Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

• ★★★★★★0

Jeg fornemmer en tyk ironi. Jeg så den færdig uden den store lyst, men for at se, om der alligevel skulle komme et eller andet twist, som ville løfte den op til mere end bare en overfladisk skilding af en over middelklasse-families strabadser i en så ekstrem situation som det er, at selveste ens land simpelthen lukker og slukker. Alt dramaet er mere eller mindre serveret på et sølvfad, men alligevel skulle det hele malkes fra datterens tåbelige beslutninger samt et komplet meningsløst drab og en synsk dreng, der slet ikke bliver forløst. 

Jeg har ikke set et minut af serien endnu, og får mindre og mindre lyst til at gøre det.

Wayne 7-12-24 11:50

• ★★★★★★0

Vi så afsnit 1 og har ikke genbesøgt den. Har faktisk glemt det hele...

davenport 7-12-24 12:22

• ★★★★★1

Jeg havde i den grad håbet på noget mere - måske bør man forberede sig ved at høre musikken inden? Det er jo en stor del af oplevelsen.

Vildt at den er så kedelig.

"Kedelig" er nok ikke det første prædikat jeg vil sætte på den. For der er trods alt en masse visuelt at se på. Men musikken var intetsigende og filmen så lang, at jeg til sidst havde svært ved at holde mig vågen. Så ja - jeg kedede mig, men uden at filmen som sådan var kedelig - hvis det da ellers giver mening.

Det hjælper nok helt klart at kende musikken på forhånd. Men det ændrer ikke på, at rigtig mange af sangene ligner hinanden og går i de der meget høje operette-agtige toner. Det skar i mit øre og blev ensformigt.

En film som The Greatest Showman er også blevet beskyldt for at have en masse generiske sange. Men dem kunne jeg klart bedre lide. De var heller ikke så skingre i tonen. Jeg er faktisk en af de (måske få) som synes at The Greatest Showman er super god.

S. Rico 7-12-24 14:11

• ★★★★★★1

"Kedelig" er nok ikke det første prædikat jeg vil sætte på den. For der er trods alt en masse visuelt at se på. Men musikken var intetsigende og filmen så lang, at jeg til sidst havde svært ved at holde mig vågen. Så ja - jeg kedede mig, men uden at filmen som sådan var kedelig - hvis det da ellers giver mening.

Det hjælper nok helt klart at kende musikken på forhånd. Men det ændrer ikke på, at rigtig mange af sangene ligner hinanden og går i de der meget høje operette-agtige toner. Det skar i mit øre og blev ensformigt.

En film som The Greatest Showman er også blevet beskyldt for at have en masse generiske sange. Men dem kunne jeg klart bedre lide. De var heller ikke så skingre i tonen. Jeg er faktisk en af de (måske få) som synes at The Greatest Showman er super god.

Man skal muligvis opleve det på teatret først? 
    Den har lige været med stor succes i Fredericia. Men musikken ville der selvfølgelig ikke blive ændret på …

Wayne 7-12-24 19:09

• ★★★★★1

Man skal muligvis opleve det på teatret først? 
    Den har lige været med stor succes i Fredericia. Men musikken ville der selvfølgelig ikke blive ændret på …

Ja altså bortset fra at der synges engelsk i filmen. Jeg går ud fra at musicalopsætningen i Danmark er med dansk tale?

Sådan plejer det jo - desværre - at være. Jeg har bl.a. set Chicago på Det Ny Teater. Og det var mærkeligt at høre sangene på dansk - især fordi jeg nærmest kunne de engelske tekster udenad.

S. Rico 7-12-24 19:48

• ★★★★★0

Jeg er faktisk en af de (måske få) som synes at The Greatest Showman er super god.

Det garantere jeg for du ikke er.

Elwood 8-12-24 17:55

• ★★★★★0

Wicked The Musical movie, jeg så den og var nu ganske godt underholdt, Jonathan Balie er en god Broadway star og actor, hans fremstilling som en ren Twink Prins var yderst underholdende. Ariana nej jeg høre ikke hendes musik, men jeg synes nu hun klare rollen fint, nej hun er ikke Kristen Chenewoth og Cynthia er ikke Idena Menzel. Men de er også noget ældre. Filmen er længere en musicalen jep, musical er lige under de tre timer, og første del af den slutter samme sted filmen gør. I musical er det en curtain Down sang. Det er her folk får en lille pause efter en af de hel store sange fra musical’en af. Og det ville føles i manus sprog anti klimatisk at følge op med en scene direkte efter det nummer. Film versionen gør også der kan laves closeup og man kan gå mere i dybden med nogle ting. Ja historien er reelt den samme men film og stageplay er meget anderledes.

Filmens sets er imponerende ja bestemt, men som en ven også gjorde opmærksom på de har jo en stor stak penge, og det havde betalt sig når man ser Bts. Men en film som The Brutalist der er om Arkitektur skulle også ha nogle flotte sets og udfra noget mindre budget.

Men ja jeg blev også revet med af filmen er det min ynglings musical nej bestemt ikke, jeg kan godt li den og nød også at se alle detaljerne og de to særlige gæsteroller. Samt at se Ethan Slater der også er på Broadway, hvor han blandet var med i SvampeBob firkant musicalen :)

Jeg har set musicalen i Fredericia ig den var også rigtig god, deres oversætning af Defying Gravity er mindre heldig Svæve uden tyngdekraft den lød stadigvæk rigtig flot men teksten blev lidt rodet i oversættelsen. Men resten af sangene var rigtig fine 

Og jeg har den største respekt for de forfatter der skal oversætte fra engelsk til dansk med noget der gir den samme mening og reaktion. Noget som Lars Thiesgaard jar snakket meget om i forb. Med dubbing. Og især Vibeke Dueholm som er hende der nok har stået for de største af nyer og lidt ældre Disney musicals når det kommer til sangene, Frozen, Lion King osv. 

Og ja det var hende der tog opgaven med at dubbe The Simpsons Movie :)

Så nej jeg foretrækker også ting på original sprog men har dyb respekt for dem der skal oversætte de her store musicals til dansk.

Elwood 8-12-24 18:40

• ★★★★★0

Så klokkeren fra Notredame, i Fredericia på dansk det var gåsehudsfremkalden. Sjovt at se nogen af de samme actor i deres Wicked opføring, i øvrigt.

Elwood 8-12-24 18:54

• ★★★★★★1

Ja altså bortset fra at der synges engelsk i filmen. Jeg går ud fra at musicalopsætningen i Danmark er med dansk tale?

Sådan plejer det jo - desværre - at være. Jeg har bl.a. set Chicago på Det Ny Teater. Og det var mærkeligt at høre sangene på dansk - især fordi jeg nærmest kunne de engelske tekster udenad.

Dansk tale - garanteret- jeg har ikke selv set den, men det er normen.

Jeg har også set Chicago to steder i Danmark - og i London.

For mig er sproget ikke vigtigt - opsætningen og sangerne tæller højest.

Wayne 8-12-24 19:58

• ★★★★★★0

Så klokkeren fra Notredame, i Fredericia på dansk det var gåsehudsfremkalden. Sjovt at se nogen af de samme actor i deres Wicked opføring, i øvrigt.

Jeg har set Skønheden og Udyret på Det Ny Teater i en dansk opsætning- helt fantastisk.

De er dygtige i Fredericia - helt enig.

Wayne 8-12-24 20:01

• ★★★★★★1

Jeg holder også meget af The Greatest Showman - den har ramt mange som ikke normalt er til musicals.

Wayne 8-12-24 20:03

• ★★★★★1

For mig er sproget ikke vigtigt - opsætningen og sangerne tæller højest.

Det er jeg principielt enig i.

Men hvis der er tale om sange, som man har hørt en milliard gange på engelsk - og aldrig på dansk - så kan det let føles forkert på dansk.

Sådan har jeg det med Jesus Christ Superstar. Jeg kan bogstaveligt talt samtlige tekster udenad på engelsk og elsker at synge med på dem. Så hvis jeg nogensinde skulle få fornøjelsen af at se den opført live, så er det et must, at det er på engelsk. Derfor ærgrer det mig nogen gange, at man aldrig kan få lov til at se en musical på originalsproget i Danmark.

Omvendt så er nogle af Disney musical filmene ofte bedre på dansk end på engelsk. Jeg foretrækker eksempelvis Maria Lucias udgave af "Let it go" over Demi Lovato.

S. Rico 8-12-24 21:11

• ★★★1

Har set 

Phantom Of The Opera musical med en skuffende dansk opsætning

Både dialog og sang, foregik på dansk. Det fungerede slet, slet ikke på nogensomhelst måde!!!

For 10år siden så jeg Green Day's  American Idiot på operaen i Malmø, som fungerede i den forstand at dialog var på (let forståeligt) svensk, mens sangene var fremført på engelsk med nogle lovende, unge svenske musikere!!!

Ryder666 8-12-24 21:23

• ★★★★★0

Har set 

Både dialog og sang, foregik på dansk. Det fungerede slet, slet ikke på nogensomhelst måde!!!

For 10år siden så jeg Green Day's  American Idiot på operaen i Malmø, som fungerede i den forstand at dialog var på (let forståeligt) svensk, mens sangene var fremført på engelsk med nogle lovende, unge svenske musikere!!!

Nemlig. Hvorfor kan man ikke gøre det i Danmark - altså have dialog på dansk og sangene på engelsk?

S. Rico 8-12-24 22:49

• ★★★★★★1

Det er jeg principielt enig i.

Men hvis der er tale om sange, som man har hørt en milliard gange på engelsk - og aldrig på dansk - så kan det let føles forkert på dansk.

Sådan har jeg det med Jesus Christ Superstar. Jeg kan bogstaveligt talt samtlige tekster udenad på engelsk og elsker at synge med på dem. Så hvis jeg nogensinde skulle få fornøjelsen af at se den opført live, så er det et must, at det er på engelsk. Derfor ærgrer det mig nogen gange, at man aldrig kan få lov til at se en musical på originalsproget i Danmark.

Omvendt så er nogle af Disney musical filmene ofte bedre på dansk end på engelsk. Jeg foretrækker eksempelvis Maria Lucias udgave af "Let it go" over Demi Lovato.

Lige Disneys har vi allesammen set på dansk på grund af børnene. Men vi har også set flere af dem i Disneyland Paris og Californien på original sproget.

For mig virker begge udgaver lige godt.

Wayne 8-12-24 22:54

• ★★★★★★1

Nemlig. Hvorfor kan man ikke gøre det i Danmark - altså have dialog på dansk og sangene på engelsk?

Jeg ville afgjort se det i den udgave der er, dansk eller engelsk er lige meget, bare det som sagt er godt kunstnerisk.

Men jeg har også set nogle operaer på italiensk som jeg ikke fattede ret meget af, hvis jeg ikke havde læst om dem inden. Uanset hvad så var det imponerende.

Wayne 8-12-24 22:59

• ★★★1

Helt enig !!!

Ryder666 8-12-24 23:15

• ★★★0

Jeg holder også meget af The Greatest Showman - den har ramt mange som ikke normalt er til musicals.

Også mig - men jeg er nu generelt også ok med musicals.

Gorman 8-12-24 23:46

• 0

Har set Anora. Den var fantastisk. 

Mickey fra Øen 9-12-24 08:50

• ★★★★★★1

Har set 

Jeg har set Fantomet på Det Ny Teater, i en fantastisk dansk opsætning, der ikke blev mindre intens af at vi sad oppe på øverste balkon og så lysekronen styrte ned hele vejen ;-D

Wayne 9-12-24 09:00

• ★★★★★★1

Nappede et gensyn med Die Hard og Die Hard 2 i weekenden. Jeg misunder lidt at fruen ikke kan huske et pluk, selvom vi vel har set dem +10 gange - og jeg nyder bare de velkendte dialoger

Det er lidt skarpere under John McTiernan's ledelse, end med Renny Harlin ved roret - men fantastisk underholdning, der holder stadigvæk.

Die Hard - 9/10

Die Hard 2 - 8/10

Selvom 3 og 4 ikke er julefilm, så er fruen klar til et "gensyn" - så tænker de ryger på som de næste. Og der findes jo desværre ikke en femte film i rækken ....

Wayne 9-12-24 09:11

• ★★★★★★1

Jeg har set følgende musicals i danske opsætninger - og aldrig været skuffet;

Les Misérables - to forskellige opsætninger

Chess

The Phantom of the Opera

Evita

The Sound of Music - skal se den endnu en gang på Aarhus Teater til foråret

My Fair Lady - to opsætninger

Mød mig på Cassiopeia

South Pacific

Cabaret - to opsætninger

West Side Story

Showboat

Chicago - tre opsætninger (den ene dog engelsk)

Skønheden og Udyret

Olsen Banden (intet mindre)

Spillemand på en tagryg

All That Jazz

Guys and Dolls

Annie Get Your Gun

Sweet Chairity

Muligvis flere - mine forældre havde mig ret tidligt med i teatret, så et par titler kan være glemt.

Wayne 9-12-24 09:35

• ★★★★★0

Jeg har set følgende musicals i danske opsætninger - og aldrig været skuffet;

Les Misérables - to forskellige opsætninger

Chess

The Phantom of the Opera

Evita

The Sound of Music - skal se den endnu en gang på Aarhus Teater til foråret

My Fair Lady - to opsætninger

Mød mig på Cassiopeia

South Pacific

Cabaret - to opsætninger

West Side Story

Showboat

Chicago - tre opsætninger (den ene dog engelsk)

Skønheden og Udyret

Olsen Banden (intet mindre)

Spillemand på en tagryg

All That Jazz

Guys and Dolls

Annie Get Your Gun

Sweet Chairity

Muligvis flere - mine forældre havde mig ret tidligt med i teatret, så et par titler kan være glemt.

Ok, du har set en hel del flere musicals på teatret end mig.

Men det undrer mig, at du ikke har Sebastians Skatteøen på listen. Det er for mig en af de mest ikoniske danske musicals. Og i øvrigt også den vi opførte, da jeg gik i gymnasiet. Jeg var desværre ikke selv med som actor på scenen - kun som en del af orkesteret.

S. Rico10-12-24 20:25

• ★★★★★1

Jeg ville afgjort se det i den udgave der er, dansk eller engelsk er lige meget, bare det som sagt er godt kunstnerisk.

Og hvad nu hvis det var Pink Floyd The Wall?

Ville du ikke foretrække den på engelsk?

Ikke fordi jeg har fantasi til at forestille mig, at nogen ville opføre den på dansk. Men det er et sjovt tanke eksperiment :-)

S. Rico10-12-24 20:27

• ★★★★★★1

Ok, du har set en hel del flere musicals på teatret end mig.

Men det undrer mig, at du ikke har Sebastians Skatteøen på listen. Det er for mig en af de mest ikoniske danske musicals. Og i øvrigt også den vi opførte, da jeg gik i gymnasiet. Jeg var desværre ikke selv med som actor på scenen - kun som en del af orkesteret.

Jeg har faktisk oplevet sangene live - Sebastian lavede en koncert på Aarhus Stadion - lige omkring da Skatteøen var mest aktuel - ret fedt. Shu-Bi-Dua og Rugsted & Kreuzfeld deltog med selvstændige koncerter - helt genialt, alt i alt.

Hvilket instrument spillede du?

Wayne10-12-24 23:25

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen