Dansk biograf ramt af mindre shitstorm efter mislykket "The Last Jedi"-fremvisning

BIG BIO i Herlev – hvis motto ellers er "Luksus er standard" – er blevet mødt af en lang række kritiske røster på Facebook efter fredagens visning af "The Last Jedi" i 3D.

Da Moovys egen filmanmelder og Moovy TV-vært Johan Albrechtsen fredag aften satte sig til rettede i de behagelige sæder i Sal 2 i BIG BIO i Herlev for at se "Star Wars: The Last Jedi" i 3D, var det ikke den oplevelse, han med spænding havde ventet på. Langt fra.

I et længere Facebook-opslag skriver Johan Albrechtsen, at han allerede blev nervøs, da den første tredjedel af traileren til "Jumanji" var sløret, før operatøren fik ordnet fokus og stillet skarpt. "Og så kom Lucasfilm-logoet på. Sløret. Som når der ligger to forskudte lag oven på hinanden. Og så kom 'Star Wars'-logoet, og jeg fik prompte et ubehageligt flashback til den gængse billedkvalitet i den fynske tv-stue før dvd-æraen," skriver han og fortsætter:

"Det endegyldige tegn på, at det ikke 'bare' var mine øjne? Well, der var faktisk flere af slagsen, men først og fremmest var underteksterne også totalt slørede. De er naturligvis blevet produceret uafhængigt af billederne, så selv hvis 3D-billedsiden i realiteten VAR totalt fucked... så skulle underteksterne selvfølgelig være i orden. Det var de ikke... Har I nogensinde prøvet at tage 3D-briller af UNDER en 3D-visning? Sådan så billedet ud. IFØRT 3D-briller."

Da han derefter fik fat i operatøren, var der ikke meget hjælp at hente: "'Jeg har lige set det,' konstaterede han. 'Det ser ud, som det skal. Sådan er 'Star Wars' i 3D. Men du er ikke den første, der beklager sig.'"

Det fik for alvor alarmklokkerne til at ringe hos Moovys anmelder: "Først NU tænker jeg over, hvor alarmerende det er, at manden har fået det her at vide ADSKILLIGE gange uden at tage det til efterretning. Jeg forklarede ham, at ud over at jeg har set UTALLIGE 3D-visninger både i de danske biografer OG samtidigt havde set 100+ 3D-film hjemme på min 3D-fladskærm (og ikke én eneste gang hverken i biffen eller zuhause har jeg oplevet noget så tilnærmelsesvis grelt), så havde jeg trods alt også selv arbejdet med billeder og undertekster i 10+ år som klipper og fotograf og var udmærket klar over, hvornår et problem skyldtes projektionen, og hvornår det skyldtes dårligt filmarbejde. Jeg har sågar arbejdet tre år i en biograf."

Derefter gik der ifølge Johan Albrechtsen for alvor hat og briller i samtalen, da han bad operatørn om at tage et ekstra kig:

"'Kan du ikke lige gå ind og tjekke igen?'

'Nej.'

'Men billedet var også lidt sløret under 'Jumanji'-traileren. Du skal bare lige ind og indstille fokus igen, som du også gjorde dér.'

'Nej. Det er, som det skal være.'

Jeg gentog igen, at jeg udmærket var klar over forskellen på dårlig projektion og en fucked up billedside. Han sagde intet.

'Hvis du skal have pengene tilbage for billetten, så skal det altså være nu,' sagde han så iskoldt."

Også bøvl med 3D-brillerne

Billedkvaliteten var dog angiveligt ikke det eneste sted, hvor det biografens "luksus" haltede. Også i forbindelse med udleveringen af 3D-brillerne, var der ifølge Johan Albrechtsen problemer. Han uddyber:

"Jeg gik ind i slikbutikken, mens de andre gik ind i salen. Da jeg så skulle ind, så fremgik det åbenbart ikke af min billet, at jeg allerede HAVDE betalt for brillerne (hvilket jeg havde). Så skulle han bede om mit nummer, men jeg havde jo ikke bestilt billetterne og havde ikke lige nummeret på min gamle bekendte, som havde købt billetterne. Så scannede han billetterne, tastede en masse shit ind på sin computer og vupti! Jeg havde sgu ret. Der VAR blevet betalt for brillerne. Vildt at det skal være så sindssygt besværligt. Har aldrig oplevet andre biografer, hvor det med brillerne ikke fremgår af billetten."

Mange negative reaktioner på Facebook

Og at Johan Albrechtsen ikke er den eneste, der har haft den dårlige oplevelse – både med 3D-brillerne, men især også med billedkvaliteten, vidner en lang række kommentarer på BIG BIOs Facebook-side om:

Peter Hansen skriver: "Hold nu kæft en skuffelse det blev... Vi fik ikke alle vores billetter fra starten af og på intet tidspunkt blev der nævnt om vi ønskede 3d-briller med.. Først da vi stod som nogen af de første fik vi at vide "jeg skal gøre opmærksom på at brillerne koster 10 kr, og det er en 3d film". Ja det er sgu da også meget fint at man står og ligner en idiot uden 3d-brille til en 3d-film der står skide uskarpt... Endvidere gør vi opmærksom på – ikke en men hele to gange at den er pisse uskarp. Gør I noget ved det? Gu gør i røv!"

Brian Johannesen: "Filmoplevelsen var under al kritik.. vi så den i 3D og det var pænt sløret og ude af fokus hele filmen, på trods af flere af os var oppe og brokke os... viste sig de godt var klar over problemet, men der blev ikke gjort noget ved det... sidste gang det bliver i Big film skal opleves!!"

Jon Kruse Povlsen: "Da filmen gik i gang var den mega uskarp og der var flere som var ude og påpege dette for personalet. Deres svar var "vi har ringet til chefen". Flot, bravo, storartet. Ikke en eneste selvstændig voksen var åbenbart til stede denne aften og ingen syntes at man måske kunne tage fat i operatøren, for det blev ikke bedre under filmen. Det var under al kritik og sindssyg dårligt serviceniveau."

Nikolaj Strauss: "Aldrig har jeg oplevet så utydeligt et billede i en biograf (altså efter 1980)."

Michael Pedersen: "Gøglet 3D-brilleudlevering når nogen skal betale og andre fik dem som en del af deres billet. Det værste var, at mange elementer i filmen Star Wars Last Jedi 3D stod ofte uskarpt og specielt underteksterne var uldne."

Max Roager: "Luksus er ikke standard, når man skal se den nye Star Wars i 3D i Big Bio Herlev, når kvaliteten er under al kritik. Billederne var tit uskarpe hvilket ødelægger oplevelsen, når man regner med at få noget igen for en dyr biografbillet."

[Opdateret]

Moovy har forelagt ovenstående over for BIG BIO og har fået følgende svar:

Hvordan kan det være, at operatøren ikke gør noget ved billedkvaliteten, selvom en lange række publikummer kommer ud og gør opmærksom på det?

Jeg kan forsikre dig om at vores maskiner er indstillet korrekt, da disse jævnligt bliver tjekket og gennemgået i forbindelse med service og vedligeholdelse. Vores supervisor kan altid efterjustere eksempelvis skarphed. Men desværre vil dette være på bekostning af andre dele af billedet - eksempelvis undertekster. Vi arbejder udfra altid at ramme en bredspektret skarphed der dækker hele billedfladen og ikke kun dele. Desværre har det i forbindelse med filmen vist sig udfordrende at skabe et perfekt billede jf. kvaliteten af selve filmkopien. 

En bruger skriver, at man får at vide af personalet, at der "er ringet til chefen", hvorefter der ikke sker noget. Er det korrekt, at der ikke er en ansvarlig til stede i biografen, der kan tage hånd om problemet?

Dette er naturligvis ikke korrekt og taget ud af kontekst. Vi har altid en ansvarlig supervisor tilstede i biografen. Men jf. mit tidligere svar har vores supervisor haft udfordringer med at løse de problemstillinger der har været i forbindelse med fremvisningerne. 

Flere publikummer nævner problemer med udleveringen af 3D-briller: At det ikke fremgår af billetten; at man ikke tilbydes 3D-briller i forbindelse med udleveringen af billetten; at det virker "gøglet", at nogen skal betale, mens andre får dem som en del af billetten. Er dette normale procedurer?

Dette er igen taget ud af kontekst. Alle kunder der køber billet til 3D film, køber automatisk 3D briller. Med mindre man som kunde aktivt fravælger dette. Når man køber billet til en 3D film får man automatisk en "brille-billet" der ombyttes til briller ved indgangen til salene. 

Kommentarer

Dansk biograf ramt af mindre shitstorm efter mislykket "The Last Jedi"-fremvisning

  • ★★1

    Det er surt på så mange måder. Kundeservice, prisen, oplevelsen og det lyder som en manglende energi eller interesse for at køre en biograf. Jeg går da ikke udfra at folk blev siddende under hele filmen men istedet fik refunderet billetten?

    Jeg var rigtig glad for den oplevelse jeg havde i Esbjergs i onsdags, god stemning, ansatte klædt ud og fik endda gratis 3D briller til trods for at jeg havde mine egne med. Det eneste der var galt var at filmen var lidt forsinket pga oprydning og de havde glemt at tage lyden på til traileren så der kørte radioen oveni, men det gjorde ikke mig noget, forsinkelsen gjorde at vi slap for reklamer og de fik styr på lyden inden filmen gik i gang, det havde trods alt også været en lang dag for dem derinde.

    MOVIE100016-12-17 13:32

  • ★★★★1

    Det lyder jo helt crazy. Alle de mennesker bør fuldt kompenseres. 

    Riqon16-12-17 14:14

  • 1

    Mon ikke de refunderer alle billetter, hvis folk bliver ved med at svine dem på FB. Sådan en opførsel fra personalet, må sgu koste en hel ny særfremvisning for alle gæster samt refundering.

    Nagash16-12-17 15:44

  • ★★★★1

    Som jeg mere eller mindre skrev på Facebook, så er det gode billede og den gode lyd efterhånden det eneste som mainstream-biograferne har kærende for sig og hvis man fucker det op, så er der jo ingen grund til at komme der. Især ikke til den pris.

    Heldigvis kan jeg ikke huske, at jeg har været ude for noget så graverende. Det tætteste er, at Silkeborg bio fik sat den forkerte film på, men det var ikke værre end 5 min. spildt.

    Det værste i dette tilfælde, er helt sikkert ligegyldigheden, hvilket meget godt understreger, at moderne biografer har mere tilfælles med supermarkeder end et sted hvor man går hen og får en oplevelse.

    Bruno16-12-17 16:11

  • ★★★1

    Nyheden er blevet opdateret med citater til Moovy fra BIG BIO.

    Rasmus Drews16-12-17 16:34

  • ★★★★1

    Not impressed. 

    Riqon16-12-17 17:23

  • ★★★1

    Jeg kan forsikre dig om at vores maskiner er indstillet korrekt, da disse jævnligt bliver tjekket og gennemgået i forbindelse med service og vedligeholdelse. Vores supervisor kan altid efterjustere eksempelvis skarphed. Men desværre vil dette være på bekostning af andre dele af billedet - eksempelvis undertekster. Vi arbejder udfra altid at ramme en bredspektret skarphed der dækker hele billedfladen og ikke kun dele. Desværre har det i forbindelse med filmen vist sig udfordrende at skabe et perfekt billede jf. kvaliteten af selve filmkopien. 

    Oh yeah?

    Elwood16-12-17 17:27

  • ★★★★1

    Det lyder som lidt af en and, at det skulle være så satans besværligt at indstille en digital fremviser, i en tid hvor en så stor del af fremvisningen er blevet automatiseret.

    Bruno16-12-17 17:33

  • ★★★2

    Jeg synes det især er "intressant" at der ingen undskyldning er som jeg havde forventet fra starten af og så begynde og komme med "forklaringer" bagefter her "overfalder" de straks folk og siger det ikke er sandt og alt er taget ud af kontekst.

    Lyder lidt som en overtræt person der er ansat i complain afdelingen i et stor magasin og sidder hele dagen og skal håndtere folks klager.

    Elwood16-12-17 18:05

  • 1

    Så de har simpelthen fået en dårlig film kopi.... javel ja :-p. 

    Weird_j16-12-17 18:00

  • 3

    Ud fra det arogante svar ved jeg da i hvert fald, hvor jeg ikke skal gå i biografen henne, og jeg bor ellers tæt på Herlev.

    Modsat fik jeg en ekstremt god behandling i Cinemaxx i Fisketorvet i onsdags, hvor jeg var inde for at se samme film blandt andet med en alvorligt syg person.

    Hun fik det desværre rigtigt dårligt allerede under trailervisningen, og vi fik alle tre refunderet billetterne af en smilende og forstående medarbejder, selvom de næppe ville kunne nå at sælge billetterne igen.

    Det er god service, som vi ikke havde krav på, men som gør os meget mere tilbøjelige til at vælge samme biograf i fremtiden. Hvis man arbejder med salg og service, så skal man sgu huske, at ens behandling af kunderne i dag betyder meget for, om de også er ens kunder i morgen.

    Slayer16-12-17 18:13

  • ★★★1

    Jøsses, det er da godt nok en helt igennem elendig kundepleje, der bliver udvist her. Og undskyldningerne er jo direkte pinlige og latterlige. Tænk at de vil udstille sig selv og deres biograf på den måde frem for bare at lytte og rette ind efter de helt åbenlyse fejl de har begået. 

    "Det er taget ud af kontekst..." :P

    NightHawk16-12-17 18:14

  • 5

    Forslag til mere passende slogans kunne være:

    "vi fralægger os ethvert ansvar"

    "kunden bærer risikoen" 

    "we don't give a shit"

    Slayer16-12-17 20:25

  • ★★★1

    Jeg er dæleme også forundret og forbløffet over dette vedvarende cirkus... Jeg havde måske oparbejdet et bitte gran af respekt for biografen, hvis de havde taget stilling til kritikken, undskyldt for både dårlig service og præsentation (særligt i kølvandet på den anseelige mængde klager, der illustrerer det store problem) og lovet at optimere forholdene. Men i stedet bliver man så spist af med dette grinagtige "det er taget ud af kontekst"-nonsens, som klinger som noget fra en politisk debat blandt forsmåede folkeskoleelever.

    Værst af alt er denne sektion:

    "Vores supervisor kan altid efterjustere eksempelvis skarphed. Men desværre vil dette være på bekostning af andre dele af billedet - eksempelvis undertekster. Vi arbejder udfra altid at ramme en bredspektret skarphed der dækker hele billedfladen og ikke kun dele. Desværre har det i forbindelse med filmen vist sig udfordrende at skabe et perfekt billede jf. kvaliteten af selve filmkopien."

    I samspil med "jf. mit tidligere svar har vores supervisor haft udfordringer med at løse de problemstillinger der har været i forbindelse med fremvisningerne" indrømmer Big Bio jo, at der åbenbart ER problemer med fremvisningerne. Selvom udstyret jo åbenbart er indstillet helt perfekt.

    Men de har altså fået en dårlig kopi? Såvidt jeg ved, har de fået en 100% digital kopi, der er identisk med 3D-kopierne i alle landets andre 3D-sale, som sjovt nok ikke har rapporteret disse problemer. Men de tørrer den altså af på filmselskabet. Men hvordan i alverden kan man i en biograf stille sig tilfreds med, at man har fået en dårlig kopi af årets største blockbuster? Bør man ikke prompte arbejde på at få en ny? Igen, når nu den er digital, bør det kunne sikres på no time (hvis der reelt var et problem med kopien, og den køber jeg i øvrigt på ingen måde).

    Og hvordan kan man stille sig tilfreds med, at ikke ALLE dele af biledet kan være skarpt? Han siger, at de er gået på kompromis og åbenbart har måttet vælge mellem at gøre undertekster ELLER billedet skarpt. I stedet har man valgt at gøre begge dele vildt uskarpe. Hvordan i alverden hænger det sammen med, at ens udstyr fungerer optimalt? Det har jeg da ALDRIG oplevet andre steder, og der ville da for længst have lydt et altoverdøvende ramaskrig, hvis samtlige 3D-biografer i landet (OG udlandet, for den sags skyld) konsekvent måtte vælge, hvad der skulle stå skarpt på lærredet, fordi alt åbenbart ikke kan gøre det. Hvordan kan det så være, at BÅDE undertekster og 3D-billederne ALTID står knivskarpt på mit snart 8 år gamle tv? Jeres biograf er 6 år yngre end mit tv! Ah, men altså... Det er jo en fadæse af rang.

    The Insider16-12-17 21:41

  • ★★★★1

    Jeg har ingen erfaring med at være operatør, men det forekommer mig da at alle de digitale fremvisninger jeg har set, både 2D og 3D, har både billedet og undertekster været skarpe. Det var et problem på gamle 35mm og 70mm kopier, hvis man ikke havde "indbrændte" undertekster og projekterede underteksterne for sig, men på digitale film?

    Igen, det lyder lidt som en and.

    Bruno16-12-17 21:51

  • ★★★0

    Jeg har ingen erfaring med at være operatør, men det forekommer mig da at alle de digitale fremvisninger jeg har set, både 2D og 3D, har både billedet og undertekster været skarpe. Det var et problem på gamle 35mm og 70mm kopier, hvis man ikke havde "indbrændte" undertekster og projekterede underteksterne for sig, men på digitale film?

    Igen, det lyder lidt som en and.

    Agreed. Jeg kan i øvrigt ikke huske at have oplevet i en biografsal, at fokus bliver indstillet undervejs, siden 35mm-dagene for efterhånden flere år siden. Det hele lugter langt væk...

    The Insider16-12-17 22:01

  • ★★★2

    Ku være intressant også lige og høre fra Klovborg Michael der jo netop er filmoperatør, mest af alt fordi jeg blot lige ville høre ham ryste på hovedet over de her ting.

    Elwood16-12-17 22:17

  • 2

    Ku være intressant også lige og høre fra Klovborg Michael der jo netop er filmoperatør, mest af alt fordi jeg blot lige ville høre ham ryste på hovedet over de her ting.

    Jeg kan lige prøve, men kan man høre det?

    Vi får alle sammen de samme digitale filer, så der burde ikke være noget galt med filmen. Det har jeg i hvert fald ikke oplevet (selv efter mange visninger). Hvis det var 2 forskudte billeder der lå ved siden af hinanden, så lyder det som om at den funktion der laver de 2 billeder om til 3D-billedet ikke har virket/været slået til.

    Michael Andersen16-12-17 23:22

  • ★★★1

    Jeg kan lige prøve, men kan man høre det?

    Jeg vidste du ville komme med den joke, men ville ikke lige rette teksten og ventede blot på det uundgåelige :)

    Elwood16-12-17 23:19

  • 1

    Kunne man imødekomme klagen bare en smule? Svarende er jo mere ansvarsfralæggende og undvigende end den gennemsnitlige politikers. Og hvad er det man mister ved at sige at man vil undersøge problemet nærmere, måske tilbyde en form for kompensation til sine kunder? Sær måde at tackle det på.

    Collateral17-12-17 21:26

  • ★★★2

    Kunne man imødekomme klagen bare en smule? Svarende er jo mere ansvarsfralæggende og undvigende end den gennemsnitlige politikers. Og hvad er det man mister ved at sige at man vil undersøge problemet nærmere, måske tilbyde en form for kompensation til sine kunder? Sær måde at tackle det på.

    Jeg er hel enig som jeg også har skrevet om tidligere, så er det en weird måde og angribe det på, undskyld og give pengene tilbage til folk have været det bedste og gøre, biografer kan fejle og det er hel ok, så længe de så står evd det og siger "hey det vi sku kede af og høre, her i får pengene tilbage, og vi sætter vores teknikker på sagen, or og se, havd som er sket"

    Men nope de vælger straks og lægge ansvaret fra sig helt og vælger sågar og sige at den kopi de har  fra Disney er en bad copy, så de kaster så at sige skylden over på dem.

    Den danske Disney afdeling er blevet gjort opmærksom på sagen her, så det blir spændende og se den videre udvikling i sagen her, jeg tror ikke de er særlig glade for at blive brugt som en slags undskyldning, som ingen mening gir i det hel taget.

    Så endten tager de en meget alvorlig snak med dem, eller også opsiger de samarbejdet med Big Bio, fordi når Disney ser den måde folk har klaget før, plus at Big Bio ikke bare tager et gram af skylden selv, men i stedet vælger og sige det er fordi Det er en dårlig kopi de har fået, hvis man så legede det var sandt, med tryk på legede, hvorfor har Big Bio så ikke haft fat i Disney omkring deres problem, så har de jo været klar over noget var gal fra start af. Men som sagt deres forklaring gir ingen mening så  Big Bio står i en meget dårlig position, som de hel selv er skyld i.

    Elwood17-12-17 21:44

  • ★★★1

    Helt enig med jer begge.

    I øvrigt har en god veninde skrevet til mig, at hun var i Big Bio her til aften, hvor personalet annoncerede:

    "at alle deres visninger af Star Wars i 3D er taget af plakaten og ændret til 2D, da kvaliteten ikke lever op til Big Bios standard".

    Fedt, at de omsider erkender deres brøler og ikke tager overpris for en defekt visning. MEN... det kan jo selvfølgelig stadig tolkes, som om det er "kopien", der ikke lever op til "biografens standard" (som jo stensikkert er tårnhøj, ahem...), hvilket stadig er ævl og ansvarsfralæggelse.

    The Insider17-12-17 22:12

  • ★★★0

    (som jo stensikkert er tårnhøj, ahem...), hvilket stadig er ævl og ansvarsfralæggelse.

    Ku de ikke bare ha sagt det var nisserne! det satme lige før jeg havde troet mere på det, end det som de lukkede ud.

    Det lugter af damage Control det de gør, men med den begrundelse de gir.

    "at alle deres visninger af Star Wars i 3D er taget af plakaten og ændret til 2D, da kvaliteten ikke lever op til Big Bios standard" Ok så de vælger og holde fast ved det er Disney, og at de blot er mere kvalitets beviste end samtlige andre 3D biografer der også har vist filmen...

    Yeah good luck with that.

    Elwood17-12-17 22:23

  • ★★★0

    Fra deres FAQ

    Jeg kan ikke se programmet mere end 1 uge frem. Hvordan finder jeg ud af om den film, jeg gerne vil se, går længere ude i fremtiden?

    Grundet stor efterspørgsel fra publikum laver vi kun program en uge ad gangen. På den måde kan vi sikre os at filmene bliver optimeret bedst muligt.

    Elwood17-12-17 22:28

  • ★★★★3

    De har højere standard for filmkopier end Disney og Lucasfilm. Den forklaring får de svært ved at sælge. 

    Riqon17-12-17 22:30

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen