Moovy Exclusive: Oscar-showet 2020: Sydkoreanske "Parasite" skriver historie
Bong Joon-hos sydkoreanske "Parasite" skrev historie og blev aftenens helt store vinder.
Optakten til den 92. Oscar-uddeling har været overraskende stille. Som altid har der været analyser og gæt på, hvilke film der formentlig ville hive priser hjem, men fra Akademiets side har der været ganske tavst. Nok meget klogt ovenpå år med fravær af værtsrolle og nedprioritering af priskategorier.
Årets show startede med en festlig åbningssang af "Moonlight"-skuespiller og sanger Janelle Monáe, hvor der var visuelle referencer til blandt andet "Midsommar", "Dolemite Is My Name" og "Us". Måske som plaster på såret i mangel af nomineringer? For andet år i træk har Akademiet også fortsat droppet ideen om at have en regulær vært. I stedet er der linet en række stjerner op til at agere presenters for de forskellige kategorier. Derfor var det kærkomment at se de tidligere værter, Steve Martin og Chris Rock, komme på scenen og levere, hvad der må betragtes som årets åbningsmonolog. Kort og sjovt – så lad os nu få den vært næste år, kære Akademi.
HÆDER TIL BRAD PITT OG FØRSTE "PARASITE"-BEDRIFT
Traditionen tro skulle første pris uddeles til en skuespiller, og her kunne Brad Pitt hive en ventet sejr som Bedste mandlige birolle hjem for sin rolle som Cliff Booth i Hollywood-eposet "Once Upon a Time… in Hollywood". Den ombejlede skuespillers anden Oscar-statuette, dog første som skuespiller. Bedste animationsfilm gik til Pixars "Toy Story 4" – en kategori, der i forvejen var meget åben, men afslutningen på en af de største animationsfilmserier blev med rette hyldet. I samme ombæring gik prisen for Bedste animerede kortfilm til forhåndsfavoritten "Hair Love".
Til Bedste originale manuskript stod slaget mellem sydkoreanske "Parasite" og Quentin Tarantinos "Once Upon a Time… in Hollywood". Bong Joon-ho hev prisen hjem for sit suspensefyldte manuskript, og således tog det koreanske fænomen første skridt mod en stor aften. I Bedste adapterede manuskript vandt newzealandske Taika Waititi for sin nazi-komedie "Jojo Rabbit", hvilket også betød, at Greta Gerwig ikke begik sensationen som den første kvinde i 14 år til at vinde prisen.
INGEN OSCAR-TRiUMF TIL DANSKPRODUCEREDE "THE CAVE"
Bedste kortfilm gik til "The Neighbor's Window". Bagefter blev "Once Upon a Time… in Hollywood" belønnet for sin genskabelse af Hollywood anno 1969 med prisen for Bedste scenografi, mens de mange kjoler i periodefilmen "Little Women" vandt Bedste kostumedesign. Her fik presenters Maya Rudolph og Kristen Wiig også leveret nogle af aftenens bedste jokes – en oplagt mulighed til en værtsduo næste år. Selv tak, Akademi!
Set med rød-hvide briller var danskproducerede "The Cave" eneste chance for at hive noget hæder hjem til lille Danmark. Dokumentarfilmen om Syrien-krigen måtte dog se sig slået af Netflix-favoritten "American Factory", som vandt Bedste dokumentarfilm. "Learning to Skateboard in a Warzone (If You're a Girl)" fik efterfølgende prisen for Bedste korte dokumentar.
Bedste kvindelige birolle var en duel mellem Laura Dern og Scarlett Johansson, hvor førstnævnte vandt for sin præstation i "Marriage Story". Det var 53-årige Derns første sejr ovenpå tre nomineringer, hvilket hendes mor, Diane Ladd, der har samme antal nomineringer, tydeligvis var stolt af. Herefter kom et af aftenens mere mystiske indslag, hvor Eminem dukkede op ud af det blå og fremførte hittet "Lose Yourself", som indbragte ham en Oscar tilbage i 2003.
STORFAVORITTEN "1917" DOMINEREDE DE TEKNISKE KATEGORIER
I de tekniske kategorier blev Bedste lydredigering og Bedste lydmix fordelt mellem hestekræfterne i "Le Mans ‘66" og eksplosive "1917". Bedste fotografering gik til Roger Deakins' one-take i "1917", og det blev dermed fotografens anden sejr på blot tre år. Bedste klipning gik til til "Le Mans ‘66". For Bedste visuelle effekter kunne "1917" hive aftenens tredje sejr hjem, mens "Bombshell" blev belønnet for Bedste make-up og hår ved at gøre Charlize Theron uigenkendelig.
Til Bedste udenlandske film var der aldrig tvivl, og her vandt "Parasite" selvfølgelig. Det samme gjorde sig gældende for Bedste originale musik, hvor islandske Hildur Guðnadóttir som forventet vandt med sine tunge strygere i "Joker". Det betød også, at hverken Randy eller Thomas Newman kunne få en statuette med hjem til Newman-familen, der nu deler 95 nomineringer. Med Bedste originale sang kom en vaskeægte stjerne på scenen i form af Elton John, der vandt med hittet "(I'm Gonna) Love Me Again" fra "Rocketman".
SYDKOREANSKE "PARASITE" skriver historie!
Bedste instruktør er ofte et direkte bindeled til Bedste film, og med et stærkt felt, hvor blandt andre mestrene Martin Scorsese og Quentin Tarantino var nominerede, var intet givet. Til stor overraskelse vandt Bong Joon-ho for sin orkestrering af "Parasite", og filmen kunne dermed indkassere sin tredje pris. Bedste mandlige skuespiller blev forhåndsfavoritten Joaquin Phoenix' præstation i "Joker", hvilket betyder, at rollen som Batmans ærkefjende nu har resulteret i to Oscar-sejre. Derefter gik statuetten til endnu en favorit, nemlig Renée Zellweger, der vandt som Bedste kvindelige skuespiller for sin rolle som darlingen Judy Garland i "Judy". Med én pris tilbage, Bedste film, skulle aftenens absolutte vinder kåres. I hele award season har kampen stået mellem "1917" og "Parasite" – med Sam Mendes' krigsfilm som favorit. Bong Joon-ho så sig dog ikke tilbage ovenpå flere triumfer, og helt sensationelt kunne en ikke-engelsksproget film for første gang nogensinde lade sig kåre som aftenens bedste.
Sydkoreanske "Parasite" blev dermed aftenens helt store triumferende vinder med fire priser. Sydkoreansk film har været med til at definere filmverdenen de sidste tyve år og været leveringsdygtige for effektive film, men har haft notorisk svært ved at slå igennem hos Oscar-akademiet. Med "Parasite" skulle Bong Joon-ho og co. dog for evigt ændre, hvad der er muligt som film på udebane i Oscar-regi.
Årets show forløb gnidningsfrit, gennemført og – udover sejrene til "Parasite" – ganske forudsigeligt. Fire priser til "Parasite" og tre priser til "1917" som topscorerne. Netflix og Martin Scorsese havde dog ikke meget at juble over, da "The Irishman" trods sine ti nomineringer ikke vandt én eneste pris. Udover den store sejr til "Parasite" må der dog gerne blive plads til flere overraskelser, hvor især underholdningsindslagene efterhånden synes fraværende. Om et år træder der forhåbentlig også en vært ud på scenen, når næste prisuddeling skal afholdes, da det er en del af Oscarens identificerende DNA.