The 4:30 Movie
Efter at have set traileren til Kevin Smiths nye film var jeg ret optimistisk. Det er ved at være ret længe siden, at han virkelig udgav en god film, jeg vil mene at man skal helt tilbage til Red State fra 2011. Traileren viser en sød ungdomsfilm, eller coming-of-age film om man vil, der er sat i 80'erne og jeg vidste ikke meget andet om den, end hvad traileren viste.
Desværre er filmen superkedelig og enormt selvrefererende, måske endda mere end hans film fra de sidste 3-4 år. Som fan af Kevin Smith, føler man at det hele er et opkog af hvad man har set og hørt allerede, og at Smith måske aldrig helt formår at komme videre end at han er fra Jersey, kan lide film og engang har lavet Clerks. Det er dog virkelig frustrerende, da han har lavet markant anderledes film, bl.a. Red State.
Hovedpersonerne er (heldigvis) ikke den sædvanlige række af Smiths venner og især de to personer, som på sin vis er historiens omdrejningspunkt, er virkelig charmerende og har god kemi. Men bortset fra nogle enkelte større komikere, er resten af castet en parade af skuespillere fra alle Smiths tidligere film: Jason Mewes, Ralph Garman, Jason Lee, Smiths datter og kone, Jeff Anderson, Rosario Dawson, Jason Biggs og Justin Long. Der er endda blevet plads til Ming Chen, der til daglig arbejder i Smiths tegneseriebutik i New Jersey.
Oveni den småkedelige historie og de endeløse referencer til Smiths liv, er der strøget en række popkulturreferencer. Hvor Smith i sine første film var forholdsvis nyskabende med måden han brugte disse på og anerkendte "nørdekulturen" med de lange samtaler om bl.a. Star Wars, er hans brug af dem nu også ret tynd sovs. Det bliver til vilde referencer som "ham Bill Cosby vil aldrig nogensinde blive problematisk" og "hvor ville det være dumt at lave Star Wars prequels".
Måske virker filmen markant bedre, hvis man ikke kender noget som helst til Smith, men den er desværre stadig småkedelig, så måske ikke.
Den kan købes/lejes på diverse amerikanske tjenester, men er ikke til rådighed i Europa endnu.