Moovy Exclusive: Oscar 2016: Og vinderen bliver...

Nu er der ikke længe til. Natten til mandag kl. 02.30 for at være præcis byder Chris Rock velkommen til den 88. Oscar-uddeling. Det helt store spørgsmål er derfor: Hvem vinder? Får Leonardo DiCaprio sin første Oscar, og har det spektakulære actionhit "Mad Max: Fury Road" en chance mod de resterende syv film i hovedkategorien? Det er blot et par af de spørgsmål, jeg vil forsøge at svare på i denne gennemgang af de største kategorier ved årets Oscar-uddeling.

Bedste kvindelige birolle

De nominerede:

·      Jennifer Jason Leigh ("The Hateful Eight")

·      Rooney Mara ("Carol")

·      Rachel McAdams ("Spotlight")

·      Alicia Vikander ("Den danske pige")

·      Kate Winslet ("Steve Jobs")

Efter at have vundet Golden Globe-prisen og BAFTA'en ville det være oplagt også at udråbe Kate Winslet som favorit til at vinde sin anden Oscar-statuette. Der er imidlertid én prisuddeling, som i Oscar-sammenhæng er vigtigere end BAFTA- og Golden Globe-festen, når det gælder skuespilpriserne: Screen Actors Guild Awards (SAG Awards), skuespillernes forbunds prisuddeling. Fordi der er et stort overlap mellem medlemmerne i Oscar-akademiet og SAG, og fordi vinderne ved SAG Awards historisk set ofte vinder ved Oscar-uddelingen, giver SAG-uddelingen en god indikation om, hvad der kommer til at ske ved Oscar-uddelingen.

Ved årets SAG-fest vandt Alicia Vikander for sin præstation i "Den danske pige", hvor hun spiller den overbærende kone til den første person i verden, der fik en kønsskifteoperation. Man kunne måske betragte den manglende succes ved Golden Globe- og BAFTA-uddelingen som en svaghed, men der er en god forklaring på de manglende priser: At Vikander ved begge prisuddelinger var nomineret i kategorien Bedste kvindelige hovedrolle. For at maksimere Oscar-chancerne har Focus Features nemlig valgt at markedsføre Vikander som birolle – på trods af at hun reelt spiller en hovedrolle i "Den Danske pige". Det samme er i øvrigt tilfældet for Rooney Mara i "Carol". Det er så op til den enkelte prisuddeling at afgøre, hvilken kategori de vil nominere den enkelte skuespiller i. At Alicia Vikander og Rooney Mara er blevet nomineret i birollekategorien ved Oscar-showet giver dem derfor en kæmpe fordel over de andre nominerede i feltet, og det er en stor del af forklaringen på, hvorfor Vikander med al sandsynlighed kommer til at løbe med Oscar-statutetten natten til mandag.

Vinder: Alicia Vikander ("Den danske pige")

Outsider: Kate Winslet ("Steve Jobs")

Personlig favorit: Jennifer Jason Leigh ("The Hateful Eight")

Bedste mandlige birolle

De nominerede:

·      Christian Bale ("The Big Short")

·      Tom Hardy ("The Revenant")

·      Mark Ruffalo ("Spotlight")

·      Mark Rylance ("Spionernes bro")

·      Sylvester Stallone ("Creed")

I år er der sket noget, der aldrig er sket før: Nemlig at vinderen af SAG Awards, Idris Elba ("Beasts of No Nation"), ikke også er blevet nomineret til en Oscar. Det lægger på papiret op til en åben kamp om Oscar-statutten. Og dog. For selvom Bedste mandlige birolle er den mest åbne af skuespilkategorierne, har feltet en favorit: Sylvester Stallone som Rocky Balboa. Dels vil prisen kunne fungere som en hyldest af Stallones lange karriere, der for alvor tog fart med rollen som netop Rocky. Og så vil Oscar-statuetten også være en mulighed for at rette op på, at Stallone ikke selv vandt en Oscar for den oprindelige "Rocky"-film, på trods af at han var nomineret for både sit skuespil og sit manuskript.

Man kunne måske undre sig over, at Stallone ikke blev nomineret til den vigtige SAG Award, men det er der en forklaring på: Medlemmerne af SAG nåede simpelthen ikke at se "Creed" inden SAG-deadlinen. Når nu de andre skuespillere så ikke kunne vinde SAG-prisen i Stallones fravær, ligger prisen for Bedste mandlige birolle derfor lige til højrebenet for Stallone.

Vinder: Sylvester Stallone ("Creed")

Outsider: Mark Rylance ("Spionernes bro")

Personlig favorit: Mark Rylance ("Spionernes bro")

Bedste kvindelige hovedrolle

De nominerede:

·      Cate Blanchett ("Carol")

·      Brie Larson ("Room")

·      Jennifer Lawrence ("Joy")

·      Charlotte Rampling ("45 år")

·      Saoirse Ronan ("Brooklyn")

Hvis ikke Brie Larson vinder for sit portræt af Joy "Ma" Newsome – en kvinde, der ligesom Natascha Kampusch holdes indespærret i et lille rum i flere år – vil det være en overraskelse af de helt store. For Larson har mere eller mindre vundet alle store priser, der kunne vindes. At både Jennifer Lawrence og Cate Blanchett for nylig har vundet en Oscar taler yderligere til Larsons fordel. Det samme gør det faktum, at førsteudfordreren, irske Saoirse Ronan, ikke var i stand til at vinde i Europa ved den britiske BAFTA-uddeling. Derfor er det mere eller mindre sikkert, at Brie Larson om et par dage kan kalde sig både BAFTA-, Golden Globe-, SAG- og Oscar-vinder.

Bedste kvindelige hovedrolle

Vinder: Brie Larson ("Room")

Outsider: Saoirse Ronan ("Brooklyn")

Personlig favorit: ("Room")

Bedste mandlige hovedrolle

De nominerede:

·      Bryan Cranston ("Trumbo")

·      Matt Damon ("The Martian")

·      Leonardo DiCaprio ("The Revenant")

·      Michael Fassbender ("Steve Jobs")

·      Eddie Redmayne ("Den danske pige") 

Vinder Leonardo DiCaprio endelig en Oscar? Det er det spørgsmål, der har fyldt absolut mest i årets Oscar-dækning. Lad mig bare komme med afsløringen: Det gør han. DiCaprio er ganske vist oppe mod en række andre store navne, men det virker, som om der er bred enighed om, at dette er året, hvor DiCaprio skal have prisen over dem alle. DiCaprio har da også – ligesom Brie Larson – vundet alle de store priser på sin vej mod Oscar-showet. Både Golden Globe-, BAFTA- og SAG-prisen har han vundet. Han har været så suveræn ved de hidtidige prisuddelinger, at det næsten er svært at se, hvem der skulle kunne vinde, hvis der skulle komme en stor overraskelse. At DiCaprio er så anerkendt og populær i filmkredse og endnu ikke har vundet en Oscar kommer ham nu til gode.

Vinder: Leonardo DiCaprio ("The Revenant")

Outsider: Michael Fassbender ("Steve Jobs"), men i realiteten ingen

Personlig favorit: Leonardo DiCaprio ("The Revenant")

Bedste instruktør

De nominerede:

·      Adam McKay ("The Big Short")

·      George Miller ("Mad Max: Fury Road")

·      Lenny Abrahamson ("Room")

·      Alejandro G. Iñárritu ("The Revenant")

·      Tom McCarthy ("Spotlight")

Kun to instruktører, John Ford og Joseph L. Mankiewicz, har formået at vinde prisen for Bedste instruktør to gange i træk. Alejandro G. Iñárritu, der sidste år vandt hele tre Oscar-statuetter, har i år muligheden for at slutte sig til det eksklusive selskab. Alt tyder også på, at han gør det. For mens det er usikkert, om "The Revenant" bliver belønnet med prisfestens hovedpris, så tyder alt på, at Iñárritu i hvert fald selv bliver belønnet for at have overvundet kulde og manglende sne. Iñárritu har udover Golden Globe- og BAFTA-prisen vundet den vigtige DGA Award (instruktørernes forbunds pris), der ni ud af de sidste ti år også er gået til vinderen af Bedste instruktør ved Oscar-uddelingen. Derfor vinder den mexicanske instruktør sin anden Oscar i træk. Hvis Iñárritu ikke skulle vinde, vil det formentlig være George Miller, som vil blive belønnet for sit dystopiske Mad Max-univers.

Vinder: Alejandro G. Iñárritu ("The Revenant")

Outsider: George Miller ("Mad Max: Fury Road")

Personlig favorit: Alejandro G. Iñárritu ("The Revenant")

Bedste film

De nominerede:

·      "The Big Short"

·      "Brooklyn"

·      "Mad Max: Fury Road"

·      "The Martian"

·      "The Revenant"

·      "Room"

·      "Spionernes bro"

·      "Spotlight"

Hvis du tror, at Oscar-uddelingen er forudsigelig, så tager du fejl. Det er mange år siden, at hovedkategorien har været så spændende, som den er i år. Der er hele tre film, der har en reel chance for at vinde den prestigefyldte pris. Det er meget sjældent, at det er tilfældet. De tre vigtigste forbundspriser, når det gælder om at forudsige udfaldet af Oscar-uddelingen - PGA Award (producernes forbunds pris), DGA Award (instruktørernes forbunds pris), SAG Award for bedste ensemble (skuespillernes forbunds pris) - er nemlig gået til tre forskellige film. Mens "The Big Short" er blevet hædret af producenterne, har instruktørerne og skuespillerne valgt henholdsvis "The Revenant" og "Spotlight". Det vidner om en spændende Oscar-uddeling. 

På papiret er producenternes prisuddeling den vigtigste. I modsætning til de andre forbundsprisuddelinger er PGA nemlig den eneste forbundsuddeling, der benytter sig af det præferentielle stemmesystem (se her, hvordan det stemmesystem præcis fungerer). Det vil kort sagt sige, at man ikke blot stemmer på sin favoritfilm, men rangerer alle de nominerede film efter præference. Det betyder, at det ikke nødvendigvis er den film, flest har som favorit, der vinder, men snarere den film, flest kan blive enige om er god. Siden Oscar-akademiet indførte det præferentielle stemmesystem i 2009, har vinderen af PGA-prisen også vundet Oscar-statuetten for Bedste film. Det faktum taler altså til fordel for "The Big Short".

DGA-prisen, som Iñárritu vandt for "The Revenant", har dog historisk set også været god til at forudsige vinderen af Bedste film-prisen ved Oscar-showet. De seneste 10 år har vinderen af DGA-prisen vundet prisen for Bedste film hele otte gange. Det faktum – kombineret med at "The Revenant" netop har vundet hovedprisen ved både Golden Globe- og BAFTA-uddelingen – har gjort, at "The Revenant" har fået kæmpe opmærksomhed og opbakning på det helt rigtige tidspunkt. Det taler dog imod, at filmen ikke har fået en Bedste manuskript-nominering. For med undtagelse af enkelte film – blandt andet "Titanic" – har vinderen af Bedste film traditionelt også været nomineret for Bedste manuskript. 

At "Spotlight" skulle vinde kan heller ikke afvises. Der er ganske vist ikke mange film, der har vundet den største Oscar-pris med en SAG Ensemble-pris uden også at have vundet enten DGA- eller PGA-prisen, men det er sket før. Sidste gang var i 2004, hvor "Crash" vandt hovedprisen. At "Spotlight" er en vigtig film om et alvorligt emne og ikke deler vandene taler også til dens fordel.

Alene på baggrund af Oscar-statistik ville det oplagte være at forudsige, at "The Big Short" vinder prisen for Bedste film ved den 88. Oscar-uddeling. Alligevel vælger jeg at tro, at "The Revenant" løber med den helt store pris. Det gør jeg dels på grund af dens DGA-pris og nylige Golden Globe- og BAFTA-pris, der har givet den vind i sejlene på det helt rigtige tidspunkt. Jeg gør det også, fordi den manglende manuskriptnominering kan forklares med filmens sparsomme dialog. Og så gør jeg det, fordi jeg har en anelse om, at den ironiske og kække tone i "The Big Short" måske ikke vil falde i de ældre Oscar-medlemmers smag. Årets Oscar-uddeling er dog så tæt, at jeg hverken vil blive overrasket, hvis "The Big Short" eller "Spotlight" vinder. Det bliver på alle måder en nervepirrende Oscar-uddeling!

Vinder: "The Revenant"

Outsider: "The Big Short"

Personlig favorit: "Room"

 

Vinderbud i de øvrige kategorier

Bedste originale manuskript

Vinder: "Spotlight"

Outsider: "Inderst inde"

Personlig favorit: "Ex Machina"

Bedste adapterede manuskript

Vinder: "The Big Short"

Outsider: "Room"

Personlig favorit: "Room"

Bedste animationsfilm

Vinder: "Inderst inde"

Outsider: "Anomalisa"

Personlig favorit: "Inderst inde"

Bedste ikke-engelsksprogede film

Vinder: "Sauls søn"

Outsider: "Mustang"

Personlig favorit: "Sauls søn"

Bedste dokumentarfilm

Vinder: "Amy"

Outsider: "Cartel Land"

Personlig favorit: "The Look of Silence"

Bedste klipning

Vinder: "Mad Max: Fury Road"

Outsider: "The Big Short"

Personlig favorit: "Mad Max: Fury Road"

Bedste originale musik

Vinder: Ennio Morricone ("The Hateful Eight")

Outsider: John Williams ("Star Wars: The Force Awakens")

Personlig favorit: Ennio Morricone ("The Hateful Eight")

Bedste originale sang

Vinder: "Til It Happens To You" ("The Hunting Ground")

Outsider: "Writing's On The Wall" ("Spectre")

Personlig favorit: "Simple Song #3" ("Youth")

Bedste lydklipning

Vinder: "Mad Max: Fury Road"

Outsider: "The Revenant"

Personlig favorit: "Mad Max: Fury Road"

Bedste lydmixing

Vinder: "The Revenant"

Outsider: "Mad Max: Fury Road"

Personlig favorit: "Mad Max: Fury Road"

Bedste scenografi

Vinder: "Mad Max: Fury Road"

Outsider: "Den danske pige"

Personlig favorit: "Mad Max: Fury Road"

Bedste fotografering

Vinder: "The Revenant"

Outsider: "Mad Max: Fury Road"

Personlig favorit: "The Revenant"

Bedste makeup og hår

Vinder: "Mad Max: Fury Road"

Outsider: "The Revenant"

Personlig favorit: "Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt"

Bedste kostumer

Vinder: "Mad Max: Fury Road"

Outsider: "Den danske pige"

Personlig favorit: "Eventyret om Askepot"

Bedste visuelle effekter

Vinder: "Star Wars: The Force Awakens"

Outsider: "Mad Max: Fury Road"

Personlig favorit: "Star Wars: The Force Awakens"

Bedste liveaction-kortfilm

Vinder: "Shok"

Outsider: "Stutterer"

Personlig favorit: "Shok"

Bedste animerede kortfilm

Vinder: "World of Tomorrow"

Outsider: "Sanjay's Super Team"

Personlig favorit: "World of Tomorrow"

Bedste korte dokumentarfilm

Vinder: "Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah"

Outsider: "Body Team 12"

Kommentarer

Oscar 2016: Og vinderen bliver...

  • 0

    Jeg er meget enig i mange af vinderne. Det ser ud som om at de fleste kategorier efterhånden er landet.

    Jeg ser dog stadig stor uenighed blandt kortfilmene generelt. Jeg synes personligt at World of Tomorrow er ret fint, men jeg tror at Sanjay's Super Team har rigtig mange ting, som jeg mener gør den til favorit:

    1) Den har en godt blanding af humor og sentimentalitet, mens den handler om et far og søn forhold, som kan gå lige i hjertet hos især ældre medlemmer.

    2) Det er en meget kort og tight historie, hvor både World of Tomorrow og Bear Story (som er de to udfordrere) er lidt længere i spyttet.

    3) Den kan profitere af hele Oscar So White problematikken og være en af de få muligheder akademiet har for at sende en ikke-hvid på scenen.

    4) Det er Pixar. Men på den anden side, så må de jo også prøve at tabe på et tidspunkt. 

    Jeg er stadig i vildrede med hensyn til bedste live action hvor jeg dog personligt synes at Everything Will Be Okay var den bedste. De korte dokumentare har jeg ikke set, så der væver jeg også stadig. Jeg tror dog ikke så meget på Claude Lanzmann, da jeg ikke har hørt nogen sige noget godt om den, andet end at den handler om jøder.

    frahm-226-02-16 13:02

  • 0

    Hej Lars

    Velkommen til Moovy. Fedt at se en så kyndig Oscar-ekspert inde på Moovys forum. :-)

    Kortfilmene er altid de sværeste (og sjoveste) kategorier, når det kommer til Oscar-forudsigelser, fordi der ikke rigtig er andre prisuddelinger at læne sig op ad. Jeg er egentlig enig mht. dine pointer angående Sanjay's Super Team. At den er lavet af Pixar, der i forvejen er godt repræsenteret i akademiet sammenlignet med de andre animatorer, er en stor fordel. At den blev vist før "Den gode dinosaur" ditto. Når det er sagt, så er det ikke, fordi Pixar er uovervindelige i Bedste korte animationsfilm-kategorien. De sidste seks gange, de har været nomineret, har de tabt. Vi skal tilbage til Oscar-uddelingen i 2001 for at finde deres sidste vinder.

    Selvom det ofte er de lidt simple og sentimentale film, der vinder i kategorien, så synes jeg næsten, Sanjay's Super Team var for enkel. Jeg kunne snildt se den vinde, men jeg har alligevel en anelse om, at "World of Tomorrow" vinder. Fordi den skiller sig ud fra resten af feltet - både i type og ambitionsniveau. At Don Hertzfeldt er populær i animationskredse og tabte sidste gang, han var nomineret, tror (og håber jeg) kan komme ham til gode.

    Mht. de korte dokumentarfilm så er det i høj grad Claude Lanzmanns navn, og det faktum at han ikke selv vandt for "Shoah", der kombineret med emnets alvor, gør, at jeg er tilbøjelig til at tro, at den vinder.

    ---

    To af de korte dokumentarer kan i øvrigt ses på den amerikanske Netflix. Liveaction-filmene (sammen med tre af animationsfilmene) kan købes på den danske iTunes. De to resterende animerede kortfilm er også til at få det på.

    Morten Møller Bertelsen26-02-16 13:22

  • 0

    Jeg tror bare at World of Tomorrow var lidt for sort i humoren og lidt for kantet i animationsstilen til at falde i god jord hos en stor mængde akademimedlemmer. Til gengæld kan det være at mange fra animationsgrenen stemmer på den udelukkende på grund af Don Hertzfeldt og hans samlede værker. Min personlige favorit er faktisk We Can't Live Without Cosmos, som jeg synes var den mest helstøbte film af de fem, men jeg tror at jeg er lidt alene med den holdning desværre.

    Med hensyn til Claude Lanzmann, så kan jeg godt se pointen og når det handler om holocaust og filmskabere, så er det jo nærmest en guddommelig Oscarblanding. Jeg hæfter mig dog bare ved at dem der har set filmene (i hvert fald dem jeg har læst og hørt kommentere på dem) ikke var specielt vilde med den. Det er også den af de nominerede i kategorien der har den dårligste imdb-score, selvom det ikke nødvendigvis siger så meget så underbygger det min pointe trods alt. Og det kan jeg jo godt lide. Ser man på de andre har Body Team 12 vundet på Tribeca hvilket nok er den største pris blandt de fem nominerede. Last Days of Freedom har vundet IDA over både Claude Lanzmann og Body Team 12, mens den også vandt på Full Frame festivalen. Jeg ved endnu ikke hvem jeg endeligt ender med at gå med, men jeg tror i hvert fald ikke på Claude Lanzmann. Så har jeg sagt det, og så kan jeg blive godt og grundigt til grin på mandag.

    Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad din argumentation bag dit live action valg er.

    frahm-226-02-16 13:39

  • ★★★0

    Godt arbejde Morten. Og nu ser jeg ekstra meget frem til Room. 

    Mht Animation, så får jeg desværre nok ikke set Anamolisa, som jeg forventer mig meget af. 

    Babo26-02-16 14:17

  • 0

    @Lars

    Jeg tror, man skal passe på med at gå for meget på i IMDb-score og festivalpriser. Netop "Last Days of Freedom" synes jeg egentlig er et godt eksempel på det. Det er en film om et vigtigt emne (dødsstraf), men det er også en animationsfilm. Kombinationen af dokumentarfilm og animationsfilm, som festivalpublikummet ikke ser som en udfordring, tror jeg let kan afskrække en del akademimedlemmer. Efter at have set den føler jeg mig i hvert fald nogenlunde overbevist om, at den ikke vinder.

    Mht. live action-filmene så synes jeg, det er et stærkt felt. Jeg kunne egentlig godt forestille mig både "Day One", "Shok" og "Stutterer" vinde. "Everything Will Be Okay" tror jeg ikke på. Det var også min (nummer to) favorit og minder mig lidt om den fantastiske franske kortfilm, der tabte til "Helium" for to år siden. Jeg tror dog, den er for mørk til akademiets smag. "Ave Maria", som flere ellers udråber til favorit, har jeg ikke den store fidus til. Emnet og filmens placering på vestbredden taler selvfølgelig for den, men dens lidt finurlige humor og manglende emotionelle pondus gør, at jeg har svært ved at se den vinde.

    "Stutterer" og "Day One" har en væsentlig fordel ved at foregå (delvist) på engelsk. Det taler til fordel for "Stutterer", at den behandler et alvorligt emne (at stamme) på en let og frisk måde. Filmen er også i den kortere ende og når næppe at kede nogen undervejs. Men måske den bliver lige en tand for let med den lidt letkøbte slutning.

    "Day One" har en enorm fordel ved at være den eneste amerikanske film i feltet. At den tager udgangspunkt i krig og har et humanistisk budskab taler til dens fordel, men omvendt følte jeg også, at den var noget konstrueret. Hovedpersonen, den kvindelige tolk, kom ud for mange af de samme problemer, man altid ser portrætteret i krigsfilm.

    "Shok" er også en krigsfilm, men den har en stor fordel ved at tage udgangspunkt i to børn. Tematikken om venskab fandt jeg stærk, og at vi i selskab med to unge drenge oplever, hvor alvorlig krig er, tror jeg vil gøre indtryk på akademiets medlemmer. At filmen efter sigende også har kørt en stor Oscar-kampagne gør ikke dens muligheder mindre.

    Morten Møller Bertelsen26-02-16 14:45

  • 0

    Godt arbejde Morten. Og nu ser jeg ekstra meget frem til Room. 

    Mht Animation, så får jeg desværre nok ikke set Anamolisa, som jeg forventer mig meget af. 

    Tusind tak! :-)

    Morten Møller Bertelsen26-02-16 14:45

  • 0

    Jeg synes også at slutningen i Stutterer var lidt letkøbt. I det hele taget minder den mig lidt for meget om en filmskolefilm i det den også er meget konstrueret i sit forløb. Det glider ikke så let som i mange af de andre, men til gengæld har den en meget god blanding af alvor og humor.

    Everything Will Be Okay vil jeg ikke afskrive, da jeg tror mange kan sætte sig ind i både farens og morens sted og det er i det hele taget en hjerteskærende film, som er helt eminent bygget op. Jeg tror dog at den kan blive lidt for mørk for akademiet. Den mangler måske en opløftende slutning for at kunne vinde.

    Jeg er enig i alt hvad du siger om Day One, men jeg tror også den kan være lidt for traditionel i både handling og opbygning. Der er ikke rigtig så mange overraskelser.

    Shok hælder jeg lidt til af samme grunde som du beskriver, men netop fordi fire af de nominerede er meget seriøse, så kunne det tale til Ave Marias fordel, da den skiller sig lidt ud. Jeg synes fandeme det er svært, så jeg ender nok med først at vælge noget endeligt på søndag.

    frahm-226-02-16 14:48

  • 0

    Ja, det er virkelig en vanskelig kategori. Det bliver i hvert fald spændende at se, hvad der sker på søndag. Mon ikke der også kommer et par overraskelser i de lidt større kategorier?

    Morten Møller Bertelsen26-02-16 15:08

  • 0

    Mon ikke der også kommer et par overraskelser i de lidt større kategorier?

    Alt andet ville jo være kedeligt. Jeg tror stadig ikke at bedste film er afgjort og jeg har en fidus til at Spotlight godt kunne løbe med den. Men ikke nok til at jeg tør satse på det. Måske Rylance eller Winslet og er Amy virkelig 100% sikker på bedste dokumentar? Sådan som denne Award season har været ville det være underligt hvis alt bare forløb som man forventer.

    frahm-226-02-16 15:15

  • ★★★0

    Jeg skal ikke brokke mig over Revenant dominans i år, men jeg håber godt nok Fassbender ryger indenom og snupper statuetten, for fuck ... hvor er han god.

    Bruce26-02-16 15:20

  • ★★★0

    Jeg må sgu erkende lidt, at The Revenant ikke på samme måde har gjort indtryk på mig, som Birdman. Hver gang jeg forsøger at reflektere over den historie i The Revenant, synes jeg at blive efterladt lidt.....sulten (i mangel af bedre ord). Kender I det? Dermed ikke sagt filmen ikke besidder dybde i form af symbolik, det synes jeg skam, men jeg tænker ikke specielt meget over den - udover det visuelle. Jeg vil nok vente til et gensyn mere, men jeg tror desværre ikke den beholder sit 10 tal. Hardys karakter har til gengæld brændt sig godt fast.  

    Babo26-02-16 15:48

  • 0

    Jeg synes ikke The Revenant fortjener at vinde bedste film. Den er flot, men den jeg følte mig overhovedet ikke følelsesmæssigt involveret i den. Og så blev jeg også pisse irriteret over at de skulle benytte hver eneste chance de fik til at hoppe i vandet. Hvis jeg rendte rundt i et frostlandskab var vandet nok det jeg ville prøve at undgå. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke allesammen døde af lungebetændelse. Jeg synes til gengæld at Spotlight kunne være en værdig bedste film, selvom jeg egentlig tror at det kunne være blevet en endnu bedre tv-serie.

    frahm-226-02-16 15:57

  • ★★★0

    Åh, jeg kan nu ikke forestille mig Spotlight som en tv-serie og koge mere suppe på en ellers velfungerende tre akts docudrama, som var perfekt skåret ind til benet. 

    Babo26-02-16 16:06

  • ★★★★0

    Har i virkelig set alle filmene???

    davenport26-02-16 17:43

  • 0

    Har i virkelig set alle filmene???

    Jeg mangler Room og Carol, de korte dokumentarfilm, en enkelt lang dokumentar og nogle af de udenlandske. Men ellers: ja.

    frahm-228-02-16 09:58

  • ★★★★0

    Frahm-2 du er glad for filmplakater ser jeg. Kan du anbefale hvor man skal købe dem?

    T. Nielsen28-02-16 10:08

  • 0

    Frahm-2 du er glad for filmplakater ser jeg. Kan du anbefale hvor man skal købe dem?

    Ikke rigtigt. Min samling har efterhånden en størrelse så det ikke giver mening at udvide den, for jeg får aldrig så meget som halvdelen hængt op. Så det er så lang tid siden jeg faktisk har købt en at jeg ikke engang kan huske hvor jeg købte den.

    frahm-228-02-16 10:35

  • ★★★★0

    Aha ok. Tak for svar dog.

    T. Nielsen28-02-16 10:43

  • ★★★★1

    Dér skal du vidst henvende dig til Thomsen..

    davenport28-02-16 12:03

  • 1

    Har i virkelig set alle filmene???

    Jeg har set alle film i alle kategorier med undtagelse af tre korte dokumentarfilm og én af de bedste udenlandske. :-)

    Morten Møller Bertelsen28-02-16 12:50

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen