Superman (2025)
Superman er ofte blevet kritiseret for at være en kedelig superhelt. Han er usårlig, alt for overlegen i styrke, og så er han også lidt af en spejderdreng.
Men man må sige, at den kritik falder helt til jorden i James Gunn’s version. For her er Superman på ingen måde overlegen. Faktisk er han lige fra første scene konstant i defensiven og i store problemer.
Starten er helt perfekt. Ikke nogen origin historie denne gang. Blot en række tekster, der meget kort beskriver den nuværende situation. Og det går kort og godt ud på, at Lex Luthor har allieret sig med en diktator (Zlatko Buric) og et par mega stærke meta mennesker. Planen er at lade diktatoren invadere hans naboland, og i samme ombæring få Superman hængt ud som en skurk. Eftersom Lex Luthor både er ekstrem intelligent og har meget stærke kort på hånden, så kommer Superman meget hurtigt i voldsom modvind.
Tonen er både farverig og temmelig munter. Men der er også en hel del dystre og alvorlige momenter. Man er på intet tidspunkt i tvivl om, at dette er en James Gunn film. Hvis man kunne lide hans bidrag til MCU, så får man også en kæmpe fest med hans Superman.
David Corenswet har jeg ikke set i noget før. Men han gør et kæmpe indtryk her som en meget overbevisende Supeman/Clark Kent. Han er ingen tom skal eller spejderdreng - men en mand med følelserne uden på tøjet (kappen).
Lois Lane spilles af vidunderlige Rachel Brosnahan (The Marvelous Mrs. Maisel). Hun er uden sammenligning den bedste Lois Lane til dato.
Og hvad så med Nicholas Hoult’s geniale præstation som Lex Luthor – er det også den bedste nogensinde? Det er muligvis helligbrøde at sige, at Nicholas Hoult er bedre end Gene Hackman. Men det synes jeg faktisk han er. I hvert fald i rollen som Lex Luthor. Han er ret så fantastisk og gør det til UG.
Kombinationen af så godt som perfekt casting, James Gunn’s farverige humor og action, og nogle virklig fede skurkemodstandere til Superman – det gør at Superman 2025 stryger direkte op på en førsteplads over de bedste Superman film hidtil.
★★★★★☆
Wow, noget af en anbefaling - nu er jeg jo nødt til at smutte en tur i biffen :-)