Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

• ★★★★★1

Thunderbolts* (2025)

Eller ”The New Avengers” som den nogle steder har som undertitel. Det er meget sigende for hvad filmen er. For det handler primært om at få bragt det nye Avengers team sammen. Faktisk er det det eneste filmen handler om. Der er nemlig så godt som intet plot udover det.

På den måde adskiller filmen sig fra de mange andre Marvel film. Der er ingen verdensomspændende trusler fra superskurke med sindrige planer. Udover lidt interne stridigheder mellem medlemmerne i det nye team, så er det helt store fokus at lære de nye seje personer at kende.

Det er en temmelig broget flok af misfits. Florence Pugh spiller igen Black Widow’s søster, Yelena. Og denne gang er det som filmens hovedrolle. Hendes far, Red Guardian, er også med. Og heldigvis igen spillet af David Harbour. De to har en vidunderlig kemi sammen. Og det kan man faktisk sige om hele castet.

Wyatt Russell som John Walker er også super fed. Han er noget af det eneste jeg husker fra Falcon & The Winter Soldier. Han passer perfekt ind i dette alternative Avengers team. Og så får vi også The Winter Soldier himself. Sebastian Stan er altid seværdig i den rolle (lige som han er det i alle hans andre roller).

De to sidste medlemmer – Ghost og Bob – er mere anonyme. Det er især et problem, at Bob ikke er gjort mere interessant. For han har en temmelig stor rolle hen mod slutningen af filmen.

Man er generelt i virklig godt selskab. Og der er masser af fed humor. Men uden hverken et egenligt plot eller en interessant skurk, så savner jeg noget mere.

★★★★☆☆

S. Rico10-05-25 14:32

• ★★★★★★1

Thunderbolts* (2025)

Eller ”The New Avengers” som den nogle steder har som undertitel. Det er meget sigende for hvad filmen er. For det handler primært om at få bragt det nye Avengers team sammen. Faktisk er det det eneste filmen handler om. Der er nemlig så godt som intet plot udover det.

På den måde adskiller filmen sig fra de mange andre Marvel film. Der er ingen verdensomspændende trusler fra superskurke med sindrige planer. Udover lidt interne stridigheder mellem medlemmerne i det nye team, så er det helt store fokus at lære de nye seje personer at kende.

Det er en temmelig broget flok af misfits. Florence Pugh spiller igen Black Widow’s søster, Yelena. Og denne gang er det som filmens hovedrolle. Hendes far, Red Guardian, er også med. Og heldigvis igen spillet af David Harbour. De to har en vidunderlig kemi sammen. Og det kan man faktisk sige om hele castet.

Wyatt Russell som John Walker er også super fed. Han er noget af det eneste jeg husker fra Falcon & The Winter Soldier. Han passer perfekt ind i dette alternative Avengers team. Og så får vi også The Winter Soldier himself. Sebastian Stan er altid seværdig i den rolle (lige som han er det i alle hans andre roller).

De to sidste medlemmer – Ghost og Bob – er mere anonyme. Det er især et problem, at Bob ikke er gjort mere interessant. For han har en temmelig stor rolle hen mod slutningen af filmen.

Man er generelt i virklig godt selskab. Og der er masser af fed humor. Men uden hverken et egenligt plot eller en interessant skurk, så savner jeg noget mere.

★★★★☆☆

Der har i den grad manglet en samlende faktor i MCU, så herligt man endelig finder noget der virker. 

Der er utvivlsomt meget der skulle ændres radikalt - efter at Jonathan Majors blev smidt ud.

Wayne11-05-25 08:22

• ★★★★★1

Der har i den grad manglet en samlende faktor i MCU, så herligt man endelig finder noget der virker. 

Der er utvivlsomt meget der skulle ændres radikalt - efter at Jonathan Majors blev smidt ud.

Ja, det har ikke været voldsomt godt på det sidste. Jeg sprang endda Brave New World over, da den fik ret lunkne anmeldelser. Ellers har jeg set samtlige MCU film til dato.

Der var et par personer i Thunderbolts, hvor det lå i luften, at man burde vide hvem de var. Men uden at jeg kunne huske dem. Måske det hjælper, hvis man har set Brave New World først?

S. Rico11-05-25 12:24

• ★★★★1

Ja, det har ikke været voldsomt godt på det sidste. Jeg sprang endda Brave New World over, da den fik ret lunkne anmeldelser. Ellers har jeg set samtlige MCU film til dato.

Der var et par personer i Thunderbolts, hvor det lå i luften, at man burde vide hvem de var. Men uden at jeg kunne huske dem. Måske det hjælper, hvis man har set Brave New World først?

Næh, ingen optakt i BNW. hvis du ikke kan huske dem kan du se en recap på youtube.

Gorman11-05-25 18:22

• ★★★★★★1

Jeg sprang også Brave New World over, så jeg ved det ærlig talt ikke - men den dukker vel snart op på D+ ?

Wayne12-05-25 09:53

• ★★★★★1

Jeg sprang også Brave New World over, så jeg ved det ærlig talt ikke - men den dukker vel snart op på D+ ?

Og straks herefter dukker den vel op i Waynes superhelte tråd?

S. Rico12-05-25 12:34

• ★★★★★★1

Og straks herefter dukker den vel op i Waynes superhelte tråd?

Mon ikke ;-)

Wayne12-05-25 13:36

• ★★★★0

Så den som sagt selv i biffen, men en klar kandidat til at kunne nøjes med en streaming :)

Gorman12-05-25 20:21

• ★★★1

Filmatisering af tv-serien The Fall Guy (Ryan Gosling, Emily Blunt)

Skuffende opdatering på film, efter tv-serien fra 1981 med Lee Majors...

Lidt ironisk at action sekvenser ikke er bedre udført, men bare virker som tilfældige inputs...når man tænker på at hovedpersonen er stuntman i filmen.

Kemien mellem Gosling og Blunt er fraværende, i det hele taget fejlcastet over hele linjen,.. hvorfor lige Ryan Gosling som Colt Seavers??!!

Og først gen mod slutningen, giver filmens titel mening. Det komiske indslag med hunden, virker således plat, og ligegyldigt.

Jeg får nærmest lyst til at fremfinde tv-serien, fremfor dette makværk, der i extended cut, varer 20 minutter længere end biograf version. 

Så altså en sløsig og drænende filmatisering af en legendarisk Tv-serie...2t26m varer den forlængede udgave.

Og nå jo... Miami Vice reference, var temmelig usjov, og gav ingen mening når man tænker på, at serien the Fall Guy kom først... opdatering eller ej...

Jeg gav den 3/10 I en anden tråd, men er faktisk så skuffet så jeg giver den et nøk nedad og lander på 

2.5/10

Set på 4K UHD BD 

Ryder66616-05-25 19:25

• ★★★★★0

Final Destination Bloodlines

Er lidt mere throwback til FD 2 og 1, dødsfælderne er måske ikke så realistiske, men det har heller aldrig været meningen i en franchise hvor manden med le’en dræber folk via. Meget elaborated Rube Goldberg setups.

Og det er klart de her kreative buildup som altid har været det mest underholdende og især også måden som der leges med fakeouts så når det sker så enden får du lidt chock, eller i mange tilfælder griner du højlydt af situationerne. Der er især et kill hvor jeg var komplet færdig af grin, fordi det er ren ACME Loony Toons, det er bogstavlig talt det mest telegraferede kill, men det gør det ikke mindre sjov.

Filmen åbner op med en scene, hvor det her med fakeouts bruges effektiv , men den tager sig tid og lyddesignet gør også sit for at sælge utrygheden på fornem vis. Og selv hvis du har set traileren så har de reelt ikke spoilet meget. Og det har de også haft det sjovt med kan man se.

Filmens hook er egentlig ganske munter fundet på. Og prøver på en måde at binde hele franchisen sammen. Så hvis man godt har kunne li de andre film så kan den her varmt anbefales se den med en eller flere venner eller ligesindede den er ganske fin underholderning men blir klart sjover i et selskab eller blot med en god ven.

Og har man ikke set nogen af de andre så er det her også en fin start, ja der er noget lore og callbacks, men det er slet ikke nødvendig for at forstå filmen det er blot lidt ekstra krydderi til fans’ne.

Og selv om det handler om folk der blir dræbt har den som sagt masser af kulsort humor, der er en udveksling mellem to personer på et Hospital der fik mig til at klukke af grin også. Og der er en person der nødt til at indrømme noget og hele setuppet til det er så sjovt.

Der er et drab i filmen som ikke er rigtig, men tror alle ville ønske det var altså i filmen, ligesom med The Racist i en af de tidligere som dog blir dræbt. Så jeg ærgrede mig meget over personen i FD Bloodlines ikke rigtig blir dræbt :)

Og så er filmens slutscene en stor homage eller callback der måske er meget out there, men det er ren chef’s kiss.

Men ja herlig kulsort humor film.

Dette blev også Tony Todd’s sidste film og vi får en meget fin afsked, som især rammer hårder nu efter han er gået bort, med det som
    Han siger, Det var et smukt lille øjeblik.

Jeg vil slutte af med at linke til en video, hvor franchisens producer gennemgår alle kills fra film 1-5, hvor han snakker om tanker bag setups og publikums forventning og, hvordan man leger med dette gennem filmene. De er Virkelig horrorfilms svar på Loony Toons ACME.

youtu.be/ZenVer_NXHU

Elwood19-05-25 11:05

• ★★★1

Sacrifice (Cuba Gooding Jr, Christian Slater)

Spild af 3 ellers gode skuespillere Cuba Gooding Jr, Christian Slater og Kim Coates...dårlig instruktion, dårlig manuskript, sløv pacing mangler i den grad tempo. Kedelig, ultra langtrukken...

Med det cast, vil jeg sige wasted potential....nåede halvdelen af filmen, men den kunne ikke stimulere pirrelighed/interessen...

Spild af celluloid og den arbejdskraft der ligger oven i...den virker, kort sagt....doven!!

Den fortjener ikke mere spalte...

1/10

P.s. den er lige blevet genudgivet men er ikke pengene værd...so don't buy it! Jeg begik fejlen og købte den brugt i blockbuster for flere år siden...på Blu Ray...jeg fortryder.

Ryder66626-05-25 20:57

• ★★★★★★1

Mission: Impossible - The Final Reckoning

Der er stadig ikke lavet en dårlig film i rækken, men denne hører ikke til blandt seriens bedste.

En fjende som er "usynlig" og som er kopieret fra andre historier om AI som vil overtage verden, bliver aldrig rigtig interessant - og så er vi nede på persongalleriet blandt henchmen og bipersoner, for at finde nogen at forholde os til. Ud over selvfølgelig Tom Cruise.

Den egentlige attraktion ved filmen bliver så seriens humor, samspillet mellem gruppen af MI agenter - action, og stunts.

At det er en fortsættelse berøver også filmen for den normale hemmelighed om hvem fjenden er, og vi ved allerede fra den første film at Ethan & Co skal finde en Ubåd for at redde hele verden fra undergang. Så er det bare spørgsmålet om at komme dertil, og hvordan.

Jeg savner lidt at det handler om "noget" farligt som nogle grimme fyre forsøger at få fat på, og som teamet skal forhindre i at ske - her er vi direkte op på den ultimative skala for verdens udslettelse - og det taler nok i virkeligheden for at der er sat punktum for serien, for hvordan skal det nogensinde overgås?

Samtidig bindes der en sløjfe, ved at sammenkæde de forrige film som om de alle har haft til formål at ende i et samlet brag - hvilket aldrig har været planen. Men det kunne jo friste nye seere til at se hele serien...

Det er svært at kalde en film som næsten udelukkende består af action for kedelig - ikke engang med næsten 3 timers spilletid - men jeg savnede flere gange en dialog mellem Hunt og resten at teamet, især i ubådssekvensen og i afslutningen, hvor det hele var op til Hunt alene.

Men som sagt, action delen bærer det hele flot og det ødelægger et mindre heldigt plot heldigvis ikke.

Jeg håber ikke at vi har set det sidste til MI - måske kunne det være muligt med en Hunt i en mere tilbagetrukket rolle? 

7/10

Wayne27-05-25 12:25

• ★★★★★★0

Gladiator II

Jeg har vanskeligt ved at se hvad Ridley Scott har villet med denne ligegyldige efterfølger - bortset fra at tjene en ekstra skilling.

Som i den oprindelige er der et mix af virkelige og opfundne personer, og som i den oprindelige har vi en hovedperson som går så grueligt meget igennem for at havne i Colloseum foran sine værste fjender.

Men her stopper al sammenligning også, for produktionen er helt uden den nerve og intensitet der var i den første - jeg var nærmest ligeglad med hvem der vandt. 

Alt i alt et ærgerligt efterspil til en fantastisk film.

5/10

Wayne27-05-25 12:38

• ★★★1

Gladiator II

Jeg har vanskeligt ved at se hvad Ridley Scott har villet med denne ligegyldige efterfølger - bortset fra at tjene en ekstra skilling.

Som i den oprindelige er der et mix af virkelige og opfundne personer, og som i den oprindelige har vi en hovedperson som går så grueligt meget igennem for at havne i Colloseum foran sine værste fjender.

Men her stopper al sammenligning også, for produktionen er helt uden den nerve og intensitet der var i den første - jeg var nærmest ligeglad med hvem der vandt. 

Alt i alt et ærgerligt efterspil til en fantastisk film.

5/10

5/10 er meget gavmild til noget af en ligegyldig rodebunke...mener iøvrigt selv, at have givet en meget lavere karakter...

Ryder66627-05-25 13:03

• 0

5/10 er meget gavmild til noget af en ligegyldig rodebunke...mener iøvrigt selv, at have givet en meget lavere karakter...

Tror at for Wayne svarer 5/10 til en lort på fortovet. Så i er temmelig sikre enige og skal derfor ikke hænge dig i hans ofte gavmilde sindelag. 

Jamison27-05-25 13:57

• ★★★★★0

Relaxer (2018)

FUCK – en mærkelig film!

En gut – Abbie – bliver udfordret til at slå rekorden på 256 levels i Pac-Man. Hvilket efter sigende er umuligt i sig selv. Men herudover må han ikke flytte sig fra den sofa, han sidder i. Han tager udfordringen meget seriøst, og det bliver mere og mere klamt og ulækkert. For det er ikke noget man gør på en enkelt dag. Så hvordan med at skulle drikke og på toilettet?

Det hele foregår i en lille beskidt stue. Og det er samtidig 1999, så årtusindskiftet er lige om hjørnet - med de dommedagsprofetier der fulgte med dengang.

Det er ret umuligt at give filmen karakter. For det er objektivt set ikke en god film. Men den er utrolig dragende. Og der er scener, som jeg aldrig glemmer og ikke ville have undværet.

Er der nogen andre, der har set dette forfærdelige ”mester-makværk”?

S. Rico29-05-25 14:47

• ★★★1

House Of The Rising Sun (Dave Bautista, Danny Trejo)

En ikke særlig spændende thriller med præstationer der er stive som træstammer.

Det er Dave Bautista og Dominic Purcell, der styrer os igennem filmen. Trejo har en lidt ligegyldig cameo på godt 10 minutter og tilføjer ikke meget, udover hans mange tatoveringer på kroppen. Bautista render forvirret rundt, uden indlevelse til hans karakter. Purcell kører på rutinen...

Overall en film med en håndfuld semikendte skuespillere der burde være bedre...

Jeg lander på

2/10

Set på Blu Ray 

Ryder66631-05-25 19:40

• ★★★1

Wrong Turn At Tahoe (Cuba Gooding Jr, Miguel Ferrer, Harvey Keitel)

En udmærket solid thriller, hvor Ferrer ender med at stjæle filmen, i det øjeblik han træder ind i billedet. Ikke nogen stor eller episk film, men den holdes kørende takket være Gooding og Ferrer. Og Noel G i en skummel birolle.

Cuba træder lidt ud af karakter, og fungerer nærmest som en slags håndlanger for Miguel. Igen, ikke nogen dårlig film, men heller ikke et mesterværk.

Jeg er i det gavmilde hjørne og kvitterer med 

6/10

Jeg var tilpas underholdt, og Keitel er som altid god, men han er ikke topbilled...

Set på DVD...

Ryder66631-05-25 20:59

• ★★★1

Murder By Numbers (Sandra Bullock, Ryan Gosling)

Gaaaab = en kedelig affære... helt uden spænding 

2/10!

Set på DVD 

Ryder666 1-06-25 20:14

• ★★★★★1

Mission: Impossible – The Final Reckoning

En film på næsten 3 timer. Så burde der være plads til at runde franchisen af med manér. Desværre føles det ikke, som at de tre timer bliver brugt optimalt. Det føles faktisk mere som tre-film-i-én.

Den første tredjedel er en rodet omgang, hvor der bliver catchet op på begivenhederne i den forrige film ”Dead Reckoning Part One”. Samtidig bliver scenen sat for, hvordan man enten kan komme den onde AI – The Entity – til livs, eller få den under kontrol.

I anden akt sker så endelig det, som slutningen af Dead Reckoning kraftigt antydede. Nemlig at de skal finde den russiske ubåd og bruge dobbeltnøglen til at få adgang til The Entity’s source code. Det er ganske intenst og hæver filmen fra at være ok underholdning til glimrende underholdning. Og så havde denne akt desuden filmens sjoveste moment – nemlig da de præsenterede løsningen med det oppustelige trykkammer. Jeg kom til at grine højt og fik associationer til Pierce Brosman og hans usynlige bil i 007.

I tredje og sidste akt kommer så den store finale. Nu er vi nede i Sydafrika på et hemmeligt anlæg, og filmen hæver sig endnu engang og leverer super fed action. Bl.a. noget jeg aldrig har set før: en biljagt inde i en overlevelsesbunker!

Vi er langt fra de gode gamle geniale heists, som de ”klassiske” MI film gjorde sig i. Nu er det i langt højere grad James Bond action, hvor superskurkenes planer om at ødelægge Jorden skal reddes i aller-sidste sekund. Bogstaveligt talt.

Jeg er mere fan af den tidligere formel med umulige missioner og umulige heists. Men dette her går nu også fint an. På trods af den rodede start, så var jeg glimrende underholdt i alle 3 timer. Alene det at jeg ikke døsede hen på noget tidspunkt er næsten nok til at give et ”bestået”. Og da der samtidig er en god håndfuld fede og intense actionscener, så sniger den sig et pænt stykke over middel. Den er med andre ord ikke nær så slem, som mange anmeldere har gjort den til. Fire store stjerner.

★★★★½☆

S. Rico 6-06-25 17:24

• ★★★1

The Good Neighbor (Jonathan Rhys Meyers, Luke Kleintank)

Konventionel og forudsigelig thriller, der holdes oppe af Jonathan Rhys Meyers I en skurkerolle, hvilket han klarer overraskende godt. Men det er desværre en lidt kedelig Luke Kleintank der er filmens hovedperson. Dog med en lettere uventet drejning til sidst, gør at det bliver en nogenlunde middel karakter. Bruce Davison er desværre spildt i sin 10 minutter korte cameo.

Men jeg er i mit gavmilde hjørne idag og kvitterer med

6/10

Slutningen og Meyers udgører min endelige dom!!!

Set på BD 

Ryder666 8-06-25 14:40

• ★★★1

Take Cover (Scott Adkins, Alice Eve)

Effektiv lille action thriller der er lidt længe om at komme i gear, men efter 20 minutter kører den nonstop. Scott Adkins er ret god og overbevisende som en tidligere snigskytte, der ikke får lov til at pensionere sig uden kamp til stregen 

Han er faktisk ikke nogen dårlig skuespiller, selvom han ikke er den mest udtryksfulde action helt. Men ganske habil, alligevel...

Jeg var super godt underholdt og den inkluderer en overraskende scene, der involverer en drone...

Jeg er igen i det gavmilde hjørne og sætter scoren på

6.5/10...og det er efter filmens første tyve minutter, der holder min fulde opmærksomhed i et jerngreb og udgør min endelige dom!!!

Set på BD...

Ryder666 8-06-25 16:32

• ★★★★★★1

Mission: Impossible – The Final Reckoning

En film på næsten 3 timer. Så burde der være plads til at runde franchisen af med manér. Desværre føles det ikke, som at de tre timer bliver brugt optimalt. Det føles faktisk mere som tre-film-i-én.

Den første tredjedel er en rodet omgang, hvor der bliver catchet op på begivenhederne i den forrige film ”Dead Reckoning Part One”. Samtidig bliver scenen sat for, hvordan man enten kan komme den onde AI – The Entity – til livs, eller få den under kontrol.

I anden akt sker så endelig det, som slutningen af Dead Reckoning kraftigt antydede. Nemlig at de skal finde den russiske ubåd og bruge dobbeltnøglen til at få adgang til The Entity’s source code. Det er ganske intenst og hæver filmen fra at være ok underholdning til glimrende underholdning. Og så havde denne akt desuden filmens sjoveste moment – nemlig da de præsenterede løsningen med det oppustelige trykkammer. Jeg kom til at grine højt og fik associationer til Pierce Brosman og hans usynlige bil i 007.

I tredje og sidste akt kommer så den store finale. Nu er vi nede i Sydafrika på et hemmeligt anlæg, og filmen hæver sig endnu engang og leverer super fed action. Bl.a. noget jeg aldrig har set før: en biljagt inde i en overlevelsesbunker!

Vi er langt fra de gode gamle geniale heists, som de ”klassiske” MI film gjorde sig i. Nu er det i langt højere grad James Bond action, hvor superskurkenes planer om at ødelægge Jorden skal reddes i aller-sidste sekund. Bogstaveligt talt.

Jeg er mere fan af den tidligere formel med umulige missioner og umulige heists. Men dette her går nu også fint an. På trods af den rodede start, så var jeg glimrende underholdt i alle 3 timer. Alene det at jeg ikke døsede hen på noget tidspunkt er næsten nok til at give et ”bestået”. Og da der samtidig er en god håndfuld fede og intense actionscener, så sniger den sig et pænt stykke over middel. Den er med andre ord ikke nær så slem, som mange anmeldere har gjort den til. Fire store stjerner.

★★★★½☆

Lyder til at vi har haft samme oplevelse - enig man døser bestemt ikke, trods den lange spilletid.

Wayne10-06-25 15:21

• ★★★★0

2 fremragende små perler i amerikanske periodedramaer / westerns fra medio 1800- tallet:

Hostiles, 2017 med en perlerække af skuespiller (roligt men dramatisk tempo med fantastiske landskabsbilleder i et personudviklende roadtrip 5/6

Til verdens Ende, 2023 af Viggo Mortensen, en skøn historie om en dansk udvandrer og en stærk selvstændig kvinde, roligt tempo og igen flotte billeder 4,5/6

Kan klart anbefales, begge set på Viaplay

Gorman14-06-25 14:20

• ★★★1

Har set 4 Texas Chainsaw Massacre film og rater dem således 

Texas Chainsaw Massacre (2003) 8.5/10

Texas Chainsaw Massacre (1974) 7.5/10

Texas Chainsaw Massacre (2013) 6..5/10

Leatherface (2017) 6/10

Alle ovenstående film set på BD 

Er igang med at se Texas Chainsaw Massacre (2022) på netflix, og som jeg spår, får den laveste bedømmelse 

Ryder66614-06-25 18:14

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen