Moovy Exclusive: Pragtfulde Pixar - computeranimation med hjerte og sjæl

Hvordan kan Pixar gang på gang ramme dybt og bredt hos voksne og børn? Verdens nok mest anerkendte animationsselskab er i fokus op til premieren på "Toy Story 4".

Pixar Animation Studios har siden gennembruddet med "Toy Story" i 1995 været pionerer og bannerførere indenfor kommercielle animationsfilm. John Lasseters banebrydende og dybt charmerende eventyr om det spillevende legetøj med det herlige makkerpar Woody og Buzz i front blev historiens første 100 procent computeranimerede spillefilm, og revolutionerende filmkunsten i en grad, der ledte tankerne hen på Walt Disneys "Snehvide og de syv dværge" 58 år tidligere.

Siden "Toy Story"-sensationen i midt-90'erne har man som publikum til Pixars efterfølgende film altid været garanteret mindst to ting: Det kunstneriske ambitionsniveau er per definition tårnhøjt, og animationsteknikken er i absolut særklasse. Og selvom Pixars kunstnere og animatorer altid har forkælet sit måbende publikum med blødende smukke, fantasifulde og umådeligt detaljerige digitale miljøer – fyldt med nogle af filmhistoriens mest vidunderlige og uforglemmelige figurer – er studiet aldrig gået på kompromis med det ufravigelige krav om, at historien altid er vigtigere end teknikken. Den indlysende pointe kan synes såre banal, men netop det princip er én af hemmelighederne bag Pixars succes og suverænitet, der gang på gang har sat konkurrenterne til vægs. 

Solstrålehistorier med skyggesider 

Studiets bedste film rummer nemlig et hjerte og en sjæl, der er aldeles uovertruffen, og som med rette får fans og anmeldere til tale om den helt særlige Pixar-magi. Læg dertil, at studiet tør inddrage tunge emner som tab, død og depression – der kaster skygger over ellers kulørte solstrålehistorier som "Inderst inde", "Op" og "Toy Story 3" – og du har opskriften på, hvordan man skaber dybsindige film, der ikke kun kan nydes af et børnepublikum, men af børn i alle aldre. Uden at der tales ned til målgruppen eller løftes pegefingre.

Pixars hold af begavede kunstnere besidder tilmed en nærmest overjordisk evne til at kombinere deres vidunderlige fortællinger med veltimet humor, følelsen af stoflighed tilsat dybt troværdige karakterer, som vidner om et overskud og en legesyge, der vel kun matches af Hayao Miyazaki og kollegerne hos Studio Ghibli.  Værkerne har som oftest været lig med ekstraordinær god kvalitet, og selv på anonyme "Biler 2" og "Modig", hvor historierne halter, er der en umådelig detaljerigdom at komme efter, der blandt andet kommer til udtryk ved de utallige easter eggs og referencer, som er strøet ud over samtlige film.

Kærlighed ved første blik 

Som andre faldt jeg selv i Disney-gryden som barn og har haft en glødende kærlighed til animerede film siden da. Mesterværker som "Pinocchio" og "Dumbo" skabte min kærlighed til filmmediet side om side med "Star Wars", "Jagten på den forsvundne skat" og "Ben-Hur". 1995 blev året, der for alvor sendte animationsfilmen ind i en ny tidsalder med den skelsættende "Toy Story", der blev en øjeblikkelig klassiker. 

Det Disney-ejede animationsstudie fra Californien har i et kvart århundrede givet alverdens biografgængere så mange magiske og vidunderlige filmøjeblikke, og det er svært ikke at frydes ved tanken om snarlige gensyn og nye eventyr. Som når Woody og Buzz redder dagen eller tager en gribende afsked med Anders efter en allersidste, magisk lege-seance i "Toy Story 3". Og når Miguel via musikkens fantastiske kraft vækker sin svækkede oldemors minder til live i slutningen af "Coco", viser Pixar til fulde, hvorfor de er kongerne af animerede eventyr med et stort bankende hjerte, der slår side om side med de visuelle lækkerier.

Lysende fremtid

Heldigvis er der flere nye film på vej, som forhåbentlig kan opnå klassikerstatus. Næste år kommer der hele to originale film: Fantasy-fablen "Onward" og så "Soul", der umiddelbart lyder som den mest fascinerende og handler om, hvad der gør dig til... dig. "Soul" skal ovenikøbet instrueres af Pete Docter, der stod bag fabelagtige "Op" og "Inderst inde".

Der er derfor al mulig grund til at forvente endnu flere gyldne øjeblikke i de kommende år fra pragtfulde Pixar, der bliver ved med at bevise, at animationsfilmen som kunstart lever i bedste velgående, og at fremtiden tegner lige så lys som den blå himmel, der åbner og lukker den originale "Toy Story"-trilogi.

Læs videre i morgen, når Thomas Fenger giver et bud på fem Pixar-favoritter – og hvorfor de stadig gør så stort indtryk.

Kommentarer

Pragtfulde Pixar - computeranimation med hjerte og sjæl

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen