Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

• ★★★★★1

Rebel Ridge (2024)

En mand er i al hast på vej ind for at betale kaution for sin fætter. Men på vejen stoppes han brutalt af politiet, som beslaglægger pengene og mistænker ham for både det ene og det andet. Først forsøger han at løse problemet med diplomati. Men da lovlige metoder ikke synes at fungere, tager han skeen i den anden hånd.

Det er en super fed start på Jeremy Saulniers seneste film. Den mister desværre pace i den midterste time, hvor den kører lidt i stampe. Med den konsekvens at jeg koblede lidt ud (måske delvist på grund af jetlag). Den sidste halve time rådes der heldigvis bod på det med en forrygende afslutning. Jeremy Saulnier plejer ikke at skuffe, men denne gang føles det kun som ”over middel”.

★★★★☆☆

S. Rico 5-10-24 17:28

• ★★★★★1

Love Lies Bleding (2024)

Hvis man syntes, at Kristen Stewart var fantastisk i Spencer (hvilket er svært at benægte), så kan man her nyde endnu en meget stor – og helt vildt anderledes – præstation.

Hun spiller en white-trash agtig kvinde, Lou, som arbejder i et træningscenter. Her bliver hun fascineret af en kvindelig bodybuilder, som hun bliver meget gode venner med. Samtidig bøvler hun med sin søster, der er gift med en low-life nederen type (spillet herligt usympatisk af Dave Franco). Han arbejder for Lou’s endnu mere nederen far (Ed Harris), som styrer det kriminelle miljø i området. Da Dave Franco karakteren giver sin kone (Lou’s søster) endnu en omgang høvl, så begynder tingene for alvor at eskalere.

Filmen udspiller sig i 80’erne, og der er skruet gevaldigt op for 80’er æstetikken.. Men ikke på den farverige glade måde, som man ofte forbinder 80’erne med. Nej, her ser det hele mørkt, beskidt og svedigt ud. Herligt gritty – som man siger.

Det er nok det eneste filmen har til fælles med Spencer – nemlig at der ikke er noget som helst at grine af. Det er mørkt og grumt. Men LANGT mere underholdende end den deprimerende Spencer. Begge film er dog fremragende på hver sin måde. Og Kristen Stewart viser endnu engang, hvor meget hun har at spille med.

★★★★★☆

S. Rico 5-10-24 17:32

• ★★★★★★1

Rebel Ridge (2024)

En mand er i al hast på vej ind for at betale kaution for sin fætter. Men på vejen stoppes han brutalt af politiet, som beslaglægger pengene og mistænker ham for både det ene og det andet. Først forsøger han at løse problemet med diplomati. Men da lovlige metoder ikke synes at fungere, tager han skeen i den anden hånd.

Det er en super fed start på Jeremy Saulniers seneste film. Den mister desværre pace i den midterste time, hvor den kører lidt i stampe. Med den konsekvens at jeg koblede lidt ud (måske delvist på grund af jetlag). Den sidste halve time rådes der heldigvis bod på det med en forrygende afslutning. Jeremy Saulnier plejer ikke at skuffe, men denne gang føles det kun som ”over middel”.

★★★★☆☆

Den har ellers fået en del ros. Jeg så de første 20 minutter for tre uger siden, og besluttede at den burde min sovende hustru ikke gå glip af fortsættelsen af.

Siden har der bare været så meget andet. Men i aften … måske

Wayne 5-10-24 18:06

• ★★★★★★1

Love Lies Bleding (2024)

Hvis man syntes, at Kristen Stewart var fantastisk i Spencer (hvilket er svært at benægte), så kan man her nyde endnu en meget stor – og helt vildt anderledes – præstation.

Hun spiller en white-trash agtig kvinde, Lou, som arbejder i et træningscenter. Her bliver hun fascineret af en kvindelig bodybuilder, som hun bliver meget gode venner med. Samtidig bøvler hun med sin søster, der er gift med en low-life nederen type (spillet herligt usympatisk af Dave Franco). Han arbejder for Lou’s endnu mere nederen far (Ed Harris), som styrer det kriminelle miljø i området. Da Dave Franco karakteren giver sin kone (Lou’s søster) endnu en omgang høvl, så begynder tingene for alvor at eskalere.

Filmen udspiller sig i 80’erne, og der er skruet gevaldigt op for 80’er æstetikken.. Men ikke på den farverige glade måde, som man ofte forbinder 80’erne med. Nej, her ser det hele mørkt, beskidt og svedigt ud. Herligt gritty – som man siger.

Det er nok det eneste filmen har til fælles med Spencer – nemlig at der ikke er noget som helst at grine af. Det er mørkt og grumt. Men LANGT mere underholdende end den deprimerende Spencer. Begge film er dog fremragende på hver sin måde. Og Kristen Stewart viser endnu engang, hvor meget hun har at spille med.

★★★★★☆

Interessant - hvor fandt du den?

Wayne 5-10-24 18:08

• ★★★★★1

Interessant - hvor fandt du den?

Den kan lejes på Apple TV (eller Blockbuster - men de er dyrere).

S. Rico 5-10-24 18:55

• ★★★★0

Kan bekræfte, Love Lies Bleeding er nice.

NSF 5-10-24 19:15

• ★★★★★★2

Rebel Ridge

Så lykkedes det at få den set færdig - men ikke uden at fruen faldt i søvn, igen igen :-)

Jeg synes egentlig historien er super aktuel, og mere "sandsynlig" end de fleste action film som kommer fra den anden side af dammen.

Temaet har lidt af det samme som mesterværket In The Heat of The Night med Sidney Poitier, fra 1967. Kompetent sort mand kommer til byen i syden, hvor der er et mysterie som skal opklares - trods modvilje fra de lokale hvide lovmænd.

Motivet er selvfølgelig anderledes - ligesom tiden. Men undertonerne hersker stadig - der mangler bare et "boy", for stemningen var heldigvis en stor del mere betændt dengang.

Terry Richmond påkøres bevidst på sin cykel, af det lokale politi på vej for at betale for fætterens kaution på det lokale domshus. Kautionen konfiskeres af politiet som narkopenge - og så bliver fætteren sendt videre til et fængsel hvor en uvis fremtid venter ham.

Herfra tager handlinge selvfølgelig fart, for Terry er ikke bare en hvem som helst - og han og den lokale sherif, spillet af gode gamle Don Johnson indleder en pissekonkurrence, med fatale følger.

Filmens instruktør må have givet sig selv et benspænd - for godt nok er der nogen der dør, men vi ser aldrig en nedslagtning som ellers kendetegner en hvilken som helst anden amerikansk actionfilm. Og det er faktisk ret fedt, for det kræver en del mere at holde gryden i kog at der ikke bare er hundrede mod en - og det bare handler om tid før de alle er mejet ned.

Pointen er også at de lokale lovfolk mere er produktet af manglende resourcer og et fattigt samfund - og at intet bare er helt sort hvidt.

At vores helt, så taler så roligt og så lavmælt at det er godt at der er tekster på - nærmest uanset hvor tilspidset situationen er, er måske lidt overgjort.

Jeg var godt underholdt, hele vejen - fin og ikke mindst, troværdig historie som også har et budskab.

8/10

Wayne 7-10-24 06:50

• ★★★★★1

Den har ellers fået en del ros. Jeg så de første 20 minutter for tre uger siden, og besluttede at den burde min sovende hustru ikke gå glip af fortsættelsen af.

Siden har der bare været så meget andet. Men i aften … måske

Rebel Ridge

Så lykkedes det at få den set færdig - men ikke uden at fruen faldt i søvn, igen igen :-)

Hos os var fruen vågen den første halve time - og den sidste halve time. Hun var super ærgerlig over at have blundet, så hun valgte at se hele den midterste del (plus slutningen én gang til) næste formiddag. Og hendes dom var, at det er en fantastisk god film.

Men ikke sent om aftenen, når man er træt (og har jetlag) - og mere har brug for en tju-bang film, der kan holde en vågen :-)

S. Rico 7-10-24 07:18

• ★★★★★★1

Hos os var fruen vågen den første halve time - og den sidste halve time. Hun var super ærgerlig over at have blundet, så hun valgte at se hele den midterste del (plus slutningen én gang til) næste formiddag. Og hendes dom var, at det er en fantastisk god film.

Men ikke sent om aftenen, når man er træt (og har jetlag) - og mere har brug for en tju-bang film, der kan holde en vågen :-)

Jeg tror jeg har fundet årsagen til at vi mænd gennemsnitligt lever færre år end kvinderne - de har simpelthen sparet vågne timer op gennem hele livet :-D

Jetlag er bare hårdt ved systemet - vi slap med en enkelt times forskydning fordi vi fløj langs den samme tidslinie, det meste af tiden. Men der gik alligevel en dag før vi var i sync med tiden, og husker levende hvor tufft det var med flere timer i forskel.

Wayne 7-10-24 08:03

• ★★★★★1

Jeg tror jeg har fundet årsagen til at vi mænd gennemsnitligt lever færre år end kvinderne - de har simpelthen sparet vågne timer op gennem hele livet :-D

Jetlag er bare hårdt ved systemet - vi slap med en enkelt times forskydning fordi vi fløj langs den samme tidslinie, det meste af tiden. Men der gik alligevel en dag før vi var i sync med tiden, og husker levende hvor tufft det var med flere timer i forskel.

Der er 7 timers forskel til Japan. Det kan mærkes.

Det værste jeg har prøvet er dog Hawaii, hvor der er 12 timers forskel. Hele den første uge derovre vågnede jeg kl. 5 og kunne ikke sove mere. Men så er det jo bare med at komme op og igang med dagens aktiviteter, mens dagen er ung og frisk. Så kan man altid ligge og blunde på en liggestol med en god bog senere på eftermiddagen.

S. Rico 7-10-24 12:33

• ★★★★★★1

Der er 7 timers forskel til Japan. Det kan mærkes.

Det værste jeg har prøvet er dog Hawaii, hvor der er 12 timers forskel. Hele den første uge derovre vågnede jeg kl. 5 og kunne ikke sove mere. Men så er det jo bare med at komme op og igang med dagens aktiviteter, mens dagen er ung og frisk. Så kan man altid ligge og blunde på en liggestol med en god bog senere på eftermiddagen.

Det må være alt efter hvilken vej man rejser - det er ikke et problem til USA - der snorkede familien ved ankomst til hotellet om eftermiddagen, minus min datter og jeg som gik ud i San Francisco og hentede pizza.

Dagen efter var alle stort set i sync - noget helt andet var da vi kom hjem, hvor vi sov til langt om ad formiddagen de første par dage. Det må virkelig være noget rod hvis man skal op og på arbejde dagen efter en forretningsrejse.

Wayne 7-10-24 13:06

• ★★★★★★0

I en anden kategori, så har jeg det de to gange om året hvor vi skal stille urene. (Pga. diabetes - det er meget tidsbestemt og man er en slave af klokken)

Jeg har også haft de værste jetlag når jeg er kommet hjem fra USA. Faktisk så jeg Blair Witch første gang i et massivt jetlag, der bare øgede spændingen ;D 

davenport 7-10-24 13:32

• ★★★★★★0

Så lige The Fugitive. Havde glemt den lækre feel good slutning :D 

davenport 7-10-24 23:34

• ★★★★0

The 4:30 Movie

Efter at have set traileren til Kevin Smiths nye film var jeg ret optimistisk. Det er ved at være ret længe siden, at han virkelig udgav en god film, jeg vil mene at man skal helt tilbage til Red State fra 2011. Traileren viser en sød ungdomsfilm, eller coming-of-age film om man vil, der er sat i 80'erne og jeg vidste ikke meget andet om den, end hvad traileren viste.

Desværre er filmen superkedelig og enormt selvrefererende, måske endda mere end hans film fra de sidste 3-4 år. Som fan af Kevin Smith, føler man at det hele er et opkog af hvad man har set og hørt allerede, og at Smith måske aldrig helt formår at komme videre end at han er fra Jersey, kan lide film og engang har lavet Clerks. Det er dog virkelig frustrerende, da han har lavet markant anderledes film, bl.a. Red State.

Hovedpersonerne er (heldigvis) ikke den sædvanlige række af Smiths venner og især de to personer, som på sin vis er historiens omdrejningspunkt, er virkelig charmerende og har god kemi. Men bortset fra nogle enkelte større komikere, er resten af castet en parade af skuespillere fra alle Smiths tidligere film: Jason Mewes, Ralph Garman, Jason Lee, Smiths datter og kone, Jeff Anderson, Rosario Dawson, Jason Biggs og Justin Long. Der er endda blevet plads til Ming Chen, der til daglig arbejder i Smiths tegneseriebutik i New Jersey.

Oveni den småkedelige historie og de endeløse referencer til Smiths liv, er der strøget en række popkulturreferencer. Hvor Smith i sine første film var forholdsvis nyskabende med måden han brugte disse på og anerkendte "nørdekulturen" med de lange samtaler om bl.a. Star Wars, er hans brug af dem nu også ret tynd sovs. Det bliver til vilde referencer som "ham Bill Cosby vil aldrig nogensinde blive problematisk" og "hvor ville det være dumt at lave Star Wars prequels".

Måske virker filmen markant bedre, hvis man ikke kender noget som helst til Smith, men den er desværre stadig småkedelig, så måske ikke.

Den kan købes/lejes på diverse amerikanske tjenester, men er ikke til rådighed i Europa endnu.

NSF 8-10-24 08:56

• ★★★★★0

Øvs, havde håbet på noget mere ud fra traileren. Har vist faktisk aldrig set "Red State".

chandler75 8-10-24 10:49

• ★★★★★★0

Min mellemste introducerede mig i går for den svenske Konferencen. Virkelig en fed svensk slasher, der har alle de rigtige ingredienser. Vi havde en fest. En scene med en påhængsmotor er især lækker. :D

På Netflix, og er tiden værd! (Hvis man kan lide genren)

davenport 8-10-24 17:36

• ★★★★0

Desværre er filmen superkedelig

Øv! Jeg er helt enig i din betragtning om, at hans sidste rigtig gode film var Red State, så jeg håbede virkeligt på, at dette havde været et ordentligt comeback.

Jeg kommer dog helt sikkert til at se den alligevel.

dyg 9-10-24 11:28

• ★★★★0

Jeg skulle lige tjekke kvaliteten af 4K80-udgaven af The Empire Strikes Back tidligere på dagen, da jeg bare havde downloaded den for noget tid siden, men ikke havde kigget på den siden betaudgaven.

Og så kom jeg til at gense den, hvilket jo er den slags der kan ske. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har set den, men det er meget lang tid siden, måske helt tilbage til den første LaserDisc-afspiller jeg havde, så det er sgu nok før de udkom på DVD. Og jeg mindes ikke at have set en officiel udgivelse siden de gamle LD-udgaver jeg havde, selvom jeg har ejet DVD-udgaverne med LD-versionerne siden de udkom. De er bare aldrig kommet i afspilleren for andet end lige at tjekke kvaliteten.

Et godt gensyn, den står ligeså stærkt som dengang, så måske er det tid til Return of the Jedi i weekenden.

NSF 9-10-24 22:29

• ★★★★★1

Megalopolis (2024)

Med al snakken om dårlige anmeldelser og svigtende billetsalg, så havde jeg forventet en næsten tom biografsal. Men nej, salen var stuvende fuld – og det endda på en helt almindelig tirsdag kl. 17:30. Jeg troede næsten, at jeg var trådt ind i en twilight zone.

Og denne mærkelige oplevelse fortsatte. For det er godt nok en weird film.

Handlingen er dog rimelig straight forward. Adam Driver er en moderne udgave af Cæsar i en moderne udgave af New York, som her hedder New Rome. Han er en visionær mand og vil gerne bygge en utopisk sci-fi by, som han har døbt Megalopolis. Men de konservative kræfter i byen – repræsenteret ved borgmester Cicero - kæmper imod. Har man set tv-serien Rome, så kan man sikkert huske de mange diskussioner mellem Cæsar (der vil gøre det romerske rige til et imperium) og den gamle Cicero, der vil bevare Rom som en republik. Megalopolis er en fabel over samme historie.

Men er det så et spændende plot? Nej, ikke rigtig. Er der nogle interessante personer eller pointer, man kan gruble over? Nej, heller ikke. Er der skuespil i verdensklasse? Helt sikkert nej – selv om det på ingen måde er så slemt som nogen har gjort det til.

Alligevel var jeg dybt fascineret af filmen. Og det skyldes Francis Ford Coppolas meget specielle billedsprog. Der bliver brugt alle mulige virkemidler med psykedeliske og surrealistiske farver og kompositioner. Jeg fik associationer til både David Lynch og Oliver Stone, når de giver den gas. Samtidig var det fascinerende at være tilskuer til kontrasten mellem denne mærkelige billedside, og så hele det lidt banale plot set-up.

Jeg tror ikke, jeg kommer til at se filmen igen. Men det er bestemt en oplevelse jeg ikke ville være foruden.

★★★★☆☆

S. Rico12-10-24 13:43

• ★★★★★1

Perfect Days (2023)

Japans Oscar kandidat ved seneste uddeling (hvor den måtte se sig slået af The Zone of Interest). Det var ikke muligt at se filmen før showet, men nu ligger den frit tilgængelig på Filmstriben.

Der er tale om en MEGET stille film, hvor man det meste af tiden følger en mand (Hirayama), som rengører offentlige toiletter i Tokyo. Han er glad og tilfreds med sit arbejde, som han gør en stor dyd ud af. Hvilket jeg i øvrigt kan bekræfte er afspejlet i virkligheden. Selv toiletterne nede i Tokyos metro skinner af renhed og er langt pænere end de fleste toiletter på dyre danske restauranter.

Hver morgen står Hirayama op med et smil. Kigger op på himlen og på kæmpetårnet Tokyo Skytree tæt på hans hjem i bydelen Asakusa. Så kører han på arbejde i sin lille firkantede rengøringsbil til den anden ende af Tokyo i Shibuya. Her ser man hans rengøringsarbejde up-and-close. Og i pauserne hygger han med at læse eller fotografere træer. Samtidig ser man livet i Tokyo udfolde sig rundt omkring ham.

Der sker med andre ord nul-og-en-skid. Men det var alligevel super interessant og en dejlig poetisk oplevelse. Det kan også få en til at tænke nærmere over det gode ved det helt enkle liv uden nogen form for stress. Man bør helt sikkert sætte mere pris på de små og smukke ting i tilværelsen.

2 timers spilletid er måske lige i overkanten i forhold til indholdet. Men ellers har jeg intet at udsætte den på.

★★★★★☆

S. Rico12-10-24 14:20

• ★★★★★★1

Megalopolis (2024)

Med al snakken om dårlige anmeldelser og svigtende billetsalg, så havde jeg forventet en næsten tom biografsal. Men nej, salen var stuvende fuld – og det endda på en helt almindelig tirsdag kl. 17:30. Jeg troede næsten, at jeg var trådt ind i en twilight zone.

Og denne mærkelige oplevelse fortsatte. For det er godt nok en weird film.

Handlingen er dog rimelig straight forward. Adam Driver er en moderne udgave af Cæsar i en moderne udgave af New York, som her hedder New Rome. Han er en visionær mand og vil gerne bygge en utopisk sci-fi by, som han har døbt Megalopolis. Men de konservative kræfter i byen – repræsenteret ved borgmester Cicero - kæmper imod. Har man set tv-serien Rome, så kan man sikkert huske de mange diskussioner mellem Cæsar (der vil gøre det romerske rige til et imperium) og den gamle Cicero, der vil bevare Rom som en republik. Megalopolis er en fabel over samme historie.

Men er det så et spændende plot? Nej, ikke rigtig. Er der nogle interessante personer eller pointer, man kan gruble over? Nej, heller ikke. Er der skuespil i verdensklasse? Helt sikkert nej – selv om det på ingen måde er så slemt som nogen har gjort det til.

Alligevel var jeg dybt fascineret af filmen. Og det skyldes Francis Ford Coppolas meget specielle billedsprog. Der bliver brugt alle mulige virkemidler med psykedeliske og surrealistiske farver og kompositioner. Jeg fik associationer til både David Lynch og Oliver Stone, når de giver den gas. Samtidig var det fascinerende at være tilskuer til kontrasten mellem denne mærkelige billedside, og så hele det lidt banale plot set-up.

Jeg tror ikke, jeg kommer til at se filmen igen. Men det er bestemt en oplevelse jeg ikke ville være foruden.

★★★★☆☆

David Lynch associationer - det er da en anbefaling :-)

Jeg regner da også med at jeg skal have den ser.

Wayne12-10-24 15:46

• ★★★★★★1

Officer Black Belt (Mudosilmugwan) (2024)

Kan vi ikke finde en sjov film, spurgte min søn i fredags - så vi søgte blandt komedier, og fandt denne sydkoreanske, som samtidig også var en actionfilm. Straks tænkte jeg Parasite - som jo har masser af komiske indslag, så det lød som en god ide.

Lee Jung-do er en ubekymret ung mand, med affarvet hår - spiller videospil med sine venner og bringer fastfood ud for sin far. Han er også indehaver af sort bælte i ikke mindre end tre forskellige kampsportsformer!

Ved et tilfælde overværer han et overfald på en betjent, som viser sig at være en slags "tilsynsførende" - en som overvåger kriminelle som er frigivet fra fængsel, men som stadig overvåges fordi de udgør en samfundsrisiko. Lee hjælper med at passificere skurken, og kommer dermed i kontakt med teamet bag overvågningerne.

Jeg fik lidt assosiationer i retning af Kick-Ass, og det gjorde jo ikke noget skidt for forventningerne.

Det er desværre hverken Kick-Ass - eller Parasite - og humoren, er ret sparsom. 

Midtvejs får filmen endda en ret mørk vinkel - selvom vores helt teamer op med sine hightech venner, da tingene spidser til.

Fin action - historien mangler lidt i forhold til mange ellers rigtig gode asiatiske film. At den er havnet i komediepuljen hos Netflix må være en fejl.

6/10

Wayne14-10-24 08:03

• ★★★★★1

Officer Black Belt (Mudosilmugwan) (2024)

Kan vi ikke finde en sjov film, spurgte min søn i fredags - så vi søgte blandt komedier, og fandt denne sydkoreanske, som samtidig også var en actionfilm. Straks tænkte jeg Parasite - som jo har masser af komiske indslag, så det lød som en god ide.

Lee Jung-do er en ubekymret ung mand, med affarvet hår - spiller videospil med sine venner og bringer fastfood ud for sin far. Han er også indehaver af sort bælte i ikke mindre end tre forskellige kampsportsformer!

Ved et tilfælde overværer han et overfald på en betjent, som viser sig at være en slags "tilsynsførende" - en som overvåger kriminelle som er frigivet fra fængsel, men som stadig overvåges fordi de udgør en samfundsrisiko. Lee hjælper med at passificere skurken, og kommer dermed i kontakt med teamet bag overvågningerne.

Jeg fik lidt assosiationer i retning af Kick-Ass, og det gjorde jo ikke noget skidt for forventningerne.

Det er desværre hverken Kick-Ass - eller Parasite - og humoren, er ret sparsom. 

Midtvejs får filmen endda en ret mørk vinkel - selvom vores helt teamer op med sine hightech venner, da tingene spidser til.

Fin action - historien mangler lidt i forhold til mange ellers rigtig gode asiatiske film. At den er havnet i komediepuljen hos Netflix må være en fejl.

6/10

Det kan nogen gange være en belastning, at familien forventer, at man til enhver tid kan hoste op med det ene forslag efter det andet til film, som vil passe ind i hele familiens smag.

Det synes jeg godt nok er svært. Fruen vil have én slags film, teenagedatteren en anden slags film. Og jeg har enten allerede set de film, som måske kunne være en kandidat - eller også magter jeg ikke at se de film som de godt kan lide. Jeg ender nogen gange med at kaste håndklædet i ringen og sige, at jeg altså ikke har et uudtømmeligt katalog af spændende "thriller-drama-romantiske komedier", som vi ikke allerede har set.

S. Rico19-10-24 19:29

• ★★★★★1

Jeg troede at jeg skulle ind og se en super god film, og herefter en dårlig film. Men det endte med at blive lige omvendt. Den første var en kæmpe skuffelse, og dagens anden film var en stor positiv overraskelse.

S. Rico19-10-24 21:39

• ★★★★★1

The Wild Robot (2024)

Måske bedre kendt som Den vilde robot på dansk. Men jeg valgte selvfølgelig en af de få forestillinger med engelsk tale. Hvilket der var andre i salen, som ikke lige var forberedt på. Jeg kunne i hvert fald høre en hel del små børnestemmer, som ikke var store nok til at læse danske undertekster. Der er altså også unfair, at der på plakaten udenfor biografen står ”Vi taler dansk” – når det ikke gælder alle forestillinger.

Historien er lidt WALL-E inspireret. En avanceret ”hjemmehjælps” robot er crashet på en lille jungle ø og ved ikke, hvad den skal stille op med sig selv – nu hvor der ikke er nogen mennesker til at give den opgaver. Ved et uheld får den klækket et æg, og ud kommer en lille ælling, som straks tror, at robotten er dens mor. Og så kan man jo nok gætte sig til resten.

Det er helt klart hensigten, at man skal forelske sig i den mega avancerede, men santidig akavede, robot – og ikke mindst den lille nuttede ælling. Det skete bare ikke for mit vedkommende. Det var muligvis på grund af Lupita Nyong’os lidt skingre stemme. Eller også var det fordi humoren generelt forekommer at være møntet på de helt små børn. Jeg kan bare konstatere, at hvis man ikke er forblændet af forholdet mellem de to, så bliver det hele utrolig banalt og sukkersødt. Der er intet originalt, og der sker på intet tidspunkt noget som helst der overrasker.

Til gengæld er der masser af positivt at sige om billedsiden. Animationsfilm fra de store studier er altid fantastisk flotte. Og her mixer DreamWorks den traditionelle 3D animationsstil med andre stilarter, som giver filmen et helt særligt look.

Det kan desværre ikke opveje, at jeg kedede mig en hel del undervejs. Altså når jeg ikke lige krummede tæer over de meget banale budskaber.

★★★☆☆☆

S. Rico19-10-24 21:40

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen