20 film i spil om Oscar for bedste visuelle effekter

Oscar-akademiet har fundet frem til 20 film, der nu er i spil om at komme på shortlisten til at vinde Oscar for bedste visuelle effekter til næste år. De 20 titler, der senere på måneden vil blive skåret ned til 10, er:

"Ant-Man"

"Avengers: Age of Ultron"

"Spionernes bro"

"Chappie"

"Everest"

"Ex Machina"

"Furious Seven"

"The Hunger Games: Mockingjay – Part 2"

"In the Heart of the Sea"

"Jupiter Ascending"

"Jurassic World"

"Mad Max: Fury Road"

"The Martian"

"Mission: Impossible – Rogue Nation"

"The Revenant"

"Spectre"

"Star Wars: Episode VII - The Force Awakens"

"Terminator Genisys"

"Tomorrowland"

"The Walk"

De nominerede til den 88. Oscar-uddeling afsløres 14. januar, og det store show ruller over skærmen 28. februar med Chris Rock som vært.

Kommentarer

20 film i spil om Oscar for bedste visuelle effekter

  • ★★★★0

    Jeg har ikke set The Martian endnu, men af de film jeg har set, ville mit valg nok ligge mellem Tomorrowland og Mad Max. Dog vil jeg sige, at Ant-Mans foryngelse af Michael Douglas er RET vild. Jeg har lige genset filmen og det virkelig flot lavet.

    Bruno 8-12-15 12:34

  • ★★0

    Det er lidt et sløjt felt i år. Der er i hvert fald ikke nogen Gravity på den liste. Mad Max, The Walk og Ex Machina måske...

    gi-jones 8-12-15 13:07

  • ★★★★0

    Jeg var ved at flække af grin over cgi'en i de første 20 minutter jeg så af FF7. Jurassic var amatøragtig ifht. den originale. Glimrende robot i Ex Machina, men formentlig for "lidt".

    Endnu engang vil jeg mene, at de bedste visuelle effekter ses i de film, som gør bedst brug af cgi. Dvs. erkender begrænsningerne og styrkerne og ikke blot sætter sin lid til 100% green screen.

    I den klasse er Mad Max, Martian og ... formoder jeg, Revenant, nogle af de bedste. Alle tre instruktører har et resumé for at gå langt med at integrere cgi og old school effekter. Nu er der så også en del, jeg ikke har set, så selvfølgelig er der også fordomme involveret i den antagelse. 

    Bruce 8-12-15 13:35

  • ★★0

    The Martian formåede, for mit vedkommende, i hvert fald, fuldstændig at opsluge mig i illusionen om, at den (mestendels) rent faktisk foregik på Mars.
    Så man kan selvfølgelig vende den om og spørge, hvor svært det egentlig er - det er trods alt hovedsageligt et spørgsmål om lidt rød ørken. Men sammenholdt med effekterne ude i rummet, er det nok den, jeg mest hælder til.

    Men omvendt kan jeg også sagtens se, hvis det blev Mad Max, som var et sandt overdådighedshorn af visuelle indtryk.

    HonoDelLoce 8-12-15 13:47

  • ★★★★0

    Som med Prometheus, tror jeg først man bliver helt bekendt med det overflødighedshorn af arbejde, som er lagt i produktionen, når man ser de ventuelle dokumentarer "bag om filmen". Således var det nok først ved gennemsyn af den 3½ time lange "The Furious Gods" dokumentar til Prometheus, at man fattede, hvor stor produktionen var. Jeg er helt sikker på, at det samme gjorde sig gældende med Martian. Nogen af jer, som har set en "bag om" dokumentar til Mad Max produktionen?

    Bruce 8-12-15 14:06

  • ★★0

    Det var også mest ment som en bagtanke, det med den røde ørken. Som skrevet hælder jeg selv mest til den, fordi den vitterlig er virkelig flot udført - og uden at have set noget som helst bag-om, så tror jeg gerne, at arbejdet med den har været ... Omfattende ;)

    HonoDelLoce 8-12-15 14:15

  • ★★★0

    Der var scener i Mad Max jeg ikke fattede, hvordan de lavede, så måske vælger jeg at leve i uvidenheden og ikke se bagom, selvom jeg længe har været fristet. Jeg så noget af "bagom" på sidste års vinder for visuelle effekter, interstellar, og det var jo vanvittigt og vanvittige ideer, som blev flot realiseret.

    Jeg synes faktisk, at der er flere gode film på listen. MI5 var også spektakulær hvor trickene var alt andet end åbenlyse. Ex-Machina, trods et beskedent budget, formåede at imponere på flot vis. The Martian....Overbevisende verden, men hvorfor fortjener Scott den mere, i forhold til det arbejde på Prometheus?

    Jeg vil personlit vente til Star Wars er set, for jeg tror afgjort JJ Abrams har noget at byde ind med. Men ellers hælder jeg også ofte til de instruktører, der behersker brugen af visuelle effekter og blander det rigtigt sammen. Og så alligevel var jeg både imponeret af Gravity og Tron Legacy, så skidtet kan tydeligvis også fungerer anderledes.

    The Revanant tror jeg vil være ret minimum på det punkt, så jeg tvivler den kommer i betragtning.

    Babo 8-12-15 15:26

  • ★★★0

    Jeg har set nogle (korte) bag om scenen omkring Mad Max - hvilket bestemt er imponerende. Dog er det i min optik John Seales fortjeneste, at resultatet på film er blevet så ekstremt godt. 

    Dolphinfriendly 8-12-15 16:25

  • ★★★0

    Seale burde helt sikkert score en oscar nominering. Bare synd han og de andre, formentlig atter engang taber til "Chivo" :)

    Babo 8-12-15 16:37

  • ★★0

    VFX handler først og fremmest om at vide hvornår man skal bruge hvilke tricks. Det gjorde Mad Max skidegodt (i hvert fald lige indtil de sidste 5 minutter). Så er det vel egentligt underordnet hvis ansvar det er?

    gi-jones 8-12-15 22:47

  • 0

    Er CGI = Visuelle effekter?

    Æv? ..sikkert bare mig.

    Gasivodo 9-12-15 01:28

  • ★★0

    CGI hører under VFX. Men det er der mange andre teknikker der også gør. 

    gi-jones 9-12-15 10:23

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen