Moovy Exclusive: CPH PIX dag 4-6 - tankevækkende iransk komedie og melodrama fra Kasakhstan

CPH PIX tager os med ud i alle afkroge af den store filmverden og byder i denne omgang på fortællinger fra Belgien, Iran og Kasakhstan – samt en piercende, giallo-inspireret thriller fra USA.

PIX er en interessant størrelse, der elsker film og alle mediets kanter og knuder, genrer og stilarter. Det er også en festival, der holder af hele verdens filmsprog. Den belgiske komedie "Dany" er bestemt ingen undtagelse, når komikeren og instruktøren François Damiens kommer på slap line. I bedste "Borat"-stil går det her udover uforvarende mennesker, der ikke ved, at der er et tændt kamera i deres retning, mens Damiens bruger dem som bipersoner i sin film om en småkriminel, der prøver at forene sig med sin teenagesøn, som ikke helt ved, hvad han skal mene om sin far.

"Dany" er en film, der har publikum i sin hule hånd i sin første halve time, indtil det begynder at føles som et forlænget afsnit af en komedieserie, som burde have holdt sig til sin sædvanlige spilletid. "Dany" ender derfor som den lidt anstrengende onkel til julefrokosten, der har lidt for meget ølånde og bedre kan lide at høre sig selv snakke end at give andre taletid.

Det går bedre med komediedelen i den iranske "Pig". Instruktør Mani Haghighi har skabt en morsom og tankevækkende film om den iranske filminstruktør Hasan Kasmai, der er stødt ind i et usædvanligt problem: en seriemorder er på færde i det mellemøstlige land og slår kun filminstruktører ihjel. Så hvorfor er Hasan stadig i live? "Pig" er en meditation over det ego, der hviler i mangen en kunstner, men bruger dette fokus på at lave en skarp film, som kender sin komiske timing og blander den med de sociale medier, og hvordan de kan skabe oprør i livet hos dem, der i forvejen kæmper med et voldsomt ego.

I Kasakhstan laver de såmænd også film, selvom det ikke er meget, vi får at se til dem i resten af verden. En af dem hedder "The Gentle Indifference of the World" og handler om to unge elskende, Saltanat og Kuandyk, der må kæmpe med både kærligheden til hinanden og økonomiske forhindringer, da Saltanat bliver nødt til at drage til landet for at betale en gæld, hendes far har efterladt siden sin død.

"The Gentle Indifference of the World" er primært interessant på grund af sit oprindelsesland og sin smukke billedside, der bliver ved med at fascinere gennem sine 100 minutters spilletid. Som et gennemført melodrama, der viger fra at skabe store udsving, fungerer den som et maleri, der danser over lærredet. Det virker som en bevidst beslutning netop at skabe en sentimental film og ikke et drama i en underspillet forstand, og derfor ender "The Gentle Indifference of the World" med at være en fin repræsentant for sit hjemland i den store filmverden.

Amerikanske "Piercing" er af en anden støbning end "The Gentle Indifference of the World" og er en film, der både excellerer i sadisme, men samtidig har en blød komediekant, som ikke viger fra en samtidig surrealistisk fortællestil i historien om en mand, der forlader sin lille familie en enkelt nat for at tage livet af en prostitueret. Split-screens og giallo-musik viser sig fra utallige vinkler i en film, hvor kendskab til det litterære oplæg næsten er en nødvendighed, hvis alle scener skal forstås. Som ivrig læser kan undertegnede heldigvis prale af netop at have læst romanen bag, men det burde aldrig være et krav for forståelsen af en film.

Alligevel er "Piercing" en fin stiløvelse for instruktør Nicolas Pesce, der også stod bag den ligeså stilsikre "The Eyes of My Mother", og i stil med lignende film som "Amer" og "Berberian Sound Studio" er der her tale om en film, der øjeblikkeligt vil fremmedgøre størstedelen af et biografpublikum, mens den anden halvdel vil fryde sig over den alternative fortællestil.

Uanset om der er gode eller dårlige oplevelser at finde på dette års festivaler, beviser PIX igen tydeligt sin diversitet gennem alle disse film og vil sikkert blive ved med at være ligeså svingende på dette punkt, som festivalen har tendens til at være i kvaliteten af sine film.

Kommentarer

CPH PIX dag 4-6 - tankevækkende iransk komedie og melodrama fra Kasakhstan

  • ★★0

    Tak for "Piercing", den havde jeg slet ikke hørt om!

    Jeg elskede "The Eyes of My Mother". 

    Mikkel Abel 2-10-18 16:31

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen