Forum - Forum-tråd: Berlinalen 2021 - Filmene i hovedkonkurrencen (Del 3)

Berlinalen 2021: Filmene i hovedkonkurrencen (Del 3)

  • ★★★★★★1

    “Årets digitale udgave af Berlinalen er forløbet problemfrit, men uden hverken festlige øjeblikke eller pressekonferencer”

    Som du skriver omkring festivaller mm - og man kan tilføje alle former for tilskuersport og kultur. Man savner den ekstra nerve som mange mennesker giver.

    En film bliver ikke dårligere ved at se den hjemme i stuen - man får bare ikke den ekstra dimension som, især, en fyldt premiere biograf kan give.

    Og mon den manglende ekstra dimension kan påvirke priserne?

    Wayne16-03-21 09:36

  • ★★★★★1

    Jeg ved ikke, om det direkte kan påvirke priserne. Det er forskelligt om juryen ser med under pressevisningerne. I denne omgang har de siddet i hvert deres land i tomme biografer og set filmene. De andre år har de til tider alle været til stede (mindes et år hvor jeg sad lige bag Jake Gyllenhaal og faldt i søvn under en visning - ikke mit stolteste øjeblik), og andre gange hvor de har set dem andetsteds. Ingen anelse om de så har haft en screener eller en anden biografsal alene.

    Men personligt kunne jeg mærke, at de tunge film er lidt sværere at komme igennem, når man ikke sidder i en biograf. Og tænker som minimum, at stemning kan påvirke anmeldelserne af film. Og som du selv siger - stemningen gør sgu alligevel en hel del for oplevelsen. Jeg har da deltaget i enkelte streaming-koncerter her i corona-tiden, og det er satme så langt fra the real deal, som det kan blive! Men man må jeg støtte de kunstnere, man elsker på en eller anden måde =)

    David Lund16-03-21 09:54

  • ★★★★★★0

    Jeg ved ikke, om det direkte kan påvirke priserne. Det er forskelligt om juryen ser med under pressevisningerne. I denne omgang har de siddet i hvert deres land i tomme biografer og set filmene. De andre år har de til tider alle været til stede (mindes et år hvor jeg sad lige bag Jake Gyllenhaal og faldt i søvn under en visning - ikke mit stolteste øjeblik), og andre gange hvor de har set dem andetsteds. Ingen anelse om de så har haft en screener eller en anden biografsal alene.

    Men personligt kunne jeg mærke, at de tunge film er lidt sværere at komme igennem, når man ikke sidder i en biograf. Og tænker som minimum, at stemning kan påvirke anmeldelserne af film. Og som du selv siger - stemningen gør sgu alligevel en hel del for oplevelsen. Jeg har da deltaget i enkelte streaming-koncerter her i corona-tiden, og det er satme så langt fra the real deal, som det kan blive! Men man må jeg støtte de kunstnere, man elsker på en eller anden måde =)

    Det må også være nemmere at blive distraheret, og lave andre ting midt i det hele tænker jeg.

    Fordelen er selvfølgelig at hvis man, som du skriver, falder i søvn - så kan man bare starte igen ;-)

    Mon juryen påvirker hinanden mindre, ved at de ikke er sammen?

    Wayne16-03-21 10:19

  • ★★★★★0

    Mon juryen påvirker hinanden mindre, ved at de ikke er sammen?

    Tænker at de har afholdt en håndfuld digitale møder løbende, og netop det format kan vel have en påvirkning i sidste ende. Men jeg er nu kun overrasket over Sølvbjørnen til Maren Eggert - der har været en række bedre præstationer i årets program i mine øjne.

    David Lund16-03-21 11:08

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen