Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

• ★★★★★★0

Heads of State

Denne er lige landet på Prime, og er en typisk Buddy actionkomedie - det er dog ikke typisk at de to buddy'es er hhv engelsk premierminister og amerikansk præsicent.

Efter at have set traileren frygtede jeg lidt at det ville blive for lavkomisk - men heldigvis var det ubegrundet.

Instruktøren, Ilya Naishuller, rammer en fin balance hvor de to statsoverhoveder, trods alt bevarer en smule værdighed.

Plottet er simpelt, en forsmået superskurk,Viktor Gradov,  har fået en ekstra årsag til at hævne sig og stjæler sig adgang til et hemmeligt overvågningssystem som USA og England står bag - han har sit eget crew af henchmen, bevæbnede til tænderne - og måske farlige forbindelser i mindst en af regeringerne.

De to statsoverhoveder Sam Clarke (Idris Elba) og Will Derringer (John Cena) mødes for første gang, efter at sidstnævnte netop er blevet valgt første gang. Derringer er skuespiller (som Reagan var) - og slet ikke Clarkes kop the, da han mest har medvirket i underlødige actionfilm.

Efter et anstrengt første møde bliver de dog eninge om at følges i Air Force One til et vigtigt Nato topmøde i Trieste - for at symbolisere sammenhold.

Så langt når de dog ikke da flyet skydes ned over Hviderusland - hvilket de mirakuløst overlever, og skal nu kæmpe sig tilbage til nærmeste Nato land, Polen.

Undervejs får de hjælp af flere faverige personer, blandt andet Noel Bisset, som er en særdeles kapabel agent.

Ballancen i filmen kunne godt have tippet så meget at det var blevet for åndsvagt, men det hele holdes som sagt på en måde så man villigt lader sig underholde, på trods af at den ikke er troværdig.

Det er ikke nogen stor film, men den er præcist som en sommer actionkomedie gerne må være - uforpligtende underholdning.

6,5/10

Wayne 7-07-25 11:54

• ★★★★★1

Selvom jeg ikke er den helt store fan af gysere, så kunne castet godt lokke aligevel.

Det er også meget sjældent at jeg ser gysere. Jeg kan egentlig godt lide en klam og creepy film. Men jeg bliver næsten altid skuffet. Det er nemlig de færreste gysere, som har en effekt på mig sådan rent gyser-mæssigt.

Men heldigvis kan de nogen gange også noget andet end at "gyse". Eksempelvis hvis der er en god historie, noget fedt skuespil, noget visuelt spændende, eller noget stemningsmæssigt interessant.

Antlers fik jeg anbefalet i en podcast og skrev den på min watchliste. En aften satte jeg den på - primært for at kunne krydse den af listen. Faktisk regnede jeg med at jeg nok ville slukke efter et kvarter. Men stemningen fik mig til at blive hængende.

S. Rico 7-07-25 12:01

• ★★★★★1

F1 (2025)

Brad Pitt spiller en tidligere Formel 1 kører, som nu ”nøjes” med at køre sports car racing. Han lokkes dog tilbage af en gammel ven for at hjælpe et hold, der har brug for en sejr for at undgå at blive solgt.

Og så følger man ellers holdet og de forskellige Grand Prix løb, som de deltager i. Der er masser af fart over feltet og fede scener, hvor det næsten føles som at man selv sad bag rattet. Det er i det hele taget super flot og autentisk lavet.

Det bliver dog ensformigt i længden. Filmen kan på ingen måde hamle op med hverken Rush eller Ford v Ferrari, der begge var fremragende. Historien er ganske enkel for tynd, og der er ikke nok variation i actionscenerne til at fastholde min interesse.

★★★☆☆☆

S. Rico10-07-25 15:18

• ★★★★★1

28 Years Later (2025)

Danny Boyle er igen ved roret. Og denne gang har han Alex Garland med som manuskriptforfatter samt Anthony Dod Mantle som cheffotograf. Det er en ret vild trio, som burde være garanti for noget virkligt fedt.

Som titlen meget direkte siger, så er der nu gået 28 år. Virussen er blevet inddæmmet i Storbritannien, som er blevet til ét stort karantæneområde. I resten af Europa lever folk normale liv.

På en lille ø ud for Skotland lever en gruppe i fred for zombierne, som ikke kan komme ud til øen fra fastlandet. Men beboerne i det lille samfund er også isolerede, hvilket er et problem for drengen Spike og hans mor, som har brug for lægehjælp. Så da drengen efter en enkel tur til fastlandet finder ud af, at der bor en læge i nærheden, så tager han på en ekspedition med sin mor derhen.

Filmen er virklig flot og stemningsfuld. Der er ikke vild meget action, men det der er, det fungerer upåklageligt. Selve historien om drengen og hans mor gjorde ikke rigtig noget for mig. Til gengæld giver filmens slutning håb om, at det kan blive ganske interessant i de to kommende film.

★★★★☆☆

S. Rico10-07-25 15:22

• ★★★★★★1

F1 (2025)

Brad Pitt spiller en tidligere Formel 1 kører, som nu ”nøjes” med at køre sports car racing. Han lokkes dog tilbage af en gammel ven for at hjælpe et hold, der har brug for en sejr for at undgå at blive solgt.

Og så følger man ellers holdet og de forskellige Grand Prix løb, som de deltager i. Der er masser af fart over feltet og fede scener, hvor det næsten føles som at man selv sad bag rattet. Det er i det hele taget super flot og autentisk lavet.

Det bliver dog ensformigt i længden. Filmen kan på ingen måde hamle op med hverken Rush eller Ford v Ferrari, der begge var fremragende. Historien er ganske enkel for tynd, og der er ikke nok variation i actionscenerne til at fastholde min interesse.

★★★☆☆☆

Jeg har hørt, og læst at den skulle være en slags "Top Gun" på hjul - hvilket også understøttes af at instruktøren er den samme.

Ærgerligt, jeg havde håbet på lidt mere - men tænker da at jeg skal se den, trods alt.

Wayne11-07-25 09:16

• ★★★★★★0

28 Years Later (2025)

Danny Boyle er igen ved roret. Og denne gang har han Alex Garland med som manuskriptforfatter samt Anthony Dod Mantle som cheffotograf. Det er en ret vild trio, som burde være garanti for noget virkligt fedt.

Som titlen meget direkte siger, så er der nu gået 28 år. Virussen er blevet inddæmmet i Storbritannien, som er blevet til ét stort karantæneområde. I resten af Europa lever folk normale liv.

På en lille ø ud for Skotland lever en gruppe i fred for zombierne, som ikke kan komme ud til øen fra fastlandet. Men beboerne i det lille samfund er også isolerede, hvilket er et problem for drengen Spike og hans mor, som har brug for lægehjælp. Så da drengen efter en enkel tur til fastlandet finder ud af, at der bor en læge i nærheden, så tager han på en ekspedition med sin mor derhen.

Filmen er virklig flot og stemningsfuld. Der er ikke vild meget action, men det der er, det fungerer upåklageligt. Selve historien om drengen og hans mor gjorde ikke rigtig noget for mig. Til gengæld giver filmens slutning håb om, at det kan blive ganske interessant i de to kommende film.

★★★★☆☆

Endnu en film som er blevet hypet op, til måske mere end man kunne håbe på - mon ikke der bygges op til meget mere action i de kommende film?

Wayne11-07-25 09:23

• ★★★★★★1

Det er også meget sjældent at jeg ser gysere. Jeg kan egentlig godt lide en klam og creepy film. Men jeg bliver næsten altid skuffet. Det er nemlig de færreste gysere, som har en effekt på mig sådan rent gyser-mæssigt.

Men heldigvis kan de nogen gange også noget andet end at "gyse". Eksempelvis hvis der er en god historie, noget fedt skuespil, noget visuelt spændende, eller noget stemningsmæssigt interessant.

Antlers fik jeg anbefalet i en podcast og skrev den på min watchliste. En aften satte jeg den på - primært for at kunne krydse den af listen. Faktisk regnede jeg med at jeg nok ville slukke efter et kvarter. Men stemningen fik mig til at blive hængende.

Hvis historien er god, så er det egentlig ikke så vigtig hvilken genre den kommer fra - jeg ser gerne en god thriller og en gyser kan absolut være god hvis der overlades en del til fantasien. 

Wayne11-07-25 09:26

• ★★★★★1

F1 var jeg nu godt underholdt af, men når man siger den er for generisk og simple, så gør den en ting om jeg herlig synes var ret fedt.

Brad Pitt’s karakter er ikke perfekt og man tror i starten at han er den her gamle erfaren driver der nu skal vise alle dem som ikke tro på ham (han er mere en slags lonesome rider der kommer til byen) jeg kalder det blærerøvs manøvren, der hvor de andre ikke tror på en karakter eller en opgave og så viser han dem lige alle, hvordan det skal gøres. Tom Cruise laver den i Top Gun Maverick med bombemanøvren i den dybe dal.

Men i F1 går det ikke så gnidningsfrit og det er man ikke forberedt på så det synes jeg faktisk var ganske godt fundet på.

Og ja så er race scenerne fantastiske lavet, men håber lidt Jonas Ussing får lejlighed til at se på filmen så vi kan se om det er lige så “galt” som i Top Gun Maverick, med hvad som er ægte og hvad er CGI.

Men første indtryk i salen, var hvert fald en oplevelse.

Elwood11-07-25 10:56

• ★★★★★1

Jeg har hørt, og læst at den skulle være en slags "Top Gun" på hjul - hvilket også understøttes af at instruktøren er den samme.

Ærgerligt, jeg havde håbet på lidt mere - men tænker da at jeg skal se den, trods alt.

Desværre. Der er langt op til den fremragende Top Gun Maverick. Men er man fan af motorsport, så bør man helt klart se den. Visuelt er den næsten lige så imponerende som Maverick.

S. Rico11-07-25 22:37

• ★★★★★0

Selv, hvis man ikke er fan af Motorsport, hvilket jeg generelt ikke er, dvs. jeg ser ikke rigtig noget, så Dakar in the old days, men hvis du bare har set lidt af en form for motorsport så er det nu aligevel en oplevelse i bio, fordi det at køre en bil hurtig er noget alle næsten kan forholde sig til.

Så hvis man har muligheden og er bare lidt nysgerrig så haps den mens den går i Bio, det er en oplevelse, uanset plottet.

Elwood12-07-25 05:43

• ★★★★★1

Kpop Demon Hunters er freaking Fantastic så den her i weekenden, humor, action Fantastic art direction Sony ruller bare derud af, med en film der i stil er meget hen af Spiderverse. Men stadigvæk sin hel egen med det’s herlige cast. Som de mest boppene eller hvad man siger Kpop sange jeg har hørt i lang tid, det er umuligt ikke at sidde og rocke lidt med, eller små nynne dem bagefter.

Og så er hele konceptet bag blot så kreativt, en gruppe særlig udvalgte kvinder har gennem generationer, bekæmpet Dæmoner og beskyttet jorden ved hjælp af the power from the fans. På hver deres måde som passer for deres æra og i vores historie er vi kommet til Kpop tiden, Men hvad gør man når dæmonerne vælger at lave deres egen Kpop boyband som modsvar, for at stjæle fans.

Dette er hvad den her film på 1,5 time ca. fortæller om, No wonder det her fiktive Girl Kpop band pt. Er øverst på hitlisterne i Kpop verden, og har fået coveret en af deres sange af et af de nok største Kpop band i verden. En verden Som jeg i øvrigt ikke er stor dyrker af, men dammit om jeg ikke blev revet med.

En af de første sange man høre samler humor, sang og action i en skøn kombo og får hurtigt introduceret vores trio.

youtu.be/7kJ24UaDtmQ

Og ja Golden er nok den største af dem alle, men Damm jeg skal ha det soundtrack hjem.

youtu.be/6j_Ca_28cC8

Elwood13-07-25 09:53

• ★★★★★★1

Desværre. Der er langt op til den fremragende Top Gun Maverick. Men er man fan af motorsport, så bør man helt klart se den. Visuelt er den næsten lige så imponerende som Maverick.

Det er nok til at den skal ses, trods alt.

Wayne13-07-25 10:08

• 0

F1 (2025)

★★★☆☆☆

Ved godt, at det er off-topic i denne tråd, men ved ikke lige, hvilken tråd, der er bedre at spørge i. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvorfor jeg ikke kan finde en officiel anmeldelse fra Moovy af denne film? Og af Superman for den sags skyld??

Bassemand13-07-25 16:03

• ★★★★★1

Ved godt, at det er off-topic i denne tråd, men ved ikke lige, hvilken tråd, der er bedre at spørge i. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvorfor jeg ikke kan finde en officiel anmeldelse fra Moovy af denne film? Og af Superman for den sags skyld??

Jeg gætter på, at det er fordi de generelt ikke kan nå at anmelde alle film. Kombineret med sommerferie. 

Jeg har en teori om, at de måske også prioriterer ikke-mainstreamfilm højere end blockbusterfilm.

S. Rico13-07-25 16:20

• 0

Jeg gætter på, at det er fordi de generelt ikke kan nå at anmelde alle film. Kombineret med sommerferie. 

Jeg har en teori om, at de måske også prioriterer ikke-mainstreamfilm højere end blockbusterfilm.

Tak for svar. De skal selvfølgelig anmelde de film, som de kan og vil. Det undrede mig bare, at der ikke var kommet anmeldelser af de to film, og jeg spekulerede over, om der var meldt noget ud om det.

Bassemand13-07-25 16:57

• ★★★★★★0

Der er begrænsede biografer i Malé, så vi skal lige klappe hesten! 

davenport13-07-25 17:21

• ★★★★★0

Superman 2025

Den var satme underholdende og godt skrevet også når man tager i betragtning det er en Supermand film læner sig i ånd op af de gamle men stadigvæk sin egen, krypto fungere rigtig godt, de har holdt en ting tilbage fra traileren der fik mig til t grine højlydt. Og virkelig sjove karakter og masser af humor, blir lige cgi heavy nok mod slutningen, udover det så virkelig en sjov film, og fed udgave af Superman der heller ikke er perfekt. interview scenen mellem Lois Lane og Supermand er en af de bedste, scener fra filmen synes jeg. Lex Luther er manden med det største Ego, men også en direkte modbydelig skurk.

Men en rigtig go balance mellem at lave det sjovt og farverigt, men samtidig også en story med Heart.

God første start fra det første DC eventyr siden Gunn og Daftan tog over, meget spændt på at følge dem videre, og især når andre instruktør end ham kobles på et projekt.

Elwood13-07-25 18:00

• 0

Vil de koble denne mere lyse udgave af Superman med Batman som en del af DCU? Synes slet ikke de to harmonerer. Batman er bedst mørk og rå. Superman skal have en positiv vibe (fremfor Snyders gravalvorlige og halvdumme udgave)

Jamison13-07-25 18:43

• ★★★★★1

Der er faktisk en forumkategori, der hedder "Om Moovy (Forslag og feedback til Moovy.dk)", men den bliver dog ikke brugt særlig tit.

Mht. de manglende anmeldelser, så skyldes det nok en kombination af sommerferie, og det er ulønnet arbejde.

Det er nu ikke mit indtryk, hvis man kigger på oversigten over senest anmeldte film... Men det er rigtigt, at nogle af anmelderne har deres favoritgenrer (fx dokumentar og horror) og måske mere går efter de anmeldelser.

chandler7513-07-25 18:48

• ★★★★★0

Synes jeg så en reklame for Superman for en uges tid siden, der citerede x antal stjerner fra Moovy ellers. Har ventet spændt på lige præcis dén anmeldelse - men tænker at de måske har skrevet forkert?

David Lund13-07-25 19:13

• ★★★★★0

Vil de koble denne mere lyse udgave af Superman med Batman som en del af DCU? Synes slet ikke de to harmonerer. Batman er bedst mørk og rå. Superman skal have en positiv vibe (fremfor Snyders gravalvorlige og halvdumme udgave)

Reeves, Batman blev lavet før Gunn og Safra tog over for DC’s film afdelingen.

De har været i dialog med Reeves fordi Gunn og Safran har overtaget. Men Superman er starten på hele Gunn’s Gods and monsters Saga, men Batman og The Penguin fortsætter med deres Epic Crime Saga. 

Med alt det sagt, WB TAS univers havde også en blanding mellem Batman TAS og Superman TAS, og de to serier var også ganske forskellige i deres stil, harmonerede perfekt, Så man kan nu altså sagtens blande de to Universe, det fede er jo netop kontrasten mellem Supermans Optimisme og Batman’s pessimisme.

Elwood13-07-25 23:28

• 0

Reeves, Batman blev lavet før Gunn og Safra tog over for DC’s film afdelingen.

De har været i dialog med Reeves fordi Gunn og Safran har overtaget. Men Superman er starten på hele Gunn’s Gods and monsters Saga, men Batman og The Penguin fortsætter med deres Epic Crime Saga. 

Med alt det sagt, WB TAS univers havde også en blanding mellem Batman TAS og Superman TAS, og de to serier var også ganske forskellige i deres stil, harmonerede perfekt, Så man kan nu altså sagtens blande de to Universe, det fede er jo netop kontrasten mellem Supermans Optimisme og Batman’s pessimisme.

Det ved jeg. Men de genstarter vel også Batman på et tidspunkt? 

Et er Superman og Batman’s personligheder som du så fint omtaler og tegnefilm er en ting. Jeg tænkte mere på tonen i en spillefilm. 

Jamison14-07-25 05:57

• ★★★★★0

Personlig synes jeg det ku være en sjov udfordring :)

Men nu skal Reeves Batman 2 jo lige være færdig først og så må vi se hvad som sker, som sagt er den primære plan for dele af DC hans Gods and monsters Arch. Men tænker han ender med sin egen udgave af Batman, da det er noget anderledes i gods and monsters uden at han self. Behøver følge alt slavisk.

Elwood14-07-25 09:30

• 0

Jamen deri er jeg da enig. Det er en sjov udfordring. 

Jamison14-07-25 15:22

• ★★★★★1

Superman (2025)

Superman er ofte blevet kritiseret for at være en kedelig superhelt. Han er usårlig, alt for overlegen i styrke, og så er han også lidt af en spejderdreng.

Men man må sige, at den kritik falder helt til jorden i James Gunn’s version. For her er Superman på ingen måde overlegen. Faktisk er han lige fra første scene konstant i defensiven og i store problemer.

Starten er helt perfekt. Ikke nogen origin historie denne gang. Blot en række tekster, der meget kort beskriver den nuværende situation. Og det går kort og godt ud på, at Lex Luthor har allieret sig med en diktator (Zlatko Buric) og et par mega stærke meta mennesker. Planen er at lade diktatoren invadere hans naboland, og i samme ombæring få Superman hængt ud som en skurk. Eftersom Lex Luthor både er ekstrem intelligent og har meget stærke kort på hånden, så kommer Superman meget hurtigt i voldsom modvind.

Tonen er både farverig og temmelig munter. Men der er også en hel del dystre og alvorlige momenter. Man er på intet tidspunkt i tvivl om, at dette er en James Gunn film. Hvis man kunne lide hans bidrag til MCU, så får man også en kæmpe fest med hans Superman.

David Corenswet har jeg ikke set i noget før. Men han gør et kæmpe indtryk her som en meget overbevisende Supeman/Clark Kent. Han er ingen tom skal eller spejderdreng - men en mand med følelserne uden på tøjet (kappen).

Lois Lane spilles af vidunderlige Rachel Brosnahan (The Marvelous Mrs. Maisel). Hun er uden sammenligning den bedste Lois Lane til dato.

Og hvad så med Nicholas Hoult’s geniale præstation som Lex Luthor – er det også den bedste nogensinde? Det er muligvis helligbrøde at sige, at Nicholas Hoult er bedre end Gene Hackman. Men det synes jeg faktisk han er. I hvert fald i rollen som Lex Luthor. Han er ret så fantastisk og gør det til UG.

Kombinationen af så godt som perfekt casting, James Gunn’s farverige humor og action, og nogle virklig fede skurkemodstandere til Superman – det gør at Superman 2025 stryger direkte op på en førsteplads over de bedste Superman film hidtil.

★★★★★☆

S. Rico16-07-25 23:06

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen