Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

• ★★★★★1

Det med callbacks, referencer og fanservice har det med at fungere meget forskelligt fra person til person - og fra film til film. Jeg elskede så godt som det hele i Alien: Romulus. Omvendt så hadede jeg stort set alt det samme i Ghostbusters: Afterlife. 

Og det selv om begge film bruger nogenlunde samme opskrift.

S. Rico 1-02-25 13:25

• ★★★★★★1

Det med callbacks, referencer og fanservice har det med at fungere meget forskelligt fra person til person - og fra film til film. Jeg elskede så godt som det hele i Alien: Romulus. Omvendt så hadede jeg stort set alt det samme i Ghostbusters: Afterlife. 

Og det selv om begge film bruger nogenlunde samme opskrift.

Afterlife gav jeg 8/10 - nogen gange tænker jeg også at det humør man har, eller de forventninger man har bygget op kan påvirke den karakter man ender med at give.

Wayne 1-02-25 14:23

• ★★★1

Jeg er også på team knap så vild med Alien: Romerlys. Af de grunde som allerede er blevet nævnt af Elwood.

Essal 1-02-25 14:29

• ★★★★★★1

Jeg er også på team knap så vild med Alien: Romerlys. Af de grunde som allerede er blevet nævnt af Elwood.

Sådan et romerlys gad jeg godt se ;-)

Wayne 1-02-25 14:34

• ★★★★★0

Hel anden ting, jeg så Forbidden Planet i format Bio for noget tid siden i forb. med Star Trek Festival, det er en overraskende god film, og det er intressant at se Leslie Nielsen i en mere alvorlig rolle, som han jo startede ud med, før han blev nærmest synonym med spoof genren. Ganske go historie også, men ser tydeligt inspirationen når man ser Star Trek.

Elwood 1-02-25 14:53

• ★★★★★0

Jeg er helt enig i Elwoods kritik af "Alien: Romerlys", som jeg også fandt voldsomt skuffende og irriterende på grund af de mange referencer til primært "Alien" 1-4. Det var meget forceret og klodset presset ind i historien, som derfor aldrig rigtig formåede at stå på egne ben. Det virkede på mig som fuldstændig det samme forløb som i "Predators", der ligeledes druknede i referencer/callbacks frem for at turde stå på egne ben.

En anden ting jeg fandt irriterende og dybt ulogisk var "Alien: Romerlys" indledning:

Vi ser at Weyland-Yutani finder den Alien i rummet som Ripley besejrede - bl.a. ved at gennembore den med en harpun og derefter grill-stege den i udstødningen fra hendes rumskib. Og det skulle den på en eller anden måde have overlevet? Ha,ha WTF!

Dernæst oppe på rumstationen/i laboratoriet ser man så, at de har et hav af facehuggers liggende på køl. Hvordan er det lykkedes dem at skabe dem, når den Alien de har hapset DNA fra er en han og ikke en dronning. Og hvordan ved de lige præcis hvordan man designer en facehugger. 

NightHawk 1-02-25 17:01

• ★★★★★★0

De er kloge, og har spurgt deres assistent?

davenport 1-02-25 17:06

• ★★★★★0

De er kloge, og har spurgt deres assistent?

Det giver bare ingen mening overhovedet, det der foregår i starten.

Hvis handlingen i stedet havde foregået efter "Aliens" så kunne man faktisk godt få indledningen - med lidt god vilje - til at hænge sammen. :)

NightHawk 1-02-25 17:12

• ★★★★★★0

Helt ærligt, så kan jeg ikke huske handlingen som sådan. Så den i bio, og jeg er ikke god til at huske film, når man sidder mange, og det knaser med popcorn og slikposer. Derfor tænker jeg også, at jeg gerne vil se den hjemme, men ift. anden tråd, så er anlægget ikke lige optimalt pt.

davenport 1-02-25 17:15

• ★★★0

@Elwood

Ok :)

synes selv den generelt var nogenlunde, og kunne modsat dig godt lide callbacks - bortset fra

slutscenenmonsteret, som er ligeså åndsvagt som samme i A4, enig

Gorman 1-02-25 20:54

• ★★★0

One Missed Call (Shannyn Sossamon, Edward Burns)

uengageret præstations mæssig og tam gyserfilm, der kun, sporadisk, bliver spændende, de sidste 20 minutter af filmen.

Sløjt skuespil, hvor ikke engang, rutineret cast Edward Burns og selveste Ray Wise, kan redde dette makværk. Sidstnævnte har kun en beskeden cameo, på godt 5 minutter, ud af en sammenlagt spilletid på filmens varighed på 87 minutter 

Er glad for at jeg ikke ofrede mere end 20kr på filmen...

Jeg lander på 

2/10...

set på BD..

Ryder666 9-02-25 18:52

• ★★★0

Step Brothers: Extended Version (Will Ferrell, John C. Really.

ikke helt usjov film, der i perioder, fik mig til at udbryde højlydt latter.

Ikke nogen perfekt film men det der holder filmen kørende, er kemien mellem Will & John. Richard Jenkins og Mary Steenburgen er velvalgt som forældre/mand og kone...dog daler filmens tempo lidt, og filmens jokes trækkes til tider i langdrag, og bliver en smule over the top. Ikke desto mindre svært underholdende og over middel, med nerve og velspillet givet materiale der er at arbejde med. Men jeg er i det gavmilde hjørne 

og kvitterer med

6.5/10...men forbeholder mig retten til ændring, ved senere gensyn...

Set på BD..

Ryder666 9-02-25 22:11

• ★★★0

Der skulle stå Reilly satans Auto korrektur...

Ryder66610-02-25 14:08

• ★★★★★★0

Svigersønnen blev introduceret til den originale Predator i aftes. Han var ret opslugt, så det virkede som, at den faldt i god jord. For mit vedkommende synes jeg nu nok den efterhånden er blevet lidt kedelig og langtrukket. Men den er selvfølgelig et produkt af tiden - McTiernan, Alan Silvestri og ikke mindst Jesse The Body Ventura med en minigun!!! 

davenport15-02-25 15:02

• ★★★0

Eden Lake (Kelly Reilly, Michael Fassbender)

en ret overraskende lille britisk thriller/gyser, der først lægger op til noget ala I Spit On Your Grave, men hægter sig fri af klicheer og forudsigelighed. Ydermere, befriende at se noget der er så uamerikansk, selvom noget, men kun en smule af dialogen, er noget man har hørt før. Vil dog ikke gå så langt som at kalde den for klichefyldt. Det er dog ikke alle unge medspillere der præsterer lige overbevisende, men ham det spiller bandelederen, som parret kommer i konflikt med, er klart den stærkeste af det unge cast..

Reilly og Fassbender er klart de stærkeste trækplastre...

En helt uventet slutning, som gør, at den sniger sig op på en over middel karakter...

Jeg lander på

7.5/10

set på BD...

Ryder66618-02-25 01:03

• ★★★★★★1

Napoleon (2023)

Det er altid med en vis skepsis jeg ser historiske film af Ridley Scott - mange af dem virker overfladiske, som om de var en god ide på tegnebrættet - men faktisk kedede Scott når han endelig skulle lave dem.

Nogen vil nok mene at det samme gælder for Napoleon, for sandt at sige - Joaquin Phoenix får ikke meget at arbejde med verbalt. Der er ikke den store dialog i det hele taget, og mange historiske facts bliver nævnt uden at dvæle over deres betydning.

Jeg synes alligevel den lykkes ganske godt som helhed. Vi får Scott's fortolkning af Napoleons liv og levned - fra han går fra officer til Kejser. Han fremstilles som en jævn mand med enkle krav og behov - og det hele bunder lidt i tilfældigheder, og meget af hans møde med Josephine.

Frankrig 1789 - den Franske Revolution, baner vejen for magtovertagelsen fra en ny elite. Men revolutionens folk er jo ikke nødvendigvis dem som befolkningen ser som deres ledere - og snart ryger hovederne lige så hurtigt på dem, som de gjorde på de kongelige.

I tomrummet med flere ligegyldige ledere, smedes der rænker - og da Napoleon har vist sig stærk på slagmarken ender han som et symbol og en som kan bruges som kransekagefigur. Han var næppe havnet lige præcist der - hvis det ikke havde været for Josephine, som i øvrigt ikke var særligt tro mod Napoleon - men hoppede i seng med den første muligt, når han var ude af døren.

Napoleon fremstilles altså som en forsmået hanrej, på hjemmefronten - og stærk på slagmarken. Noget der måske er faldet en del for brystet - men Scott har jo en pointe i det historiske materiale der findes fra dengang.

Franskmændene får en Kejser i stedet for en Konge, og al den pomp og pragt som de kunne ønske - og en mand af folket på tronen.

Udenfor Frankrig ringeagtes han dog, og frygtes for de krige han har vundet - med god grund for han fortsatte dem, med succes langt de fleste gange som kejser. Lige til 1814 hvor han blev besejret af en Russisk/Østrisk kooalition.

Historien slutter ikke der, for franskmændene har ikke glemt deres kejser.

Jeg synes egentlig Ridley Scott slipper hæderligt omkring beskrivelsen af den voksne Napoleon - det kunne selvfølgelig være spændende at se ham fra vugge til voksen, også, og få et bud på hvad der drev ham - og hvorfor han var så stor en militær strateg. Men Scott påstår jo at hans drivkraft var Josephine, og en række tilfældigheder - så det valg er vel i orden.

Ridley Scott er stadig en dygtig billedmager - flere scener føles som om de er hentet fra kendte malerier - hvilket de måske også er.

Phoenix får som sagt ikke dialog nok til en oscar nominering, men fysisk gør han det han skal - og måske var Napoleon ikke en nådesløs diktator - men han var skyldig i milioner af døde soldater på slagmarken, og bør derfor ikke huskes som en helt.

7½/10

Wayne18-02-25 15:33

• ★★★0

Girl You Know It's True 

medrivende biopic om Milli Vanilli, hvis succes endte tragisk.

Velspillet over hele linjen, især ham den tyske producer/manager, der kickstarter deres karriere. Filmen har et fantastisk tempo, og går aldrig i stå er bestemt ikke kedelig.

Jeg husker dem tydeligt fra den gang i start 90'erne hvor jeg købte deres debutalbum. Har den stadig den dag i dag. Så for mig, var der også oplagt nostalgi, som gjorde at man fik set deres historie...

Jeg lander på 

8/10 ..

set på Viaplay...

Ryder66620-02-25 18:53

• ★★★0

The Shaggy Dog (Tim Allen)

en (altid) veloplagt Tim Allen forvandler sig til en hund, efter et hundebid, og det kommer der masser af sjove, finurlige scener ud af. Specielt hvor han, som menneske, inden forvandling for alvor, træder i kraft, sidder ved morgenbordet og spiser morgenmad, som hunde gør det, i hans skål, på bordet. Man kan ikke komme udenom Allen's komiske timing, der sidder spot-on.

I filmens andre roller ses Robert Downey Jr Phillip Baker Hall...og Danny Glover 

Eneste minus er, at filmen mister pusten, og går lidt i stå, undervejs...ikke desto mindre er den særdeles underholdende og over middel

Jeg lander på 

6.5/10

"No Tom I'm not in"..

Ryder66624-02-25 00:59

• ★★★0

Ulterior Motives (Thomas Ian Griffith, Mary Page Keller)

Velspillet lille/ukendt Action thriller, der byder på twists and turns...

Filmens eneste kritikpunkter, er dog, at de måske kommer for tidligt i filmen...og at kampsports scener ikke er de mest veludførte af slagsen

Men sjovt at se en yngre Griffith fra før han medvirkede i cobra Kai.

Ulterior motives er fra 1992, så han må have været i start 30'erne, da han landede i en af hans første hovedroller på film...hans gennembrud var nok som Terry Silver I Karate Kld part III..som 27 årig...

Jeg var dog godt underholdt, og filmen havde min fulde opmærksomhed, så de 91 minutter filmen varede, gik i et fornuftigt tempo, trods anke!!!

Jeg lander på

6/10...

set på dvd...

Ryder66624-02-25 14:32

• ★★★0

The Sight (Andrew McCarthy, Kevin Tighe)

slap tv-thriller, som lød spændende, men filmen er uinteressant, og med en beskeden spilletid på 86 minutter, kunne den godt have været intensiveret betydeligt. Præstationer er nogenlunde, men ikke prangende. Der hvor den halter, er instruktion, manuskript der godt kunne have været forbedret. 

En af de mest ligegyldige tv-thrillers jeg nogensinde har set.... ærgerligt da potentialet til en god film, var oplagt, men drukner i amatørisk udførelse...

Jeg lander på 

2/10...

set på DVD...

Ryder666 2-03-25 23:09

• ★★★★★★0

The Gorge

Ideen er bedre end udførslen. To soldater - en mand fra USA og en kvinde fra den anden side af det gamle "jerntæppe" - er på et års mission hvor de skal bevogte et militært område - og en hemmelighed.

Det der skal holdes øje med, ligger nede i en kløft gemt for omverdenen - og deres observationsområde ligger på hver sin side af denne kløft.

Der er noget uhyggeligt som forsøger at komme op til overfladen - og samtidig får de to soldater varme følelser for hinanden.

Intensiteten er høj - særligt i starten, og fortsætter på et rimeligt niveau i midten af filmen - som godt kan have lidt Spielbergske momenter, men fader desværre ud og bliver helt skidt hen mod slutningen.

Tilbage sidder man med følelsen af at en producent der tabte tålmodigheden og ødelagde en ellers lovende film. Men alt i alt - helt ringe er det ikke.

6/10

Wayne 4-03-25 11:30

• ★★★0

Bag Det Stille Ydre (Dejan Cukic, Jakob Cedergren)

spild af gode kræfter, der foruden denne film, sagtens kan levere bundsolide skuespilpræstationer,. Men castet virker uoplagte, og det er hverken en spændende film, eller meget gys at hente...

Hører i den grad, til en af de værste danske film, jeg nogensinde har set...

Kedelig, uinteressant langtrukken fadæse der ikke fortjener mere end...

1/10...

set på DVD!!!

Ryder666 5-03-25 22:26

• ★★★0

Never Cry Werewolf (Nina Dobrev, Kevin Sorbo)

Varulve film tydelig inspireret af Fright Night.

Om en ung pige, der opdager at hendes mandlige nabo Jared (Peter Stebbings) er en varulv.

Lidt længe om at komme op i gear, og det er takket være en yderst veloplagt (Kevin Sorbo) der gør at filmen, for alvor,, kommer igang., da han træder ind i billedet...

Jeg så filmen første gang, da den udkom i 2008, men har først nu, købt den på DVD til et rent bargain for 66kr spritny stadig plomberet. Så noget af et godt fund!!!

Jeg lander på 6.5/10...

var supergodt underhold med filmens spilletid på 87 minutter, og den havde min fulde opmærksomhed hele vejen igennem...trods den lidt sløve start

Set på DVD!

Ryder666 6-03-25 22:25

• ★★★0

Silverhide (Kelly Wines, John Hoye)

kedelig, uinteressant varulve film...

Amatør præstationer hele vejen igennem...slapt forsøg på at adskille sig og være et anderledes take, på genren...

Heldigvis med en sølle spilletid på 72 minutter...

Godt jeg fik den gratis, så skuffelsen ikke kunne være endnu større...

Jeg lander på 

1/10...

et ord opsummerer hele fadæsen = skodfilm!!!

Ryder666 6-03-25 23:09

• ★★★0

Gladiator II  (Pedro Pascal, Denzel Washington, Connie Nielsen)

En mildest talt, rodet affære....hvor selv ikke engang Denzel Washington kan redde filmen, selvom han er eneste lyspunkt .

Han stod end ikke firstbilled under opening credits, men formår at være en af filmens største nøglepersoner. Ærgerligt...når nu man hyrede og har en af verdens bedste skuespillere med ombord, en som man aldrig bliver træt af at betragte...og det er selvfølgelig ikke Denzel's skyld, at filmen kæntrer!

Og jeg skal da lige love for at der er et væld af jumpcuts både under kampscener men også uder publikum når der kæmpes i arenaen.

Man føler ikke at heppe på nogle, på samme måde som virkede ved 1'eren. En lille hyldest til den første film, for at please skuereren ..men der manglede overordnet struktur og bedre kampoverblik/koreografi...

Jeg var virkelig skuffet, så jeg lander på 

2/10...og det er kun  to stjerner til Denzel Washington, hvorom resten af filmen var/er et fejlskud af værste skuffe!!!

Set på 4k UHD BD 

Ryder66610-03-25 23:28

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen