Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★2

    Elwood, det er bare lidt svært at tro på, når toptrænede soldater i etteren, ikke rækkede langt, men en pige med en økse og bue godt kunne sætte Predator ud af spillet fordi…. Ja, manuskriptet siger sådan. Hun er desuden også for stærk i flere andre scener, som jeg ikke vil spoile her. Desuden fandt jeg også hendes bror i filmen, ALT for stærk i scenen, hvor han går op mod Predator. Predator ender faktisk med at ‘snyde’ for at klare ham. Så nej. Det er ikke så meget om det er en pige eller mand, men blot det indbyggede symbolik i, man skriver sine film på den måde med identitetspolitik. Jeg ved godt native ofte hvis ikke altid, er skidt portrætteret på film. I dårligt lys. Men der er bedre måder at skrive karakterer på, uden at overdrive SÅ meget og svinge med forhammeren. De franske kolonister i filmen er selvfølglig nogle liderlige svin. 

    Jeg har ikke problemer med Ripley. Heller ikke når jeg ser den i dag. For mig er hun en stærk karakter, båret er fornuft og overlevelses instinkt. Hun er ikke overlegen, men menneskelig, skrøbelig og handler derefter. Måske ser du ikke en afgørende forskel, men det gør jeg, både i udlægning af karakterer i de to film, men selvfølglig også i scriptet, der er mere konsistent indenfor de rammer de arbejder med. 

    Babo16-08-22 14:07

  • ★★★★★★2

    Babo og T. Nielsen, Ripley var f.eks. også en spinkel person, hun var jo reelt set ikke en kriger, er der nogen forskel fra hende og så til vores heltinde i Prey, folk af spinkel bygning diskvalifiseres vel ikke, hvis blot de måske har snilde i stedet for, hun bruger jo sin snilde og kløgt, man ser hende ikke armwrestle med Predatoren (det gør Arnold heller ikke men det var blot en metaforisk udtryk)


    Der er ikke noget i hverken Alien eller Aliens for den sags skyld, der for mig stikker ud, så jeg synes det virker utroværdigt. For mig handler det altid om kontekst og som jeg netop skrev i anmeldelsen, så bliver det i Prey en bet for meget muskel og for lidt snilde i klimaks. 

    Om det er en kvinde, mand, tyk, tynd, skaldet, glad for nuggets eller andet er mig ligegyldigt. Så længe jeg synes det fungerer i rammerne og det følte jeg ikke Prey gjorde 100% i det endelige opgør. Derudover er det jo ikke en kritik der ødelægger filmen. Det afholder den, sammen med et par andre ting, blot for at jeg føler den fungerer optimalt.

    Og ja, jeg generes på ingen måde af, om en film vinkler lidt til fordel for kvinder, sorte, asiater, homoseksuelle, transkønnede eller andet. Tværtimod hilser jeg det velkommen, hvis man kunne rykke lidt ved folks fordomme og reaktionære holdninger. 

    T. Nielsen16-08-22 15:24

  • 2

    Men det her jo et godt eksempel på, at vi desværre har brug for en kønskamp, uanset hvor mange irritererende stemmer, som deltager i den (læs: cirka 99 %). På intet tidspunkt, som en anden bruger påpeger, bruger hun sin fysik til at bekæmpe predatoren, men sin taktiske snilde. Ergo giver det ikke mening at sætte spørgsmål ved hendes fysik.

    ZimaBlue16-08-22 15:39

  • ★★★★★★3

    Jeg synes rent faktisk hun bruger mindre snilde end i originalen og lidt mere fysik og i fald jeg skulle give dig ret, kan det jo ikke være en kønnet betinget kritik? Hvad skulle pointen være deri?

    Hvorfor skal ens mening absolut tages til indtægt, for noget jeg aldrig har givet udtryk for. Jeg har aldrig kritiseret filmen fordi den har en kvinde i hovedrollen, så drop det pis tak!!!!!!

    T. Nielsen16-08-22 15:47

  • ★★★★★1

    Sindssygt sexistisk, Nielsen...

    (..det var bare for sjov)

    David Lund16-08-22 16:08

  • ★★★★★★2

    Sindssygt sexistisk, Nielsen...

    (..det var bare for sjov)

    Du er da ellers aldrig sjov?!?

    (…det var også bare for sjov….tror jeg nok;) 

    Men sådan seriøst, så vil jeg ikke stå på mål for andet end jeg har skrevet og i fald det ikke fremfor tydeligt nok, så drejer det sig ikke om kønskamp/politik. Det må filmen dog hjertens gerne slå et slag for. Det er blot ikke det jeg gider diskutere, eller ikke ud fra et udgangspunkt der direkte eller indirekte antyder at min kritik af filmens klimaks kommer og er drevet deraf i hvert fald. Dét er den IKKE! 

    T. Nielsen16-08-22 16:20

  • ★★★★1

    Men det her jo et godt eksempel på, at vi desværre har brug for en kønskamp, uanset hvor mange irritererende stemmer, som deltager i den (læs: cirka 99 %). På intet tidspunkt, som en anden bruger påpeger, bruger hun sin fysik til at bekæmpe predatoren, men sin taktiske snilde. Ergo giver det ikke mening at sætte spørgsmål ved hendes fysik.

    Snilde? Hun er ellers ude i flere one-take kamp scener, både mod Predator og andre mennesker. Det er heller ikke fysik jeg anfægter. Den alene hjalp heller ikke Arnie i etteren. Det er manuskriptet der springer hvor gærdet er lavest. Man har simpelthen gjort hende stærkere, end godt er. Hun kommer nemt i problemer med en Bjørn, mens Predator ubesværet smadrer den, ja faktisk løfter den som var det sæk kartofler. Men rollerne bliver åbenbart magisk byttet rundt til sidst, så Predator nærmest fremstår uintelligent i kampen mod hende.

    Det, der var så godt til sidst i etteren er, at Predator nærmest får det sidste grin. Han havde et ekstra træk i ærmet og man havde på fornemmelsen Arnie kun klarede ham på lidt held. Det kalder jeg bare godt skrivearbejde. 

    Babo16-08-22 18:58

  • ★★★★★★0

    Snilde? Hun er ellers ude i flere one-take kamp scener, både mod Predator og andre mennesker. Det er heller ikke fysik jeg anfægter. Den alene hjalp heller ikke Arnie i etteren. Det er manuskriptet der springer hvor gærdet er lavest. Man har simpelthen gjort hende stærkere, end godt er. Hun kommer nemt i problemer med en Bjørn, mens Predator ubesværet smadrer den, ja faktisk løfter den som var det sæk kartofler. Men rollerne bliver åbenbart magisk byttet rundt til sidst, så Predator nærmest fremstår uintelligent i kampen mod hende.

    Det, der var så godt til sidst i etteren er, at Predator nærmest får det sidste grin. Han havde et ekstra træk i ærmet og man havde på fornemmelsen Arnie kun klarede ham på lidt held. Det kalder jeg bare godt skrivearbejde. 

    Det er nemlig ikke hendes fysik i sig selv der anfægtes. Jeg synes nemlig præcis også at man sidder med indtrykket, at så “snildt” besejres Predatoren slet ikke. Det er ganske enkelt ikke udspekuleret nok og det er hendes fysik og evne Vs hvor relativt nemt uhyret overvindes. Jeg lader dog tvivlen komme filmen til gode, at det er bevidst fordi Predatoren skal forekomme svagere, nemmere, mere umoden. 

    Predatoren forekom mig bare langt mere uovervindelig i originalen, uanset modstander. Når man så stiller en krigerisk utrænet og i dette tilfælde fysisk underlegen person op og måler op mod Arnolds toptrænet elitesoldat, så følte jeg det var “for nemt” i Prey. 

    Stadig er det dog ikke en kæmpekritik fra min side. Modsat dig sidder jeg ikke engang og følte mig irriteret over, om filmen evt vil være netop identitetspolitisk.

    T. Nielsen16-08-22 19:10

  • ★★★★0

    Det er nemlig ikke hendes fysik i sig selv der anfægtes. Jeg synes nemlig præcis også at man sidder med indtrykket, at så “snildt” besejres Predatoren slet ikke. Det er ganske enkelt ikke udspekuleret nok og det er hendes fysik og evne Vs hvor relativt nemt uhyret overvindes. Jeg lader dog tvivlen komme filmen til gode, at det er bevidst fordi Predatoren skal forekomme svagere, nemmere, mere umoden. 

    Predatoren forekom mig bare langt mere uovervindelig i originalen, uanset modstander. Når man så stiller en krigerisk utrænet og i dette tilfælde fysisk underlegen person op og måler op mod Arnolds toptrænet elitesoldat, så følte jeg det var “for nemt” i Prey. 

    Stadig er det dog ikke en kæmpekritik fra min side. Modsat dig sidder jeg ikke engang og følte mig irriteret over, om filmen evt vil være netop identitetspolitisk.

    Jamen enig. Tjo, man kunne lade tvivlen komme filmen til gode, hvis man vil. Det må ens fornemmelse afgøre. Jeg synes bare ikke denne version af Predator var SÅÅÅ meget svagere end originalen. Nærmest tværtimod sine steder. Han var afgjort hurtigere på benene, mere atletisk som instruktøren selv påstår, har et fint våbenudvalg med bl.a skydende net, der smelter, pile, kløerne/knivene eller hvad man kalder det, samt et skjold og avancerede bomber. Jeg mener, det burde række mod økse og bue :) 

    Jeg ville egentlig ikke føle mig lettere irriteret, havde filmen taget andet approach. Måske spillet på ren og skær overlevelse, frygten for ens liv, osv. Måske også endt filmen, som ikke er forudsigeligt. Det ville jeg have haft større respekt for, også for en kvinde, men det er som om man helst ikke skal spille for meget på frygt, svagheder og bare de helt basale menneskelige egenskaber, men tyer i stedet til overdrivelse nok skal fremme forståelsen.

    Min ven Mads jeg så den med, så nøjagtig det samme, at starten var god og filmen nok kunne have været god uden Predator :)

    Babo16-08-22 20:20

  • 1

    Hun er da ikke ude i nogen direkte fysisk kamp mod Predatoren? Ellers enig i kritikken. Jeg er som sådan heller ikke videre imponeret over filmen, udover nogle enkelte scener og den ganske rigtigt flotte cinematografi. 

    ZimaBlue16-08-22 21:45

  • ★★0

    Going In Style, med en uoplagt.Michael Caine, samt et manuskript og idé, der på papiret, ellers lyder lovende.

    Desværre bliver den aldrig så sjov som det klip jeg så på TV3.

    Men da jeg ikke gider at se film på TV grundet de irriterende og åndssvage reklamer, måtte jeg bare eje den. Heldigvis fik jeg den billigt. 

    Der er mangel på kemi blandt de tre hovedpersoner.

    Dee kæmper en brav kamp, men det virker forceret og ikke have det overblik eller den sans for opbyggende komik og historie, som instruktør Zack Braff, desværre ikke formår at vedligeholde. Hvilket er en skam, for da jeg så at han var instruktør, steg mine forventninger. De blev desværre ikke indfriet, hvilket blot beviser at selv som komiker og hovedperson i scrubs, som var en fed serie...eller dvs indtil der gik musical galskab i den...anyways...en kedelig komedie, uden styr på komisk timing og mangelfuld dramaturgi. En film som ikke engang, Caine, Freeman og Arkin kunne løfte. Tre tunge skyts der vist hver især har vundet en Oscar, men ironisk nok, mangler indlevelse og følelse.

    Jeg lander på 4/10

    Ryder66617-08-22 01:18

  • ★★★★★★0

    The Terminal List (2022) 

     

    Er man til hårdtslående actionthrillers med et politisk twist, a la noget man kunne finde i en Tom Clancy roman, så kan man med glæde springe på denne her serier.

    Chris Pratt spiller elitesoldaten, der traumatiseret vender hjem fra en mislykkes mission. Han plages af hovedpine og af paranoia. Eller gør han.

    Historien er spændende, indrømmet mest i første halvdel, mens der bydes på solide og medrivende actionmomenter af den jordnære og rå slags.

    Der er et par steder, hvor man måske kan miste overblikket, hvis man ikke helt fanger hvem der er hvem, af de mange navne der droppes og mod slutningen, når man aner hvordan plottet hænger sammen, mister handlingen lidt af sin intensitet. Men der bydes stadig på gode settings, fremragende ramasjang og godt filmhåndværk.  

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen18-08-22 09:29

  • ★★★★★0

    The Terminal List (2022) 

     

    Er man til hårdtslående actionthrillers med et politisk twist, a la noget man kunne finde i en Tom Clancy roman, så kan man med glæde springe på denne her serier.

    Chris Pratt spiller elitesoldaten, der traumatiseret vender hjem fra en mislykkes mission. Han plages af hovedpine og af paranoia. Eller gør han.

    Historien er spændende, indrømmet mest i første halvdel, mens der bydes på solide og medrivende actionmomenter af den jordnære og rå slags.

    Der er et par steder, hvor man måske kan miste overblikket, hvis man ikke helt fanger hvem der er hvem, af de mange navne der droppes og mod slutningen, når man aner hvordan plottet hænger sammen, mister handlingen lidt af sin intensitet. Men der bydes stadig på gode settings, fremragende ramasjang og godt filmhåndværk.  

     

    Bedømmelse: 8/10

    Hvordan har du det generelt med Chris Pratt som straight man? For mig mister han al hans karisma, når man tager humoren fra ham og han ender lidt op som hvid brød, når han spiller seriøse hovedroller.

    Kruse18-08-22 17:07

  • ★★★★★★0

    Hvordan har du det generelt med Chris Pratt som straight man? For mig mister han al hans karisma, når man tager humoren fra ham og han ender lidt op som hvid brød, når han spiller seriøse hovedroller.

    Hvidt brød:) Jeg kan godt følge dig. Han kan være en kende….hmm, undervejs tænkte jeg…unuanceret og kedelig måske. Men tror ikke jeg var helt så kastet af ham, som det lyder som du er. Jeg kender ham jo mest fra GOTG og husker jeg fandt ham virkelig fed i den rolle, som netop er morsom, som du nævner. 

    T. Nielsen18-08-22 17:46

  • ★★0

    One Man's Justice, med Brian Bosworth, Bruce Payne, Jeff Kober.

    Ganske effektiv og underholdende b-film af høj kaliber,.

    En fuldstændig fantastisk slutning. Filmen taber aldrig pusten...og det sidste standoff er godt tænkt. Det er Bosworth Vs Payne, der er med til at sikre det gode resultat

    Bosworth Vs Payne...de har nogle scener sammen, som gør det værd at overvære. Specielt til slut.

    Jeg lander på 8/10 og den kvalificerer sig hermed til en velfortjent høj score. Filmen var langt bedre end husket 

    Ryder66618-08-22 21:55

  • ★★0

    The Rocker, med Rain Wilson.

    Godhjertet komedie, der bæres oppe af Wilson's sans for komisk timing.

    Og så er det virkelig ham der spiller på trommer i filmen, det er godt gået.

    Jeg spiller selv lidt, når der er et sæt tilgængelig, så jeg ved hvor svært det kan være, at lære det grundlæggende og i nærheden af det han har lært på relativt kort tid.

    Og så dukker Christina Applegate op som Rainn's kvindelige modspil og hun er sgu ret tiltrækkende, alderen og Kelly(married with children) Bundy æraen taget i betragtning..

    Bradley Cooper, ses i en sjov cameo nærmest ikke til at genkende, det kræver et dobbelttjek for at se hvem der gemmer sig bag makeup og lang og krøllet paryk.

    Han spiller det der ligner et homoseksuelt bandmedlem af det fiktive band Vesuvius

    Fin komedie der ikke får konstant højlydte grin frem, men alligevel er yderst underholdende og et lille stykke over middel.

    Jeg lander på 7/10

    Ryder66618-08-22 23:50

  • ★★★★0

    Nope (2022)

    Som Tarantino, så elsker Peele også leg med filmmediet og udnytter det store format til fulde. En film om at fange et mystisk fænomen på kamera, fange det gyldne øjeblik, for egen vinding. Alt skal optages, lagres og dokumenteres, for hvem vil ellers tro en. Narrativt er filmen meget fint og lidt anderledes struktureret, hvor informationerne kommer lidt i omvendt rækkefølge. Man kommer derfor lidt på ‘arbejde’ men det kan jeg personligt godt lide. Peele formår også at være kreativ over en genre, der synes at være forslidt, men med sin unikke ‘stemme’ får han altså genopfrisket nogle movie tropes og får det hele bare til at føles som en frisk, god sommerunderholdning. Skuespil, Cinematografi, soundtrack (wow), suspense sidder lige i skabet. Hvis man skal indvende noget mod filmen, må det være det følelsesmæssige engagement, som måske ikke helt er tilstede som i f eks ‘Signs’, selvom Kaluuya og Palmer gjorde det hæderligt. Og så er det dæleme godt at se Wincott igen, hvis stemme alene bare løfter nogle scener. Jeg kunne måske også have ønsket mig lidt mere groteskhed som i US, men det er over i småtingsafdelingen føler jeg og jeg ser frem til et gensyn. 

    8/10

    Babo19-08-22 14:49

  • ★★★★1

    Gensyn med "Drive". Det er i høj grad en stiløvelse uden nogen særlig form for udvikling, men hvilken stiløvelse!

    Havde rated den 8/10 men må justere den til 9/10.

    chandler7521-08-22 12:09

  • ★★★★★0

    Gensyn med "Drive". Det er i høj grad en stiløvelse uden nogen særlig form for udvikling, men hvilken stiløvelse!

    Havde rated den 8/10 men må justere den til 9/10.

    Katten efter musen legen i starten er så intens, og fed filmet.

    Elwood21-08-22 13:10

  • ★★★★★0

    Så fasandræberne igår den var på TV2, så jeg havde den kørende mens jeg rode med billeder, og yebus, jeg ved godt det er nævnt før som et meget dansk problem, men folk de mumler godt nok i danske film, der var flere moments hvor jeg vitterligt ikke ku forstå hvad Nicolai Lie Kaas sagde :)

    Også flere af de andre skuespiller, der er nogen der har snakket om det med danske film før, og tror sågar Johans Bror Peter har skrevet lidt om det en gang, men jeg blev blot mindet om det i går.

    Elwood21-08-22 13:18

  • ★★★★0

    Gensyn med "Falling Down". Der er nogen rigtig gode scener, hvor Douglas' karakter flejner ud, men som jeg læste i en anmeldelse, da filmen først kom ud, er det lidt ærgerligt, at det viser sig, at han hele tiden har været et nutjob og altså ikke bare en ganske almindelig fyr, der pludselig får nok.

    7/10.

    Lidt en ældre sag, men har lige genset den. Eftersom han mistede jobbet, blev han gradvis utilregnelig. Det startede jo der, eftersom han var vikset op i troen arbejdet sikrer stabilitet og uafhængighed. Jeg synes da stadig dette gør ham til en almindelig fyr? 

    Babo21-08-22 19:27

  • ★★0

    Jeg mener ikke at filmen slår en over hovedet med det, men der er tegn på at han har været utilregnelig før ham mister jobbet. Hans eks har jo et tilhold mod ham og er bange for ham. Netop tilholdet er grunden til at politiet bliver involveret, fordi Forster ringer til eksen og siger, at han vil komme til datterens fødselsdag og konen derefter kontakter politiet.

    NFT21-08-22 19:46

  • ★★★★0

    Det tilhold, mener jeg kommer efter han har mistet jobbet. Det giver også mest mening. At verden vælter for ham, efter det. 

    Babo21-08-22 19:48

  • ★★★★★★0

    21 Bridges (2019) 

     

    Solid og velfungerende actionthriller, i den lidt forudsigelige og ofte ret så genkendelige ende. Altid seværdige og desværre alt for tidligt afdøde Chadwick Boseman spiller den hårdkogte, men også ærlige politimand, der leder jagten på på to politimordere på Manhattan. Det gør han troværdigt og med integritet. På den måde er han med til at løfte en dog habil og rå metervare.  

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen22-08-22 14:24

  • ★★0

    Simpsons: The Movie, på dansk.

    Ganske godt stemmeskuespil, hvor der ikke overspilles med undtagelse af Helle Dolleris, som Marge. Ellers gør resten af holdet et jordnært stykke arbejde. Bestemt noget jeg for engangs skyld kunne holde ud af at se fra start til slut, men dog med nogle afbrydelser, så måtte se den i tre dele. Ellegaaard var nu meget overbevisende som Homer Simpsons.  heldigvis ikke fordansket og digtene som frygtet. Udgaven var meget tro mod originalen.

    Jeg lander på 6.5/10

    Ryder66622-08-22 21:50

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen