På en normal uge ser jeg vel nok 4-5 film. Men nu havde jeg lige brug for to dage, hvor jeg ikke skulle lave andet end at sidde i sofaen :)...derfor blev det også lige til 9 film i dag:
The Imitation Game
Der er ikke så meget at sige her. På alle måder en film lige efter bogen. Altså, en god film lige efter bogen.
8/10
----
Girlhood
Coming-of-age i et ghettomiljø i Frankrig. Det er knaldgodt skruet sammen og ganske troværdigt. Hovedrollen spiller suverænt, og den sikre instruktion fik mig da til at købe hendes to forrige film, Water Lilies og Tomboy
8/10
----
The Assassin
Meget, meget smuk. Meget langsom. Der er en utrolig ro over filmen, og den minimale historie udspiller sig i smukke kulisser. Det er lækkert at se på, men det er også krævende.
7/10
----
Theeb
Et godt kulturelt indblik, hvor 2. Verdenskrig blot bliver nævnt med subtile hentydninger. Det - pun intended - løber lidt ud i sandet, men er i det store og hele et flot portræt.
7/10
----
Carol
Et godt og nutidsrelevant drama med stærke præsentationer fra hele holdet: Rooney Mara, Cate Blanchett, instruktøren Todd Haynes, kulissefolket osv. Se den for pokker! Der er blevet skrevet en del om, at den blev overset til Academy Awards, og det kan jeg faktisk godt forstå. Det er supergodt. Den fortjente pladsen mere end den udmærkede Bridge of Spies og Mad Max: Fury Road. Nuvel, se den!
9/10
----
Omar
Palæstina har ikke den største filmindustri, og dette er også min første film fra det område. Omar er endda den første 100% palæstinensisk finanserede film. Det er der kommet noget delvis autentisk ud af og noget delvis godt. Skuespillet halter lidt, og historiens udfoldelse er ikke altid lige troværdig. Det er en thriller - det er ikke en politisk kommentar. Selvom man får en lille snert af, hvordan det er at leve bag muren, så er det ikke i fokus. Alt i alt en fin film, men jeg vil mest anbefale den til folk, der er interesseret i world cinema - eller Palæstina.
6/10
----
Phoenix
Christian Petzold foregående film var den ganske gode Barbara. Nu er han igen tilbage med en film baseret på 2. verdenskrig. Denne gang om en KZ-overlever, der har fået rekonstrueret sit ansigt. Det er godt, det er interessant, og det er en lille smule anderledes. Men jeg er enig med Babo i, at det er meget konstrueret. Historien bliver ikke drevet frem, fordi det er naturligt, men fordi det er skrevet sådan. Jeg er heller aldrig for alvor interesseret i hovedrollens skæbne, og meget af hendes handlinger virker decideret ulogisk. Det er godt produceret og spillet og alt det, men jeg køber hverken historien eller karaktererne.
5/10
----
Tangerines
En fænomenal start på filmen! Rolig musik, rolig kamerabevægelse, smukke billeder. Der er for alvor langt på til en lækker oplevelse. Og lækkerierne fortsætter, mens den simple historie udfolder sig - simpel på overfladen. Lyt også lige til lyden: https://www.youtube.com/watch?v=0wsIDoyGiUg
Den er bedre end Ida, og jeg mener, den burde have vundet Oscaren i stedet for. Desværre holder den ikke helt tonen fra første del af filmen, men det er sgu godt.
8/10
----
Me and Earl and the Dying Girl
Bygget på en ungdomsroman og lidt i samme stil som The Perks of Being A Wallflower og The Fault In Our Stars. Men den er ikke på niveau med de to. Det skyldes mest af alt, at hovedpersonen er en ret svag karakter, og at filmen ikke rigtig formår at formidle følelserne. Det er værd at se, men det er bare ikke helt skarpt.
6/10
----
Bum! 16 film på to dage - det gør jeg ikke lige igen foreløbig. Har heller ikke flere i samlingen, jeg mangler at se - men så er det jo godt, at der er 34 flere på vej ;)