David Lynch (1946-2025) – en nekrolog

Amerikansk films helt store ener har takket af.

Den her gør sgu ondt.

Kunstneren, musikeren, filminstruktøren, eneren David Lynch er gået bort efter længere tids sygdom i en alder af 78 år. Manden, der for alvor bragte den cinematiske surrealisme ind i Hollywood, har takket af – blot få dage før sin 79-års fødselsdag.

Det er svært at sætte ord på David Lynchs betydning for den moderne filmhistorie – og for mig. Men lad mig prøve alligevel:

David Keith Lynch blev født i Missoula, Montana. Som søn af en forsker og en underviser var Lynchs barndom præget af mange flytninger og nye skoler. Skolegangen sagde ham uendeligt lidt, og han var ikke en synderligt engageret eller dygtig elev. Til gengæld trak kunsten i ham fra en tidlig alder. Oprindelig ville David Lynch være kunstmaler, men skæbnen ville noget andet.

Filmkarrieren tager form

I 1967, mens han er studerende på Pennsylvania Academy of Fine Arts, laver Lynch sin første kortfilm: "Six Men Getting Sick (Six Times)". De efterfølgende år følger flere kortfilm, inden hans første spillefilm, "Eraserhead", får premiere i 1977 efter hele fem års arbejde. Filmen, der måske – måske ikke – handler om Lynchs kvaler ved at være far, er et unikum i amerikansk film – både visuelt, auditivt og tematisk.

I 1980 fulgte "Elefantmanden", der set i bakspejlet er en noget mere lineær og letfordøjelig film sammenlignet med resten af instruktørens filmografi – i hvert fald frem til 1999's forunderligt blide "The Straight Story". Det til trods for, at "Elefantmanden" er skudt på sort/hvid film og har et nærmest jagende lydbillede. Filmen, som er baseret på den ægte historie om Joseph Merrick – en englænder med så store deformiteter, at han blev en attraktion – skulle vise sig at være symptomatisk for Lynchs karriere. Ligesom Merrick var Lynch også en outsider. Ham, de andre ikke forstod. For nok er David Lynch hyldet og elsket, men lige så elsket han er, lige så misforstået er han også.

Det var måske allertydeligst under produktionen af "Dune" – David Lynchs forsøg på at filmatisere Frank Herberts science fiction-epos. David Lynch havde store – måske for store – visioner for projektet og måtte hele vejen igennem bokse med både producer og selskab. Resultatet blev en film, som Lynch ikke selv så tilbage på med varme følelser, men som stadig står som en vanvittigt unik fortolkning af romanen. Måske mere unik end Villeneuves nyere version.

De efterfølgende år fulgte den ene perle efter den anden, og der er ingen grund til at dykke ned i dem alle, medmindre dette virkelig skal være et long read. "Blue Velvet" i 1987... "Wild at Heart" i 1990, hvor Nicolas Cage og Laura Dern opfandt ægte kærlighed...

Damn Good Coffee

Men de tidlige halvfemsere er for Lynchs vedkommende defineret af ét værk, der står hævet over dem alle: tv-serien "Twin Peaks"! Serien, som lagde gaderne øde og blev samtaleemnet på alle arbejdspladserne dengang, der stadig fandtes en monokultur, kan ikke sammenlignes med noget andet. Et mysterium pakket ind i en gåde – og med endnu et særegent lydbillede og en enestående visuel stil, som er så Lynchiansk, at instruktøren har fået sit eget synonym.

Op igennem halvfemserne fulgte flere film – blandt andet mesterværker som "Lost Highway" og "Mulholland Drive", før vi fik "Inland Empire" i 2006, som skulle vise sig at være David Lynchs sidste spillefilm.

David Lynch har aldrig lagt skjul på, at det var en kamp at få lov til at skabe de film, han ville. Visionerne delte han sjældent med pengemændene, og han var ofte oppe imod et Hollywood, der hellere end gerne ville putte ham i en kasse. Nok skulle han syre ud, men så meget skulle han alligevel ikke syre ud.

David Lynch insisterede altid på at gøre tingene på sin egen måde. Hans idéer stod skarpest i hans egen hoved, og selvom vi måske ikke altid forstod idéerne, skulle vi nok forsøge at finde mening i dem alligevel. Guderne må vide, hvor mange timer der er lagt på utallige uddannelsesinstitutioner, hvor utallige håbefulde filmstuderende har dissekeret hans værker, mens de forsøgte at finde bidder af mening i en verden af vanvid.

I 2017 vendte Lynch tilbage til tv-landskabet med "Twin Peaks: The Return", der var et forfriskende vanvidsridt i en tv-kultur, der havde sine gyldne år bag sig og nu bød på en lind strøm af ligegyldigheder. Det blev også det sidste store værk fra David Lynch, der som ivrig ryger gennem et helt liv begyndte at møde konsekvenserne af sin elskede last.

De sidste år stod i malerkunstens tegn, for David havde aldrig sluppet penslen, og en kreativ orkan som Lynch kunne ikke leve uden at skabe. Til gengæld nægtede han pure at tale om betydningen af sine værker. Ret genialt, når man tænker på de ressourcer, vi alle har brugt på at tyde hans sprog.

En kunstner til det sidste. En ener. En legende. Filmlandskabet er blevet uendeligt meget fattigere i dag. Verden som helhed er blevet et fattigere sted. Ingen var som David Lynch, og ingen vil nogensinde være som David Lynch. De værker, han skabte i sine 78 år på denne runde klode, vil stå som mejslet i sten gennem filmhistorien, indtil det sidste menneske en dag vil trække sit sidste åndedrag.

David Lynch efterlader sig fire børn, hvoraf den ældste, Jennifer Lynch, er fulgt i sin fars fodspor som filmskaber.

David for fanden, nu finder vi jo aldrig ud af. hvad "Inland Empire" i virkeligheden handler om! Måske er det på tide at gense den, mens jeg fælder en lille tåre.

Tak for alt, David!

Kommentarer

David Lynch (1946-2025) – en nekrolog

  • ★★★2

    Virkelig godt skrevet Jarl - Tak

    MadMartigan16-01-25 21:00

  • ★★★2

    David Lynch om ideer: www.youtube.com/watch

    Essal16-01-25 21:04

  • ★★★2

    Ja, tak for en fin hyldest 

    Gorman16-01-25 21:38

  • 2

    Flot skrevet Jarl! Det er i sandheden et tab der gør ondt. 

    Elsteven016-01-25 21:39

  • 2

    Et kæmpe tab. Tak for en god nekrolog.

    ZimaBlue16-01-25 21:53

  • ★★★3

    Damn....husker tydeligt mit møde med David Lynch inde på statens museum for kunst hvor jeg så og hørte ham læse op af hans bog "catching the big fish". Fik hans autograf og selfie....

    RIP!!!

    Ryder66616-01-25 22:31

  • 3

    Filmverdenens David Bowie. En af de helt store.

    Sichlau16-01-25 22:38

  • 1

    Legende!

    RIP

    ccbj16-01-25 23:08

  • ★★★★★★2

    Tak Jarl - flotte ord!

    Wayne17-01-25 00:12

  • ★★★★★★2

    Jeg elskede Twin Peaks 1.0 - mine forventninger til Twin Peaks 2.0 var gigantiske -  og han tog røven på mig, og tog det et helt andet sted hen, og overgik mine vildeste forhåbninger.

    Han var virkelig blandt de største vi har haft 

    Wayne17-01-25 06:58

  • ★★★★3

    God nekrolog, Jarl. Tak for den.

    Jeg er lige så trist, som jeg var, dengang Bowie døde. Lynch er en af mine helt store helte og gennem et par årtier min ubestridte yndlingsinstruktør. 

    Jeg læste lige Kyle Maclachlans fine nekrolog, som jeg tillader mig at poste:

    Forty-two years ago, for reasons beyond my comprehension, David Lynch plucked me out of obscurity to star in his first and last big budget movie. He clearly saw something in me that even I didn’t recognize. I owe my entire career, and life really, to his vision.

    What I saw in him was an enigmatic and intuitive man with a creative ocean bursting forth inside of him. He was in touch with something the rest of us wish we could get to.

    Our friendship blossomed on Blue Velvet and then Twin Peaks and I always found him to be the most authentically alive person I’d ever met. David was in tune with the universe and his own imagination on a level that seemed to be the best version of human. He was not interested in answers because he understood that questions are the drive that make us who we are. They are our breath.

    While the world has lost a remarkable artist, I’ve lost a dear friend who imagined a future for me and allowed me to travel in worlds I could never have conceived on my own. I can see him now, standing up to greet me in his backyard, with a warm smile and big hug and that Great Plains honk of a voice. We’d talk coffee, the joy of the unexpected, the beauty of the world, and laugh.

    His love for me and mine for him came out of the cosmic fate of two people who saw the best things about themselves in each other. I will miss him more than the limits of my language can tell and my heart can bear. My world is that much fuller because I knew him and that much emptier now that he’s gone.

    David, I remain forever changed, and forever your Kale. Thank you for everything.

    - Kyle Maclachlan

    thomsen17-01-25 13:05

  • ★★★★★2

    Edgar Wright har også skrevet (på Twitter) om et skønt minde han havde med ham.

    What can be said about David Lynch that hasn’t already been captured in countless tributes by fans and filmmakers? A director of singular vision, defined by his magical style and fascinating ambiguities. Though his work is one of a kind, he has inspired many to pick up a camera. While my work may not seem particularly "Lynchian," his influence always looms large. One transition in Blue Velvet — Frank Booth disappearing from frame before a wild nighttime trip with yellow road markings whizzing by — buzzes in my brain forever.

    In 2011, I had a glorious encounter with the man himself. At the time, I was programming films at the New Beverly Cinema for a season called "The Wright Stuff," curating dream double bills and arranging guest discussions. One night, we screened ‘Wild at Heart’ and ‘True Romance’. I had already convinced the late producer Steve Golin to join for the first film, and, through a mutual friend, invited Laura Dern too. She agreed but warned she might not make it, as she was coming straight from an event.

    Steve and I introduced the film and waited to see if Laura would arrive. As the credits rolled, my publicist Greg Longstreet tapped me on the shoulder: “Laura’s coming,” he said. Relieved, I got onstage for the Q&A. As the curtain to the backstage rustled, I announced to the unsuspecting audience: “Ladies and gentlemen, Miss Laura Dern!” The audience erupted as she walked through the curtain.

    Thrilled, I said, “This is a great surprise. I wasn’t sure you’d make it!” Laura smiled and replied, “Well, I have a surprise for you. I brought someone else who worked on the movie.” Then, stepping through the curtain, was David Lynch.

    The resulting standing ovation felt endless, as if the Wizard of Oz himself had materialized. The only downside? I wasn’t ready to interview David Fucking Lynch.

    I stumbled through my first question, but he was kind and gracious. While he avoided explaining the film (rightly so), he spoke generously about film and the preservation of cinema . His presence was otherworldly, yet down-to-earth.

    That memory of him stepping through the curtain will stay with me forever. David may be gone, but his work will be eternal.

    Elwood17-01-25 16:57

  • 0

    Glemmer aldrig første gang jeg så Twin Peaks. Var ikke ret gammel. Jeg var komplet benovet. 

    Mickey fra Øen18-01-25 12:06

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen