Moovy Exclusive: Interview: Fortrængningen af fortiden

Anders Østergaard instruerede skuespillerlegende i sin sidste rolle: "Bruno Ganz gjorde mig tændt på at lave spillefilm."

Det er svært at beskylde Anders Østergaard for at være en dokumentarmand, der ikke blander kortene. Tidligere har filmskaberen stået bag dokumentarer om noget så forskelligt som skaberen af Tintin, bragt os helt tæt på oprørere under Burmas militærdiktatur og taget livtag med dansk rockhistories største kapacitet, Gasolin'. Med "Vinterrejse" vover den journalist-uddannede instruktør sig ud ad endnu en ny sti.

Seneste strimmel er en dokumentarisk rekonstruktion af Gunther Goldschmidts oplevelser som én af de mange jøder, der tog flugten over plankeværket i Nazityskland i håbet om en ny tilværelse i store Amerika. Goldschmidt var musiker forinden og var en af de tyske jøder, der var med i et propagandistisk initiativ kreeret af Joseph Goebbels, hvor jødiske musikere under nazitiden fortsat kunne spille koncerter for et jødisk publikum. Ifølge Østergaard kan effekten af disse udvandringer mærkes selv i dag.

"Jeg har boet en del år i Berlin efterhånden. Og når man interesserer sig for tysk kultur og historie, så kan man mærke, at der mangler noget, der var der før. Det mærkes som spøgelser i gaderne. Og det har altid fascineret mig meget, det der med, at der var en sølvtråd, som nu er røget ud af tæppet."

Anders Østergaard forklarer, at det er en film om at definere sig selv og om at lade andre gøre det. "Vinterrejse" er fortalt gennem en fars fortrængning af fortiden – og gennem den erkendelse, som langsomt opstår i samtalerne med sønnen Martin, der er hele dokumentarens rammestruktur.

"Men filmen handler også om 'surviving skills'. Vores hovedpersons problem er, at han overlevede. Og derfor straffer sig selv ved at holde op med at være musiker. Han forbød sig selv at folde sig ud. Hvad enten det var bevidst eller ubevidst, så var det det, der skete."

I mesterlære

Noget, der dog gør "Vinterrejse" helt særligt som projekt, er, at det var den schweiziske skuespiller Bruno Ganz' allersidste film, før han gik bort i februar 2019. Mange vil nok især huske Ganz for hans intense og roste portræt af Adolf Hitler i "Der Untergang" fra 2004. Den danske instruktør havde ikke drømt om, at det ville lykkedes at få den højprofilerede skuespiller ombord. Han vidste dog på forhånd, at det krævede en skuespiller af en vis kaliber, hvis ikke filmen skulle kollapse:

"For det første ledte vi efter en, der kunne klare de sproglige udfordringer, og som talte godt engelsk. Dernæst var der hele aldersaspektet. Vores rolle er en mand højt oppe i alderen, så vi vidste, at vi skulle ud og finde en virkelig skarp skuespiller."

Sådan én var Bruno Ganz.

"Man må bare sige, at her havde vi altså en mester. Og det var det, der skulle til, fordi filmen jo reelt er en monolog. Han havde en kæmpe opgave – han skulle bære filmen alene. Så vi skulle bruge en mester, og det var vi heldige at få."

Glad for Danmark

Østergaard fortæller endda, at det var forbavsende gnidningsfrit at få den schweiziske veteran med i sin film. Han sagde ja lige med det samme. Alligevel mener instruktøren, at to ting var afgørende for, at det endte med at være Bruno Ganz, der blev hovedpersonen:

"For det første interesserede han sig meget for emnet. Han var meget optaget af europæisk jødedom og havde læst meget om det," siger Østergaard og fortsætter.

"Og så havde han på en eller anden måde forelsket sig i Danmark. Han havde lige lavet film med Lars von Trier ("The House That Jack Built", red.). Da jeg mødte ham for første gang, kunne han simpelthen ikke snakke om andet end Danmark," fortæller Østergaard med et grin.

Filmen endte som nævnt med at blive den sidste, Ganz medvirkede i. Men bag sig efterlader skuespilleren sig faktisk en sidste filmisk gestus. Han gjorde nemlig varigt indtryk på den københavnske dokumentarfilminstruktør.

"Det var jo ikke fremmed for mig at instruere en 'rigtig' skuespiller. På den måde var det ikke nyt. Og der vil jo altid være instruktion i det, man laver, hvad enten det er spillefilm eller dokumentar. Men når man pludselig har sådan et talent foran sig, så er det hundrede gange mere taknemmeligt for en instruktør, fandt jeg ud af. Al den energi, man får af skuespilleren. Også fordi skuespilleren er helt med på din plan. Normalt er det sådan, at jeg skal have lokket de medvirkende med over til der, hvor jeg gerne vil hen. Med spillefilm er skuespillerne fra start allerede med på hele Olsen Banden-planen."

"Det tændte dig?"

"Ja, er du sindssyg. Det var noget, jeg ikke havde forestillet mig. Det var en stor oplevelse, og jeg blev virkelig tændt på at lave spillefilm."

"Vinterrejse" havde dansk premiere på CPH:DOX og kan streames via dette linkFilmen bliver også vist på DR2 19. april, men kan allerede nu ses på DRTV.

Kommentarer

Interview: Fortrængningen af fortiden

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen