Moovy Exclusive: CPH:DOX-omtale: "The Territory"

Den delvist danskproducerede dokumentar stiller skarpt på Brasiliens truede regnskov og en konflikt, der truer med at udslette en lille stamme – og hele kloden.

Det er nogle store filmmagere – både danske og internationale af slagsen – der har været med til at skrue "The Territory" sammen, som tilbage i januar vandt dokumentarfeltets prestigefyldte publikumspris på årets Sundance-filmfestival.

Den Oscar-nominerede Sigrid Dyekjær ("The Cave", "Scandinavian Star") samt selveste Darren Aronofsky ("mother!", "Requiem for a Dream") har været med til at producere "The Territory", og filmholdets faglighed præger dokumentaren, som på nærmest alle fortællemæssige og æstetiske parametre imponerer enormt.

Men filmens slagkraft bør først og fremmest tilskrives dens instruktør, Alex Pritz, som også har skudt hovedparten af filmen, der tager os helt ind i den brasilianske regnskov. Her kæmper de oprindelige folk i Uru-eu-wau-wau-stammen bravt for at forsvare deres land mod opportunistiske farmere og deres skumle velgørere – en kamp, der bogstaveligt talt (som filmen også understreger på hjerteskærende vis) koster menneskeliv.

Læs også: To danske dokumentarer vinder priser på Sundance

Og som "The Territory" også slår fast, så er den historisk voldsomme skovrydning i Brasilien ikke blot en trussel mod Uru-eu-wau-wau-stammen, men også hele kloden. For vores bitte, blå planet kommer simpelthen til at famle efter vejret, hvis folk som dem i Uru-eu-wau-wau-stammen og Brasiliens borgerrettighedsforkæmpere taber kampen mod et politisk system, der kun er interesseret i én form for frodige, grønne nuancer: dem på deres pengesedler.

Pritz kommer forbavsende og imponerende tæt ind på livet af stammens fåtallige overlevende medlemmer – såsom den heltemodige teenager Bitate, der står lige midt i opgøret mellem sine forfædres kulturarv og den moderne verdens indtog. Og samtidigt er det imponerende, at Pritz også kommer ind under huden på de brasilianske bønder, der – af uransagelige årsager – føler stærkt, at regnskoven tilhører dem.

Og selv disse umiddelbart grådige landmænd fremstår humane, idet Pritz på subtil og overbevisende vis illustrerer, at deres empati og verdenssyn er blevet kvæstet af en ekstremistisk statsleder, Jair Bolsonaro, der fra sin præsidentpost berettiger og opfostrer hæmningsløs egoisme.

I filmens sidste akt får stammen selv en stak kameraer i hænderne, som de bruger til at dokumentere deres hverdag og farmernes ulovlige indtrængninger – og således ender "The Territory" også med at blive en smuk cadeau til filmmediets evne til at skabe forståelse og forsoning. Det er dog stadig tydeligt, at stammens (og således også klodens) udfordringer ikke kun kan løses gennem velkomponerede videoindslag.

Filmens eneste beskedne minus er, at med en spilletid på blot 85 minutter så føler man ikke helt, at man lærer flere af fortællingens parter godt nok at kende. Men det er selvfølgelig ikke noget dårligt tegn, at man får lyst til at se mere...

I kan i øvrigt se frem til Moovy TV's kommende, dybdeborende interview med filmens instruktør, Alex Pritz, som diskuterer alt fra filmens lamslående lyddesign til den nuværende situation i regnskoven her flere måneder efter filmens færdiggørelse.

"The Territory" kan streames fra DOXONLINE under CPH:DOX' hjemmeside fra 1. til 10. april. Og husk at holde øje med filmens officielle underside på CPH:DOX' hjemmeside, hvor eventuelle ekstravisninger i landets biografer bliver annonceret.

Kommentarer

CPH:DOX-omtale: "The Territory"

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen