"1917" vinder den engelske Oscar for Bedste film

"1917" modtog hele syv BAFTA-priser under aftenens prisuddeling – deriblandt Bedste film og Bedste instruktør.

Sam Mendes' kritikerroste krigsfilm blev aftenens helt store vinder, da det engelske filmakademi uddelte deres prestigefyldte priser: BAFTA-statuetterne.

"1917" har allerede modtaget talrige priser og er for længst blevet den helt store favorit til årets Oscar for Bedste film, som uddeles søndag den 9. februar i Los Angeles.

"1917" vandt i kategorierne: Bedste film, Bedste britiske film, Bedste instruktør, Bedste fotografering, Bedste scenografi, Bedste lyd og Bedste visuelle effekter.

Se også: Stjernespækket pressekonference med "1917"-holdet

"Joker" var nomineret i hele 11 kategorier, men den måtte "nøjes" med at sejre i tre kategorier: Bedste mandlige hovedrolle, Bedste score og Bedste casting. Martin Scorseses gangsterdrama, "The Irishman", var nomineret til 10 priser, men gik tomhændet hjem.

Den sydkoreanske Palme d'Or-vinder, "Parasite", vandt to priser: Bedste ikke-engelsksprogede film og Bedste  originale manuskript.

En komplet liste over årets BAFTA-vindere kan ses her.

Herunder kan du se Moovy TV's interview med holdet bag "1917" – bl.a. filmens netop BAFTA-belønnede instruktør (Sam Mendes) og fotograf (Roger Deakins):

Kommentarer

"1917" vinder den engelske Oscar for Bedste film

  • ★★★★1

    Johan - det ligner mere og mere at du får ret i dine profetier.

    Jeg skal se den i Cinemaxx IMAX i aften, er efterhånden pænt spændt.

    Wayne 3-02-20 11:11

  • ★★★★1

    Johan - det ligner mere og mere at du får ret i dine profetier.

    Jeg skal se den i Cinemaxx IMAX i aften, er efterhånden pænt spændt.

    Fingrene krydses! :D og god fornøjelse i aften! Fedt, at du fanger den i IMAX!

    The Insider 3-02-20 12:19

  • 1

    For mit vedkommende skal 1917 vinde alle de priser den er nomineret til, WAUW for en oplevelse den var! Muligvis en af de største oplevelser jeg har haft i biffen.

    Superknys 3-02-20 19:44

  • ★★★★0

    For mit vedkommende skal 1917 vinde alle de priser den er nomineret til, WAUW for en oplevelse den var! Muligvis en af de største oplevelser jeg har haft i biffen.

    Jeg så Emmanuelle i ABCinema i 1979. Du skulle have været der!

    Bruce 3-02-20 19:59

  • ★★★★1

    Fingrene krydses! :D og god fornøjelse i aften! Fedt, at du fanger den i IMAX!

    Største filmoplevelse af en film fra 2019 - forstår antallet af priser den har høstet.

    Wayne 4-02-20 12:02

  • ★★★★1

    Største filmoplevelse af en film fra 2019 - forstår antallet af priser den har høstet.

    Sååååådan!

    The Insider 5-02-20 15:43

  • ★★★★0

    Sååååådan!

    Yessir - her min oplevelse;

    1917

    Største præstation 2019

    Jeg ved ikke om Saul's Søn har været en inspiration for Sam Mendes, da han begyndte at skrive manus til filmen. Under alle omstændigheder søger han samme Point of View oplevelse, som man havde i netop den film - og som også blev brugt i Gravity.

    Betragtningsvinklen har det formål, at tilskueren bliver en del af historien - for man oplever ensidigt det som vores hovedperson/hovedpersoner - helt uden et forklarende overblik på situationen, eller et forvarsel om kommende begivenheder.

    Det skaber en klaustofobisk oplevelse, hvor man aldrig ved hvad der sker bag næste højdedrag - eller i forladte bygninger. Det giver et højspændt kontinuerligt adrealin kick - som først forløses, da man indser at filmen slutter.

    Filmen er skudt som et one-take - selvom der er tidspunkter undervejs, hvor der er mulighed for en tiltrængt pause. Kameraet slipper kun ganske kort - og kun et par gange betragtningsvinklen. Men det sker aldrig for at skabe et overblik, og den ene gang udelukkende for at godtgøre en tidsforskydning. Mendes har allieret sig med en af de bedste, Roger Deakins - som han tidligere har arbejdet sammen med på Skyfall, og som har film som Blade Runner 2049, Sicario, Prisoners, No Country for Old Men, The Big Lebowski, En verden udenfor - på sit CV (bare for at nævne nogen, blandt en helt enestående række af præstationer).

    Hele filmen er en gigantisk bedrift, af samme årsag. Man oplever kilometervis af medvirkende, hvor timing er altafgørende for at hele den foregående præstation ikke ødelægges af en enkel fejl.

    Fra start er det imponerende at se den scenografi, der udspiller sig. Vores helte bevæger sig gennem et militæranlæg og en slagmark, hvor hver enkel frame og alle omgivelser kunne være et perfekt studie i WW1. På intet tidspukt fornemmede jeg en fejl i sceneriet - hvilket underbyggede den reelle oplevelse i at være der selv.

    Hovedpersonerne har brugt et halvt år på at øve, for at intet gik galt undervejs - og det svarer vel meget godt til en reel teateroptræden - uden en sufflør til at redde det hele. Og modsat til teateret - så er der her også reel action og skiftende scenerier at tage hensyn til.

    Hvor man kunne have nøjes med at zoome ind på hovedpersonerne, vælger Mendes at zoome ud - så vi bliver en del af stemningen, og oplever tusindvis af personer som man nemt kunne have dvælet ved - for de har indlysende også spændende historier at fortælle.

    Det er indiskutabelt en stor film - modstandere vil mene at historien er for enkel, men målet er at opleve krigens gru helt tæt på - og det lykkes ganske overlegent.

    Gæsteoptrædender af kendte skuespillere, som ikke skal nævnes her - tilføjer en ekstra dimension til det hele.

    Det er en af de få gange, hvor jeg honorerer med fuld hus for præstationen. En stor og knugende oplevelse, som det faktisk var ambivalent at skulle forlade, men som tvang tårer i øjenen på mig i slutsekunderne - men ikke før.

    Bedste film 2019

    10/10 - 6/6

    Wayne 5-02-20 16:00

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen