Verdens bedste julefilm ?
Min familie ville gerne hygge med en god julefilm i weekenden. Nu er jeg ikke så vild med julefilm, så gode råd var dyre. Indtil jeg huskede, at Filmnørdens Hjørne lige har udgivet en podcast med en Top 24 julefilm, hvor de bl.a. satte fokus på, at The Holdovers jo faktisk er en julefilm.
Jeg var ikke sikker på, at det ville være noget for dem, så jeg var spændt, da vi satte os til at se den.
Og sørme om ikke både fruen og datteren bagefter proklamerede, at The Holdovers er den bedste julefilm, de nogen sinde har set :-)
Jeg gav den selv 5 ud af 6 i sin tid, og den er bestemt et gensyn værd.
The Holdovers.
Verdens bedste julefilm er den ikke, men den er virkelig godt selskab.
Hold fast jeg hyggede mig med at se Paul Giamattis rolle drikke whisky af flasken, ryge pibe og forlange løbeture i sneen af drengene. Og med frække tidskrifter gemt i sine lærerbøger- så er han meget andet end det han fremstår som.
Basalt handler historien om tre personers oplevelser og udvikling- læreren Paul, eleven Angus og køkkenchefen Mary.
Fra start er der dog flere drenge som er fanget på Brandon, kostskolen for drenge - de er alle tvunget fordi de ikke kan komme hjem til jul.
Paul er fangevogteren, og alle hader ham - selv ser han det som hans pligt at han lever op til skolens høje standarder.
Den første periode virker lidt langstrakt, men så trækker flere begivenheder handlingen ud af skolen.
Det er svært at fortælle mere om handlingen uden at afsløre for meget - men historien er hjertevarm og opbyggelig.
Stor anbefaling.
8,5/10