Emilia Pérez (2024)
En advokat (Zoe Zaldaña) bliver kontaktet af en kartel boss, som gerne vil have en kønsskifteoperation. Kartel bossen vil i sagens natur helst gøre det i hemmelighed, så alle hans fjender (og familie) tror, at han er død.
Problemerme opstår så senere, da den nu tidligere kartel boos (som nu går under navnet Emilia Pérez) tror, at hun kan få i pose og sæk. Hun vil nemlig både lægge hendes fortid bag sig, men vil samtidig have sin familie (kone og to børn) tilbage.
Historien er noget langtrukkent. Det er først i den sidste halve time, at det for alvor bliver dramatisk og interessant. Musikken er heller ikke noget at skrive hjem om. Teksterne er ok interessante, men melodierne og musicalelementerne er forglemmelige. Kun den allersidste sang er rimelig god og en, som jeg godt gad høre igen.
På den positive front er skuespillet. Jeg har aldrig set Zoe Zaldaña så god. Hun mestrer både det dramatiske til UG, og har samtidig nogle fede musical moves. Selena Gomez (som kartel bossens kone) har jeg heller aldrig set så god før. Hun overrasker virklig positivt. Og så er der selvfølgelig Karla Sofía Gascón i ”dobbeltrollen” som kartel boss og Emilia Pérez. En meget overbevisende og troværdig præstation.
★★★☆☆☆
Hmm - tror jeg springer over. Det lyder som en lidt lunken oplevelse :-)