Wicked The Musical movie, jeg så den og var nu ganske godt underholdt, Jonathan Balie er en god Broadway star og actor, hans fremstilling som en ren Twink Prins var yderst underholdende. Ariana nej jeg høre ikke hendes musik, men jeg synes nu hun klare rollen fint, nej hun er ikke Kristen Chenewoth og Cynthia er ikke Idena Menzel. Men de er også noget ældre. Filmen er længere en musicalen jep, musical er lige under de tre timer, og første del af den slutter samme sted filmen gør. I musical er det en curtain Down sang. Det er her folk får en lille pause efter en af de hel store sange fra musical’en af. Og det ville føles i manus sprog anti klimatisk at følge op med en scene direkte efter det nummer. Film versionen gør også der kan laves closeup og man kan gå mere i dybden med nogle ting. Ja historien er reelt den samme men film og stageplay er meget anderledes.
Filmens sets er imponerende ja bestemt, men som en ven også gjorde opmærksom på de har jo en stor stak penge, og det havde betalt sig når man ser Bts. Men en film som The Brutalist der er om Arkitektur skulle også ha nogle flotte sets og udfra noget mindre budget.
Men ja jeg blev også revet med af filmen er det min ynglings musical nej bestemt ikke, jeg kan godt li den og nød også at se alle detaljerne og de to særlige gæsteroller. Samt at se Ethan Slater der også er på Broadway, hvor han blandet var med i SvampeBob firkant musicalen :)
Jeg har set musicalen i Fredericia ig den var også rigtig god, deres oversætning af Defying Gravity er mindre heldig Svæve uden tyngdekraft den lød stadigvæk rigtig flot men teksten blev lidt rodet i oversættelsen. Men resten af sangene var rigtig fine
Og jeg har den største respekt for de forfatter der skal oversætte fra engelsk til dansk med noget der gir den samme mening og reaktion. Noget som Lars Thiesgaard jar snakket meget om i forb. Med dubbing. Og især Vibeke Dueholm som er hende der nok har stået for de største af nyer og lidt ældre Disney musicals når det kommer til sangene, Frozen, Lion King osv.
Og ja det var hende der tog opgaven med at dubbe The Simpsons Movie :)
Så nej jeg foretrækker også ting på original sprog men har dyb respekt for dem der skal oversætte de her store musicals til dansk.