Moovy Exclusive: Interview: Mød skaberne bag Disneys kortfilm "Myth: A Frozen Tale"

Moovy var med til en snak om virtual reality, animation og udvidelse af "Frost"-universet med skaberne bag Disney-kortfilmen "Myth: A Frozen Tale".

Med streamingtjenesten Disney+ under deres fold er der ikke langt til en ny film fra Disney, hvad end det er et live action-remake såsom "Mulan", seneste Pixar-film "Sjæl" eller en splinterny original à la "Flora & Ulysses". Men Disney har også alle dage været garant for at levere massevis af kortfilm – helt tilbage fra 1928 med Mickey Mouse-debuten "Steamboat Willie" eller nogle af de mange, som traditionelt har været vist som en smagsprøve i biografen, før en ny Pixar-film skulle gå i gang.

En af Disneys seneste skud på kortfilmsstammen er den otte minutter lange "Myth: A Frozen Tale". Den fungerer både som sin egen virtual reality-oplevelse, men også som en udvidelse af universet, vi kender fra de to populære "Frost"-film med prinsessen Elsa og snemanden Olaf. Filmen får premiere på Disney+ 26. februar, og forud for dette fik Moovy sig en snak med instruktøren bag filmen, Jeff Gipson, og produktionsdesigneren Brittney Lee.

ET EVENTYR IND I VIRTUAL REALITY

Jeff Gipson har været inde over populære Disney-titler som "Frost", "Big Hero 6" og "Zootropolis", hvor han har haft en finger med i animationen fra lys til motion tracking. I 2018 fik Gipson tjansen med at instruere Disneys første virtual reality (VR)-kortfilm, som udartede sig i den prisvindende "Circles". Det tog ham videre til et af Disneys mest populære universer, "Frost", hvor et VR-projekt skulle udvikles samtidig med "Frost 2" – et højt elsket univers, hvor der er visse forventninger.

Hvordan var det at skulle begive sig ud i "Frost"-universet?

Jeff Gipson: "Der var en masse nervøsitet, men jeg var mest af alt spændt. 'Frost' er en af de mest elskede Disney-fortællinger med fantastiske karakterer, så det var vigtigt at lave noget, der kunne yde det retfærdighed." 

"Myth: A Frozen Tale" er en sanselig oplevelse, som kaster seeren gennem en drømmende, farverig verden, der fortæller om oprindelsen af byen Arendelle og dens magiske væsen. I kortfilmen er der fuld smæk på farver og sanselige indtryk, som blandt andet er baseret på elementerne vand, ild, jord og vind, mens elefantsekvensen fra den originale "Dumbo" også blev en afgørende reference.

Hvad inspirerede fortællingen i "Myth: A Frozen Tale"?

Jeff Gipson: "En kærlighed til godnathistorier, fra man var barn, var grundpræmissen til filmen. Her får fantasien virkelig lov til at gå sine egne veje, og jeg kunne gå tilbage til en masse minder fra de historier, min egen far har fortalt. Det handlede om at opnå dén frie følelse af en fantastisk historie, som man ikke ved, hvor fører hen."

"FANTASIA" OG "DUMBO" GAV STOR INSPIRATION

Jeff Gipson: "Tidligere Disney-film som 'Fantasia' og 'Dumbo' var også en fantastisk arv at drage inspiration fra. Måden, musik og animation smelter sammen på i bevægelse, var noget, vi også gerne ville opnå."

Jeff Gipsons idé til at få netop sammensmeltningen mellem musik og animation til at ske skulle realiseres gennem VR-teknologi. Her var målet at skabe en fortælling, hvor det ville føles som at bevæge sig igennem en pop-op-bog. Derfor kan det da også undre, at seerne ikke vil kunne opleve filmen i VR, som den er tiltænkt, når de streamer den på Disney+. Men ifølge Gipson har de opnået en flot oversættelse fra VR til regulær 2D.

Jeff Gipson: "Det er klart, at der er en udfordring i at overføre et værk fra ét slags medie til et andet. Det fede ved VR er jo tilstedeværelsen, det giver, hvor du kan høre og nærmest mærke verden omkring dig. Plus vi kan gøre en hel masse med lyddesignet. Men jeg synes, vi klarede oversættelsen flot, så man får en forhåbentlig ligeså inddragende oplevelse derhjemme."

AT SKABE EN UNIK VERDEN I EN ALLEREDE UNIK VERDEN

Brittney Lee kom ombord som produktionsdesigner, fordi hun havde lige den stil, som Jeff Gipson mente kunne bringe verdenen til live. Lee har været med ombord hos Disney på film som "Vilde Rolf" og "Frost", hvor hun har været med til at skabe filmenes visuelle identitet. En af de første udfordringer ved "Myth: A Frozen Tale" var at skabe noget visuelt unikt i en allerede eksisterende, unik verden.

Brittney Lee: "De fire elementer, jord, ild, vand og vind, samt deres farver var nøglen til at skabe et specielt univers, hvorfra vi kunne skabe en særlig farvepalet og effekt. Vi skabte også et femte element, som var kombinationen af dem alle, som gav en harmoni. Hver enkelte frame var planlagt til mindste detalje med specifikke farver og måden, det spillede sammen i billedet. Det var vigtigt, at der var komplet harmoni, som skabte dynamik og fryd for øjet."

At skabe en unik visuel stil var dog ikke den største udfordring for Brittney Lee. Det var at kaste sig ud i virtual reality.

Hvordan var det at arbejde med VR-teknologi?

Brittney Lee: "At kaste sig ud i virtual reality er svært, når man aldrig har arbejdet med det før. Det var med en stejl læringskurve, og der var mange ting, jeg var nødt til at forstå og lære, før vi overhovedet kunne gå i gang. Og det var også et spørgsmål om at tænke i helt nye baner end den animationsverden, jeg kom fra. Der er et helt andet perspektiv, som skal tænkes ind for seeren, så det var en lang proces at nå dertil, hvor filmen endte."

"Myth: A Frozen Tale" kan ses på Disney+ fra 26. februar.

Kommentarer

Interview: Mød skaberne bag Disneys kortfilm "Myth: A Frozen Tale"

  • 0

    Det store spørgsmål her er, om den bliver tilgængelig via nogle af VR-platformene - f.eks. SteamVR eller Oculus. Ellers virker det umiddelbart lidt meningsløst at have lavet filmen til VR i første omgang.

    Elgsdyr24-02-21 10:57

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen