Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

• ★★0

Jeg så the watcher den anden dag, hvilket er anden gang jeg har set den. En film med Keanu Reeves som seriemorder. Også kendt som filmen han blev tvunget til at lave. Hans signatur var blevet forfalsket men han kunne ikke bevise det. Lavede filmen, promoverede den ikke og et år efter kunde han fortalle historien.

Filmen er ikke specielt god, men det er da meget sjovt at se Keanu spille seriemorder.

Kiyonji20-12-24 07:26

• ★★★★★1

Anora (2024)

Jeg var ret så vild med The Florida Project. Så selvfølgelig skulle jeg se Sean Bakers seneste film. Det er dog en NOGET anden størrelse. Den starter som en x-rated udgave af Pretty Woman. Herefter går den over i noget home invasion. Og tredje akt er lidt i stil med Robert Pattison filmen ”Good Time”. Med andre ord en ret vild cocktail.

Jeg er lidt i chok over, at samtlige anmeldere beskriver den som hylende morsom. Ja, der er masser af sort humor. Men selv om jeg elsker sort humor, så kunne jeg ikke se noget som helst sjovt i den forfærdelige behandling vores hovedperson får. Hun bliver i den grad udsat for uretfærdighed og alt muligt grelt mod hendes vilje. Hovedpersonen Anora bliver spillet yderst overbevisende af Mikey Madison, som man måske kender fra serien Better Things. Her er hun vores alle sammens yndlings umulige teenagedatter til Pamela Adlon.

Jeg så den i en næsten fyldt sal, og der var kun meget få sporadiske nervøse grin undervejs. Da filmen sluttede, var der bumstille i salen. Så jeg ved ikke, om vi så en anden film end anmelderne. Den jeg så var i hvert fald langt mere tragisk end humoristisk.

Jeg kan heller ikke blive helt klog på, om det er meningen, at vi skal hade de mange usympatiske russerne i filmen. Eller vi bare skal synes de er latterlige. Jeg kan bare konstatere, at jeg efter filmen ikke ligefrem synes bedre om ”those Russians”.

Så nej, jeg morede mig ikke. Men den fik i hvert fald sat gang i en masse følelser og tanker. Og jeg sad meget af tiden med åben mund på kanten af sædet. En virklig engagerende film som man ikke kan undgå at tænke over bagefter.

★★★★★☆

S. Rico21-12-24 09:43

• ★★★1

Anora (2024)

Jeg var ret så vild med The Florida Project. Så selvfølgelig skulle jeg se Sean Bakers seneste film. Det er dog en NOGET anden størrelse. Den starter som en x-rated udgave af Pretty Woman. Herefter går den over i noget home invasion. Og tredje akt er lidt i stil med Robert Pattison filmen ”Good Time”. Med andre ord en ret vild cocktail.

Jeg er lidt i chok over, at samtlige anmeldere beskriver den som hylende morsom. Ja, der er masser af sort humor. Men selv om jeg elsker sort humor, så kunne jeg ikke se noget som helst sjovt i den forfærdelige behandling vores hovedperson får. Hun bliver i den grad udsat for uretfærdighed og alt muligt grelt mod hendes vilje. Hovedpersonen Anora bliver spillet yderst overbevisende af Mikey Madison, som man måske kender fra serien Better Things. Her er hun vores alle sammens yndlings umulige teenagedatter til Pamela Adlon.

Jeg så den i en næsten fyldt sal, og der var kun meget få sporadiske nervøse grin undervejs. Da filmen sluttede, var der bumstille i salen. Så jeg ved ikke, om vi så en anden film end anmelderne. Den jeg så var i hvert fald langt mere tragisk end humoristisk.

Jeg kan heller ikke blive helt klog på, om det er meningen, at vi skal hade de mange usympatiske russerne i filmen. Eller vi bare skal synes de er latterlige. Jeg kan bare konstatere, at jeg efter filmen ikke ligefrem synes bedre om ”those Russians”.

Så nej, jeg morede mig ikke. Men den fik i hvert fald sat gang i en masse følelser og tanker. Og jeg sad meget af tiden med åben mund på kanten af sædet. En virklig engagerende film som man ikke kan undgå at tænke over bagefter.

★★★★★☆

Spændende - tak for nuanceringen, Rico. Glæder mig til at få den set :)

Gorman21-12-24 10:06

• ★★★★★★1

Anora (2024)

★★★★★☆

Tak for ordene- spændende. Klart en af årets must-ser, lyder det til.

Wayne21-12-24 12:21

• ★★★0

Kingdom of the Sequel of the Reboot of the Planet of the Apes (2024)

It was good, though not on par with the reboot trilogy, but also too long.

7/10
    ---
    Juror #2 (2024)

It's giving TV true crime drama of the week.

6/10
    ---

A Quiet Place: Day One (2024)

Lupita Nyong'o and Joseph Quinn gives this movie the necessary humanity and chemistry to make this surprisingly character focused story work. 

I ended up enjoying this more than I thought I would.

7/10

Essal21-12-24 18:25

• ★★★★★0

The War of the Rohirrim (2024)

Historien om Helm Hammerhånd og hvordan borgen Hornborg siden blev kendt som Helms Kløft i Ringenes Herre fortællingen.

Helm Hammerhånd var konge over Rohan et par hundrede år før Frodos store eventyr begyndte. Rohan var ligesom Gondor tit i krig mod Østerlingene og Dysterlændingene, som var stammer af mennesker, der var loyale overfor Morgoth og Sauron. I denne animationsfilm er det en af disse krige der skildres.

Det er en forholdsvis lille historie, der ikke fylder mange linier i Tolkiens appendices. Så jeg var spændt på, hvordan dette kunne foldes ud til en over 2 timer lang film. Til det formål har man opdigtet en forhistorie centreret omkring Helms datter, der agerer filmens hovedperson og samtidig er skjoldmø. På den måde spejler filmen de senere begivenheder i Ringkrigen, hvor skjoldmøen Éowyn som bekendt fik en stor rolle i Ringkrigen.

Filmen bliver således både en women empowerment film og en mande krigsfilm. Men selv med alt det ekstra fyld, så er det stadig en ret lille historie. Man kunne have valgt tusinde andre langt mere spændende ting at dykke ned i end denne fodnotekrig i Rohan. Så hvorfor man lige har valgt Helm Hammerhånd står mig uklart. Det var muligvis det der kunne opnås rettigheder til?

Filmen er dog på ingen måder dårlig. Underholdningsniveauet er konstant rimelig høj. Personerne er ganske interessante, og krigsscenerne er udmærkede. Animationsstilen er traditionel japansk animé. Det kan have sin charme, selv om jeg personligt nok ville foretrække noget mere 3D-agtigt a lá Arcane. Det er selvfølgelig en smags sag, om man synes animé passer til Tolkien universet.

The War of the Rohirrim er til dem, der enten elsker animé, eller bare ikke kan få nok af Tolkiens univers.

★★★★☆☆

S. Rico22-12-24 21:37

• ★★★1

Desperation Road (Mel Gibson)

Et lovende cast, kan ikke redde denne sleeper af en film, hvilket hvad titlen indikerer at man har med desperate mennesker og handlinger at gøre i plottet. Faktisk bunder det ud i en langtrukken affære, hvor det er Garrett Hedlund og Willa Fitzgerald der bærer filmen langsomt igennem, men historien mangler ligsom noget. Lægger man mærke til, og bedømmer man udfra coveret, kan man føle sig snydt, for det ligner at der lægges op til en episk actionfilm, men Gibson får kun lov til at affyre et gevær en enkelt gang. Den indfrier simpelthen ikke forventningerne 

Ryan Hurst, gør også hans ypperste trods materialet, men ender med at man ingen rigtig medfølelse får af hans triste skæbne...

Hvad der blev lovet som en gedigen spændingsfilm bunder ud i en lettere forudsigelig indie film...som prøver, men fejler!!!

Godt jeg ikke gav mere end 50kr for den i Bilka 

Jeg lander på 3/10....scoren skraber næsten bunden, og det er kun det gode cast, hvor man desværre ikke får set deres maksimale talent, at den ikke ryger helt ned....men nogen god film er den ikke!!!

Gibson har iøvrigt ikke hovedrollen og hans skærmtid udgør nok 10 minutter max...

Ryder66628-12-24 03:59

• ★★★★★1

Conclave (2024)

Vi har alle lært i skolen, at når en pave dør, så skal kardinalerne blive enige om en ny. Og at folket kan følge med nede på gaden ved at se efter, om der kommer sort eller hvid røg ud af skorstenen.

Jeg havde dog et naivt billede af, at kardinalerne bare sad rundt om et bord og diskuterede stille og roligt, indtil de blev enige.

Men det er selvfølgelig ikke muligt, når der er over 100 kardinaler med til afstemningen fra hele verdenen. Så i virkligheden – eller i hvert fald i filmen – så foregår det næsten ligesom i Robinson: nemlig hemmelige afstemninger og en masse aliance snak i krogene.

Filmen er baseret på en fiktionsbog, og jeg tvivler stærkt på, at der i den virklige verden er lige så meget drama i kulissen som her. For der sker godt en hel del – og der er masser af lig i lasten, der kommer frem undervejs. Så på den måde skal man ikke frygte en kedelig og tør film fyldt med religiøse snakke. Der er i højere grad tale om et spændingsdrama med en masse farverige personligheder.

Ralph Fiennes spiller en engelsk kardinal, som får til opgave at være en slags ”toastmaster” for hele conclave ceremonien. Det er ikke ligefrem et nemt job med de mange udfordringer, der opstår. Han er en fryd at følge, og det ville overraske mig, hvis han ikke får en Oscar nominering for sin præstation.

En overraskende underholdende og interessant film.

★★★★★☆

S. Rico29-12-24 18:02

• ★★★★★★1

Conclave (2024)

Vi har alle lært i skolen, at når en pave dør, så skal kardinalerne blive enige om en ny. Og at folket kan følge med nede på gaden ved at se efter, om der kommer sort eller hvid røg ud af skorstenen.

Jeg havde dog et naivt billede af, at kardinalerne bare sad rundt om et bord og diskuterede stille og roligt, indtil de blev enige.

Men det er selvfølgelig ikke muligt, når der er over 100 kardinaler med til afstemningen fra hele verdenen. Så i virkligheden – eller i hvert fald i filmen – så foregår det næsten ligesom i Robinson: nemlig hemmelige afstemninger og en masse aliance snak i krogene.

Filmen er baseret på en fiktionsbog, og jeg tvivler stærkt på, at der i den virklige verden er lige så meget drama i kulissen som her. For der sker godt en hel del – og der er masser af lig i lasten, der kommer frem undervejs. Så på den måde skal man ikke frygte en kedelig og tør film fyldt med religiøse snakke. Der er i højere grad tale om et spændingsdrama med en masse farverige personligheder.

Ralph Fiennes spiller en engelsk kardinal, som får til opgave at være en slags ”toastmaster” for hele conclave ceremonien. Det er ikke ligefrem et nemt job med de mange udfordringer, der opstår. Han er en fryd at følge, og det ville overraske mig, hvis han ikke får en Oscar nominering for sin præstation.

En overraskende underholdende og interessant film.

★★★★★☆

Spændende - det lyder som en film jeg skal se. Skuespillerdrevet og en blanding af fiktion og fakta. Og tillykke med den ekstra stjerne ;-)

Wayne29-12-24 19:48

• ★★★★★1

Spændende - det lyder som en film jeg skal se. Skuespillerdrevet og en blanding af fiktion og fakta. Og tillykke med den ekstra stjerne ;-)

Tak - jeg tror du har bidraget en del hertil. Og ja - Conclave er helt klart en af de film man bør se. Den kunne sagtens gå hen og få en hel del Oscar nomineringer.

S. Rico30-12-24 09:36

• ★★★★★★1

Tak - jeg tror du har bidraget en del hertil. Og ja - Conclave er helt klart en af de film man bør se. Den kunne sagtens gå hen og få en hel del Oscar nomineringer.

Det er altid en fornøjelse at læse dine anmeldelser, imponerende så meget du får set og bidrager med her. Jeg bliver ofte inspireret til at se en film eller en serie.

Wayne30-12-24 09:58

• 1

Jeg gav den selv 5 ud af 6 i sin tid, og den er bestemt et gensyn værd.

Den er også en af de bedre og virkelig gode julefilm. Jeg kan kn være enig. 

Mickey fra Øen30-12-24 12:23

• ★★★★★1

Det er altid en fornøjelse at læse dine anmeldelser, imponerende så meget du får set og bidrager med her. Jeg bliver ofte inspireret til at se en film eller en serie.

Tak for de pæne ord. Så derfor kommer her en film, som du ikke nødvendigvis behøver at se ;-)

S. Rico30-12-24 23:46

• ★★★★★1

Heretic (2024)

Her er et godt eksempel på en trailer, som oversælger filmen. Normalt ser jeg ikke trailere, men denne her blev jeg udsat for i biografen flere gange. Og den så virklig spændende og interessant ud. Så selvfølgelig skulle jeg se Hugh Grant som en shady mand, der lukker to unge piger fra ”Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige” ind i sit afsidesliggende hus.

De to unge mormoner går rundt fra dør til dør og prædiker deres tro. Men Hugh Grant karakteren ved nærmest mere om deres religion end de selv gør. Og han ved generelt en masse om alle religioner. Han er på én gang både venlig og imødekommende – men samtidig virker det hele meget urovækkende. Hvor er hans kone, som han hele tiden siger er på vej? Hvorfor kan hoveddøren ikke åbnes op igen efter kl. 17? Og ikke mindst: hvad er hans formål med at lukke dem ind, når han tilsyneladende ved alt hvad der er værd at vide om deres religion?

Traileren gav mig et indtryk af en intens gyser med masser af tvists. Men en meget stor del af filmen er faktisk mere eller mindre et kammerspil med religionssnak og lange monologer fra Hugh Grants side. Det var vældig interessant i starten, men jeg fik efterhånden nok og ville gerne have noget action. Det kommer der også, men den smule der kommer er ret undervældende. Og man sider med en ”var det bare det” følelse til sidst.

Der er dog ingen tvivl om, at Hugh Grant har en fest. Er man fan af ham, skal man helt klart se filmen.

★★★½☆☆

S. Rico30-12-24 23:47

• ★★★★★1

Heretic (2024)

Her er et godt eksempel på en trailer, som oversælger filmen. Normalt ser jeg ikke trailere, men denne her blev jeg udsat for i biografen flere gange. Og den så virklig spændende og interessant ud. Så selvfølgelig skulle jeg se Hugh Grant som en shady mand, der lukker to unge piger fra ”Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige” ind i sit afsidesliggende hus.

De to unge mormoner går rundt fra dør til dør og prædiker deres tro. Men Hugh Grant karakteren ved nærmest mere om deres religion end de selv gør. Og han ved generelt en masse om alle religioner. Han er på én gang både venlig og imødekommende – men samtidig virker det hele meget urovækkende. Hvor er hans kone, som han hele tiden siger er på vej? Hvorfor kan hoveddøren ikke åbnes op igen efter kl. 17? Og ikke mindst: hvad er hans formål med at lukke dem ind, når han tilsyneladende ved alt hvad der er værd at vide om deres religion?

Traileren gav mig et indtryk af en intens gyser med masser af tvists. Men en meget stor del af filmen er faktisk mere eller mindre et kammerspil med religionssnak og lange monologer fra Hugh Grants side. Det var vældig interessant i starten, men jeg fik efterhånden nok og ville gerne have noget action. Det kommer der også, men den smule der kommer er ret undervældende. Og man sider med en ”var det bare det” følelse til sidst.

Der er dog ingen tvivl om, at Hugh Grant har en fest. Er man fan af ham, skal man helt klart se filmen.

★★★½☆☆

Sjovt det er klart alt op til 3. Akt som er er bedste for mig, jeg brød mig netop ikke om 3. Del hvor de prøver at sætte skub i tingene og overforklare med noget der minder om en slags reveals ala. Saw filmene med flashbackene.

Det var klart Hugh Grant’s karakter der var mest intressant og klart hans hidtil bedste rolle. Elskede også lyd designet i filmen.

min farvorit scene fra ham er det han gør i forlængelse af tændstikscenen i mørket.

Elwood 2-01-25 14:09

• ★★★★★★1

Heretic (2024)

★★★½☆☆

Jeg tænker jeg ser den når den kommer på en streamingtjeneste - jeg kan egentlig godt lide Hugh Grant - også fordi han bevidst flere gange har trådt ud af den stereotype rolle han fik fra start. Noget der med garanti har forlænget hans karriere betydeligt.

Wayne 2-01-25 20:25

• ★★★★★★1

Verdens bedste julefilm ?

Min familie ville gerne hygge med en god julefilm i weekenden. Nu er jeg ikke så vild med julefilm, så gode råd var dyre. Indtil jeg huskede, at Filmnørdens Hjørne lige har udgivet en podcast med en Top 24 julefilm, hvor de bl.a. satte fokus på, at The Holdovers jo faktisk er en julefilm.

Jeg var ikke sikker på, at det ville være noget for dem, så jeg var spændt, da vi satte os til at se den.

Og sørme om ikke både fruen og datteren bagefter proklamerede, at The Holdovers er den bedste julefilm, de nogen sinde har set :-)

Jeg gav den selv 5 ud af 6 i sin tid, og den er bestemt et gensyn værd.

The Holdovers.

Verdens bedste julefilm er den ikke, men den er virkelig godt selskab.

Hold fast jeg hyggede mig med at se Paul Giamattis rolle drikke whisky af flasken, ryge pibe og forlange løbeture i sneen af drengene. Og med frække tidskrifter gemt i sine lærerbøger- så er han meget andet end det han fremstår som.

Basalt handler historien om tre personers oplevelser og udvikling- læreren Paul, eleven Angus og køkkenchefen Mary.

Fra start er der dog flere drenge som er fanget på Brandon, kostskolen for drenge - de er alle tvunget fordi de ikke kan komme hjem til jul.

Paul er fangevogteren, og alle hader ham - selv ser han det som hans pligt at han lever op til skolens høje standarder.

Den første periode virker lidt langstrakt, men så trækker flere begivenheder handlingen ud af skolen.

Det er svært at fortælle mere om handlingen uden at afsløre for meget - men historien er hjertevarm og opbyggelig.

Stor anbefaling.

8,5/10

Wayne 2-01-25 21:22

• ★★★★★★1

Boy Kills World

Sjovt når vi lige har haft wrestling oppe - for filmen har rigtig mange action scener fra det univers.

Det er en hævnfilm med en læremester som træner Boy op så han kan kæmpe imod den onde Melanie Van Der Koy.

Og det er bestemt det visuelle der er mest at komme efter- særligt fordi Boy er døv og ikke taler.

Der er masser af action i stil med The Raid, hvor store mængder af soldater nedkæmpes.

Far Stellan Skarsgård må være stolt over Bill, som som spiller hovedrollen- ja faktisk må han være stolt af alle sine sønner- som alle har etableret sig inden for filmverdenen.

7/10

Wayne 2-01-25 21:20

• ★★★★★★0

Vi så lige mini-serien La Palma på NF. Den var faktisk ret fed, og med fantastiske effektskud. Synes nordmændene generelt laver meget godt, og den her er en af dem. 

Handlingen er, at en vulkan på Grand Canaria går i udbrud, og myndighederne er bange for, at den udløser den tsunami, som jo nok kommer på et eller andet tidspunkt i virkeligheden.

Man følger nogle forskere og en familie, der er på ferie. Og så de strabadser der naturligvis følger i kølvandet på katastrofen.

Den er værd at hygge sig med i de 4x50 minutter, hvor jeg synes man bliver godt involveret i historien.

Og da jeg jo er mig, så Thea Sofie Næss.... 

davenport 2-01-25 23:06

• ★★★★★★2

Babylon

Årsagen til at filmen måske ikke fik så stor succes kunne være at den blev solgt som ét stort orgie. Ufortjent for den er langt mere end det.

Først og fremmest er den en kæmpe hyldest til Hollywood, og de pionerer som banede vejen gennem en foranderlig verden. 

Alene filmens epilog med elefantflytningen, er så genial at det hæver den over middel.

Filmens hovedperson er Manuel (Manny) Torres (Diego Calva) - ham der flytter elefanten til den store fest i starten af filmen.

Festen er absurd og der opstår ting som skal fixes, og der har Manny et særlig talent. Ved festen deltager også Nellie LaRoy (Margot Robbie), som virkelig gerne vil være stjerne og Jack Conrad (Brad Pitt) som er en af tidens største stjerner.

Ved et tilfælde ender Manny med at køre Jack hjem- og med et er han en del af filmbranchen.

Det vrimler med absurditeter, som først slutter i epilogen - men overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg synes det er fedt!

Damien Chazelle har begået endnu et rytmisk og visuelt mesterværk- og om ikke for andet, så skal man opleve de mange ideer. Tobey Maguire deltager i en atypisk rolle som gangster boss - helt genialt dumt.

Som sagt er det de visuelle påfund, og ikke mindst den humor der først stopper mod slutningen, som binder det hele sammen.

Jeg er meget begejstret.

9/10

Wayne 3-01-25 03:01

• ★★★★★2

Welcome to the Babylon-hive, Wayne! Endnu en har set lyset :)

Kruse 3-01-25 08:03

• ★★★★★★1

Welcome to the Babylon-hive, Wayne! Endnu en har set lyset :)

Tak Kruse. Den har klassiker potentiale!

Wayne 3-01-25 08:29

• ★★★★★1

Babylon

Årsagen til at filmen måske ikke fik så stor succes kunne være at den blev solgt som ét stort orgie. Ufortjent for den er langt mere end det.

Først og fremmest er den en kæmpe hyldest til Hollywood, og de pionerer som banede vejen gennem en foranderlig verden. 

Alene filmens epilog med elefantflytningen, er så genial at det hæver den over middel.

Filmens hovedperson er Manuel (Manny) Torres (Diego Calva) - ham der flytter elefanten til den store fest i starten af filmen.

Festen er absurd og der opstår ting som skal fixes, og der har Manny et særlig talent. Ved festen deltager også Nellie LaRoy (Margot Robbie), som virkelig gerne vil være stjerne og Jack Conrad (Brad Pitt) som er en af tidens største stjerner.

Ved et tilfælde ender Manny med at køre Jack hjem- og med et er han en del af filmbranchen.

Det vrimler med absurditeter, som først slutter i epilogen - men overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg synes det er fedt!

Damien Chazelle har begået endnu et rytmisk og visuelt mesterværk- og om ikke for andet, så skal man opleve de mange ideer. Tobey Maguire deltager i en atypisk rolle som gangster boss - helt genialt dumt.

Som sagt er det de visuelle påfund, og ikke mindst den humor der først stopper mod slutningen, som binder det hele sammen.

Jeg er meget begejstret.

9/10

Jeg gav den fuldt hus. Men det gav helt sikkert også noget ekstra at se den i biffen.

S. Rico 3-01-25 10:00

• ★★★★★★1

Jeg gav den fuldt hus. Men det gav helt sikkert også noget ekstra at se den i biffen.

Jeg var tæt på men dens egen selvsmagen i epilogen, samt Avatar vist for et indre øje i 1952 - den var lidt for tyk for mig.

Wayne 3-01-25 10:13

• ★★★★★★0

Må hellere se den igen...men giver helt sikkert også alt fra stumfilmsperioden højeste karakter, men så husker jeg det som om, at den skifter både tone, stil, tempo og derfor falder min interesse også i resten af filmen.

Guldager 3-01-25 13:07

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen