Moovy Exclusive: Interview med fotografen Jess Hall om "WandaVision": Vi sprang heldigvis 1980´erne over!

Vi fik en snak med fotografen bag Marvel-serien "WandaVision" om den tekniske proces, at genskabe klassiske sitcoms og at bryde former.

Den 49-årige britiske fotograf Jess Hall har været vidt omkring i filmbranchen. Med en start hos Edgar Wrights "Hot Fuzz", en smuttur forbi Quentin Tarantino og Robert Rodriguez' "Grindhouse"-projekt og alt fra komedien "30 Minutes or Less" til indie-søde "The Spectacular Now". Jess Hall har med sit visuelle øje kunnet skabe smukke billeder i de fleste genrer, og især de seneste år har givet store æstetiske oplevelser med sci-fi-filmene "Transcendence" og "Ghost in the Shell" med Scarlett Johansson foran linsen.

Jess Halls seneste projekt er Marvel-serien "WandaVision", som er ved at nå sin afslutning ovre på Disney+. Som det første projekt fra superheltegiganten, siden "Spider-Man: Far From Home" fik premiere i sommeren 2019, har forventninger været enorme – "WandaVision" er tilmed MCU's (Marvel Cinematic Universe) første bud på en tv-serie, og så er det nok det mest eksperimenterende, Marvel nogensinde har lavet. I fortællingen om Wanda Maximoff og Visions nye, mystiske tilværelse i forstaden Westview er intet nemlig, som det ser ud til. Og i en kryptisk fortælling har Marvel og serieskaber Jac Schaffer givet den gas ved at lade handlingen udspille sig i forskellige årtier med utallige referencer til 1950'ernes sort-hvide sitcoms, nymoderne "Modern Family", og hvad serielandskabet ellers har budt de sidste 70 år.

Det betyder også, at man som fotograf får lov til at afprøve og lege med en hel masse ting. Som eneste danske medie var Moovy inviteret med til et intimt roundtable interview via en liveforbindelse på Zoom, hvor det blev til en snak med fotografen Jess Hall og hans arbejde på "WandaVision".

Med referencer til mere end 70 års tv-historie, hvordan greb du så din research an?

"Vi brugte jo mere end 47 forskellige linser til at ramme de forskellige stile og tidsperioder. Vi inddelte serien i syv 'looks', og det vigtigste var at forstå alle referencer og gøre det til en del af vores egen stil. Jeg gik tilbage i tiden og kiggede på al information, jeg kunne finde i bøger og arkivmateriale fra ældre sitcoms. Vi kiggede konstant på kameravinkler, lyssætning, og hvordan det generelle 'sprog' i serierne var. Vi afholdt faktisk en sitcom-boot camp, så alle på holdet fik samme forståelse for materialet."

Hvilket årti eller reference var mest udfordrende at skabe?

"De første episoder, hvor vi er i 1950'erne, var klart sværest, fordi de skulle optages på film og ikke digitalt. Noget, jeg ellers er vant til. Normalt konverterer Disney gerne til HDR, men vi optog og lyssatte direkte til formatet, så at forene film og en digital proces var enormt svært, fordi så mange variabler i den tekniske opsætning skal spille sammen. I episode tre arbejdede vi med tidlige farvetoner på tv, som var en stor udfordring i at skabe de bedste billeder. I sådan en grad at vi udviklede specialfremstillede linser til at fange det look, vi gerne ville opnå."

Var der et årti eller specifik reference, som endte i klipperummet, eller du ville ønske, I havde udforsket?

"Egentlig ikke, tror jeg. Vi var ikke så strikse med vores tidsperiode, men 1980'erne var vist det eneste, vi specifikt sprang over, fordi vi også havde begrænsede afsnit at arbejde med. Og det passede mig helt fint, da det er et lidt grimt årti!"

Du har arbejdet med spillefilm indtil nu. Hvad var udfordringerne ved at skyde en tv-serie?

"Jeg måtte klart omlægge mit visuelle sprog, men derfra var det en meget interessant arbejdsproces. I de gamle sitcoms, vi refererer til, er der gang i langt flere kameraer på samme tid, mens det senere bliver mere statisk og enkelt. Vi gjorde selvfølgelig meget ud af at bryde de klassiske former, som man også ser ved eksempelvis middagsscenen i første afsnit."

Hvordan var det at arbejde med Marvel på et så stort og nyskabende projekt?

"Jeg synes, serien giver et klart billede af, hvor meget kreativ frihed der er hos Marvel. Vi fik masser af opbakning fra deres kreative hold og endte med en serie, hvor nærmest hvert afsnit er unikt. Det var virkelig en god proces."

Hvordan tackler man at skulle lave et projekt, som også skal passe sammen med 23 film i én lang fortælling?

"Vi skød faktisk serien som en seks en halv times film. På den måde var det lettere at overskue kontinuiteten, og hvordan fortællingen er sin egen, men samtidig skal ses i lyset af "Avengers: Endgame", og hvad Marvels fortælling bringer de kommende år. Det var især vigtigt at give plads til Elizabeth Olsen og lade hende udfolde sig i specifikke vinkler og skud, som er blevet refereret til igennem de mange film."

Dit CV som filmfotograf har mange forskellige genrefilm. Hvordan hjalp det dig med "WandaVision"?

"Det føltes, som om min karriere havde ført frem til det her projekt som den helt store finale. Jeg har lavet mange forskellige typer film, så jeg kunne tage en hel masse erfaring med, som serien havde brug for til at skabe sin visuelle identitet. Nu har jeg skudt både på celluloid og lavet meget mere moderne, tekniske film som "Transcendence" og "Ghost in the Shell", som gav en hel masse. Projektet landede på det helt rette tidspunkt i forhold til mine egne erfaringer. Jeg havde nok ikke turdet lave det for fem år siden."

"WandaVision" kan ses på Disney+.

Kommentarer

Interview med fotografen Jess Hall om "WandaVision": Vi sprang heldigvis 1980´erne over!

  • 1

    Hvad mener han med at de sprang 80'erne over? Som ses på billedet af Agness lige under den tekst, så er det netop i 80'erne.

    Nagash 5-03-21 18:01

  • 0

    Jeps - manden vrøvler... , der refereres specifikt til både Familly Ties (Blomsterbørns børn på dansk) og Full House. Det bliver vist ikke mere 80er-agtigt end det.

    Dslacker12-03-21 00:35

  • ★★★★★0

    Tror der noget kommunikation der gået tabt under interviewet. Har lige set hele BTS og de snakker både om scenografien til 80’eren samt musikken Elizabeth Olsen voksede op på settet i den tidsperiode.

    Så jeg vælger mest at tro noget er gået tabt under interviewet.

    Elwood12-03-21 21:42

  • ★★★★★★0

    Hvad mener han med at de sprang 80'erne over? Som ses på billedet af Agness lige under den tekst, så er det netop i 80'erne.

    Undrede mig også, da jeg fandt at netop Blomsterbørns Børn var meget flot ramt.

    T. Nielsen12-03-21 21:58

  • ★★3

    Da det var roundtable interview, hvor begrænsede spørgsmål går på skift - og det tilmed var aftenens allersidste spørgsmål - var der desværre ikke mulighed for at følge op.

    Efter at havde genlyttet interviewet siger Jess Hall, at han mener de sprang 1980erne, som specifik reference over, men det i stedet kom med i en sammensmeltet omfatning - hvilket passede ham fint, da det var et grimt årti. Hvordan det så hænger sammen med tydelige Full House-referencer osv. skal jeg ikke kunne sige, men måske han var Marvel-træt. :-) 

    Mikkel Abel13-03-21 08:39

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen