Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

• ★★★★★1

Joker: Folie à Deux (2024)

Hvorfor går man ind og ser en film, som de fleste kalder et makværk? Jeg gjorde det primært på grund af musicaldelen. Jeg forventede en masse store flotte opsatte musical scener med god musik. Men det er faktisk noget af en tilsnigelse at kalde filmen for en musical. Der er nemlig ikke et eneste ”rigtigt” musicalstykke i fuld længde. Jeg talte undervejs fire egentlige musical sekvenser, som foregår inde i Arthur Flecks hoved. Og alle fire musikstykker er korte og afbrudte. Ellers er der udelukkende tale om, at Arthur Fleck og Lady Gaga synger lidt til hinanden på sådan lidt ”hverdags-agtig” måde.

Hele den første time af filmen er en decideret fængselsfilm. Og det er en mørk, brutal og ubehagelig en af slagsen. Selv om jeg på forhånd havde fået spoilet slutningen, så blev jeg grebet af Arthur Flecks grumme skæbne. Det kan fa’me ikke være sjovt at sidde i Arkham. Det er desuden filmet mega flot. Der er gjort rigtig meget ud af production design, og man kan næsten føle, hvordan det må være at være fange sådan et forfærdeligt sted.

Herefter går filmen over i et mix af fængselsfilm, retsalsdrama – og med tilsat musik hist og her. Joaquin Phoenix og Lady Gaga er begge absolut overbevisende. Jeg vil ikke ligefrem kalde det et gribende kærlighedsdrama, men de er sgu’ gode og likeable.

Jeg kan sagtens forstå, at der er mange der er skuffede over, at man ikke får en ”rigtig” Joker og Haley Quinn film. Der er jo ikke noget plot – ud over at de mødes og at der er en retssag om de drab, han begik i den første film. Jeg synes faktisk, at det er herligt, at Todd Phillips bare giver alle de forventninger en stor fuck-finger.

Det er også nemt at blive skuffet over slutningen, som kan føles som et kæmpe anti-klimaks. Jeg vidste heldigvis, hvad der ville ske og ser det derfor i et andet lys.

I det øjeblik Arthur Fleck i retssalen siger, at der IKKE er nogen Joker inde i ham (kun Arthur Fleck), så dør Harley Quinn’s kærlighed til ham. Hun er forelsket i Joker – ikke i Arthur Fleck. Det giver derfor god mening, at hun senere bliver ansat på Arkham som psykiater og der møder og forelsker sig i den rigtige Joker, som man til sidst ser dræbe Arthur Fleck.

Jeg elsker, at der slet ikke er zoomet ind på, at den nye Joker i baggrunden snitter sine to mundvige med drabskniven. Det er helt ude af fokus, og det er meget let at undgå at se. Den nye Joker minder faktisk lidt om ham den unge person, der spiller en Joker-lignende skurk i Gotham serien. Her måtte han ikke blive kaldt Joker af rettighedsårsager. Men han var faktisk en ganske glimrende Joker.

Jeg gik ind for at se et makværk med en masse gode musicalnumre. Jeg fik ingen af delene. Men filmen bød på så meget andet fedt. Herunder især hele det grumme fængselsdrama.

★★★★☆☆

S. Rico19-10-24 21:45

• ★★★★★★1

Det kan nogen gange være en belastning, at familien forventer, at man til enhver tid kan hoste op med det ene forslag efter det andet til film, som vil passe ind i hele familiens smag.

Det synes jeg godt nok er svært. Fruen vil have én slags film, teenagedatteren en anden slags film. Og jeg har enten allerede set de film, som måske kunne være en kandidat - eller også magter jeg ikke at se de film som de godt kan lide. Jeg ender nogen gange med at kaste håndklædet i ringen og sige, at jeg altså ikke har et uudtømmeligt katalog af spændende "thriller-drama-romantiske komedier", som vi ikke allerede har set.

Jeg synes det største problem er at jeg næsten personligt er ansvarlig for kvaliteten af en film, når jeg foreslår den :-)

Nok også derfor jeg ofte foreslår en serie - for når det så endelig er ro og alle er tilfredse, så går der lidt længere inden næste gang.

Wayne20-10-24 01:38

• ★★★★★★1

The Wild Robot (2024)

Måske bedre kendt som Den vilde robot på dansk. Men jeg valgte selvfølgelig en af de få forestillinger med engelsk tale. Hvilket der var andre i salen, som ikke lige var forberedt på. Jeg kunne i hvert fald høre en hel del små børnestemmer, som ikke var store nok til at læse danske undertekster. Der er altså også unfair, at der på plakaten udenfor biografen står ”Vi taler dansk” – når det ikke gælder alle forestillinger.

Historien er lidt WALL-E inspireret. En avanceret ”hjemmehjælps” robot er crashet på en lille jungle ø og ved ikke, hvad den skal stille op med sig selv – nu hvor der ikke er nogen mennesker til at give den opgaver. Ved et uheld får den klækket et æg, og ud kommer en lille ælling, som straks tror, at robotten er dens mor. Og så kan man jo nok gætte sig til resten.

Det er helt klart hensigten, at man skal forelske sig i den mega avancerede, men santidig akavede, robot – og ikke mindst den lille nuttede ælling. Det skete bare ikke for mit vedkommende. Det var muligvis på grund af Lupita Nyong’os lidt skingre stemme. Eller også var det fordi humoren generelt forekommer at være møntet på de helt små børn. Jeg kan bare konstatere, at hvis man ikke er forblændet af forholdet mellem de to, så bliver det hele utrolig banalt og sukkersødt. Der er intet originalt, og der sker på intet tidspunkt noget som helst der overrasker.

Til gengæld er der masser af positivt at sige om billedsiden. Animationsfilm fra de store studier er altid fantastisk flotte. Og her mixer DreamWorks den traditionelle 3D animationsstil med andre stilarter, som giver filmen et helt særligt look.

Det kan desværre ikke opveje, at jeg kedede mig en hel del undervejs. Altså når jeg ikke lige krummede tæer over de meget banale budskaber.

★★★☆☆☆

Uff - kan forestille mig at det er en sf de film som ville have været bedre  hvis den var oplevet i selskab med et barn :-)

Wayne20-10-24 01:42

• ★★★★★★1

Joker: Folie à Deux (2024)

Hvorfor går man ind og ser en film, som de fleste kalder et makværk? Jeg gjorde det primært på grund af musicaldelen. Jeg forventede en masse store flotte opsatte musical scener med god musik. Men det er faktisk noget af en tilsnigelse at kalde filmen for en musical. Der er nemlig ikke et eneste ”rigtigt” musicalstykke i fuld længde. Jeg talte undervejs fire egentlige musical sekvenser, som foregår inde i Arthur Flecks hoved. Og alle fire musikstykker er korte og afbrudte. Ellers er der udelukkende tale om, at Arthur Fleck og Lady Gaga synger lidt til hinanden på sådan lidt ”hverdags-agtig” måde.

Hele den første time af filmen er en decideret fængselsfilm. Og det er en mørk, brutal og ubehagelig en af slagsen. Selv om jeg på forhånd havde fået spoilet slutningen, så blev jeg grebet af Arthur Flecks grumme skæbne. Det kan fa’me ikke være sjovt at sidde i Arkham. Det er desuden filmet mega flot. Der er gjort rigtig meget ud af production design, og man kan næsten føle, hvordan det må være at være fange sådan et forfærdeligt sted.

Herefter går filmen over i et mix af fængselsfilm, retsalsdrama – og med tilsat musik hist og her. Joaquin Phoenix og Lady Gaga er begge absolut overbevisende. Jeg vil ikke ligefrem kalde det et gribende kærlighedsdrama, men de er sgu’ gode og likeable.

Jeg kan sagtens forstå, at der er mange der er skuffede over, at man ikke får en ”rigtig” Joker og Haley Quinn film. Der er jo ikke noget plot – ud over at de mødes og at der er en retssag om de drab, han begik i den første film. Jeg synes faktisk, at det er herligt, at Todd Phillips bare giver alle de forventninger en stor fuck-finger.

Det er også nemt at blive skuffet over slutningen, som kan føles som et kæmpe anti-klimaks. Jeg vidste heldigvis, hvad der ville ske og ser det derfor i et andet lys.

I det øjeblik Arthur Fleck i retssalen siger, at der IKKE er nogen Joker inde i ham (kun Arthur Fleck), så dør Harley Quinn’s kærlighed til ham. Hun er forelsket i Joker – ikke i Arthur Fleck. Det giver derfor god mening, at hun senere bliver ansat på Arkham som psykiater og der møder og forelsker sig i den rigtige Joker, som man til sidst ser dræbe Arthur Fleck.

Jeg elsker, at der slet ikke er zoomet ind på, at den nye Joker i baggrunden snitter sine to mundvige med drabskniven. Det er helt ude af fokus, og det er meget let at undgå at se. Den nye Joker minder faktisk lidt om ham den unge person, der spiller en Joker-lignende skurk i Gotham serien. Her måtte han ikke blive kaldt Joker af rettighedsårsager. Men han var faktisk en ganske glimrende Joker.

Jeg gik ind for at se et makværk med en masse gode musicalnumre. Jeg fik ingen af delene. Men filmen bød på så meget andet fedt. Herunder især hele det grumme fængselsdrama.

★★★★☆☆

Nu har jeg med vilje ikke læst dine spoilers - jeg forventer klart at se den på et tidspunkt.

Jeg har en kærlighed til musicals, og synes for eksempel ikke det er et problem at replikkerne synges.

Desuden vil jeg også lægge vægt det visuelle, og det skuffer forhåbentligt ikke.

Wayne20-10-24 01:51

• ★★★★★1

Uff - kan forestille mig at det er en sf de film som ville have været bedre  hvis den var oplevet i selskab med et barn :-)

Det ville helt klart være en fordel.

Det hjælper nok også, hvis man har let ved at forelske sig i en robot (alle jer WALL-E fans).

S. Rico20-10-24 12:14

• ★★★★★1

Nu har jeg med vilje ikke læst dine spoilers - jeg forventer klart at se den på et tidspunkt.

Jeg har en kærlighed til musicals, og synes for eksempel ikke det er et problem at replikkerne synges.

Desuden vil jeg også lægge vægt det visuelle, og det skuffer forhåbentligt ikke.

Der er ikke et finger at sætte på det visuelle. Det er ganske enkelt fremragende. Skuespillet er også udmærket. Så det må helt klart være historien og skuffelsen over, at folk ikke fik det de forventede der gør, at den bliver sablet ned.

Jeg elsker også en god musical. Men det vil jeg som nævnt ikke mene Joker 2 er. Den musik som der er, er ganske fin. Men jeg kunne sagtens have brugt noget mere.

Der er i øvrigt ingen replikker der synges. Al sang består af almindelige sange. Enten er det sange (ofte uden instrumenter), som de synger til hinanden i den virklige verden. Eller også er det musical sange som foregår inde i Arthur Flecks hoved.

S. Rico20-10-24 12:20

• ★★★★★★1

Det ville helt klart være en fordel.

Det hjælper nok også, hvis man har let ved at forelske sig i en robot (alle jer WALL-E fans).

Well - der fik den allerede et ekstra point :-)

Wayne20-10-24 17:13

• ★★★★★★1

Der er ikke et finger at sætte på det visuelle. Det er ganske enkelt fremragende. Skuespillet er også udmærket. Så det må helt klart være historien og skuffelsen over, at folk ikke fik det de forventede der gør, at den bliver sablet ned.

Jeg elsker også en god musical. Men det vil jeg som nævnt ikke mene Joker 2 er. Den musik som der er, er ganske fin. Men jeg kunne sagtens have brugt noget mere.

Der er i øvrigt ingen replikker der synges. Al sang består af almindelige sange. Enten er det sange (ofte uden instrumenter), som de synger til hinanden i den virklige verden. Eller også er det musical sange som foregår inde i Arthur Flecks hoved.

Samlet er forventningerne små, men du har løftet den lidt. Og den skal jo med på min superhelteliste.

Tror dog at jeg venter til den dukker op hos MAX.

Wayne20-10-24 17:16

• ★★★★0

Alien: Romulus

Det er en moderne nostalgi-blockbuster af den værste skuffe. Dermed ikke sagt, at der ikke er noget godt i den, men jeg følte lidt at jeg bare så et remix af alle tidligere film i serien.

NSF20-10-24 22:18

• ★★★0

The Blind Side (Sandra Bullock)

gider dårlig nok at komme med min begrundelse, andet end, alt, alt for sukkersød til min kop te!!!

2.5/10

set på Blu-ray...

Ryder66620-10-24 22:36

• ★★★★★0

Alien: Romulus

Det er en moderne nostalgi-blockbuster af den værste skuffe. Dermed ikke sagt, at der ikke er noget godt i den, men jeg følte lidt at jeg bare så et remix af alle tidligere film i serien.

Den starter virkelig godt, og man forledes til at tro det her blir noget hel specielt, men kort tid efter de er på rumstationen, så går det bare ned af bakken, med en more is more attitude, og en ufrivillig komisk fanservice, der bare mases ned over en.

Højdepunktet var klart David Jonsson som Andy, og så starten.

Elwood21-10-24 11:58

• ★★★★0

Den starter virkelig godt, og man forledes til at tro det her blir noget hel specielt, men kort tid efter de er på rumstationen, så går det bare ned af bakken, med en more is more attitude, og en ufrivillig komisk fanservice, der bare mases ned over en.

Højdepunktet var klart David Jonsson som Andy, og så starten.

Ja, starten er nice og scenen i zero g med syre, og jeg sætter stor pris på at filmen faktisk ser ud som og føles som Alien 1-4, uden ekstra fancy teknologi og hvad ved jeg.

Den føles som sjæleløst indhold der er lavet til en streamingservice, hvor man helst skal have så mange ombord som overhovedet muligt, men ender op med noget der er totalt ligegyldigt.

Selvom jeg synes at både Prometheus og Covenant er pissedårlige film, var der alligevel nogen der havde nogle idéer. Idéer der var pissedårlige og dårligt udført, men dog originale.

NSF21-10-24 12:13

• ★★★★★2

Selvom jeg synes at både Prometheus og Covenant er pissedårlige film, var der alligevel nogen der havde nogle idéer. Idéer der var pissedårlige og dårligt udført, men dog originale.

Lidt ala prequel kontra sequel trilogien af Star Wars? Ved ikke om man kan kalde prequelsene originale, men de havde dog nogle ideer selvom de ikke var særligt gode. Sequel trilogen var jo bare en omgang rehash og føltes ikke rigtigt som Star Wars længere.

David Lund21-10-24 15:06

• ★★★★2

Lidt ala prequel kontra sequel trilogien af Star Wars? Ved ikke om man kan kalde prequelsene originale, men de havde dog nogle ideer selvom de ikke var særligt gode. Sequel trilogen var jo bare en omgang rehash og føltes ikke rigtigt som Star Wars længere.

Ja, en helt fin sammenligning, selvom jeg synes at The Force Awakens slap bedre afsted med det. Men det hænger måske ligeså meget sammen med at der er kogt så meget suppe på legacy sequels og nostalgi-blockbusters i løbet af de 9 år der er gået, at jeg er blevet virkelig træt af det.

NSF21-10-24 15:14

• ★★★★★★0

Enig - bare man kunne parkere sequels i en anden dimension - og kalde dem en dårlig drøm.

Hellere lade Lucas skitsere en fortsættelse, og så lade Filoni - som tydeligt har kærlighed og forståelse for projektet om at producere.

Fedt hvis vi kunne få den sequel triologi serien fortjener.

Wayne21-10-24 16:17

• ★★★0

kogt så meget suppe på legacy sequels og nostalgi-blockbusters i løbet af de 9 år der er gået, at jeg er blevet virkelig træt af det.

Amen brother! 

Essal21-10-24 16:34

• ★★★★★★0

The Old Oak

Det er vildt at tænke på, at Ken Loach stadig laver så vanvittigt gode film i en alder af 87. Og det er 54 år efter, han lavede Kes. Hele karrieren har været fyldt med perler (ikke alle film, men kontinuerligt).

I The Old Oak undersøger Ken Loach effekten på en forfalden mineby, der bliver hjemsted for syriske flygtninge. Hovedpersonen er ejeren af den lokale pub - som også skranter - og Yara, en yngre syrisk flygtning. De får et uventet venskab, men det er ikke alle stamgæster, der er med på den ide.

Det er som så ofte et portræt af arbejderklassen, en kritik af og undersøgelse af det engelske samfund, ganske realistisk, rørende og det er absolut ind af hans bedste.

Stor cadeau til en sand mester!

9/10

Guldager22-10-24 21:02

• ★★★0

Trap (2024)

Første halvdel var tilpas underholdende. Anden havldel knap så meget.

Essal25-10-24 20:41

• ★★★★★1

The Substance (2024)

Dette må være den perfekte oktober film op til Hallowen. Jeg kan ikke forestille mig nogen body horror fans gå skuffet fra biografen. Bedst som man tror, at nu kan det ikke blive vildere, så bliver endnu vildere. Og så endnu mere vildere – og så totalt langt ude vanvittig vildt. Hvor er det fedt!

Man kan nok ikke undgå at have læst eller hørt om grundpræmissen, hvor Demi Moore spiller den fallerede Hollywood stjerne Elisabeth Sparkle, og Margaret Qualley spiller en yngre ”og bedre” udgave af hende selv. Jeg vil ikke sige mere om handlingen, da det er bedst at gå ind til den så ren som mulig.

Man kan ikke ligefrem sige, at der er tale om subtile budskaber. Hollywoods skønhedsidealer bliver spiddet med dyb sort satirisk grotesk humor. Igen og igen og igen. Og meget mere har filmen egentlig ikke at fortælle. Men måske er det en pointe i sig selv, at filmens budskab bliver serveret så overfladisk. For det handler jo netop om dyrkelsen af det overfladiske. Det er næsten genialt.

Man skal derfor ikke forvente female empowerment i samme grad som i den feministisk beslægtede Poor Things. Det bliver ret hurtigt klart, at det ikke er i den retning, at filmen går. Jeg blev derfor lidt bekymret undervejs, om den kunne komme nogenlunde sikkert i havn med en tilfredsstillende slutning. Men oh my god hvor kommer den i havn til sidst. Sikket et show!

★★★★★★

S. Rico25-10-24 23:32

• ★★★★★1

Drive My Car (2021)

Et dejligt gensyn med den japanske Oscar vinder. Denne gang havde jeg læst lidt op på hvad "Onkel Vanja" handler om. Det er en ret god idé, da dette russiske stykke spiller en meget central rolle i filmen. 

Og så fik jeg lokket fruen til at se med denne gang. Men de små 3 timer var lige lovlig lang tid for sådan en langsom film. Så vi brød den op i en miniserie i tre dele. Hvilket var meget passende, da filmen på en måde er "tre flm i én": først et ægteskabsdrama, så om arbejdet med at opsætte en teaterproduktion, og til sidst et personligt drama om skyld og sorg.

Ligger på Filmstriben og er på alle måder en fremragende film. 

S. Rico27-10-24 10:29

• ★★★★★★1

Drive My Car (2021)

Et dejligt gensyn med den japanske Oscar vinder. Denne gang havde jeg læst lidt op på hvad "Onkel Vanja" handler om. Det er en ret god idé, da dette russiske stykke spiller en meget central rolle i filmen. 

Og så fik jeg lokket fruen til at se med denne gang. Men de små 3 timer var lige lovlig lang tid for sådan en langsom film. Så vi brød den op i en miniserie i tre dele. Hvilket var meget passende, da filmen på en måde er "tre flm i én": først et ægteskabsdrama, så om arbejdet med at opsætte en teaterproduktion, og til sidst et personligt drama om skyld og sorg.

Ligger på Filmstriben og er på alle måder en fremragende film. 

Jeg så en trailer om den - den ser meget stemningsfuld ud. 

Wayne27-10-24 11:05

• ★★★★★1

Det må man sige den er - og meget poetisk. Lige det modsatte af en tju-bang film. Det kan også noget engang imellem. 

S. Rico27-10-24 18:24

• ★★★★★★1

Det må man sige den er - og meget poetisk. Lige det modsatte af en tju-bang film. Det kan også noget engang imellem. 

Helt enig - og lidt for lidt jeg har dyrket det på det seneste. 

Wayne27-10-24 23:13

• ★★★0

Cash Out (John Travolta, Noel Gugliemi)

skuffende forsøg på en tam action thriller, hvor hverken Travolta eller Gugliemi ikke er specielt veloplagte.

Derudover er den uhyre fejlcastet og.ingen Kemi mellem skuespillerne.

Amatør film 1/10...ikke værd at spilde tiden eller ord på!!!

Ryder66629-10-24 12:30

• ★★★★★1

Herligt gensyn med M. Night Shyamalan's Trap.

Selv om jeg havde hele handlingsforløbet frisk i erindring, så var den super underholdende at se igen. Det var samtidig en fornøjelse at se, hvor opslugt min kone og datter var. Så det er åbenbart en rigtig familiefilm.

S. Rico 3-11-24 12:26

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen