelle, hvor man kun i glimt måske kan ane, hvad der kunne have været.

    På indholdssiden, har historien dog flere af Peckinpah´s kendetegn, med hårdføre og indesluttede, ofte lidt bitre mænd. Det er også på grund af fremragende karakterer-tegninger at filmen alligevel fremstår, hvis ikke fremragende, så tæt på.

    Dundee’s rigide besættelse om at fange en gruppe apacher, der har bortført to børn, hvilket trækker ham længere og længere ned mentalt og hans folk med ham, er intimiderende at bevidne og kombineret med en god teknisk side, står filmen overraskende stærkt, også set med dagens øjne.

    Kun en svagt iscenesat romance, som aldrig føles troværdig, føler jeg ikke lever op til resten af filmen. Ikke desto mindre bruges den dog til at underbygge et billede af Dundee, der ikke altid fremstår flatterende, men som man alligevel får en form for sympati for.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 7-04-22 13:21

  • ★★★★★★0

    È stata la mano di Dio (2021)

     

    Inspireret af sin egen opvækst, leverer instruktør Paolo Sorrentino en både livsbekræftende, morsom og også ret tragisk coming-of-age fortælling fra Napoli.

    Hele tiden med rodfæste i fortællingen om Maradona, der skal spille for klubben, som symbolet på det næsten guddommelige og ønsket om et liv i succes.

    Og det er en ret så frisk fortælling med et kulørt persongalleri, der går lige til grænsen og måske lidt over, i hvad man i dag må anse som kontroversielt.

    Kan her ikke lade være med at tænke på, om det havde skabt for mange kontroverser, hvis det havde været en +60 eller måske endda en +70 årig mand, der havde forført en teenagepige på den måde.

    Men altså, det er en ung drengs hormonfyldte liv og drømmen om at lave film en dag, vi ser denne historie og det er heldigvis serveret uden meget filter.

    Det er en film, der er et stort stykke af livet, anrettet med masser af grønt, lækkert kød og med sovs tilsat piskefløde. Smagen er fed, men lækker og selv om det grænser til, hvad man kan tage ind, så holdes det på den nok så velkendte kant, der i stedet forfører os.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 8-04-22 11:53

  • ★★★★★★0

    Kinjite: Forbidden Subjects (1989)

     

    Instruktør J. Lee Thompson’s sidste film, efter en lang og broget karriere, der dog har store klassikere som ”The Guns Of Navarone”, ”Cape Fear” og flere andre på sit cv.

    Som en stor del af hans mange sidste og lettere tvivlsomme film, for b-films selskabet Cannon, har denne atter Charles Bronson på plakaten. Han spiller som så ofte før, den hårdkogte strisser, her i jagten på en ring af forbrydere, der sælger mindreårige til sex.

    Som thriller er det ujævnt iscenesat og føles ofte, lettere ugideligt fortalt. Men undervejs er der scener, man alligevel fænges af. Det er som flere af Bronson’s senere film, ofte også en historie proppet med begivenheder der taler til ens indre svinehund og ens lyst for, ikke kun retfærdighed, men brutal hævn.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen 8-04-22 12:19

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen